Geef jij geld aan bedelaars?
+29
Sylvana
Highway
TNMN
Kqip
Mermaid
Gympie
Roxi3
Twellie
Snoes
Rush
troela
Fayebella
Rouxxxe
Jerry
Blond
Zora
Rovine
Tinus
Siem
loura
Susan
Marin
Roza
Tyrael
Rose
Jeanette
Lenthe
Atelier Madame
rapa nui
33 plaatsers
Pagina 5 van 5
Pagina 5 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Geef jij geld aan bedelaars?
Mag ik ook even zeggen dat niet elke bedelaar drugs gebruikt natuurlijk. En mocht dit wel zo zijn, dan gebruiken ze het vaak om de harde realiteit van hun leven even te kunnen vergeten. Is dat nou zo'n schande?
TNMN- Kletskop
- Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10
TNMN schreef:Mag ik ook even zeggen dat niet elke bedelaar drugs gebruikt natuurlijk. En mocht dit wel zo zijn, dan gebruiken ze het vaak om de harde realiteit van hun leven even te kunnen vergeten. Is dat nou zo'n schande?
Met jou eens, en ik heb zelf ook nog nooit een bedelaar in een dure auto zien wegrijden of dergelijke verhalen. Dat er zulke mensen tussenzitten is lekker lullig voor de rest die daar zoals altijd op zullen worden beoordeeld.
Gast- Gast
Charlie schreef:TNMN schreef:Mag ik ook even zeggen dat niet elke bedelaar drugs gebruikt natuurlijk. En mocht dit wel zo zijn, dan gebruiken ze het vaak om de harde realiteit van hun leven even te kunnen vergeten. Is dat nou zo'n schande?
Met jou eens, en ik heb zelf ook nog nooit een bedelaar in een dure auto zien wegrijden of dergelijke verhalen. Dat er zulke mensen tussenzitten is lekker lullig voor de rest die daar zoals altijd op zullen worden beoordeeld.
Ik denk dat het misschien eens is gebeurt en toen een urban myth is geworden - alsof mensen voor hun plezier bedelen voor geld. Het kost trouwens soms nog geld ook om bij een instantie te kunnen overnachten.
TNMN- Kletskop
TNMN schreef:Charlie schreef:TNMN schreef:Mag ik ook even zeggen dat niet elke bedelaar drugs gebruikt natuurlijk. En mocht dit wel zo zijn, dan gebruiken ze het vaak om de harde realiteit van hun leven even te kunnen vergeten. Is dat nou zo'n schande?
Ik denk dat het misschien eens is gebeurt en toen een urban myth is geworden - alsof mensen voor hun plezier bedelen voor geld. Het kost trouwens soms nog geld ook om bij een instantie te kunnen overnachten.
Ik krijg een beetje het gevoel bij mensen die zo stellig zeggen niets te geven, alsof ze mensen die het minder goed vergaan is willen 'straffen' om zichzelf zo beter te voelen en zichzelf op de schouder kloppen voor wat ze wel niet bereikt hebben. Alsof daar geen sociaal netwerk, afkomst etc meespeelt (wat gewoon niet iedereen heeft).
Gast- Gast
Charlie schreef:
Ik krijg een beetje het gevoel bij mensen die zo stellig zeggen niets te geven, alsof ze mensen die het minder goed vergaan is willen 'straffen' om zichzelf zo beter te voelen en zichzelf op de schouder kloppen voor wat ze wel niet bereikt hebben. Alsof daar geen sociaal netwerk, afkomst etc meespeelt (wat gewoon niet iedereen heeft).
Dat gevoel krijg ik ook inderdaad. Iemand die bedelt moet denk ik eerst zijn/haar eigen waarde en trots opzij zetten voordat zij dit kunnen doen - kan je je voorstellen wat daar aan vooraf gaat.
Veel mensen geven het excuus van hun portemonnee niet willen trekken in het openbaar, maar je kan het toch ook even in je tas open maken en er wat geld uit halen of een winkel in gaan en dan het geld er uit halen?
TNMN- Kletskop
Nu kom ik ze bijna nooit meer tegen maar vroeger kwam ik ze wat vaker tegen (door bv treinreizen) en toen gaf ik wel regelmatig wat geld. wel alleen als ze het op een normale manier vragen, soms vroeg ik ook wat ze wilden hebben en dan haalde ik wat bij de ah ofzo, heb ook weleens sigaretten gekocht. Als ik zelf in zo'n situatie zou zitten zou ik ook elke cent kunnen gebruiken.
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Ja dat gevoel krijg ik ook heel erg. Ik persoonlijk krijg daar enorm de kriebels van. Fijn dat jij het zo goed hebt, maar reken anderen die het slecht hebben daar niet op af.Charlie schreef:TNMN schreef:Charlie schreef:TNMN schreef:Mag ik ook even zeggen dat niet elke bedelaar drugs gebruikt natuurlijk. En mocht dit wel zo zijn, dan gebruiken ze het vaak om de harde realiteit van hun leven even te kunnen vergeten. Is dat nou zo'n schande?
Gast- Gast
Kqip schreef:Ik geef bedelaars geen geld. Toen ik met mijn studie in Barcelona was, gaven wij ons lunchpakket weg aan bedelaars. De broodjes die erin zaten waren niet te eten dus we zouden ze toch weggooien. Ik geef dus liever wat te eten die mensen ipv geld. Heb al meerdere malen gezien dat er bedelaars(ters) waren die later gewoon in een dure auto wegreden.
Wat nobel van je.
Gast- Gast
Carrie schreef:Kqip schreef:Ik geef bedelaars geen geld. Toen ik met mijn studie in Barcelona was, gaven wij ons lunchpakket weg aan bedelaars. De broodjes die erin zaten waren niet te eten dus we zouden ze toch weggooien. Ik geef dus liever wat te eten die mensen ipv geld. Heb al meerdere malen gezien dat er bedelaars(ters) waren die later gewoon in een dure auto wegreden.
Wat nobel van je.
Nou idd..
Sylvana- Prater
- Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10
Zelden. Ik maak soms een praatje met ze.
Een tijdje geleden leerde ik Marcel kennen. Hij is vaak te vinden bij station Delft en in de trein van Rotterdam naar Den Haag. Hij had een bordje bij zich waar op stond dat hij niet kon praten, maar of iemand hem geld wilde geven. Ik wist dat hij wel kan praten, maar dat hij gewoon vrij lui is. Ik heb hem geen geld gegeven, maar gevraagd waarom hij bedelt. Hij is gewoon niet 100%, heeft een huisje in Barendrecht en een uitkering. Daarna probeerde hij me te versieren. Een andere zwerver bij station Blaak heb ik geld gegeven ("je krijgt al mijn kleingeld") en toen ging hij mijn handen zoenen. Gelukkig sta ik doorgaans vrij stevig in mijn schoenen, maar ik kan me voorstellen dat de meeste mensen met een boog om ze heen willen lopen.
Een paar maanden geleden bij station Amsterdam Amstel. Een zwever stond te bedelen en ik had nog een zakje chips bij me en wilde hem dat geven. Zegt ie: "Nee dankje, ik heb net gegeten."
Het zijn 9 van de 10 keer mensen die veel problemen hebben of hebben veroorzaakt voor anderen.
Een tijdje geleden leerde ik Marcel kennen. Hij is vaak te vinden bij station Delft en in de trein van Rotterdam naar Den Haag. Hij had een bordje bij zich waar op stond dat hij niet kon praten, maar of iemand hem geld wilde geven. Ik wist dat hij wel kan praten, maar dat hij gewoon vrij lui is. Ik heb hem geen geld gegeven, maar gevraagd waarom hij bedelt. Hij is gewoon niet 100%, heeft een huisje in Barendrecht en een uitkering. Daarna probeerde hij me te versieren. Een andere zwerver bij station Blaak heb ik geld gegeven ("je krijgt al mijn kleingeld") en toen ging hij mijn handen zoenen. Gelukkig sta ik doorgaans vrij stevig in mijn schoenen, maar ik kan me voorstellen dat de meeste mensen met een boog om ze heen willen lopen.
Een paar maanden geleden bij station Amsterdam Amstel. Een zwever stond te bedelen en ik had nog een zakje chips bij me en wilde hem dat geven. Zegt ie: "Nee dankje, ik heb net gegeten."
Het zijn 9 van de 10 keer mensen die veel problemen hebben of hebben veroorzaakt voor anderen.
Discordia- Prater
- Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12
Heel zelden geef ik wat geld, als ik 't toevallig in m'n zak heb of 50ct van m'n winkelwagentje.. Maar ik kom ze in mijn dorp eigenlijk nooit tegen. Wel zie ik soms van die daklozenkrantjes verkopers, die wil ik nog wel 's kopen, hoewel ik laatst zo'n verkoper zag staan, met Nike sneakers, die er verdomd nieuw uit zagen, dat vind ik dan wel vreemd.. Tuurlijk, mss zijn ze gekregen of weet ik veel wat, maar daardoor komen er bij mij wel vraagtekens op de één of andere manier.
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
[quote="Charlie"]
Dus....dat jij verdriet hebt betekent dat anderen dat niet kunnen hebben?[/quote
Tuurlijk kan dat wel. Maar eerst vertellen dat je bedelt omdat je uitkering te laag is en dan roepen dat je door zo'n moeilijke periode gaat vind ik niet bepaald een plausibel verhaal. Maar goed, ik hoor zoveel van die verhalen dagelijks dat ik gewoon heel erg sceptisch geworden ben denk ik.
Maar is het nou echt zo raar dat ik die mensen geen geld geef? Ik kom er echt dagelijks minstens 3 tegen omdat ik middenin de binnenstad woon. Dan kun je toch gewoon niet blijven geven?
Alleen de meneer met de rollator die mijn hond vasthoudt krijgt weleens wat van me. En toen met de sneeuw etc heb ik hem ook gevraagd of hij wel onderdak had, want anders had ik hem geld gegeven om ergens te kunnen slapen.
_Leaf_ schreef:Ik heb ook weleens een bedelaar achter me aangehad die zijn uitkering te laag vond en daarom bedelde....ja te laag om drugs te kopen zeker. Ging ie naar me roepen dat ie door zo'n moeilijke periode ging. Ja gast, mijn vader was net dood en ik werkte notabene nog, breek me de bek niet open over moeilijke periodes.
Dus....dat jij verdriet hebt betekent dat anderen dat niet kunnen hebben?[/quote
Tuurlijk kan dat wel. Maar eerst vertellen dat je bedelt omdat je uitkering te laag is en dan roepen dat je door zo'n moeilijke periode gaat vind ik niet bepaald een plausibel verhaal. Maar goed, ik hoor zoveel van die verhalen dagelijks dat ik gewoon heel erg sceptisch geworden ben denk ik.
Maar is het nou echt zo raar dat ik die mensen geen geld geef? Ik kom er echt dagelijks minstens 3 tegen omdat ik middenin de binnenstad woon. Dan kun je toch gewoon niet blijven geven?
Alleen de meneer met de rollator die mijn hond vasthoudt krijgt weleens wat van me. En toen met de sneeuw etc heb ik hem ook gevraagd of hij wel onderdak had, want anders had ik hem geld gegeven om ergens te kunnen slapen.
Gast- Gast
Ik geef nooit geld.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Ik geef soms geld. Hangt af van de situatie en van de persoon.
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Charlie schreef:troela schreef:@charlie:Lijkt me beter om erover na te denken wat de reden is dat.iemand ongewassen en in slechte kleding binnenkomt... Daar zit vrijwel altijd een verslaving of psychiatrie achter. En daar zijn echt instanties voor...
Zeker zijn die er. Maar geen enkel systeem is zó waterdicht dat mensen niet tussen wal en schip kunnen vallen, dat zie ik helaas ook vaak op mijn werk. Er zijn altijd mensen die door de mazen van het systeem glippen en dat is al triest genoeg. Ik zie geen reden dat ik met mijn lekkere leventje deze mensen ook nog moet gaan beoordelen of bestraffend over ze moet spreken.
Precies, en sommige mensen vallen terug in hun oude gewoontes en komen uiteindelijk toch weer op straat terecht. Het is vaak óf kiezen voor de verslaving en daarmee de straat óf afkicken en hulpverlening. Een verslaving kan zo sterk zijn en sommige mensen 'missen' het straatleven ook.
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Pagina 5 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Hoeveel geld geef je..?
» Waar geef jij voornamelijk geld aan uit, en waar niet?
» Kost geld wisselen bij de bank geld?
» Hoeveel geld geef jij per maand uit aan....
» Wat geef je...
» Waar geef jij voornamelijk geld aan uit, en waar niet?
» Kost geld wisselen bij de bank geld?
» Hoeveel geld geef jij per maand uit aan....
» Wat geef je...
Pagina 5 van 5
Permissies van dit forum: