Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe reageer jij als iemand op straat neer valt?

+16
ijsjemeisje
JustMeDaan
Lejow
Sarah1985
SuperGrover
Burn
Winegum
bolus26
Minx
Elysia
Lima
ellibre
silly-one
Vanilla Queen
Snoopy
Caribbeanlover
20 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Hoe reageer jij als iemand op straat neer valt? - Pagina 2 Empty Re: Hoe reageer jij als iemand op straat neer valt?

Bericht  Lejow di 8 mei 2012 - 22:30

Nu klinkt dit vast heel moraalridderig.. maar een kindje een korst geven als je hem tilt in de buikdrager is toch ook niet slim?
Dat betekent niet dat het niet erg is, en dat het schandalig is dat niemand iets deed.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe reageer jij als iemand op straat neer valt? - Pagina 2 Empty Re: Hoe reageer jij als iemand op straat neer valt?

Bericht  Sarah1985 di 8 mei 2012 - 22:59

nee inderdaad dat is ook niet slim. Maar ze hadden gezegd dat kindje een korst mocht bij cb en verder geen uitleg gegeven
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Lejow di 8 mei 2012 - 23:00

Zonde dat er mensen zijn die niet zelf het inzicht hebben dat dat dan niet verstandig is Sad Met de dood tot gevolg..
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  ellibre wo 9 mei 2012 - 0:02

Fairytale schreef:Ik weet echt niet wat ik op zo'n moment zou doen. Ik kan reanimeren maar het kan ook zijn dat ik in paniek raak. Al denk ik dat ik redelijk rustig zal blijven.

@ellibre als je zo'n sms krijgt ga je er ook altijd heen dan?? Ik zou me namelijk verschrikkelijk schuldig voelen als ik een keer niet kan oid. Of een sms mis
Als ik in de buurt ben ga ik altijd, ja, tenzij ik teveel alcohol gedronken heb. Ik heb 1x een sms gemist, die man heeft het wel gered. Hij kwam bij mij op de afdeling terecht, op dat moment voelde ik me wel schuldig. Maar het is gelukkig goed afgelopen. Het gebeurt trouwens vaak genoeg dat er al anderen ter plekke zijn, ik ben vorige week nog bij een man geweest die helaas overleden is. Toen ik daar aan kwam waren er al 2 andere artsen met hem bezig. Dat is ook het hele doel van dit project: de respons-tijd verkorten. Iemand die vlakbij woont is altijd eerder ter plaatse dan een ambulance, en elke minuut telt. Daarnaast krijg je ook instructies over of je een AED moet halen of niet. Overigens heb je daar vaak niets aan aangezien die niet werken bij een volledige hartstilstand.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Bericht  SuperGrover wo 9 mei 2012 - 0:14

Sarah1985 schreef:Denk dat de meeste mensen zo zouden doen als er iets gebeurt je bent bang dat het niet goed is wat je doet. Maar als je maar iets doet kleine beetjes helpen al
Dit denk ik niet. Helemaal bij jouw verhaal van die baby. Als je niet weet wat je doet, kun je het alleen maar erger maken, zeker bij kinderen. Met een verkeerde reanimatie kun je ribben breken, die kunnen longen doorboren... Je weet vooraf niet hoe iemand eruit komt, als je weet dat het kindje dood is kun je achteraf zeggen dat je het beter wel had kunnen proberen. Maar als iemand er wel bovenop komt, kun je ook diegene nog meer schade toebrengen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Lejow wo 9 mei 2012 - 0:14

Wat bijzonder Ellibre, ik wist niet dat dat bestond!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  ellibre wo 9 mei 2012 - 0:35

Het is ook nog redelijk nieuw, het bevindt zich nog in de proef-fase
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Bericht  ellibre wo 9 mei 2012 - 1:19

SuperGrover schreef:
Sarah1985 schreef:Denk dat de meeste mensen zo zouden doen als er iets gebeurt je bent bang dat het niet goed is wat je doet. Maar als je maar iets doet kleine beetjes helpen al
Dit denk ik niet. Helemaal bij jouw verhaal van die baby. Als je niet weet wat je doet, kun je het alleen maar erger maken, zeker bij kinderen. Met een verkeerde reanimatie kun je ribben breken, die kunnen longen doorboren... Je weet vooraf niet hoe iemand eruit komt, als je weet dat het kindje dood is kun je achteraf zeggen dat je het beter wel had kunnen proberen. Maar als iemand er wel bovenop komt, kun je ook diegene nog meer schade toebrengen.
Dat is op zich wel zo, al denk ik dat iemand die nog nooit gereanimeerd heeft eerder te zacht pompt dan te hard.

Een AED is daarnaast zo gebouwd dat ook leken hem kunnen gebruiken. Zodra hij geactiveerd wordt vertelt het apparaat je precies wat je moet doen. Het is zelfs in de wet vastgelegd dat ongetrainde personen een AED mogen gebruiken in geval van nood, geloof ik.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Bericht  JustMeDaan wo 9 mei 2012 - 4:16

Volgens mij mag een AED inderdaad door iedereen gebruikt worden, omdat het apparaat zelf zegt wat je moet doen.
Die doet ook alleen maar wat als er een hartslag is, anders moet je echt zelf reanimeren.
Ik ben BHV-er. En ik werk in de zorg dus ik denk wel dat ik iets zou doen.
Collega van me word ook opgeroepen bij reanimaties enz in de buurt.
Zag laatst bij een ik dacht ziekenhuisprogramma een band die automatisch compressies uitvoert. Zag er ook wel interessant uit.
Heb 1x een reanimatie meegemaakt(niet zelf gedaan) Dat is niet goed afgelopen, maar dat was ook al een man op leeftijd.

JustMeDaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  ijsjemeisje wo 9 mei 2012 - 6:12

2 weken terug heb ik nog aed cursus gehad.
Iedereen mag hem gebruiken maar als ik dat ding zonder de cursussen moeten hebben gebruikt ik zal helemaal niet weten hoe en wat. Ookal word het verteld wat je moet gaan doen maar er zitten nog wel wat regeltjes aan. En dat word niet verteld door het apparaat. Maar het is altijd beter iets te doen dan niets.
ijsjemeisje
ijsjemeisje
Prater
Prater

Aantal berichten : 747
Punten : 849

Bericht  Burn wo 9 mei 2012 - 6:13

Burn schreef:Heb er toen ooit wel een topic over geopend.
Kan hem nu niet opzoeken, maar volgens mij heette het topic: de schrik van mijn leven..

CBL. Dit is het topic:
https://yescafe.actieforum.com/t4206-update-22-2-mijn-paps-de-schrik-van-mijn-leven-vandaag?highlight=schrik

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11

Bericht  Mermaid wo 9 mei 2012 - 6:18

Geen idee wat ik zou doen. Heb het gelukkig ook nog nooit meegemaakt. tenminste wel dingen gezien maar dan waren er altijd al anderen bij, wel gevraagd of ik nog niets kon doen.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2663
Punten : 2814

Bericht  Gast wo 9 mei 2012 - 6:28

Ik heb wel les gehad om te kunnen reanimeren, maar dat is al zo lang geleden.. Zou het nu niet meer zo goed durven! Maar ik denk dat mijn eerste reactie zeker zou zijn om te kijken of ik kan helpen.

Heb wel een reanimatie meegemaakt op mn werk (ziekenhuis), echt vlak voor mn neus, zakte iemand in de wachtkamer in elkaar. Waren uiteraard artsen aanwezig en een reanimatiekar etc, maar was erg heftig! Ook voor alle mensen in de wachtkamer, die hebben we natuurlijk snel naar een andere ruimte begeleid. Die man heeft het gelukkig overleefd zo ver als ik weet..

Gast
Gast

Bericht  Highway wo 9 mei 2012 - 6:32

Ik zou wel reageren heb echter buiten mijn werk nooit zulke situaties meegemaakt gelukkig, ik ben overigens verpleegkundige en bhv' er. Ik ben voornemens om me ook voor het aed alert systeem te schrijven, vind het een erg goed initiatief.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Ella wo 9 mei 2012 - 6:53

Ik zou wel reageren. Ik hoop alleen nooit een echte reanimatie mee te maken. Ik denk dat ik wel zou handelen maar dat ik er daarna last van blijf houden. Het lijkt me vreselijk namelijk
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768

Bericht  Error wo 9 mei 2012 - 11:36

Heb toevallig vandaag nog weer een BLS (reanimatie) training gehad op het werk.. (Verpleegkundige)

Maar ik zou wel reageren en kijken wat ik kan doen.. ik sta ook ingeschreven bij Hartveilig wonen, heb ook al meerdere malen een oproep gehad voor een reanimatie hier in de buurt..
Error
Error
Prater
Prater

Aantal berichten : 1374
Punten : 1580
Registratiedatum : 02-03-11

Bericht  Vanilla Queen wo 9 mei 2012 - 12:17

Vraag ik me af, ben je trouwens "strafbaar" wanneer je wel je reanimatie-diploma hebt maar het niet in noodsituaties toepast?

Eigenlijk vind ik het wel "jammer" dat een AED niet gewoon in het openbaar opgehangen kan worden, zo'n ding hangt alleen in winkels/wijkcentra ed.
Simpelheid dient de mens, al moet je wel redelijk verstand hebben van reanimeren maar eigenlijk kan je er weinig fout aan doen behalve te zacht drukken of pompen op de maag, maar iedereen heeft vast wel eens Ingang Oost, E.R. of Grey's anatomy gezien en iets doen is beter dan niets (iemand die bijvoorbeeld flauwgevallen is maar wel wordt gereanimeerd zal er niet aan overlijden). Er zijn zelfs landen waar beademing niet eens meer toegediend wordt, omdat de compressie ook lucht met zich mee brengt naar de longen toe (of het genoeg is weet ik niet, maar uitgeademde lucht bevat ook meer koolzuur dan zuurstof..). Maar een AED verteld je wel precies wat je moet doen, al weet ik niet in hoeverre zo'n ding nut heeft wanneer het hard volledig stil staat?. Zo'n AED is eigenlijk alleen maar te gebruiken binnen winkeltijden (over het algemeen in dorpen dan tenzij je ter aarde stort op schiphol dan) terwijl het wel een nut kan hebben bij het toepassen bij basic life support, en dat vind ik dus een soort van jammer.
Vanilla Queen
Vanilla Queen
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 543
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast wo 9 mei 2012 - 19:41

Vanilla Queen schreef:Vraag ik me af, ben je trouwens "strafbaar" wanneer je wel je reanimatie-diploma hebt maar het niet in noodsituaties toepast?

Als iemand door een aan jouw verwijtbare gedraging komt te overlijden ben je schuldig aan dood door schuld. Deze gedraging kan een handeling zijn die je verricht maar ook een nalaten. Dus als jij weet hoe je moet reanimeren en je ziet dat iemand gereanimeerd moet worden maar je doet het niet is dat een verwijtbare nalating, dus kun je strafbaar zijn. Natuurlijk hangt dat allemaal wel een beetje af van de omstandigheden, maar als je er bewust voor kiest om niet te reanimeren kan dat wel strafbaar zijn ja.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: