Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dood

+8
ellibre
Kowalski
flower
Monte
Benthe
_Femme
kajaka88
Discordia
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Dood Empty Dood

Bericht  Discordia ma 4 jun 2012 - 2:56

Hoe stellen jullie je dat voor? En dan niet hoe je zou willen dat het is om dood te zijn, maar meer wat je je nog kunt voorstellen binnen de grenzen van onze menselijkheid.

Ik hoor net een liedje voorbij komen dat werd gedraaid op de begrafenis van mijn vader. Ik bedacht me dat ik in de week na zijn overlijden gedroomd had dat hij als een vlinder uit een cocon ontsnapte uit dat dode zieke lichaam en herboren was als een gezonde heldere man.

Verstandelijk weet ik persoonlijk dat het leven stopt zodra het hart stopt met pompen en de hersenen niet meer werken. Voor mij leven mensen door in hun nageslacht en herinneringen aan bijzondere en mooie momenten en niet in een hemel of een hel. Maar er zijn mensen die geloven in een hemel, een hel en een nieuw leven. Waarom geloof je hierin of wil je hier heel graag in geloven?
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dood Empty Re: Dood

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 3:03

Ik zou heel graag geloven in een 'leven na de dood' in de vorm van een hemel. Maar ik denk dat dat meer is om de dood minder angstig te maken en er vrede mee te kunnen krijgen.

Ergens geloof ik ook wel in reincarnatie. Toen ik heel klein was heb ik een aantal keren opmerkingen gemaakt die daar een beetje op wijzen, bijvoorbeeld toen ik een jaar of 3 was en voor het eerst met mijn moeder in een bepaalde stad was (volgens mij was het Utrecht, maar dat weet ik niet meer zeker). We liepen toen langs een oude kerk en toen zei ik dat ik in die kerk getrouwd was, ik kon ook helemaal de jurk beschrijven die ik aanhad. Best wel griezelig. Toch vind ik dit wel erg bizar en lijkt een hemel mij logischer.

Gast
Gast

Bericht  kajaka88 ma 4 jun 2012 - 3:07

Ik geloof dat er niks gebeurd als ik eenmaal dood ben. Dat ik gewoon 'weg' ben. Denk niet dat ik dan op een of andere manier kan zien wat mijn nabestaanden doen oid. Gewoon niks. Geen hemel, hel of nieuw leven. Gewoon zwart beeld, geen gedachtes meer, niks..
kajaka88
kajaka88
Prater
Prater

Aantal berichten : 706
Punten : 735
Registratiedatum : 20-12-10

Bericht  Discordia ma 4 jun 2012 - 3:10

Voor mij is dood net zoals de periode voor je geboorte smile

Ik zei een keer: "doodgaan is het tijdelijke voor het eeuwige verruilen, geboren worden is het eeuwige voor het tijdelijke verruilen."
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 3:12

Discordia schreef:Voor mij is dood net zoals de periode voor je geboorte Dood 561177

Ik zei een keer: "doodgaan is het tijdelijke voor het eeuwige verruilen, geboren worden is het eeuwige voor het tijdelijke verruilen."

Ik vind dat wel heel logisch klinken, maar je weet toch niet wat er was voor je geboorte? Geloof jij dan ook in reincarnatie, dat je meerdere keren het eeuwige voor het tijdelijke kunt verruilen?

Gast
Gast

Bericht  Discordia ma 4 jun 2012 - 3:17

Zoey schreef:
Discordia schreef:Voor mij is dood net zoals de periode voor je geboorte Dood 561177

Ik vind dat wel heel logisch klinken, maar je weet toch niet wat er was voor je geboorte? Geloof jij dan ook in reincarnatie, dat je meerdere keren het eeuwige voor het tijdelijke kunt verruilen?

Nee, daar geloof ik niet in. Mensen hebben in mijn ogen geen ziel (Dick Swaab - Wij zijn ons brein). We zijn gewoon te intelligente zoogdieren die dat graag zouden willen aannemen voor waarheid.

Ik ben het gevolg van voortplanting. Dat ik nog steeds leef, heeft te maken met mijn hersenactiviteit en het feit dat mijn lichaam nog steeds doet waar het voor is geprogrammeerd.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 3:21

Als gewoon 'niets' denk ik.

Gast
Gast

Bericht  _Femme ma 4 jun 2012 - 3:28

Discordia schreef:
Zoey schreef:

Nee, daar geloof ik niet in. Mensen hebben in mijn ogen geen ziel (Dick Swaab - Wij zijn ons brein). We zijn gewoon te intelligente zoogdieren die dat graag zouden willen aannemen voor waarheid.

Ik ben het gevolg van voortplanting. Dat ik nog steeds leef, heeft te maken met mijn hersenactiviteit en het feit dat mijn lichaam nog steeds doet waar het voor is geprogrammeerd.

Eens. En zodra dat allemaal niet meer functioneert ga je gewoon dood en naar mijn idee blijft er dan niks van je achter in de vorm van een ziel o.i.d.

_Femme
Prater
Prater

Aantal berichten : 1013
Punten : 1210
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 3:30

Ik denk zoals onder narcose gaan. Je bent gewoon opeens weg.....

Gast
Gast

Bericht  Benthe ma 4 jun 2012 - 3:39

Ik denk dat voor de mens niet te begrijpen of te kennen is wat er na de dood is. Ik denk er liever ook niet te veel over na. Wel vind ik het raar dat er over mensen die in de hemel geloven gezegd wordt dat dat een reden is om de dood minder eng te vinden, maar dat vind ik juist helemaal niet. Ik vind het juist eng dat ik dan 'atijd' ergens blijf, ook in in jaar 10duizendzoveel. Maar ik weet het dus niet.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 621
Registratiedatum : 16-12-10

Bericht  Monte ma 4 jun 2012 - 3:49

Ik geloof persoonlijk wel in een hemel en een hel. Waarom? omdat ik in de bijbel geloof en het daar in staat. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat er niets is, de hemel-hel is voor mij heel gewoon. Ik vind het ook een erg fijn idee dat er nog iets is, waar iedereen weer perfect zal zijn en geen pijn en verdriet zal voelen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 3:49

Ik geloof niet in een hel. Misschien wel in een hemel, daar ben ik nog niet over uit.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 3:51

Monte schreef:Ik geloof persoonlijk wel in een hemel en een hel. Waarom? omdat ik in de bijbel geloof en het daar in staat. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat er niets is, de hemel-hel is voor mij heel gewoon. Ik vind het ook een erg fijn idee dat er nog iets is, waar iedereen weer perfect zal zijn en geen pijn en verdriet zal voelen.

Eens. Ik geloof ook dat ik op aarde blijf bestaan, tenminste de herinneringen aan mij en hopelijk mijn nageslacht.

Gast
Gast

Bericht  flower ma 4 jun 2012 - 3:57

De laatste tijd ben ik veel bezig met wat er na de dood is

Ik ben er zelf nog niet overuit, ik kan mij niet indenken dat er niks zou zijn maar wat dan wel weet ik niet.
flower
flower
Prater
Prater

Aantal berichten : 735
Punten : 883
Registratiedatum : 03-01-11

Bericht  Kowalski ma 4 jun 2012 - 4:26

Waarschijnlijk kinderachtig, maar ik wil me er niks bij voorstellen. Zodra ik er 'echt' over na ga denken, raak ik een beetje in paniek en stop ik het onderwerp weer weg. Zwak eigenlijk, want het is toch een onderwerp wat veel voorkomt, wat iedereen meemaakt/doormaakt en wat toch wel belangrijk is...
Kowalski
Kowalski
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12

Bericht  Discordia ma 4 jun 2012 - 4:33

Kowalski schreef:Waarschijnlijk kinderachtig, maar ik wil me er niks bij voorstellen. Zodra ik er 'echt' over na ga denken, raak ik een beetje in paniek en stop ik het onderwerp weer weg. Zwak eigenlijk, want het is toch een onderwerp wat veel voorkomt, wat iedereen meemaakt/doormaakt en wat toch wel belangrijk is...

Dat geeft toch niets? Op een gegeven moment krijg je heus wel vrede met dit onderwerp. Het overkomt mensen al jaren en uiteindelijk is het ook niet erg dat het gebeurt. Het is alleen een ongrijpbaar begrip waardoor het mensen beangstigt. Ik hoop dat je een mooi leven hebt, veel vrienden hebt en gewaardeerd wordt en gemist als je er niet meer bent smile
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Bericht  Kowalski ma 4 jun 2012 - 4:37

Discordia schreef:
Kowalski schreef:Waarschijnlijk kinderachtig, maar ik wil me er niks bij voorstellen. Zodra ik er 'echt' over na ga denken, raak ik een beetje in paniek en stop ik het onderwerp weer weg. Zwak eigenlijk, want het is toch een onderwerp wat veel voorkomt, wat iedereen meemaakt/doormaakt en wat toch wel belangrijk is...

Dat geeft toch niets? Op een gegeven moment krijg je heus wel vrede met dit onderwerp. Het overkomt mensen al jaren en uiteindelijk is het ook niet erg dat het gebeurt. Het is alleen een ongrijpbaar begrip waardoor het mensen beangstigt.

Ik hoop het! Ik ben echt extreem gevoelig, dus dit soort onderwerp vind ik echt heel moeilijk. Maar inderdaad, voor veel kinderen is dit ook moeilijk en misschien duurt het bij gewoon wat langer voordat ik er over na kan denken en wat langer voordat ik het enigszins kan accepteren. Ach, ik denk al veel te veel na, dus mag ook wel een keer mijn kop in het zand stekenDood 394967

Discordia schreef: Ik hoop dat je een mooi leven hebt, veel vrienden hebt en gewaardeerd wordt en gemist als je er niet meer bent Dood 561177

Dat zeker! En misschien dat ik het daarom ook zo moeilijk vind om erover na te denken. Ik heb een vreselijke periode gehad en vond het toen veel minder beangstigend!
Kowalski
Kowalski
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12

Bericht  ellibre ma 4 jun 2012 - 4:46

Ook ik denk dat er verder niets is. Voor wat betreft jouw lichaam en bewustzijn houdt alles acuut op. Reïncarnatie, de hemel, dat soort zaken, daar geloof ik allemaal niet in.

Het maakt mij overigens niet angstig of zo. Ik vind het wel prima allemaal. Het leven is hartstikke leuk, ik geniet van elke dag, maar dat het eindig is heb ik al lang geaccepteerd. Komt misschien omdat doodgaan zo nadrukkelijk aanwezig is in mijn leven.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Bericht  Tinus ma 4 jun 2012 - 7:28

Monte schreef:Ik geloof persoonlijk wel in een hemel en een hel. Waarom? omdat ik in de bijbel geloof en het daar in staat. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat er niets is, de hemel-hel is voor mij heel gewoon. Ik vind het ook een erg fijn idee dat er nog iets is, waar iedereen weer perfect zal zijn en geen pijn en verdriet zal voelen.

Hier kan ik mij helemaal in vinden.
Kan me ook echt niet voorstellen dat er gewoon níks meer zal zijn na de dood.
Ik ben niet bang voor de dood, maar aan de andere kant moet ik ook zeggen dat ik het hier nog best naar m'n zin heb, dus wil best nog wel even blijven. Wink
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 9:03

Ik ben wel bang voor de dood. Ook al geloof ik in de hemel en de hel. De grootste reden dat ik bang ben om dood te gaan, is dat mijn kinderen dan geen moeder meer hebben.

Een buurmeisje van mij is op 22-jarige leeftijd overleden en haar zoontje van amper twee riep in de kerk om zijn mama. Echt hartverscheurend....

Dat heeft mijn angst voor de dood wel versterkt.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 20:03

Ik denk dat het 2 kanten op 'kan' nadat ik dood ben: of alles houdt op, ik ben er gewoon niet meer, heb ook geen ziel of geest die nog voortleeft, het is gewoon gebeurd...

Of er bestaat 'iets' na de dood, kom ik misschien wel in de hemel, gebeurt er een reincarnatie of whatever.. Maar ik geloof daar niet in, dus ik denk zelf eigenlijk het eerste..

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 23:22

Dood ApkI_HrCMAADKSg

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 23:25

Ik ben best bang voor de dood en dan vooral van de dood van mijn geliefde zoals mijn ouders of vriend. Wel geloof ik niet dat er iets van leven na de dood of een hemel bestaat. Mijn idee is dat je gewoon helemaal weg bent, net als als je slaapt

Gast
Gast

Bericht  Gympie ma 4 jun 2012 - 23:31

Als ik er te lang/diep over nadenk, word ik gek. Ik kan het gewoon niet bevatten, de dood. Wat het nou precies is en waar iemand eventueel heen gaat.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Bericht  Discordia di 5 jun 2012 - 0:44

Ik geloof in wat ik zeker weet. Ik ben niet goed in dingen aannemen voor waar die ik kan niet bewijzen of echt kan weerleggen.

Het is een feit dat je lichaam vergaat na je dood, maar het is geen feit dat mensen een ziel hebben en het is ook niet bewezen dat het niet zo is. Daarom geloof ik niet in leven na de dood, ook al zou ik dat heel graag willen kunnen geloven.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud