Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vraagje aan peuter/kleuter mama's

+2
Liadan
Filoria
6 plaatsers

Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Filoria do 31 mei 2012 - 8:49

Wanneer is een goed moment om een grote peuter te vertellen dat er een baby komt?

Tomas begrijpt echt al heel veel. En hij heeft een goed geheugen en begint een soort van tijdsbesef te krijgen. Hij vraagt bijvoorbeeld regelmatig hoeveel nachtjes het nog duurt tot zijn vierde verjaardag.

Ik ben bang dat het wachten op zijn broertje of zusje veel te lang gaat duren als ik het hem al vroeg vertel. Verder zou hij het kunnen verklappen aan mensen die we het nog moeten vertellen.

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 8:51

Ik zou het nu nog niet vertellen.
Maar pas als het zichtbaar is (ook voor andere mensen) of als iedereen het weet.

Hem er veel bij betrekken en na verloop van tijd misschien een aftel kalender maken?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Filoria do 31 mei 2012 - 8:58

TBIB schreef:misschien een aftel kalender maken?
Dat is een leuk idee!

En ik ben inderdaad bang dat ik het Tomas als laatste moet vertellen.

Ik bedenk me nu trouwens: ik heb nummer 2 vandaag vast ingeschreven bij het KDV. Degene die de plaatsing doet heeft nauw contact met de leidsters. Zou het kunnen dat ze verklapt dat ik zwanger ben en dat de leidsters er dan met Tomas over gaan praten? Dat zou heel onprofessioneel zijn toch?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 9:01

Dat zou inderdaad erg onproffesioneel zijn.
Maar ja, zeg nooit nooit...

Ik had voor H. een aftelkalender gemaakt toen we naar Het Zandkasteel gingen.
Dat vond ze echt onwijs leuk. Elke dag mocht ze een sticker van Hello Kitty plakken.
En bij elk vakje zei ze: Biiiiijjjjjjjjna, he mama?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Liadan do 31 mei 2012 - 9:02

Ik zou het hem wel vertellen voordat je het verder bekend maakt. Er zullen waarschijnlijk veel mensen zijn die het er ook met hem over hebben ('wat zit er in mama's buik?', 'leuk dat je een broertje/zusje krijgt' enz.).
Je kan hem denk ik al wel prima uitleggen dat het nog lang duurt voordat de baby er is, dat de baby eerst goed moet groeien en mama een hele dikke buik krijgt. Dat hij eerst jarig is en het sinterklaas wordt en kerstmis en dat de baby dan komt (bijv. ik weet niet wanneer je bent uitgerekend?).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Filoria do 31 mei 2012 - 9:11

Wat schattig TBIB.

Liadan: ik ben begin februari 2013 uitgerekend. Dan gaat Tomas net twee maandjes naar school. Das een grotere mijlpaal dan kerst denk ik Wink

Wat je zegt over dat mensen er ook met hem over kunnen gaan praten... daar had ik dus serieus niet bij stil gestaan (behalve met die KDV leidsters dan) Lastig.

Ik ga het morgen al aan mijn beste vriendin vertellen. Dan moet ik maar uitleggen dat ze het er beter niet met Tomas over kan hebben. Stel je voor dat er iets misgaat, dan wil ik ook niet aan Tomas uit moeten leggen wat een miskraam is. Ik zou het hem sowieso pas na 12 weken willen vertellen. Misschien nog wel later als dat lukt.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  maiadebij do 31 mei 2012 - 9:14

misschien iets heel anders, maar N weet ook al een tijd dat we naar Turkije op vakantie gaan en accepteerd dat hij nog moet wachten.

een vriendin van mij heeft het haar zoontje van 3,5 verteld voor d 12 weken dus idd voor ze het de rest vertelde. haar zoontje mocht het aan opa en oma vertellen, ze waren de drempel nig niet eens over toen hij al heenrende en verteld dat er een baby in mama haar buik zit Laughing

bij het beste idee vn NL hadden ze toen zo'n leuk idee! een huisje met allerlei deurtjes waarachter thema's zaten die betrekking hadden oo d komst van een baby.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 9:18

Mijn zoontje was ongeveer net zo oud als Tomas. Hij wist het als eerste want voordat ik wist dat ik zwanger was zei hij al dat ik een baby in mijn buik had Wink we hebben het tot de eerste echo niet echt met de kinderen over gehad. Daarna gewoon verteld en ook dat het nog heel lang zou duren. Het is hier nooit een punt geweest, hij accepteerde dat gewoon. De laatste 100 dagen ongeveer was hij wel zelf aan het aftellen en vroeg regelmatig hoeveel nachtjes het nog zou zijn. En de laatste 20 dagen oid kwam hij elke dag al zelf zijn kamer uit met hoeveel nachtjes het nog was. Dat was ook wel lastig want het idee dat het ook korter of langer kon zijn was voor hem nog wel moeilijk te bevatten. Nu was het dan korter maar als het langer was geweest zou het wel vervelend zijn voor hem denk ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Filoria do 31 mei 2012 - 9:21

Nu breng je me toch weer aan het twijfelen Maia.

Ik vind het echt lastig.

He Arden, wat leuk een reactie van jou. Goed om te lezen. Heb je afgeteld tot de uitgerekende datum of tot 42 weken? En heeft jouw zoon het veel over de baby gehad tegenover anderen? Dat hij er spontaan iets over zei in het bijzijn van vrienden of familie? Dat laatste zou voor mij een reden zijn om te wachten tot die 12 weken.

(trouwens: wat een mooie leeftijd heeft jouw jongste vandaag)
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 9:26

Tot de uitgerekende datum hebben we geteld. Hij heeft het er niet over gehad met anderen, voor de 12 weken niet (we hadden het er wel eens over in zijn bijzijn) maar daarna eigenlijk ook niet zo vaak uit zichzelf. Maar hij is niet zo'n prater, als onze dochter ouder was geweest zou zij het denk ik wel overal rondschreeuwen. Maar ik vind het een hele leuke leeftijd om een baby erbij te krijgen, hij was zich bewust van alles en snapte echt dat er een baby in mijn buik zat en was daar mee bezig.

En zijn leeftijd zag ik net ook toevallig haha.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Viva do 31 mei 2012 - 9:38

Onze dochter wist het rond 9 en een half/10 weken. We hadden het haar nog niet verteld maar gingen het toen wereldkundig maken...
Daardoor is ze "erachter" gekomen.
nu heeft ze het er elke dag wel even over, maar ze weet dat het nog heeeeel lang duurt, dat de baby nu nog maar zo klein is en nog zo groot moet groeien...
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 9:38

Mijn zoon heeft het aan de buren vertelt. We kwamen in de lift en het eerste wat hij zei was: Ik word grote broer en mijn mama krijgt een hele dikke buik. We kenden die mensen helemaal niet goed.Laughing

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  loesje do 31 mei 2012 - 19:18

wij hebben het bijna gelijk verteld en hij is er echt mee bezig heeft een pop die hij in de buggy zet en eten en drinken geeft ook komt hij regelmatig mijn buik tjekken en geeft er een kus op en zegt baboe echt schattig. Hij wil echt graag grote broer worden.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Kat1980 do 31 mei 2012 - 23:18

Ten eerste gefeliciteerd!

Wij hebben het J na ongeveer 12 weken verteld dat hij een broertje of zusje kreeg. Hij vroeg wel vaker wanneer zijn broertje dan zou komen of ging in het kamertje kijken (toen die klaar was) of er al een baby in het bedje lag. We hebben toen wel verteld dat het eerst kerst moest worden en als de kerstboom weg was, zou zijn broertje komen (uiteindelijk klopte dit niet, want op de dag dat ik beviel stond de boom nog :P ) Toen we wisten dat ik daadwerkelijk ging bevallen en we J uit bed haalden om naar opa en oma te brengen, heeft mijn vriend ook gezegd dat hij even naar opa en oma ging en dat als hij terug kwam zijn broertje er zou zijn.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Gast vr 1 jun 2012 - 0:30

J. weet het voor mijn gevoel al te lang haha. Hij begon er zelf over tijdens mijn echo met 6 weken :shock:

Hij was mee geweest met de echo van mijn schoonzus en legde de link met een baby in mijn buik... Hij vertelde het ook meteen aan iedereen die het maar horen wilde, dus tsja niet de ideale situatie. We hadden eigenlijk tot 12 weken willen wachten, maar ja aan de andere kant. Hij zegt wel steeds heel lief: mama kan mij even niet tillen, want mama heeft een baby in haar buik enz.

Nou hebben we gezegd dat als Sinterklaas komt, dat dan ook de baby bijna komt. En nou hoor ik de hele dag: Sinterklaas neemt een baby voor mama mee Laughing

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Filoria vr 1 jun 2012 - 1:04

Wat een briljante kindjes hebben jullie allemaal Very Happy

Vooral dat in die lift met jouw zoon Yvonne... geweldig.

Ik moet het er nog maar eens over hebben met manlief. Misschien is het toch niet zo moeilijk als ik dacht als Tomas het wat vroeger weet.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan peuter/kleuter mama's Empty Re: Vraagje aan peuter/kleuter mama's

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum