Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

vraagjes over borstvoeding

+9
koNijntje
Caroow
Razz
Linda
Earane
Aimee
Liadan
MamaDaan
Sanne
13 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

vraagjes over borstvoeding Empty vraagjes over borstvoeding

Bericht  Sanne za 2 jun 2012 - 2:41

Door de spruw heeft H. tijden moeizaam gedronken en dronk ze vaak kleine beetjes. Ik probeer nu meer ritme aan te brengen en meer tijd tussen de voedingen te laten, want het begon mezelf ook wel een beetje op te breken. Ik probeer tussen de voedingen in ieder geval 3 uur te laten zitten. Soms lukt dat, soms ook niet en dan zit er zo'n 2 of 2,5 uur tussen. Af en toe laat H. 4 uur tussen de voedingen overdag.

Hoeveel uren lieten jullie kindjes tussen de voedingen toen ze zo'n 2-3 maanden oud waren? Is het echt verkeerd als H. ook wel eens na 2 uur alweer komt voor een voeding?

En verder nog een vraagje over de nachtvoeding. Sinds een week lukt het om H. tussen 20:00 uur en 21:00 uur te slapen te leggen (i.p.v. 23:30 uur). Daar ben ik heel blij mee. Alleen komt ze nu 's nachts rond 04:00 uur voor een voeding. Daar heb ik geen probleem mee, maar ze drinkt dan vrij slecht, valt snel weer in slaap, maar laat zich niet terugleggen in haar eigen bedje. Bij mij in bed valt ze wel in slaap, maar dan is mijn nacht om 04:00 uur zo goed als afgelopen, want goed slapen doe ik dan niet meer. Bovendien komt H. dan meestal rond 5:30 (dus anderhalf uur later) alweer voor een voeding en om 6:30 alweer... Hoe zou ik dit patroon kunnen doorbreken? Is het handig om H. rond 22:30/23:00 uur nog een keer wakker te maken voor een voeding? In de hoop dat ze daarna doorslaapt tot een uur of 7? Ik ben vooral bang dat ze dan niet meer verder wil slapen.

Wie heeft er tips?

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vraagjes over borstvoeding Empty Re: vraagjes over borstvoeding

Bericht  MamaDaan za 2 jun 2012 - 2:49

Mijn zoontje liet op die leeftijd ook meestal 2,5 a 3 uur tussen de voedingen. Dit mag volgens mij ook hoor, zeker met borstvoeding.

Wat betreft de nachtvoeding heb ik niet echt tips, ik maakte mijn zoontje ook weleens wakker rond 23.00u voor een voeding in de hoop dat hij doorsliep, maar meestal werd hij dan nog eerder wakker dan wanneer hij om 20.00u zijn laatste voeding had. Hij is gewoon ineens gaan doorslapen met een maand of 4.

Misschien heeft H. s'nachts om 4 uur geen honger maar wil ze gewoon even knuffelen? Misschien eens proberen dan geen voeding te geven, en kijken of ze verder wil slapen? Als ze zich na 4 uur zo kort op elkaar meld lijkt het wel alsof ze wel honger heeft gehad, maar te moe is om goed te drinken?
MamaDaan
MamaDaan
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 486
Punten : 494
Registratiedatum : 29-01-12

Bericht  Gast za 2 jun 2012 - 2:56

Meestal laat T zo'n 3 a 4 uur tussen twee voedingen. Dat heeft ze al vrijwel vanaf haar geboorte. Soms komt ze vaker en af en toe clustert ze nog. Meestal wil ze één nachtvoeding. Als ze vaker honger heeft, dan voed ik haar vaker. Kan het zijn dat je dochtertje in de ochtend 'mama-honger' heeft, na een 'lange' nacht alleen in haar bedje? Wij hebben T nooit wakker gemaakt voor een voeding in de avond, ze heeft zelf haar ritme bepaald. Jammer dat je zo slecht slaapt wanneer je je dochtertje bij je laat liggen 's ochtends, anders was dat een goede manier geweest om allebei voldoende rust te krijgen.

Gast
Gast

Bericht  Sanne za 2 jun 2012 - 2:58

[quote="MamaDaan"]

Misschien heeft H. s'nachts om 4 uur geen honger maar wil ze gewoon even knuffelen? Misschien eens proberen dan geen voeding te geven, en kijken of ze verder wil slapen? Als ze zich na 4 uur zo kort op elkaar meld lijkt het wel alsof ze wel honger heeft gehad, maar te moe is om goed te drinken?[/quote]

Ik denk ook dat dit het is. Ze drinkt maar kort, al doet ze dat overdag ook. Ze drinkt dan hooguit 5 minuten en valt weer in slaap. Misschien moet ik eens proberen om 's nachts niet in bed te voeden, maar gewoon op de bank. Daar wordt ze misschien wat wakkerder van...

Pff, vind het wel lastig hoor. Ze groeit goed en ziet er hartstikke gezond uit, dus wat dat betreft gaat alles prima. Ik vind het alleen zo gek dat ze doorgaans maar 5 minuten drinkt (aan één borst) en dan alweer genoeg heeft. Echt heel af en toe drinkt ze ineens een kwartier non stop.

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 2 jun 2012 - 3:00

T drinkt, als ze meteen goed aanhapt en niet teveel afgeleid is door andere dingen waardoor ze steeds weer loslaat, ook vaak maar zo'n 5 minuten. In die tijd drinkt ze wel een borst goed leeg en dan heeft ze ook echt genoeg gehad. Over die tijdsduur zou ik me dus als je dochtertje het verder zo goed doet geen zorgen maken.

Gast
Gast

Bericht  Sanne za 2 jun 2012 - 3:03

Tiramisu schreef:T drinkt, als ze meteen goed aanhapt en niet teveel afgeleid is door andere dingen waardoor ze steeds weer loslaat, ook vaak maar zo'n 5 minuten. In die tijd drinkt ze wel een borst goed leeg en dan heeft ze ook echt genoeg gehad. Over die tijdsduur zou ik me dus als je dochtertje het verder zo goed doet geen zorgen maken.

In het boek over borstvoeding staat dat een kindje meestal 15 minuten erover doet om een borst leeg te drinken. Snelle kindjes zo rond de 10 minuten. Dan klinkt 5 minuten wel heel erg weinig. Overigens is mijn borst na 5 minuten nog niet leeg, maar H. wordt echt boos als ik haar toch nog even probeer aan te leggen.

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 2 jun 2012 - 3:06

Maar niet alles wat geschreven staat hoeft van toepassing te zijn op jouw kindje. Het zijn gemiddelden. Sommige kindjes drinken nou eenmaal vlug, terwijl een ander er misschien een half uur over doet. Kindjes leren bovendien steeds efficienter drinken. Bij mezelf weet ik dat ik erg vlugge melk heb. Het komt er nou eenmaal snel uit en T heeft geleerd dat goed te kunnen behappen. Een kindje geeft (meestal) echt wel aan of het honger heeft of niet. T wordt ook boos als ik haar aan probeer te leggen terwijl ze geen honger heeft. Dan weet ik genoeg en heeft ze gewoon genoeg gehad.

Gast
Gast

Bericht  Liadan za 2 jun 2012 - 3:10

Beide kinderen dronken tot ze ongeveer 8/9 maanden waren meestal om de 2,5 uur. 4 uur hebben ze er beiden vrijwel nooit tussen gelaten (onze dochter 's nachts wel).
Je zou kunnen proberen om haar te voeden als je zelf naar bed gaat, bij onze zoon had dit geen zin, hij sliep daardoor 's nachts niet beter. Maar misschien werkt het bij jullie dochter wel.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Sanne za 2 jun 2012 - 3:26

Ben wel blij met jullie antwoorden. Ik krijg steeds te horen dat H. er inmiddels echt wel 4 à 5 uur tussen moet laten, zodat ik op zo'n 5 voedingen per etmaal uitkom en dat een kindje van 2 maanden geen nachtvoeding meer tot zich zou moeten nemen. Nou snap ik wel dat het verschilt per kindje, maar als dit de 'richtlijn' zou zijn, dan zit ik er wel vreselijk ver van af. Maar zo te lezen gaat H. aardig mee met het gemiddelde op dit forum... En daar hecht ik dan toch meer waarde aan dan aan verhalen uit boeken etc.

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 2 jun 2012 - 3:27

Gebruik je al borstcompressie? Misschien dat ze dan wel je borst leegdrinkt?

Gast
Gast

Bericht  Aimee za 2 jun 2012 - 3:29

Sanne schreef:Ben wel blij met jullie antwoorden. Ik krijg steeds te horen dat H. er inmiddels echt wel 4 à 5 uur tussen moet laten, zodat ik op zo'n 5 voedingen per etmaal uitkom en dat een kindje van 2 maanden geen nachtvoeding meer tot zich zou moeten nemen. Nou snap ik wel dat het verschilt per kindje, maar als dit de 'richtlijn' zou zijn, dan zit ik er wel vreselijk ver van af. Maar zo te lezen gaat H. aardig mee met het gemiddelde op dit forum... En daar hecht ik dan toch meer waarde aan dan aan verhalen uit boeken etc.

Deze adviezen zijn gericht op kunstvoeding. Aan borstvoeding zit geen moeten.
Het zou fijner zijn voor jou als ze er langer tussen zou laten, maar het is niet abnormaal dat ze het niet doet. Bij mijn zoontje gaat het eigenlijk pas sinds zo'n 3 weken dat hij er langer dan 2/2.5 uur tussen laat. Ook 's nachts komt hij nog voor 2 voedingen. Niet heel fijn, maar als je op verzoek voedt krijgt je kindje gewoon wanneer het wil, dus ook 's nachts.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Sanne za 2 jun 2012 - 3:37

freakielief schreef:Gebruik je al borstcompressie? Misschien dat ze dan wel je borst leegdrinkt?

Nee, maar ik denk dat ik hetzelfde heb als Tiramisu. De melk stroomt gigantisch hard. In het begin kon H. de melkstroom helemaal niet aan. Inmiddels gaat dat prima, dus ze zal in die 5 minuten blijkbaar genoeg melk binnenkrijgen. Meestal voelen mijn borsten pas tegen de avond een stuk leger aan. Overdag blijven ze vol.

Edit: ik lek ook de hele dag door... Ik moet straks echt schone kleren meenemen als ik weer ga werken, ben ik bang.
's Nachts heb ik van die spuugdoekjes van de Hema (van badstof) op zo'n manier dubbelgevouwen in mijn bh, zodat ik 9 lagen badstof tussen mijn tepel en de bh heb (ligt niet zo lekker), maar zelfs dan ben ik 's ochtends doorgelekt, omdat H. dus maar 5 minuutjes drinkt 's nachts aan één borst.

Laatst aangepast door Sanne op za 2 jun 2012 - 3:39; in totaal 1 keer bewerkt

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  Liadan za 2 jun 2012 - 3:38

Een kind van 2 maanden geen voeding meer 's nachts? Het is heel normaal dat zo'n klein kindje 's nachts nog een voeding krijgt, of dat nou flesvoeding is of borstvoeding. En 5 voedingen met 2 maanden is erg weinig, het is voor je eigen productie juist goed om vaker te voeden. Onze zoon zat met 2 maanden op 10 voedingen ongeveer (dochter dronk 8 keer).

(onze zoon krijgt nu met 1 jaar nog 1 of 2 nachtvoedingen).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Earane za 2 jun 2012 - 3:38

A. laat ongeveer 3 tot 4 uur tussen een voeding. Volgens mij is het helemaal niet erg als H. ook eens eerder komt dan 3 uur.

Als A. nog niet wakker is (ze heeft vaak haar wakkere en/of huilmomenten 's avonds), maak ik haar wakker voor een voeding rond 23.00 uur. Ze slaapt dan sinds een paar weken zeker tot 6.00 uur en soms 6.30 á 7.00 uur. Vanochtend kwam ze voor het eerst zelfs om 7.30 uur. Als ik haar niet meer wakker zou maken om 23.00 uur dan zal ze vast wel voor een nachtvoeding komen. Ik zou haar als ik jou was denk ik ook wakker maken voor een voeding om 23.00 uur. Kijken of het dan beter gaat. Het is wel lastig hè...
Earane
Earane
Prater
Prater

Aantal berichten : 780
Punten : 813

Bericht  Gast za 2 jun 2012 - 3:40

Sanne schreef:Ben wel blij met jullie antwoorden. Ik krijg steeds te horen dat H. er inmiddels echt wel 4 à 5 uur tussen moet laten, zodat ik op zo'n 5 voedingen per etmaal uitkom en dat een kindje van 2 maanden geen nachtvoeding meer tot zich zou moeten nemen. Nou snap ik wel dat het verschilt per kindje, maar als dit de 'richtlijn' zou zijn, dan zit ik er wel vreselijk ver van af. Maar zo te lezen gaat H. aardig mee met het gemiddelde op dit forum... En daar hecht ik dan toch meer waarde aan dan aan verhalen uit boeken etc.

die gemiddelden gaan over kunstvoeding en kunstvoeding is véél zwaarder verteerbaar dan borstvoeding. Borstvoeding is heel licht verteerbaar, dus het is ook heel logisch dat kinderen die borstvoeding krijgen veel vaker willen drinken. Hun maag is gewoon eerder weer leeg. Ik denk dat het vrij normaal is hoor, om met borstvoeding om de 2.5 uur te voeden op deze leeftijd. Twee maanden geen nachtvoeding meer is (zeker met borstvoeding) heel snel, het grootste deel van de kinderen slaapt niet zo snel door hoor! onze dochter heeft zelfs het hele eerste jaar nog een nachtvoeding gehad en dat zelfs met kunstvoeding.

Gast
Gast

Bericht  Linda za 2 jun 2012 - 3:40

Eens met Aimee, dat zijn kv adviezen.
Mijn dochter heeft tot ze 1 jaar was altijd op haar verzoek bv gekregen. De ene keer wilde ze na een uur alweer, de andere keer liet ze er 4 uur tussen, allemaal prima.
Tot ze 11 maanden was kwam ze 's nachts om de 3 à 4 uur voor een voeding. Dat is wel pittig, maar kennelijk had ze het nodig.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Earane za 2 jun 2012 - 3:42

Wat ik me trouwens afvraag. Ik geef nu al een paar weken 6 voedingen op een dag. Ik lees hier bij een aantal meiden dat ze meer voedingen geven op een dag. Geeft jullie kind dat dan ook echt aan en hoe? Ik vraag me soms af of ik signalen over het hoofd zie. Ik voed haar meestal al voordat ik zie dat ze op haar handje sabbelt.
Earane
Earane
Prater
Prater

Bericht  Sanne za 2 jun 2012 - 3:46

Earane, ik vind het zeker lastig. Soms heb ik het gevoel dat ik het 'fout' doe, omdat ik zo vaak voed. Ik krijg er veel commentaar op.

Liadan, mij leek het ook nogal vroeg om een kindje met 2 maanden geen nachtvoeding meer te geven. Ik ga er ook met alle liefde uit, hoor! Het ritme is hier alleen nogal ver te zoeken en binnenkort moet ik weer werken. Op het KDV willen ze ook weten wat H.'s ritme is wat betreft slapen/voeden. Nou ja... dat is er dus niet. Ik ben nu wel iets strenger met regelmaat (bij het eerste gaapje in bed) en dat gaat best goed, maar H. bepaalt zelf hoe lang ze slaapt en wanneer ze weer wil drinken. Ik wil daar best in meegaan, maar mij werd dus verteld dat er echt wel wat meer tijd tussen de voedingen moet zitten.

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 2 jun 2012 - 3:47

Earane schreef:Wat ik me trouwens afvraag. Ik geef nu al een paar weken 6 voedingen op een dag. Ik lees hier bij een aantal meiden dat ze meer voedingen geven op een dag. Geeft jullie kind dat dan ook echt aan en hoe? Ik vraag me soms af of ik signalen over het hoofd zie. Ik voed haar meestal al voordat ik zie dat ze op haar handje sabbelt.

Ik draag T overdag vaak in een draagdoek. Als ze honger heeft, gaat ze echte zoekbewegingen maken en begint ze naar me te happen.

En wat betreft aantal voedingen, zoals anderen ook al schreven is dat gebaseerd op kunstvoeding. Borstvoedingskindjes mogen drinken zo vaak en zoveel ze willen. Ik denk bovendien dat als je kv op verzoek zou geven het kindje ook vaker maar minder grote hoeveelheden drinkt.

Gast
Gast

Bericht  Sanne za 2 jun 2012 - 3:48

H. heeft vandaag om 13:50 gedronken, zo'n 5 minuten. Rond half 3 heb ik haar te slapen gelegd en ze ligt nu nog te slapen. Af en toe hoor ik een geluidje, dus ze zal zo wel wakker worden. Als ze dan rond 17:15 uur weer drinkt, is dat toch harstikke netjes, lijkt mij?

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  Aimee za 2 jun 2012 - 3:49

Earane schreef:Wat ik me trouwens afvraag. Ik geef nu al een paar weken 6 voedingen op een dag. Ik lees hier bij een aantal meiden dat ze meer voedingen geven op een dag. Geeft jullie kind dat dan ook echt aan en hoe? Ik vraag me soms af of ik signalen over het hoofd zie. Ik voed haar meestal al voordat ik zie dat ze op haar handje sabbelt.

lekker toch, lekker van genieten Wink Als ze goed groeit, tevreden is en genoeg plasluiers heeft is er niets aan de hand.
Luuk krijgt nog steeds 8 voedingen op een dag, en ik moet zeggen dat ik dat soms (vooral nu ik weer werk) best heel intensief vind. Vaak wordt hij huilend wakker na een slaapje en is dan alleen te troosten met een voeding. Het smakken, op handjes sabbelen, etc. deed hij de eerste weken echt toen hij honger had, inmiddels doet hij dat de hele dag, dus daar is het niet meer echt door te merken.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 2 jun 2012 - 3:51

Sanne schreef:H. heeft vandaag om 13:50 gedronken, zo'n 5 minuten. Rond half 3 heb ik haar te slapen gelegd en ze ligt nu nog te slapen. Af en toe hoor ik een geluidje, dus ze zal zo wel wakker worden. Als ze dan rond 17:15 uur weer drinkt, is dat toch harstikke netjes, lijkt mij?

Hartstikke netjes ja smile Let op je kindje. Is ze lekker alert, groeit ze goed en heeft ze voldoende plasluiers? Dan zou ik me als ik jou was geen zorgen maken en gewoon lekker doorgaan zoals je nu doet Wink

Gast
Gast

Bericht  Aimee za 2 jun 2012 - 3:52

Sanne schreef:H. heeft vandaag om 13:50 gedronken, zo'n 5 minuten. Rond half 3 heb ik haar te slapen gelegd en ze ligt nu nog te slapen. Af en toe hoor ik een geluidje, dus ze zal zo wel wakker worden. Als ze dan rond 17:15 uur weer drinkt, is dat toch harstikke netjes, lijkt mij?

Helemaal prima! En zelfs als ze nu alweer een voeding wil is dat dus ook goed Wink laat haar het gewoon zelf bepalen en laat je niet gek maken door mensen die er geen verstand van hebben. Tegen mij zei het CB ook met 3 maanden dat hij er nu toch echt wel 3 uur tussen MOET laten... Tsja en hoe ga ik dat doen? Een baby heeft geen besef van tijd en heeft er dus echt geen boodschap aan dat de mevrouw van het CB 2 uur tussen voedingen te kort vind. Pas toen ik stopte met proberen te rekken en gewoon aan de voedingen toegaf, voelde ik me meer ontspannen en ging Luuk er ook langer tussen late\n.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Earane za 2 jun 2012 - 3:57

@ Sanne: Kan het niet zo zijn dat H. vooral voormelk binnenkrijgt en daardoor weer sneller honger heeft? Je doet het echt niet fout, hoor! Snap wel dat het je onzeker maakt... Dat ze nu na 3,5 uur weer zal drinken is erg netjes!

@ Tiramisu: Oh ja, dan kan je goed merken dat ze honger heeft inderdaad. A. wil alleen maar in de draagdoek als ik buiten loop, binnen niet helaas...

@ Aimee: Dat lijkt me ook erg zwaar als je nog 8 voedingen op een dag geeft, vooral de nachtvoedingen dan. A. sabbelt nu trouwens ook wel eens op haar handjes, maar dat link ik dan niet gelijk aan honger hebben. Ze doet dat ook wel eens net na de voeding.
Earane
Earane
Prater
Prater

Bericht  Earane za 2 jun 2012 - 3:58

Dat was hier trouwens ook, Aimee. Eerder kwam A. ook vaak binnen de 3 uur en sinds ik ben gestopt met het proberen te rekken, laat ze er meer tijd tussen...
Earane
Earane
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud