Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Oprecht of sociaal wenselijk gedrag

+10
Susan
Highway
Arwyn
Lima
Poubelle
jena
Mermaid
studiebol
Alex
Discordia
14 plaatsers

Ga naar beneden

Oprecht of sociaal wenselijk gedrag Empty Oprecht of sociaal wenselijk gedrag

Bericht  Discordia vr 4 mei 2012 - 8:06

Hoe zijn jullie doorgaans?
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Oprecht of sociaal wenselijk gedrag Empty Re: Oprecht of sociaal wenselijk gedrag

Bericht  Alex vr 4 mei 2012 - 8:11

Oprecht. Mijn man vertoont meestal sociaal wenselijk gedrag, vooral naar mijn ouders.
Alex
Alex
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6509
Punten : 6850
Registratiedatum : 27-10-11

Oprecht of sociaal wenselijk gedrag Empty Re: Oprecht of sociaal wenselijk gedrag

Bericht  studiebol vr 4 mei 2012 - 8:12

Ligt er heel erg aan in welke situatie dat is...

Thuis en op het werk ben ik oprecht. Maar in situaties waar ik mensen niet goed ken kan ik best wel eens sociaal wenselijk zijn.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Mermaid vr 4 mei 2012 - 8:15

Ligt bij mij ook aan de situatie en vooral aan mijn bui. Probeer me wel sociaal wenselijk te gedragen in het openbaar Wink
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2663
Punten : 2814

Bericht  Discordia vr 4 mei 2012 - 8:16

Ik heb daar dus vaak erg veel moeite mee. Want wat is sociaal wenselijk? Dat ligt toch aan de omgeving? En wat als je oprechtheid sociaal wenselijk vindt?
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Bericht  Mermaid vr 4 mei 2012 - 8:21

Ik zie sociaal wenselijk gedrag als hoe de massa zich gedraagt. dus proberen rustig te blijven en geen driftbuien te krijgen tegen mensen die ik net op een rotdag tegen kom en net even iets verkeerds doen.
Mooi voorbeeld is dat ik bij de kassa wel eens uit ben gevallen tegen een vrouw die in de weg stond toen ik mijn boodschappen wou pakken en ze mij onbeleefd vond toen ik me tussen haar en haar gesprekspartner door ging wringen... tja ik denk dan ze ziet dat ze in de weg staat toch dan ga ik het niet vragen of ik bij mijn boodschappen mag.. Toen had ik ook echt een pesthumeur hoor, maar die neiging heb ik dus vaker maar doe t normaal niet omdat het niet hoort.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2663
Punten : 2814

Bericht  Gast vr 4 mei 2012 - 8:23

Meestal oprecht, soms sociaal wenselijk gedrag.

Gast
Gast

Bericht  jena vr 4 mei 2012 - 8:27

Ik gedraag me (bijna) altijd sociaal wenselijk en meestal is het nog oprecht ook.
jena
jena
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Discordia vr 4 mei 2012 - 8:31

Ik kan me soms moeilijk beheersen wat dat betreft. Zo had ik pas een sollicitatiegesprek en toen ik de mensen die me gingen interviewen een hand schudde, wist ik meteen dat ik "hen (verbaal) de baas kon". Hoe arrogant dat misschien overkomt, zo voelde het op dat moment. Omdat ik graag de baan wilde, heb toen het hele gesprek tegen dat stemmetje in mijn hoofd zitten vechten om me toch maar in de rol van geïnterviewde te parkeren en niet als hun baas in spé....

Discordia
Discordia
Prater
Prater

Bericht  Poubelle vr 4 mei 2012 - 8:33

Meestal oprecht, bij mijn familie eigenlijk altijd sociaal wenselijk.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Bericht  Gast vr 4 mei 2012 - 8:42

Oprecht, maar op het werk vaak sociaal wenselijk. Zeker nu het allemaal niet zo lekker loopt, ik krijg toch al snel het idee dat ze je ergens op pakken smile.

Gast
Gast

Bericht  Lima vr 4 mei 2012 - 8:43

Ik krijg vaak te horen dat ik bot ben, maar ik noem dat oprecht. Op m'n werk heb ik er nog wel eens moeite mee. Heb laatst ook gesprek gehad met mijn leidingevende.
Lima
Lima
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 110
Punten : 127
Registratiedatum : 06-09-11

Bericht  Arwyn vr 4 mei 2012 - 8:45

Lima: Er zit wel een verschil tussen oprecht en bot hè.. Het gaat vooral om de manier waarop je het brengt.
Als je er al over op gesprek moet komen, zou ik toch eens proberen er een beetje aan te werken, iig op je werk.

Bij mij is het een combinatie van. Ik ben nogal een flapuit, maar als de situatie erom vraagt kan ik dat ook prima inhouden.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Highway vr 4 mei 2012 - 8:50

Doorgaans oprecht, of de situatie moet er niet naar zijn.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Susan vr 4 mei 2012 - 8:52

Ik vind botheid een heel vervelende eigenschap, zeker als het wordt aangeprezen als eerlijkheid of oprechtheid. Dan dus liever sociaal wenselijk. Soms is het natuurlijk wel belangrijk dat men je de waarheid vertelt, maar dan nog zie ik niet in waarom dat op een botte manier zou moeten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gast vr 4 mei 2012 - 8:57

Sociaal wenselijk voor het grootste deel. Klanten komen niet om mijn ongezouten mening te horen.

Gast
Gast

Bericht  bolus26 vr 4 mei 2012 - 9:20

oprecht tot zekere hoogte,ik kwets niet graag onnodig mensen. ik kan me ook heel sociaal wenselijk gedrag.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gast vr 4 mei 2012 - 9:21

jena schreef:Ik gedraag me (bijna) altijd sociaal wenselijk en meestal is het nog oprecht ook.

Ik ook.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 4 mei 2012 - 9:24

Ik pas me aan hun gedrag gedeeltelijk aan.

Gast
Gast

Bericht  Bazinga vr 4 mei 2012 - 9:36

Sociaal wenselijk, omdat ik weet hoe beroerd dingen m'n bakkes uit kunnen komen als ik oprecht ben.
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Bericht  Lima vr 4 mei 2012 - 9:41

Ik weet dat ik aan mijn botheid moet werken, het is al een stuk verbeterd. Ik bedoel het vaak wel goed, niet dat ik mensen expres wil beledigen of kwetsen, maar ik wil wel oprecht/eerlijk zijn. Alleen komt het er dan soms bot uit. Voor mij zijn die twee dingen moeilijk te onderscheiden van elkaar. Want ik begrijp dan op dat moment niet, dat wat ik zeg bot overkomt. Dat besef ik later als ik er op aangesproken wordt pas.
Lima
Lima
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 110
Punten : 127
Registratiedatum : 06-09-11

Bericht  Gast za 5 mei 2012 - 7:02

Ik neig naar sociaal wenselijk, behalve wanneer ik mij helemaal op m'n gemak voel. Dat heeft te maken met een stuk onzekerheid naar andere mensen toe. Ik neig heel erg naar aanpassing. Ik ben druk doende om daar een wat gezonder evenwicht in te vinden.

Gast
Gast

Bericht  Sorella za 5 mei 2012 - 7:06

Ik ben eigenlijk altijd oprecht. Alleen op mijn werk wel sociaal wenselijk omdat ik helaas niet tegen ieder klant kan vertellen wat ik vind van hem en hoe hij zijn dier behandeld.
Ik ben niet zo heel goed in sociale dingen, ik snap het ook niet zo goed. Maar mijn vriendinnen helpen me er wel bij gelukkig.
Sorella
Sorella
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11

Bericht  Gast za 5 mei 2012 - 8:18

Ik ben oprecht, maar heb wel fatsoensnormen. Op mijn werk heb ik wel problemen gehad met die oprechtheid. Ik heb het gevoel dat men daar sociaal wenselijk gedrag meer op prijs stelt. Echt zuid-limburgs.

Gast
Gast

Bericht  Mamsie za 5 mei 2012 - 11:32

oprecht. Soms wel eens te oprecht volgens sommigen.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: