Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

vraagjes over borstvoeding

+9
koNijntje
Caroow
Razz
Linda
Earane
Aimee
Liadan
MamaDaan
Sanne
13 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

vraagjes over borstvoeding - Pagina 2 Empty Re: vraagjes over borstvoeding

Bericht  Sanne za 2 jun 2012 - 4:08

Aimee schreef:
Sanne schreef:H. heeft vandaag om 13:50 gedronken, zo'n 5 minuten. Rond half 3 heb ik haar te slapen gelegd en ze ligt nu nog te slapen. Af en toe hoor ik een geluidje, dus ze zal zo wel wakker worden. Als ze dan rond 17:15 uur weer drinkt, is dat toch harstikke netjes, lijkt mij?

Helemaal prima! En zelfs als ze nu alweer een voeding wil is dat dus ook goed Wink laat haar het gewoon zelf bepalen en laat je niet gek maken door mensen die er geen verstand van hebben. Tegen mij zei het CB ook met 3 maanden dat hij er nu toch echt wel 3 uur tussen MOET laten... Tsja en hoe ga ik dat doen? Een baby heeft geen besef van tijd en heeft er dus echt geen boodschap aan dat de mevrouw van het CB 2 uur tussen voedingen te kort vind. Pas toen ik stopte met proberen te rekken en gewoon aan de voedingen toegaf, voelde ik me meer ontspannen en ging Luuk er ook langer tussen late\n.

Door de spruw heeft H. een hele tijd elk uur willen drinken, soms zelfs vaker, af en toe korter. Ze hapte dan steeds aan, liet weer los etc. Dan kreeg ze zo weinig binnen, dat ze dus een half uur of een uur later alweer honger had. Ik heb daaraan toegegeven, waardoor ze dus over de gehele dag wel meer dan genoeg binnenkreeg en goed groeide, maar het brak me wel op. Daardoor hebben mensen om me heen nu wel een mening over hoe vaak H. gevoed zou moeten worden. Ik ben allang blij dat ze steeds vaker 3 uur ertussen laat. Omdat pasgeboren baby's niet langer dan 3 uur ertussen mogen laten, zou - volgens sommigen - een baby van 2 maanden toch echt wel 4 à 5 uur op één borstvoeding moeten kunnen. Ik word daar soms zo onzeker van.

Hoe doe jij dat met werken trouwens? Kolf je de voeding dan ook om de twee uur af? En laat je zoontje er bij de oppas/kdv/gastouder meer tijd tussen of net zoveel als wanneer je live voedt? Ik kan straks namelijk live op het KDV voeden, maar om de 2 uur die kant op, is wel wat onhaalbaar eigenlijk...

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Sanne za 2 jun 2012 - 4:10

Dat handjes sabbelen doet H. ook veel, ook vaak al paar minuten na de voeding, dus ik link dat niet echt meer aan honger. Ze doet het ook pas sinds ze haar handjes heeft ontdekt.

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  Sanne za 2 jun 2012 - 4:17

Earane schreef:@ Sanne: Kan het niet zo zijn dat H. vooral voormelk binnenkrijgt en daardoor weer sneller honger heeft? Je doet het echt niet fout, hoor! Snap wel dat het je onzeker maakt... Dat ze nu na 3,5 uur weer zal drinken is erg netjes!

Dat weet ik niet. De lactatiekundige die hier is geweest, zei dat H. de vettige melk echt wel binnenkrijgt. Ik moest ook gewoon beide borsten proberen aan te bieden, omdat de 'vettigheid' dan geen tijd heeft om zich echt vast te zetten tegen de melkkanaaltjes (ofzo...).
Met de overproductie gaat het sindsdien ook een stuk beter. Aan de andere kant, sinds de lactatiekundige hier is geweest, groeit H. een stuk minder. Ze groeide eerst ruim 300 gram in de week, toen één keer 700 gram in één week (!) en sindsdien is het een beetje stil gevallen en zit ze al drie weken op ongeveer 6200 gram. Ik denk dat ik komende week toch maar eens naar het weeguurtje van het CB ga.

Sanne
Ratel
Ratel

Bericht  Razz wo 14 aug 2013 - 10:55

Even een upje want ik heb een vraag.

Ik twijfel of ik toch niet de eerste 10 weken bv wil geven. S. heef het 4 dagen gehad. Even mijn verhaal :

De tweede dag na de bevalling ben ik heel erg ziek geworden. Zo'n 1,5 week lang heb ik continue vreselijke Migraine gehad en ik kon niet eten, niet zelf naar het toilet en ik kon geen licht en geluid verdragen. Kortom ik heb een week lang na de bevalling in het ziekenhuis gelegen en op dag 5 moest ik kiezen voor mezelf dmv medicijnen of doorgaan met bv. Ik heb toen voor mezelf gekozen omdat S. zo helemaal niks aan mij had ( ik heb het hier nog steeds erg moeilijk mee want ik heb de eerste week van hem gewoon totaal gemist Sad )  Mijn productie ondanks de keizersnede was gelijk veel. Ik had dus genoeg melk voor hem daar lag het niet aan. Daarna met het afbouwen bleef ik 3 dagen nog volop melk produceren. Omdat er dus medicatie in zat moest het allemaal worden weggegooid. Op dag 3 (tijdens het geven van bv nog) deden m'n tepels echt ontzettend pijn. Aan de buitenkant was er niks te zien maar het leek net bij iedere keer dat hij aanhapte er een naald in werd gestoken. Ik moest ook echt op m'n tanden bijten als hij aanhapte. Tijdens het drinken was er niks aan de hand. Ik heb toen niet aan de verpleegsters kunnen vragen (door de migraine) hoe dat kwam. En of het over zou gaan en hoe. Tepelhoedje, een zalfje?

Weten julle waardoor dat kwam?
En door de medicatie heb ik snel moeten afbouwen en dus een paar keer per dag moeten kolven. Als ik nu rustig in een week tijd wil afbouwen omdat ik weer moet werken heb ik dan ook nog een kolf nodig? Want eigenlijk wil ik liever geen kolf apparaat aanschaffen. Als ik bijv. in de laatste week alleen s'ochtdens en s'avonds bv geef en later alleen in de avond?

En even nog een huishoudeljke vraag Wink Zijn je borsten veranderd door het geven van bv?

Razz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13

Bericht  Caroow wo 14 aug 2013 - 11:03

Het enige wat ik weet is dat pijnlijke tepels vaak komen door verkeerd aanhappen. Bij mij leek het alsof hij het perfect deed, maar het deed heel veel pijn. Daarom een tijdje met een tepelhoedje gevoed.

In de meeste ziekenhuizen zijn mensen aanwezig die je goed kunnen helpen met aanleggen.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208

Bericht  koNijntje wo 14 aug 2013 - 11:25

De pijn die je omschrijft herken ik ook van dag 3,
ik ben toen meteen met een tepelhoedje begonnen en we hebben toen een deel van de zuigbehoefte opgevangen met onze pink/een speen. Ik zat steeds al in de stress als hij hongersignalen vertoonde, was dan al 'bang' voor de pijn die komen ging.. 
mbv tepelhoedjes ging het ook gauw beter, ook was voor mij de druk/spanning eraf omdat we evt een flesje aan gingen bieden als het mij te veel  pijn deed (ik wilde niet kolven)
nu is alleen het aanhappen soms nog gevoelig, maar verder niet. Ik heb nooit volledig met tepelhoedjes gevoed en inmiddels gebruik ik ze al een hele tijd niet meer.

Ik hoop dat je deze keer een betere kraamtijd zult hebben!
koNijntje
koNijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1371
Punten : 1497
Registratiedatum : 13-03-11

Bericht  maiadebij wo 14 aug 2013 - 11:29

Vooral bij N deden die eerste slokken die hij nam ook behoorlijk pijn, ik zat met kromme tenen!  Na die slokken zakte die pijn weg en kon ik gewoon voeden. In mijn geval had het niet met verkeerd aanhappen te maken maar dat is natuurlijk wel iets om in de gaten te houden. Na ruim een week werd het steeds minder pijnlijk. 

Of je ern kolf nodig hebt weet ik niet,  maar mocht dat zo zijn dan kan je er ook eentje huren bij een thuiszorg winkel volgens mij.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138

Bericht  Ella wo 14 aug 2013 - 19:57

Bij mij deze de eerste slokken ook super pijn, net als je zegt alsof er naalden in gestoken werden. Na een paar slokken was het over. Ik heb daardoor ook veel met een tepelhoedje gevoed, ging super.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Happydobby wo 14 aug 2013 - 19:59

Razz schreef:

En even nog een huishoudeljke vraag Wink Zijn je borsten veranderd door het geven van bv?
Hier niet, 9 maanden gevoed, daarna waren ze weer als vanouds.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Vixen wo 14 aug 2013 - 20:24

Je borsten/tepels moeten ook even wennen aan het geven van borstvoeding. Bij heel veel vrouwen doet bv geven in het begin pijn. Vaak is de pijn op dag 3 tot 5 het ergst en wordt het daarna al heel snel beter. Vaak zakt de pijn na de eerste slokken wel af. Als dat niet het geval is en je krijgt kloofjes/blaren oid, dan hapt de baby waarschijnlijk niet goed aan.

Als je niet wilt kolven overdag, dan is de kans groot dat je productie dat nog niet trekt. Waarschijnlijk zul je dan al heel snel minder voeding hebben. Je zou eventueel een kolf kunnen huren via een thuiszorgwinkel om de eerste dagen/weken door te komen. Handkolven zijn ook niet zo heel duur.

Ten slotte schijnen de borsten vooral door de zwangerschap te veranderen en niet zozeer door de bv.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud