Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedrag peuter/ kleuter

+2
Liadan
Stuiterbal
6 plaatsers

Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Stuiterbal vr 25 jan 2013 - 5:46

Ik ben wel eens erg benieuwd hoe het met jullie peuter/kleuters is. Welk gedrag ze specifiek vertonen.
Het is niet dat ik me zorgen maak momenteel, in tegen deel zelfs, maar ik zou graag jullie ervaringen met jullie kids met iemand willen delen die het nodig heeft.


Dus beschrijf alles omtrent het gedrag van je zoon of dochter.

Mijn zoontje is nu 3,5. Slaapt al een klein half jaartje niet meer tussen de middag. Is erg eigenwijs en denkt dat hij alles aan kan en alleen kan. Wilt ook zoveel mogelijk alleen proberen of is juist heel lui en laat mama alles doen.
Kan tegendraads zijn wanneer het niet gaat zoals hij dat wilt. Dan krijgt hij een leuke bui en gaat op de grond liggen huilen. Dat duurt 5 minuten en dan weet hij al niet meer waarom.
Praat me de oren van het hoofd af en zegt prima wat hij wel en niet wilt of wel en niet leuk vind.

Het enige opmerkelijke is, is dat hij erg vermoeid is zo;n 2 weken nu. Maar vanaf jan is hij van een kdv over gegaan naar een gastouder en ik vermoed dat het vooral bij het wen proces hoort.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Liadan vr 25 jan 2013 - 6:17

Mijn dochter is heel eigenwijs, ze neemt niet zomaar iets aan en wil als ze iets precies weten hoe het zit. Ze kan heel boos worden als ze met haar verkeerde been uit bed is gestapt of als ze moe is, daar kan ze dan een tijdje in blijven hangen en haar broertje heeft het dan soms ook zwaar te verduren (ze duwt hem dan vaak of pakt dingen af).
Ze heeft een duidelijke eigen mening en dingen moeten vaak op haar manier gebeuren. Ze wil altijd zelf uitkiezen wat ze aan doet die dag en dat is eigenlijk altijd een jurk.
Ze is ook heel lief, ze komt op schoot zitten, knuffelen en zegt vaak dat ze me lief vindt. Midden in de nacht kruipt ze de laatste weken weer bij ons in bed (sinds ze naar school gaat).
Ze kletst de oren van ons hoofd, ze is verlegen en kijkt eerst de kat uit de boom. Maar ze is ook wel snel gewend en past zich makkelijk aan.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Gast vr 25 jan 2013 - 6:18

Leuk idee, dit topic!

H. is bijna 3. Ze is enorm eigenwijs, ze is erg lief, ook naar A. toe (bij vlagen kan ze ook wel gemeen doen, vooral als ze voor 7u wakker is geworden). Ze is heel erg sociaal, kletst tegen iedereen en is diep verontwaardigd als ze geen reactie terug krijgt.

Ze speelt uren achter elkaar met de Playmobiel, met de ministeck of met haar puzzels.
Ook tekend ze iedereen na. Foto hieronder moet A. voorstellen Laughing

Gedrag peuter/ kleuter 734722_439369066134818_1550999059_n

Ze wil al heel graag naar school en ze is op het moment erg met haar verjaardag bezig.
Slapen tussen de middag doet ze al sinds haar eerste verjaardag niet meer, wat soms doodvermoeiend is. Ze zit nu in de fase waarom. Ze wil alles weten, waarom iets is, hoe iets moet, of zij het ook mag, waarom ze dat nog niet mag, wanneer ze dat dan wel mag...

Verder is ze een grote lieverd en is ze qua karakter weinig veranderd de laatste tijd.
Ik merk wel dat nu groot begint te worden. Dingen die ze doet of zegt, dingen die ze onthoud etc etc.

En als ik er aan denk dat we haar deze maand gaan inschrijven voor de basisschool rollen de tranen over mijn wangen Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Gast vr 25 jan 2013 - 7:05

Mijn zoontje Sv.en is ook bijna drie (half april) hij slaapt tussen de middag altijd nog zo'n 2 uur, maar hij is dan ook altijd heel vroeg wakker (rond 6e)

Het is een echte wildebras en deinst eigenlijk nergens voor terug.
Hij wilt ook alles zelf doen en is ook lekker eigenwijs, ook hij zit in de fase van waarom? Haha
Hij kan ontzettend lekker kletsen en is heel wijs, hij kletst de hele dag door.
Hij kan ook heel zorgzaam zijn naar andere toe.
Naar zijn zusje van bijna 1 jaar is hij soms best jaloers en vind hij het delen van speelgoed en aandacht soms best lastig

Oh ja en hij kan ook heerlijk spelen!

Hij zit momenteel (eigenlijk al een klein jaar) niet lekker in zijn vel vanwege vele ooronstekingen en verkoudheden en hij is daardoor wat doof. Doordat hij niet goed in zijn velletje zit is hij soms behoorlijk boos en verdrietig, gelukkig krijgt hij in februari buisjes en worden zijn neusamandelen verwijderd en hopelijk gaat dit goed helpen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Gast vr 25 jan 2013 - 7:17

**


Laatst aangepast door lelie op za 23 feb 2013 - 0:47; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Parisienne vr 25 jan 2013 - 7:30

N.oa is een intelligent meisje. Ze weet veel, onthoudt veel, heeft een erg grote woordenschat en wil alles weten. Vooral het hoe en waarom. Ook is ze erg gevoelig, voor bijvoorbeeld geluid en aanrakingen. De kroon daarin spant ze met emoties. Ze kan goed zien en aanvoelen welke emotie iets of iemand heeft. Soms neemt ze dit zelfs over. Haar eigen emoties kan ze goed benoemen en uiten.

Ze is erg sociaal en beleefd, zegt netjes meneer, mevrouw, dank u, dank je en alsjeblieft. Nooit aangeleerd overigens, zij heeft aan wat voorbeelden genoeg om dit soort dingen over te nemen. Ze praat met en tegen iedereen, echter houdt ze bij lichamelijk contact (op schoot zitten, hand geven, etc.) grote afstand. Ze is lief voor en geïnteresseerd in anderen, met name voor kindjes. Samen spelen vindt ze echter erg moeilijk, zeker met kindjes van haar leeftijd. Ze trekt altijd naar de oudere kinderen toe. Zelf spelen is ook moeilijk voor haar. Ze weet vaak niet goed wat ze met dingen aan moet en verveelt zich snel. Daarentegen heeft ze een enorme fantasie tijdens haar spel.

N. hecht waarde aan routine, tot dwangmatig toe. Veel dingen moeten op dezelfde manier als de keer/keren ervoor, anders gaat het helemaal fout. Slapen vind ze moeilijk, dit heeft ze altijd al gehad. Haar hoofd zit gewoon te vol, daardoor kan ze erg moeilijk in slaap komen en in slaap blijven.

Verder is het een lief meisje, die erg houdt van knuffelen met mama I love you (verder met niemand anders).
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Printje vr 25 jan 2013 - 9:01

Leuk topic.

R is een enorm lief, sociaal maar ook erg gevoelig mannetje. Hij kan er niet tegen als anderen verdrietig, boos oid zijn. Hij weet heel goed wat hij wil en als hij iets in zijn bol heeft krijg je het er niet zomaar weer uit.
Hij kletst van s morgens tot s avonds en heeft altijd bergen energie, terwijl hij al tijden niet meer slaapt smiddags. Hij kan soms erg moeilijk in slaap komen en ligt dan het liefste dicht bij mij.
Ik sta er regelmatig van te kijken wat hij allemaal al snapt en welke verbanden hij al kan leggen.
Hij is dol op zijn treinen en wil later een Bob de bouwer worden. Hij kijkt vrijwel altijd eerst de kat uit de boom en is erg voorzichtig. Hij zal niet snel ergens opklimmen oid.

Hij is enorm trots op zijn zusje en voelt zich ook echt grote broer. Het is mijn grootste kleine vriendje I love you
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Twellie vr 25 jan 2013 - 10:36

Mijn dochter is een nieuwsgierig, eigenwijs meisje met een sterke eigen mening. Ze wordt heel boos als ze zich niet gehoord voelt. Ze praat onophoudelijk, alleen als ze slaapt is het stil hier in huis. Ze praat vrijuit tegen alle willekeurige volwassenen. De zaterdagse boodschappen doen duurt dus wel eens erg lang. Ze is wel verlegen naar leeftijdsgenootjes toe, ze zegt ook niet zo heel veel tegen de andere kindjes op de opvang.

Ondanks haar pittige karakter heeft ze met haar zusje engelengeduld en is ze heel zorgzaam. Op de opvang geeft ze leidsters graag aanwijzingen over hoe om te gaan met haar kleine zus. Als de leidsters het 'verkeerd' doen, krijg ik daar verslag van haha. Ze voert ook hele gesprekken met haar zusje, maar alleen als ik er niet bij ben.

Ze heeft veel fantasie: denkbeeldige vriendjes en ook denkbeeldig speelgoed. Ze speelt vaak dat ze dingen van plaatjes in boeken kan pakken en er dan zelf mee kan spelen en ook praat ze tegen figuurtjes in boeken en die praten dan met een andere stem terug Gedrag peuter/ kleuter 561177.

En in tegenstelling tot veel andere peuters: ze houdt héél erg van slapen. Op een gegeven moment wil ze 's avonds zelf naar bed. 's Ochtends is ze niet uit bed te branden, het is altijd 'te vroeg' of zelfs 'midden in de nacht'.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Tania vr 25 jan 2013 - 10:49

Mijn zoontje is het grootste deel van de tijd vooral heel druk. Met vanalles, spelen, rennen, praten enz. Hij praat de hele dag door, tegen ons, tegen z'n zusje of bij gebrek aan anderen tegen zichzelf. Hij kan zich niet zo goed zelf vermaken maar nu M. wel zelf speelt doet hij dat ook wat beter, maar dan wel het liefste samen met M. Hij is echt helemaal gek op haar en vertelt precies wat ze volgens hem wil en wat ik voor haar moet doen. Als vreemde haar aanspreken of vast hebben dan vertelt hij duidelijk "MIJN zusje".
De laatste tijd heeft hij het woordje Jij ontdekt. Dus bij alles wat hij tegen ons zegt zegt hij heel nadrukkelijke Jij dit doen Ik dat doen. Dit komt heel brutaal over terwijl het natuurlijk niet zo bedoeld is maar hij is erg trots dat hij snapt wat jij en ik is. Levert af en toe wel vreemde gezichten op in de supermarkt.
Hij is erg van de vaste dingen als er iets anders gaat dan normaal moet hij even wennen maar uiteindelijk komt het meestal wel goed. De laatste tijd is hij veel met z'n fantasie bezig en verzint hele verhalen over vanalles en nog wat.
Hij slaapt al een tijd niet meer 'smiddags maar eigenlijk is de dag nog net te lang dus hij is vaak moe. Maar slapen wil hij echt niet meer in de middag.

Ik noem hem altijd mijn kleine draakje omdat hij vreselijk kan draken en soms heel slecht luistert maar als hij merkt dat hij echt te ver gaat komt hij me meestal knuffelen. Hij is een echte knuffelkont en kusjes geeft hij ook de hele dag. Het is gewoon het liefste ventje van de wereld I love you

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Stuiterbal vr 25 jan 2013 - 21:15

Dank jullie wel meiden !

Very Happy

Is het herkenbaar dat een 3,5 jarige momenteel vermoeid is, en vooral wil doen wat hij wilt ? Een enorme tijdrekker kan zijn, en grenzen opzoekt ? Of gaat mijn zoon dan behoorlijk buiten het boekje en moet ik me zorgen maken om zijn gedrag ?
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Gast vr 25 jan 2013 - 21:18

H. is dan pas bijna 3 maar sommige dingen herken ik wel.
Bij het naar bed gaan worden eerst alle knuffels uitvoerig op volgorde gezet. Als ze "goed" staan moeten ze toch weer anders. Als ze een boekje heeft uitgezocht, moet het toch weer een ander zijn...

En grenzen opzoeken doet ze ook Gedrag peuter/ kleuter 394967
Kijken of ze nu A. wel mag duwen, of ons mag slaan of in haar broek mag plassen (dat laatste is trouwens alweer verleden tijd).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Liadan vr 25 jan 2013 - 21:20

Mijn dochter was de maanden voor ze naar school ging heel snel moe, ze zei dan om 12 uur al dat ze zo moe was. Ik dacht dat dat nog erger zou worden als ze naar school zou gaan, maar dat is juist helemaal niet zo. Ze is nu juist minder moe.
Tijdrekken, grenzen opzoeken en precies doen wat zij wil is hier heel erg herkenbaar, ze was vaak niet de gezelligste de maanden voor ze naar school ging.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Printje vr 25 jan 2013 - 21:23

R treuzelt ook enorm met het naar bed gaan, volgens mij is dit heel normaal gedrag, heb ooit gelezen dat het te maken heeft met dat peuters geen afscheid vd dag willen nemen.
R wil dan even zijn zusje nog een kusje geven, even iets pakken, even iets drinken, nog een heeeeeeel kleine haaltje mama etc.

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Stuiterbal vr 25 jan 2013 - 21:27

Ik maak me ook totaal geen zorgen. Hij is wel vermoeid maar hij is sinds jan overgegaan naar een gastouder dus het lijkt mij een wen proces. Plus dat ik zelf met dit weer ook vermoeider ben dan normaal.

Qua gedrag weet ik gewoon dat het puur de leeftijd is.
Zijn papa maakt zich wel zorgen om hem en ik niet. Vandaar dat ik hier even wilde poolsen of het herkenbaar is wat ik signaleer.
Helemaal geen raar, apart of zorgelijk gedrag dus.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Printje vr 25 jan 2013 - 21:33

Stuiterbal; nee volgens mij niet hoor. Ik ben er soms ook helemaal klaar mee, moet nog even het avondritme vinden hier. N moet de fles als R naar bed gaat en daar maakt hij natuurlijk goed profijt van hahaha.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Gast vr 25 jan 2013 - 22:41

***


Laatst aangepast door yvonne op za 26 jan 2013 - 17:29; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Twellie za 26 jan 2013 - 1:32

Stuiterbal schreef:Dank jullie wel meiden !

Very Happy

Is het herkenbaar dat een 3,5 jarige momenteel vermoeid is, en vooral wil doen wat hij wilt ? Een enorme tijdrekker kan zijn, en grenzen opzoekt ? Of gaat mijn zoon dan behoorlijk buiten het boekje en moet ik me zorgen maken om zijn gedrag ?

Klinkt hetzelfde als mijn dochter en ik maak me er geen zorgen om. Wel een beetje hoe het nou moet als ze naar school gaat en nog steeds zoveel slaap nodig heeft, dan zou ze zes uur 's middags of zo naar bed moeten om genoeg uren slaap te krijgen. Daar heb ik nu een afspraak bij de dokter voor.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Gedrag peuter/ kleuter Empty Re: Gedrag peuter/ kleuter

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum