Rijles advies vraagje
+7
M@niek
TukTuk
ellibre
Aardbei
Zora
RYW
Marin
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Rijles advies vraagje
Ik heb even jullie advies nodig
Ik ben al een lange tijd aan het rijlessen en ik ben zo'n beetje aan het einde. Ik had een pakket gekocht van 35 lessen incl theorie- en praktijkexamen. M'n theorie heb ik intussen gehaald, m'n praktijk is nog niet aangevraagd, omdat m'n instructeur me nog net niet goed genoeg vindt om het aan te vragen. De 35 lessen zijn intussen op, heb laatst de 36e les gehad en betaal vanaf nu dus per les.
Maar nu de crux:
Ik ga dus over twee weken verhuizen naar een andere woonplaats. Nou zit ik dus heel erg te twijfelen wat ik zal doen:
- M'n rijles behouden bij deze instructeur (die ik erg prettig vind), in het gebied waar ik ook examen moet doen. Maar dan moet ik dus 2 uur heen en 2 uur terug reizen voor een uurtje (of twee) rijles, een of twee keer per week.
- Een nieuwe (eventueel iets goedkopere) rijschool/instructeur zoeken in m'n nieuwe woonplaats en daar verder lessen net zo lang dat ik in staat ben om examen te doen. Voordeel is ook dat ik die regio direct goed leer kennen. In m'n oude woonplaats zal ik toch niet meer rijden.
Omdat het examen al betaald is, wil ik wel examen doen in Rijswijk/Den Haag regio, waar ik nu dus ook oefen. Maar ik twijfel dus enorm wat handiger is. Het is goedkoper om te gaan lessen in m'n nieuwe woonplaats, want anders betaal ik elke keer een tientje extra aan reiskosten voor een les.
Heeft lessen in de regio waar je examen doet echt nut?
Ik ben al een lange tijd aan het rijlessen en ik ben zo'n beetje aan het einde. Ik had een pakket gekocht van 35 lessen incl theorie- en praktijkexamen. M'n theorie heb ik intussen gehaald, m'n praktijk is nog niet aangevraagd, omdat m'n instructeur me nog net niet goed genoeg vindt om het aan te vragen. De 35 lessen zijn intussen op, heb laatst de 36e les gehad en betaal vanaf nu dus per les.
Maar nu de crux:
Ik ga dus over twee weken verhuizen naar een andere woonplaats. Nou zit ik dus heel erg te twijfelen wat ik zal doen:
- M'n rijles behouden bij deze instructeur (die ik erg prettig vind), in het gebied waar ik ook examen moet doen. Maar dan moet ik dus 2 uur heen en 2 uur terug reizen voor een uurtje (of twee) rijles, een of twee keer per week.
- Een nieuwe (eventueel iets goedkopere) rijschool/instructeur zoeken in m'n nieuwe woonplaats en daar verder lessen net zo lang dat ik in staat ben om examen te doen. Voordeel is ook dat ik die regio direct goed leer kennen. In m'n oude woonplaats zal ik toch niet meer rijden.
Omdat het examen al betaald is, wil ik wel examen doen in Rijswijk/Den Haag regio, waar ik nu dus ook oefen. Maar ik twijfel dus enorm wat handiger is. Het is goedkoper om te gaan lessen in m'n nieuwe woonplaats, want anders betaal ik elke keer een tientje extra aan reiskosten voor een les.
Heeft lessen in de regio waar je examen doet echt nut?
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Re: Rijles advies vraagje
Ik zou lessen op de plek waar je ook examen doet, en zou dus dan maar in DH blijven lessen. Je kan de buurt bij je vriend ook op een andere manier leren kennen, en je leert toch pas echt rijden zonder die grote L op je dak
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Kun je niet eens een wat langere les nemen? Daar leerde ik sowieso altijd erg goed van. Ik had lessen van anderhalf tot 2u en heb in totaal maar iets van 20u les gehad ofzo. Op die manier heb je misschien nog maar 1 of 2 goede lessen nodig?
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Ik zou ook niet naar een andere regio gaan hoor! Het is vaak heel erg handig om je examen voor te bereiden in de regio waar je lest. Vaak zijn er toch bepaalde routes of delen van routes die standaard gereden worden.
Aardbei- Prater
- Aantal berichten : 659
Punten : 672
Registratiedatum : 03-06-12
Zora schreef:Kun je niet eens een wat langere les nemen? Daar leerde ik sowieso altijd erg goed van. Ik had lessen van anderhalf tot 2u en heb in totaal maar iets van 20u les gehad ofzo. Op die manier heb je misschien nog maar 1 of 2 goede lessen nodig?
Ja ik kan wel langere lessen nemen, maar dat is ook twee keer zo duur natuurlijk Heb op dit moment wel wat spaargeld gereserveerd voor rijlessen nu ik het bij moet betalen, dus daar wil ik het wel van doen, maar als het van m'n gewone betaalrekening af moet, dan gaat het wel heel snel met dubbele lessen natuurlijk. Maar dat is misschien wel meer de moeite waard, ook ivm reiskosten er naar toe dan. Dan haal je toch een beetje het optimale uit die tijd.
Vind het wel een beetje omslachtig om dan zo ver te reizen voor rijles, maar misschien is dat wel het slimste om zo snel mogelijk m'n rijbewijs te halen dan.
Marin- Lady Post-a-lot
Ik heb zelf 25 lessen (van 60 minuten) gevolgd in mijn oude woonplaats en ben toen ook verhuisd. Ik was al praktisch klaar voor het examen, maar er waren simpelweg geen examendata beschikbaar. Ik heb me toen in mijn nieuwe woonplaats ingeschreven en na een proefles waren ze het er over eens dat ik wel op kon voor examen. Ik heb toen nog 4 lessen van 50 minuten gehad in mijn nieuwe woonplaats (200 km verderop, niet bekend met de omgeving) waarin we echt specifiek examenroutes hebben geoefend. Uiteindelijk voor mijn examen een andere route gereden, maar ik had vooraf genoeg vertrouwen opgedaan, waardoor ik het mijn examen vrij makkelijk gehaald heb.
*edit* Ik lees nu dat je in je oude woonplaats examen gaat doen. In dat geval zou ik ook niet weten wat ik zou doen..
*edit* Ik lees nu dat je in je oude woonplaats examen gaat doen. In dat geval zou ik ook niet weten wat ik zou doen..
ellibre- Prater
- Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12
Mijn rijinstructeur raadde het ook aan om twee uur achter elkaar te lessen omdat je dan meer kunt leren. Je hebt altijd wanneer je instapt weer even nodig om in te komen en al je verbeterpunten weer helder te krijgen. Met twee uur kun je je hier langer op focussen.
Aardbei- Prater
- Aantal berichten : 659
Punten : 672
Registratiedatum : 03-06-12
Ja ik heb wel vaker dubbele lessen gehad, toen ik nog lessen had uit het vooraf gekochte pakket. Dat werkt inderdaad wel goed (alhoewel ik er erge hoofdpijn van krijg achteraf, maar dat is misschien een kwestie van wennen).
Hmm dus jullie advies is toch met name wel blijven lessen in de regio waar ik examen moet doen, omdat je daar wel baat bij hebt. Dan moet ik denk ik toch maar heen en weer reizen. Gewoon op laten pikken en af laten zetten op het station
Ellibre, fijn dat het zo goed heeft gewerkt voor je en dat je daarna zo snel op mocht voor examen! Heeft goed gewerkt dus. Helaas is mijn examen al betaald in regio Den Haag, dus die wil ik eigenlijk niet weggooien.
Hmm dus jullie advies is toch met name wel blijven lessen in de regio waar ik examen moet doen, omdat je daar wel baat bij hebt. Dan moet ik denk ik toch maar heen en weer reizen. Gewoon op laten pikken en af laten zetten op het station
Ellibre, fijn dat het zo goed heeft gewerkt voor je en dat je daarna zo snel op mocht voor examen! Heeft goed gewerkt dus. Helaas is mijn examen al betaald in regio Den Haag, dus die wil ik eigenlijk niet weggooien.
Marin- Lady Post-a-lot
Maar vind je zelf ook dat je nog niet aan het examen toe bent? Dus dat de rijschool dat niet gewoon zegt zodat ze je nog wat lessen kunnen aansmeren? Mijn examen was al na 3 lessen aangevraagd omdat er zo'n lange wachtlijst was.
Je hoeft waarschijnlijk niet zo heel veel lessen meer, dus die paar lessen zou ik gewoon in je huidige woonplaats blijven lessen.
Je hoeft waarschijnlijk niet zo heel veel lessen meer, dus die paar lessen zou ik gewoon in je huidige woonplaats blijven lessen.
Gast- Gast
Maar je hebt toch al 35 lessen in die regio gehad? Ik zou het examen aanvragen en in je nieuwe woonplaats gewoon gaan lessen, en dat wel met je huidige instructeur ook bespreken of dat geen probleem is. Denk dat hij ook wel snapt dat 2 uur heen reizen voor een uurtje les gekkenwerk is.. Zodra je een datum hebt voor je examen kan je altijd in die week er voor nog een keer een (dubbele) les plannen met je huidige instructeur, zodat je weer even aan die auto gewend raakt, nog even de routes rijden etc. En ook op de dag van het examen een uur les met gelijk aansluitend je examen bijvoorbeeld.
Ik neem aan dat het nu voornamelijk puntjes op de I zetten is en zou daarvoor niet zoveel uur gaan reizen, plus de bijkomende kosten!
Misschien kent je huidige instructeur daar wel een rijschool waar je terecht kan en dan hoef je je verder ook niet rot te voelen dat je alleen een paar lessen afneemt bij die rijschool.
Ik neem aan dat het nu voornamelijk puntjes op de I zetten is en zou daarvoor niet zoveel uur gaan reizen, plus de bijkomende kosten!
Misschien kent je huidige instructeur daar wel een rijschool waar je terecht kan en dan hoef je je verder ook niet rot te voelen dat je alleen een paar lessen afneemt bij die rijschool.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Er schijnt een wachttijd te zijn van zes weken in deze regio. Dat wat jij zegt, vind ik er ook lastig aan. Ik weet dat ik nú nog niet toe ben aan examen, maar ik kan zelf moeilijk inschatten hoeveel lessen ik nog nodig heb. M'n instructeur zegt dat hij het ook niet goed kan inschatten, maar ik twijfel ook een beetje bij zijn intenties. Daarom lijkt me een nieuw advies ook wel prettig.
Maar volgende keer moet ik toch maar weer met hem overleggen wanneer ik het examen aan kan gaan vragen, want om nou zes weken lang (of langer) heen en weer te hoppen voor rijles vind ik ook wel beetje te veel van 't goede.
Maar volgende keer moet ik toch maar weer met hem overleggen wanneer ik het examen aan kan gaan vragen, want om nou zes weken lang (of langer) heen en weer te hoppen voor rijles vind ik ook wel beetje te veel van 't goede.
Marin- Lady Post-a-lot
AngelNyn schreef: Zodra je een datum hebt voor je examen kan je altijd in die week er voor nog een keer een (dubbele) les plannen met je huidige instructeur, zodat je weer even aan die auto gewend raakt, nog even de routes rijden etc. En ook op de dag van het examen een uur les met gelijk aansluitend je examen bijvoorbeeld.
Oh dat is ook nog wel een idee!
Ik moet volgende week weer een les plannen, dus dan ga ik nog wel eens vragen of hij het kan concretiseren hoelang het nog duurt naar zijn idee, en als me dat naar mijn idee te lang is, kan ik altijd een nieuwe rijschool in nieuwe regio zoeken, en dan voor de laatste drie lessen ofzo, weer lessen in die regio met die auto en routes.
Het is allemaal een beetje omslachtig
Marin- Lady Post-a-lot
Marin schreef:Er schijnt een wachttijd te zijn van zes weken in deze regio. Dat wat jij zegt, vind ik er ook lastig aan. Ik weet dat ik nú nog niet toe ben aan examen, maar ik kan zelf moeilijk inschatten hoeveel lessen ik nog nodig heb. M'n instructeur zegt dat hij het ook niet goed kan inschatten, maar ik twijfel ook een beetje bij zijn intenties. Daarom lijkt me een nieuw advies ook wel prettig.
In dat geval zou ik gewoon aangeven dat je je rijexamen wilt laten vastleggen. Je kan altijd op het einde extra lessen nemen als je er toch nog niet klaar voor bent. En dat blijft toch altijd lastig... Merk dat ik echt wel geluk had met mijn instructeur en zijn eerlijkheid. Mijn examen was na een paar lessen al aangevraagd vanwege de wachttijd, 2 weken voor het examen wilde ik hem laten verplaatsen omdat ik dacht er niet klaar voor te zijn, maar kreeg het advies van mijn instructeur om dat niet te doen, hij vond dat ik er wel klaar voor was. Voor mijn eigen gemoedsrust in de week voor het examen bijna dagelijks gelest, vond hij wederom niet nodig maar heeft voor mij ruimte in z'n agenda gemaakt omdat ik het toch perse wilde die extra lessen ( uiteindelijk had hij ook gelijk en ben ik ook gewoon geslaagd :p )
Denk dat het sowieso geen slecht idee is om eens een proefles bij een andere rijschool te nemen om te kijken wat hun advies is.
TukTuk- Ratel
Het probleem is altijd dat een andere rijschool ook weer moet uitvinden hoe het met jou niveau gesteld is. Weer een nieuwe intructuer, nieuwe auto en zo ben je toch weer wat lessen verder. En als hun vinden dat je nog niet op niveau bent dan krijg je nog meer lessen. Je zou in je nieuwe woonplaats even kunnen informeren hoe rijscholen daar over denken.
Of je komt even bij mijn man lessen die heeft een hoog slagingsprecentage
Of je komt even bij mijn man lessen die heeft een hoog slagingsprecentage
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
Ik was van Rotterdam naar den haag verhuisd toen ik in Rotterdam begonnen was met lessen. Ik ben daar ook blijven lessen. Voor m'n zelfvertrouwen scheelde het een hoop als ik in een buurt bleef rijden die ik goed kon.
Voor jou is de afstand een stuk verder, maar ik zou daar weer voor kiezen. Je loopt ook bijna op het einde als het goed is.
Voor jou is de afstand een stuk verder, maar ik zou daar weer voor kiezen. Je loopt ook bijna op het einde als het goed is.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Ik zou in Den Haag blijven lessen, ik denk dat ze ergens anders je toch iets langer laten lessen om toch nog iets geld aan je te verdienen.
En verder zou ik nu echt erop hameren dat je ingeschreven wilt worden voor een examen! Ik hoorde dat toendertijd ook echt van alle kanten. Op het moment dat je er namelijk wel klaar voor bent duurt het nog weken voor je op kunt. Dus ook al zegt hij het kan nog over, over een paar lessen zeker wel, dat eind gaat zo hard. Dus echt nu vragen of hij een afspraak wil maken. Als je het dan niet haalt is dat jou probleem maar daar heeft de instructeur niks over te beslissen. Ze zullen je aaaltijd langer door laten lessen dan nodig (=veel meer geld en hoger slagingspercentage). Ik zou niet eens tot volgende week wachten maar het vandaag al bellen/mailen en zeggen dat je door je verhuizing ook haast hebt.
En verder zou ik nu echt erop hameren dat je ingeschreven wilt worden voor een examen! Ik hoorde dat toendertijd ook echt van alle kanten. Op het moment dat je er namelijk wel klaar voor bent duurt het nog weken voor je op kunt. Dus ook al zegt hij het kan nog over, over een paar lessen zeker wel, dat eind gaat zo hard. Dus echt nu vragen of hij een afspraak wil maken. Als je het dan niet haalt is dat jou probleem maar daar heeft de instructeur niks over te beslissen. Ze zullen je aaaltijd langer door laten lessen dan nodig (=veel meer geld en hoger slagingspercentage). Ik zou niet eens tot volgende week wachten maar het vandaag al bellen/mailen en zeggen dat je door je verhuizing ook haast hebt.
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Ik zou sowieso ervoor kiezen om in Den Haag examen te doen, naar horen zeggen is Amsterdam echt heel lastig om examen te doen qua straten en verkeer, helemaal als je de omgeving niet zo goed kent. Als je dan toch al zoveel uur hebt gelest in Den Haag zou ik daar lekker blijven.
Moet je bij jouw rijschool per se in Den Haag worden opgepikt of mag het ook ergens een stukje rijden vandaan zijn? Dan zou je nog kunnen vragen of je bijv ergens anders opgepikt kan worden, een treinstation dichterbij bijv.Een andere rijschool zoeken is in mijn ogen altijd heel snel zonde, je moet weer opnieuw beginnen met een andere instructeur die je weer helemaal moet leren kennen. Het kost je dan sowieso weer een les om hen een inschatting te laten maken hoever je bent. Plus je hebt sowieso je examen al betaald bij je huidige rijschool. Beter dan nog een paar keer een treinkaartje er tegenaan gooien en je afrijden plannen. In principe is 35 uur gemiddeld, maar wat ik hoor is de gemiddelde leerling tegenwoordig wel bijna 40-45 lessen kwijt, de eisen bij het CBR worden alleen maar strenger en het verkeer drukker namelijk.
Moet je bij jouw rijschool per se in Den Haag worden opgepikt of mag het ook ergens een stukje rijden vandaan zijn? Dan zou je nog kunnen vragen of je bijv ergens anders opgepikt kan worden, een treinstation dichterbij bijv.Een andere rijschool zoeken is in mijn ogen altijd heel snel zonde, je moet weer opnieuw beginnen met een andere instructeur die je weer helemaal moet leren kennen. Het kost je dan sowieso weer een les om hen een inschatting te laten maken hoever je bent. Plus je hebt sowieso je examen al betaald bij je huidige rijschool. Beter dan nog een paar keer een treinkaartje er tegenaan gooien en je afrijden plannen. In principe is 35 uur gemiddeld, maar wat ik hoor is de gemiddelde leerling tegenwoordig wel bijna 40-45 lessen kwijt, de eisen bij het CBR worden alleen maar strenger en het verkeer drukker namelijk.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Ik zou absoluut in DH blijven lessen. Behalve dat je eerst weer een paar lessen nodig hebt bij een nieuwe instructeur, leer je ook niet 1, 2, 3 een nieuwe stad kennen. En zeker Amsterdam niet (Kijk als het nou Tiel was geweest, ander verhaal).
Daarnaast zou ik erop hameren dat je je examen over maximaal twee weken wilt aanvragen. Dan heb je nog 8 weken om te lessen. Eventueel neem je twee lessen per week of langere lessen waarin je flink de examenroutes traint. Leren rijden doe je pas als je eenmaal je rijbewijs hebt hoor
Daarnaast zou ik erop hameren dat je je examen over maximaal twee weken wilt aanvragen. Dan heb je nog 8 weken om te lessen. Eventueel neem je twee lessen per week of langere lessen waarin je flink de examenroutes traint. Leren rijden doe je pas als je eenmaal je rijbewijs hebt hoor
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Dank jullie voor de adviezen! Ook betreft het examen aanvragen, dan moet ik daar maar ook even vaart achter zetten. En mocht ik voor dat examen zakken, kan ik altijd nog lessen bij een rijschool in m'n nieuwe woonplaats, en daar het tweede examen doen. Maar daar gaan we maar niet vanuit, hopelijk haal ik 'm gewoon in 1 keer!
Ik denk overigens dat Amsterdam niet veel moeilijker is dan Den Haag, of wel? In Den Haag heb je ook zo veel verkeer en trams enzo. Bovendien zit ik nou ook weer niet zo dichtbij Amsterdam-centrum met de auto, dichterbij de snelweg.
Ik denk overigens dat Amsterdam niet veel moeilijker is dan Den Haag, of wel? In Den Haag heb je ook zo veel verkeer en trams enzo. Bovendien zit ik nou ook weer niet zo dichtbij Amsterdam-centrum met de auto, dichterbij de snelweg.
Marin- Lady Post-a-lot
Sowieso kan je altijd het examen nog een keer verzetten, nadat de datum is aangevraagd, als je merkt dat het écht niet gaat.
TukTuk- Ratel
Ik zou ook je examen vast aanvragen.
Een aantal jaar geleden zat ik op een site waar het gemiddeld aantal lessen per stad stond. En Den haag en Amsterdam stonden hoog bovenaan qua hoeveelheid lessen. Dus als je met 35 lessen nog niet de zekerheid hebt die je nodig hebt moet je gewoon lekker verder gaan hoor.
Je kunt Den Haag qua lessen niet vergelijken met Emmeloord o.i.d.
Een aantal jaar geleden zat ik op een site waar het gemiddeld aantal lessen per stad stond. En Den haag en Amsterdam stonden hoog bovenaan qua hoeveelheid lessen. Dus als je met 35 lessen nog niet de zekerheid hebt die je nodig hebt moet je gewoon lekker verder gaan hoor.
Je kunt Den Haag qua lessen niet vergelijken met Emmeloord o.i.d.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Rijles/rijbewijs vragenlijstje
» Een hond nemen... Vraagje + advies - alleen laten.
» Rijles
» Rijles/Rijbewijs
» Angst voor rijles
» Een hond nemen... Vraagje + advies - alleen laten.
» Rijles
» Rijles/Rijbewijs
» Angst voor rijles
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: