Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Brandon, is er een andere oplossing?

+12
Merai
TGR
Tania
Flinder
Penny Blossom
minoessepoes
pinkflower
May
ijsjemeisje
Jeanette
Toet
Minx
16 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 11:16

Ik heb het maar half half meegekregen en was toch wel geschrokken over het feit dat iemand zo vastgeketend zijn leven moet doorbrengen. Maar later hoorde ik dus dat hij alleen vast zit als er iemand op de kamer moet komen omdat hij gevaarlijk is. Ik droeg een oplossing van een eigen tuin aan maar dat idee was al geprobeerd (en heel veel geld in gestoken) en die woning heeft ie compleet vernield. Tja, dan ben ik eigenlijk snel uitgepraat. Er worden inmiddels vragen in de tweede kamer gesteld over Brandon en zijn lotgenoten. Ik vraag me alleen af wat een andere oplossing is als iemand zo gevaarlijk is en alles kapot maakt. Is er dan nog wel een oplossing of moet dit middeleeuwse tafereel blijven? Brrr!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 11:18

Hij heeft twee stemmen in zijn hoofd en is dus schizofreen. De ene stem zegt hem netjes rustig te zijn, maar soms zegt een andere stem dat hij moet schoppen en slaan. Vastketenen vind ik niet overdreven, maar drie jaar vastgeketend zitten wel. Ik zou denken aan een behandeling voor zijn Schizofrenie. Want om nu een hele leven vastgeketend zitten omdat je stemmen hoort? Weet niet, vind het heel ver gezocht. (Maar ook ik heb hier en daar een hap en een snap meegekregen.)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 11:21

Ik vind het echt lastig. Kijk nu P&W en die moeder en stiefvader hebben naar mijn mening een beetje een houding van dat het allemaal wel mee zou vallen met hem.. Dat vind ik raar. Mag toch hopen dat ze zoiets dan niet doen. Plus, je kan toch idd niet zoals ze nu ook zeggen altijd maar een grote sterke man (of vier) in de buurt hebben die hem kunnen overmeesteren zodat hij dan zonder riem kan leven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Minx wo 19 jan 2011 - 11:24

Altijd is denk ik niet realistisch, maar volgens mij kun je met plexieglas wel een raam maken zodat hij in ieder geval daglicht in die kamer heeft. Dit vastbinden zo vaak gaat te ver. Veel te ver er moet toch een oplossing voor gevonden worden.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 11:55

Zo'n plexiglas raam is binnen no time niet meer doorheen te kijken.
Ik kan het van beide kanten begrijpen. Mijn ouders hebben allebei jarenlange ervaring in de zorg. Mijn moeder doet dat nog steeds (psychiatrie) en mijn vader doet sinds een aantal jaar iets anders, omdat het te zwaar voor hem werd. Hij was groepsleider van dit soort jongens en het is gewoon een hele moeilijke situatie. Daar werd niemand vastgebonden, maar dat resulteerde wel in werknemers met geregeld blauwe ogen en gekneusde/gebroken armen (of overspannen) en cliënten die geregeld in de separeer/isoleer gezet moesten worden met vier man. Doordat er geregeld mensen overspannen raakten, was het verloop ook groot, waardoor er dan weer flexwerkers in werden gezet die weinig van de situatie en van de cliënten afwisten en waardoor de cliënten steeds een ander gezicht zagen. Ik denk niet dat dat voor beide partijen beter is, ook voor een cliënt is dat geen stabiele situatie, maar vastbinden vind ik wel heel erg.
Ik vind die moeder van die Jolanda wel een muts hoor, sorry dat ik het zeg.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 11:57

ABE schreef:Hij heeft twee stemmen in zijn hoofd en is dus schizofreen. De ene stem zegt hem netjes rustig te zijn, maar soms zegt een andere stem dat hij moet schoppen en slaan. Vastketenen vind ik niet overdreven, maar drie jaar vastgeketend zitten wel. Ik zou denken aan een behandeling voor zijn Schizofrenie. Want om nu een hele leven vastgeketend zitten omdat je stemmen hoort? Weet niet, vind het heel ver gezocht. (Maar ook ik heb hier en daar een hap en een snap meegekregen.)

Maar wat stel je je voor bij een behandeling voor zijn schizofrenie? Een vriend van me krijgt alle pillen die er bestaan, maar hij hoort nog steeds stemmen, dat is bij hem niet te behandelen. Daarnaast denk ik dat deze jongen al medicijnen krijgt en waarschijnlijk zo goed mogelijk afgesteld is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Toet wo 19 jan 2011 - 11:59

Ik heb het hele programma niet gezien dus ik ga er niet verder op in maar ABE, je praat wel erg makkelijk. Misschien moet je je eerst verdiepen in het ziektebeeld schizofrenie voordat je zo'n uitspraak doet. Schizofrenie is namelijk maar in enkele- en in de overige gevallen héél moeilijk te behandelen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 12:03

Ik heb het al een paar keer op tv gezien. Ik stond er nogal versteld van dat deze jongen vastgebonden is aan de muur. Hij heeft niet meer dan 5 meter loopruimte( geloof ik). Alhoewel ik er niet veel verstand van heb geloof ik er wel in dat er andere oplossingen moeten zijn om hem rustig te houden. Maar ik dacht dat hij niet de enige persoon was die vastgebonden is en in het nieuws is geweest.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Jeanette wo 19 jan 2011 - 12:04

toetje_ schreef:Ik heb het hele programma niet gezien dus ik ga er niet verder op in maar ABE, je praat wel erg makkelijk. Misschien moet je je eerst verdiepen in het ziektebeeld schizofrenie voordat je zo'n uitspraak doet. Schizofrenie is namelijk maar in enkele- en in de overige gevallen héél moeilijk te behandelen.

Ik wil net zeggen. Het is niet zomaar iets en een zo'n maatregel wordt niet zomaar genomen. Ik vind deze discussie moeilijk om over te oordelen, vooral ook omdat we maar van 'buitenaf' mee kunnen kijken.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  ijsjemeisje wo 19 jan 2011 - 12:10

Heftig hoor!
Ik schrok echt.
Ik werk zelf ook met deze doelgroep en vraag me echt af kan dit zomaar 3 jaar lang?
Ik weet niet wat voor gesprekken er allemaal zijn gevoerd in die organisatie over die jongen.
Hoe we de jongen zien op tv is natuurlijk niet hoe die altijd is.
Maar ik vind dit gewoon niet kunnen.
Als je niet de begeleiders of middelen hebt om iemand kunnen te begeleiden dan moet je je misschien afvragen of deze jongen wel geschikt is voor die woonvoorziening.
ijsjemeisje
ijsjemeisje
Prater
Prater

Aantal berichten : 747
Punten : 849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Toet wo 19 jan 2011 - 12:10

Jeanette schreef:

Ik wil net zeggen. Het is niet zomaar iets en een zo'n maatregel wordt niet zomaar genomen. Ik vind deze discussie moeilijk om over te oordelen, vooral ook omdat we maar van 'buitenaf' mee kunnen kijken.

Ik vind hem ook heel moeilijk te beoordelen. Ook omdat wij mensen zijn die hier in ons werk mee te maken hebben. (Altans, ik heb dit wel gehad, neem aan jij ook wel of iig iets in deze richting.) Wij zullen hier al heel anders over oordelen dan iemand die hier nooit mee te maken heeft of alleen van de andere kant (de cliënt z'n kant in dit geval.)
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  May wo 19 jan 2011 - 12:11

Ik vind het erg lastig een mening te geven of een beeld te vormen van hem. Op de beelden heb ik hem alleen maar rustig gezien, dus ik weet niet wat hij doet als hij agressief is en wat hij dan precies doet. Maar ik hoop en vermoed dat er op den duur wel andere maatregelen moeten komen. Ik vind niet dat je zo'n iemand zolang vast kan binden. Hoewel het vanavond in pauw en witteman al wat genuanceerd werd. Want gister kwam het op mij over dat hij alleen tijdens het slapen zijn tuigje af mocht. Maar vandaag bleek al dat hij vast moet als er andere mensen bij zijn. Wel denk ik dat dit een heel moeilijk en zwaar proces gaat worden, en dit heel goed begeleid moet worden. Dan zou hij naar mijn inziens wat meer vrijheid moeten kunnen krijgen dan dat hij nu krijgt. Maar hoeveel extra vrijheid vind ik lastig om te zeggen omdat ik niet gehele situatie ken.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  pinkflower wo 19 jan 2011 - 12:11

Ik vond het ook allemaal schokkend om te horen maar toen ik een vriend van mij spraak die daar werkt vertelde hij mij dat deze jongen wel degelijk buiten komt. Wel met drie bewakers anders sloopt hij alles wat hij tegen komt.....
Dus geloof niet alles wat in de media verschijnt.....

pinkflower
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 66
Punten : 66
Registratiedatum : 14-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 12:17

Ik schrok ook van deze beelden, aangezien ik zelf ook in de gehandicaptenzorg werk. gelukkig is dit van ons niet van toepassing.
Ik weet van één stichting, die hadden intensieve begeleiding en daarbij stonden zij ook bij zulke jongens.. zij gingen dan een wandeling maken met 4 begeleiders op 1 client! en dan was het nog gevaarlijk, maar zo kwamen deze jongens toch buiten...

Ik denk dat er wel een oplossing is, maar niet iedereen durft het misschien aan.. ook denk ik dat het aan de stichting en medewerkers kan liggen (dat weet ik natuurlijk niet zeker)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Minx wo 19 jan 2011 - 12:36

Ik zag de directeur van 's Heerenloo vandaag nog in een uitzending en die gaf aan dat Brandon niet de enige is die zo zit. Hij wist niet precies om hoeveel mensen het ging maar hij dacht een stuk of 10.
Alleen is het nu al de zoveelste keer dat deze instelling negatief in het nieuws komt. Je zou dan toch zeggen dat er ergens wel een kern van waarheid in moet zitten.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 12:37

Fairytale schreef:Ik zag de directeur van 's Heerenloo vandaag nog in een uitzending en die gaf aan dat Brandon niet de enige is die zo zit. Hij wist niet precies om hoeveel mensen het ging maar hij dacht een stuk of 10.
Alleen is het nu al de zoveelste keer dat deze instelling negatief in het nieuws komt. Je zou dan toch zeggen dat er ergens wel een kern van waarheid in moet zitten.

ik wilde dat ook al posten, maar durfde het niet echt. heb idd ook al meerdere verhalen gehoord...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Jeanette wo 19 jan 2011 - 12:39

toetje_ schreef:
Jeanette schreef:

Ik wil net zeggen. Het is niet zomaar iets en een zo'n maatregel wordt niet zomaar genomen. Ik vind deze discussie moeilijk om over te oordelen, vooral ook omdat we maar van 'buitenaf' mee kunnen kijken.

Ik vind hem ook heel moeilijk te beoordelen. Ook omdat wij mensen zijn die hier in ons werk mee te maken hebben. (Altans, ik heb dit wel gehad, neem aan jij ook wel of iig iets in deze richting.) Wij zullen hier al heel anders over oordelen dan iemand die hier nooit mee te maken heeft of alleen van de andere kant (de cliënt z'n kant in dit geval.)

Ja precies. Wij kunnen hierover eigenlijk geen oordeel vellen omdat wij de situatie gewoonweg niet goed weten.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Minx wo 19 jan 2011 - 12:39

Als iemand gaat googlen komt hij er echt wel op uit. Sommige verhalen weet ik van dat ze waar zijn ondanks dat ik zelf niet in de gehandicapten zorg zit. Ga er verder ook niet op in. Maar juist daardoor ga je dingen onthouden.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 20:34

Ik heb de aflevering van de EO gezien en die vond ik echt schrijnend. De regiomanager van 's Heeren Loo kwam aan het woord en hij wist niet precies om hoeveel mensen in vergelijkbare situaties zitten, dat vond hij niet relevant.

Ik ben van mening dat Brandon per direcht losgemaakt moet worden en dat er een andere oplossing voor moet worden gezocht, ook al heeft hij al een stoornis, een mens 3 jaar lang vastketenen als een monster maakt het er ZEKER niet beter op. Schandalig vind ik het.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 20:35

En trouwens, zeggen dat wij er niet veel vanaf weten omdat wij niet in die omgeving werken maakt natuurlijk niet veel uit. De beelden zeggen al genoeg, lijkt me. Daarbij kwam er gister ook een medewerkster van s´ Heeren Loo aan het woord en die vond het ook mensonterend. Zij is diegene die met het verhaal naar buiten is gekomen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gast wo 19 jan 2011 - 21:05

De beelden die wij krijgen te zien zijn natuurlijk selectieve beelden. Ze zullen echt geen beelden naar buiten brengen waarbij hij alles kort en klein slaat want dat biedt weinig ondersteuning aan het verhaal dat het zielig is dat hij vast zit.

Ik vind het een moeilijk dilemma. Ik denk ook dat er wat nuances zitten in het verhaal en dat hij dus niet 3 jaar alleen maar vastgebonden zit.

Het is zielig dat hij vast moet zitten door een stoornis waar hij niks aan kan doen. Maar aan de andere kant is het ook zielig voor de mensen die hij kan verwonden als hij niet vast zou zitten. Ik denk dat het kiezen is uit twee kwaden en dat er dan gekeken moet worden naar het aantal mensen die benadeeld worden bij het kiezen uit die twee kwaden. En dan lijkt het me inderdaad verstandiger dat Brandon vast wordt gezet op het moment dat er mensen bij hem in de buurt zijn.

Het is zielig, dat absoluut, maar wat moet je anders?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  May wo 19 jan 2011 - 21:51

Storm schreef:
Ik ben van mening dat Brandon per direcht losgemaakt moet worden.
Met dit stukje ben ik het niet helemaal eens. Ik ben zeker van mening dat hij uiteindelijk los moet kunnen. Maar ik ben bang, ook mede uit ervaring, dat als je hem meteen volledig los gaat laten, hij niet weet wat hij ermee aan moet en de verkeerde kant uit gaat. En hij dan tijdens een agressieve bui compleet de weg kwijt is, en hij vervolgens dus weer terug bij af. Ik denk dat het beter met intensieve begeleiding en therapie afgebouwd kan worden in een bepaald tijdsbestek.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  minoessepoes wo 19 jan 2011 - 22:06

Ik heb gister Pauw en Witteman zitten kijken, maar ik kreeg helemaal niet het idee dat schizofrenie het grootste probleem van Brandon is. Maar dat hij verstandelijk beperkt is en daarnaast nog een heleboel andere stoornissen heeft en dat die combinatie maakt dat hij onberekenbaar is (maar ik kan wat gemist hebben hoor).

Ik vind het absoluut schijnend dat zo'n jongen vastgeketend zit aan een muur, al 3 jaar. Wat voor een toekomst heeft zo'n jongen, heeft hij nog een geluksmomentje op een dag, kan hij nog plezier halen uit zijn leven of zit hij alleen maar zijn tijd uit. Niemand zou op zo'n manier moeten hoeven leven.

Maar aan de andere kant begrijp ik de instelling ook wel weer, je kan je medewerkers niet in gevaar brengen natuurlijk. Maar wat is dan wel de juiste behandeling, ik denk dat ik daar te weinig verstand hiervan heb, als zelfs de professionals al met hun handen in het haar zitten.... Ze zijn nog opzoek naar de juist de juiste oplossing en ik hoop echt dat die gevonden kan worden, en ik vind het ook erg dat dit al drie jaar duurt, want dit kan zo niet, maar wat wel de oplossing is Question
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Penny Blossom wo 19 jan 2011 - 22:07

Eens met Minoessepoes

Valt dit niet een beetje in dezelfde categorie als:
Jolanda Venema

Penny Blossom
Penny Blossom
Prater
Prater

Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  minoessepoes wo 19 jan 2011 - 22:14

Ik had het er gister met mijn vriend over en we waren een beetje door aan het praten. Toen vertelde ik dat mijn oma, die inmiddels al zo'n zes jaar dood is (dus misschien is dit inmiddels veranderd), toen in een huis zat voor dementerende bejaarden, waar ook veel mensen vastgebonden zaten op hun stoel (als een soort van kinderstoel, met een plak voor ze of soms zelfs de handen vast gebonden) of in bed.

Dit gebeurde ook om de mensen voor zichzelf te beschermen zodat ze niet zouden vallen, maar ook omdat sommige mensen agressief waren of rond gingen dwalen door het huis. De bewoners konden het huis al niet uit, daar zat een code op de deur en een dubbele sluis.

Dit zou ook niet nodig zijn geweest als er veel meer personeel was wat de bewoners bijna 1 op 1 in de gaten zouden houden, maar dat kan niet. Mijn vriend vond dit een logisch gevolg want er is nou eenmaal niet zoveel geld voor die zorg. Ik vind dit ook echt schijnend, mensen die gewoon deel hebben genomen aan de maatschappij (uiteraard gun je dit niemand, dus ook mensen zoals Brandon niet), hard gewerkt hebben, zeker die generatie die na de oorlog het land weer opgebouwd hebben en die hun laatste jaren dan moeten slijten, vast gebonden aan een stoel. Vinden jullie dat dat wel kan?


Laatst aangepast door minoessepoes op wo 19 jan 2011 - 22:16; in totaal 1 keer bewerkt
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Brandon, is er een andere oplossing? Empty Re: Brandon, is er een andere oplossing?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum