Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dit jaar nog een huis kopen vanwege de veranderingen?

+7
Bimbam
Champagne
Floor
Coccinelle
Linda
Lynn_
Dennenappel
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Dit jaar nog een huis kopen vanwege de veranderingen? Empty Dit jaar nog een huis kopen vanwege de veranderingen?

Bericht  Dennenappel do 3 mei 2012 - 21:47

Gezien de vele veranderingen rondom kopen en huren ben ik benieuwd wie er voor kiezen om toch dit jaar nog een huis te gaan kopen!

In het kort de veranderingen per 1 jan 2013:
- 2% kk blijft
- Hypotheek alleen nog maar voor de marktwaarde van de woning (kosten koper en notaris kosten, worden dus niet meegenomen in de hypotheek)
- Om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek moet je een annuïteitenhypotheek afsluiten en deze binnen 30 jaar afbetaald hebben
- Voor de huidige mensen met een hypotheek veranderd er niets, ook niet bij het oversluiten. Alleen wanneer je je hypotheek groter maakt, gelden voor dat stukje extra lening de nieuwe voorwaarden

Op gebied van huren;
- Huurverhoging d.m.v. van inflatie is max. 2.3%.
- Bij inkomen tussen de 33.000-43.000 op jaarbasis komt er jaarlijks naast de inflatie ook een verhoging van 1%. Deze verhoging wordt op het inkomen van twee jaar terug gebaseerd. Mocht deze in de tussen tijd weer omlaag zijn gegaan, dan is het niet van toepassing.
- Bij inkomen boven de 43.000 op jaarbasis komt er jaarlijks naast de inflatie ook een verhoging van 5%. Deze verhoging wordt op het inkomen van twee jaar terug gebaseerd. Mocht deze in de tussen tijd weer omlaag zijn gegaan, dan is het niet van toepassing.

Zelf hebben wij de planning om over twee jaar ongeveer een woning te gaan kopen. We hebben nu een huurwoning. We wilden over twee jaar, zodat wij in de tussentijd konden sparen voor eventueel verbouwingen (keuken, badkamer of dubbel glas), inrichting en wellicht iets om af te lossen. Dit geld zal, met de huidige regels, voor een deel verdwijnen wegens de kosten koper en notariskosten.

Momenteel zitten wij druk op Funda te kijken naar huizen en begint het toch te kriebelen om misschien dit jaar nog te gaan kopen. Bang dat de huizen die wij nu zien, over twee jaar weg zijn. Daarnaast kunnen we nu nog kiezen voor een bankspaarhypotheek (net wat gunstiger dan de annuïteitenhypotheek en je lost het ook in dertig jaar af). We kunnen de kk en notariskosten meenemen in de hypotheek en hebben dan wel wat geld om het e.a. te kunnen veranderen in de woning.
We zijn er echter totaal nog niet overuit. Als we er voor kiezen om over twee jaar te gaan kopen, stoppen we voorlopig met kijken op Funda. Dat maakt ons gek. Wel is het goed om je te oriënteren en te zien wat ieder huis heeft, waar je op moet letten, wat wij nou echt willen e.d.

Tot slot vind ik het wel goed dat er het e.a gaat veranderen in de huizenmarkt! Ook goed dat je geen hypotheek meer mag hebben die meer is dan de marktwaarde en je wel iets moet gaan aflossen om te kunnen profiteren van de renteaftrek. Verder is daar nog genoeg in te veranderen naar mijn mening, maar goed dat is een heel ander punt.

Zijn er mensen die hebben besloten om dit jaar te gaan kopen of denken hierover na? Ik ben erg benieuwd erna!

Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dit jaar nog een huis kopen vanwege de veranderingen? Empty Re: Dit jaar nog een huis kopen vanwege de veranderingen?

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 22:09

Ja, dat zou zich wel eens kunnen lonen. Het gaat er niet beter op worden, eerder slechter de komende jaren vrees ik.

Gast
Gast

Dit jaar nog een huis kopen vanwege de veranderingen? Empty Re: Dit jaar nog een huis kopen vanwege de veranderingen?

Bericht  Lynn_ do 3 mei 2012 - 22:51

Zoals jij het nu beschrijft, is kopen nu nog gunstig. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht en ik heb er alles behalve spijt van! Ik denk dat het wel erg belangrijk is om niet voor een 'tophypotheek' te gaan en dus niet het maximale bedrag te gaan lenen. Zeker met de onzekerheid betreft de hypotheekrente aftrek.

Ik vind het zelf als huisbezitter wel eens beangstigend dat er zomaar besloten kan worden dat de hypotheekrente aftrek afgeschaft wordt. Nou is die kans heel klein maar ik vind het geen fijn gevoel!
Lynn_
Lynn_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 22:57

Ik zou juist absoluut niet meer dit jaar gaan kopen. Maar wij voelen ons sowieso het prettigst bij een annuïteitenhypotheek en dan zou het ronduit dom zijn om nu te kopen terwijl verwacht wordt dat de huizenprijzen na ingang van de nieuwe regels met zo'n 20% gaan dalen.

Gast
Gast

Bericht  Linda vr 4 mei 2012 - 1:12

Freakielief, verwachten ze echt dat de huizenprijzen met 20% gaan dalen? Poeh... Dat is erg veel. Ik begin er ook steeds meer spijt van te krijgen dat we een huis hebben gekocht vorig jaar...

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Coccinelle vr 4 mei 2012 - 1:43

Ik vraag het me af, ze verwachten wel vaker iets. De huren stijgen natuurlijk ook, veel tweeverdieners kunnen alleen particulier huren of kopen (ook duur), er word minder gebouwd terwijl er wel huizen nodig zijn. En veel mensen zullen hun huis dan niet (kunnen) verkopen waardoor het aanbod minder wordt.

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576

Bericht  Floor vr 4 mei 2012 - 1:56

freakielief schreef:Ik zou juist absoluut niet meer dit jaar gaan kopen. Maar wij voelen ons sowieso het prettigst bij een annuïteitenhypotheek en dan zou het ronduit dom zijn om nu te kopen terwijl verwacht wordt dat de huizenprijzen na ingang van de nieuwe regels met zo'n 20% gaan dalen.

nog minder waard?
Bah ons huis is nu al 50.000 in waarde gedaald.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754

Bericht  Dennenappel vr 4 mei 2012 - 2:30

Freakielief waar heb je de 20% daling gehoord/gelezen? Dat lijkt mij wel heel veel, binnen welk termijn zal dat gaan gebeuren? Kan het mij haast niet voorstellen, dan zullen te veel mensen met een te hoge schuld komen zitten.

Wij willen ook absoluut geen tophypotheek hebben, het liefst op een inkomen, maar dat gaat niet. We willen een stuk onder de max. zitten zodat wij wel nog kunnen leven. Daarnaast ook gezien de onzekere toekomst van de huizenmarkt.

Annuïteitenhypotheek en Spaarbankhypotheek verschillen niet heel erg van elkaar. Vooral de bruto maandlasten niet, helaas wel als netto maandlasten. Bij een spaarbankhypotheek blijven de netto maandlasten ongeveer gelijk. Bij de annuïteitenhypotheek zijn de kosten eerst lager (betaal je meer rente in verhouding) en daarna hoger (los je meer af). Gezien ik juist in de toekomst misschien, met het oog op kinderen, minder wil gaan werken lijkt mij dit niet handig. Als het niet anders is, is het niet anders, maar nu ik nog de keuze heb..
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 4 mei 2012 - 2:40

Die 20% hadden ze het over in het NOS-journaal. Het is inderdaad maar een verwachting, maar ik zie de logica erachter wel. Tot nu kochten heel veel mensen een huis met een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek en konden daardoor een stuk duurder huis kopen dan wanneer ze het met een annuïteitenhypotheek hadden moeten financieren. In het nieuwe systeem is dat niet meer aantrekkelijk omdat je dan geen hypotheekrenteaftrek krijgt en kunnen mensen dus niet meer zulke dure huizen kopen. En dan gaan de huizenprijzen dus vanzelf dalen, want er zijn volgens mij nog steeds best wat mensen die gewoon echt van hun huis af wilen/moeten.

Door de hypotheekrenteaftrekconstructie zijn huizen in Nederland nu sowieso al kunstmatig te duur in vergelijking met omliggende landen, dus ik weet niet of en hoeveel de prijzen gaan dalen, maar een stijging zie ik voorlopig in ieder geval echt niet gebeuren.

Edit: als je denkt de kosten koper niet zelf te kunnen financieren is het natuurlijk wel weer het overwegen waard om toch nog dit jaar te kopen.

Gast
Gast

Bericht  Champagne vr 4 mei 2012 - 20:50

Wij hebben recent een huis gekocht ivm de lage overdrachtsbelasting. Ik denk dat het er de komende jaren niet beter op wordt, het wordt ook alleen maar moeilijker om een hypotheek te krijgen.
Champagne
Champagne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1433
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Champagne vr 4 mei 2012 - 20:51

Floor schreef:
freakielief schreef:Ik zou juist absoluut niet meer dit jaar gaan kopen. Maar wij voelen ons sowieso het prettigst bij een annuïteitenhypotheek en dan zou het ronduit dom zijn om nu te kopen terwijl verwacht wordt dat de huizenprijzen na ingang van de nieuwe regels met zo'n 20% gaan dalen.

nog minder waard?
Bah ons huis is nu al 50.000 in waarde gedaald.
Oh wat erg! Hoe kan je huis zoveel in waarde dalen? Hoge prijsklasse?
Champagne
Champagne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1433
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Bimbam vr 4 mei 2012 - 21:04

Hmm, volgens mij zijn wij modelburgers Dit jaar nog een huis kopen vanwege de veranderingen? 2474380249

Wij hebben vorige week de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. We hebben een annuïteitenhypotheek die we in 30 jaar volledig aflossen. Daarnaast hebben we de kosten koper en notariskosten niet meegefinancierd (Oké, dit was noodgedwongen, we konden nu eenmaal niet meer lenen omdat ik via een uitzendbureau werk, en dan kijken ze naar je verdiensten van de afgelopen 3 jaar. 3 jaar terug was ik nog student, dus die verdiensten waren helaas niet zo hoog...).

Voor mij zouden deze nieuwe regels niet een reden zijn om dit jaar nog een huis te kopen, maar wij kwamen nu eenmaal ons droomhuis tegen.
Bimbam
Bimbam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11

Bericht  piene1983 vr 4 mei 2012 - 21:52

Als je een huis wilt kopen, moet je een huis kopen. Zorg dat je ruimte in je budget houdt om eventuele belastingtechnische tegenvallers op te vangen, maar in de huidige hypotheekregels is al zoveel bescherming opgenomen dat je al niet meer gemakkelijk een (te) hoge hypotheek krijgt. Als je een huis gaat kopen, koop dan een huis waar je op dit moment voor langere tijd zult willen wonen. Rekening houden met eventueel uit elkaar gaan is natuurlijk koffiedik kijken en niet echt te doen maar koop bijvoorbeeld een huis met meerdere kamers als je een kinderwens hebt in de toekomst. Koop bijvoorbeeld geen appartement met twee kamers waar je maximaal 5 jaar zult wonen. De huidige hypotheekplannen zetten een belangrijk deel van de huidige nieuwere hypotheken "onder water" en er is tijd nodig om die klap op te vangen, uiteindelijk zal dit namelijk wel gebeuren. Ik vraag me af op welke manier er nu vooral paniek gezaaid wordt en wat er uiteindelijk terecht zal komen met de plannen, zodra de huizenmarkt namelijk op deze wijze gebruikt wordt zal een belangrijk deel van de huidige economie blijvend stagneren wat geenszins de bedoeling kan zijn. De hypotheekrenteaftrek ligt al jaren op afbraakniveau en zal dit ook blijven gezien het feit dat Nederland een bijzonder belastingstelsel heeft wat veel geld kost.

Dus, als je je droomhuis tegenkomt vooral ook je verstand blijven gebruiken. Goede hypotheekadviseur zoeken, niet alleen langs de banken gaan maar ook meerdere algemene praatjes aanhoren. Laat doorrekenen wat de plannen kunnen kosten en of je dat kunt betalen. Kijk kritisch naar je eigen toekomst. Kun je een pracht van een huis huren, dan ook zeker niet laten. Wat de toekomst zal uitwijzen weet niemand, helaas echt niemand. Voorspellingen worden gedaan, verwachtingen uitgesproken maar niemand weet wat er echt zal gebeuren.
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  Dennenappel za 5 mei 2012 - 9:18

Bedankt voor alle reacties!

We kijken inderdaad naar een huis waar wij jaren kunnen wonen, incl. genoeg kamers voor kinderen en de maandlasten niet al te hoog zijn.

Gisteren langs het huis gereden die wij op Funda hebben gezien. Helaas zag hij er net zo leuk uit als op internet. Het lijkt echt ons droomhuis, alleen is mij niet duidelijk wat er qua isolatie aan is gedaan. Van de zomer veranderen onze contracten (vriend studeert af) en kunnen wij eventueel gerichter gaan kijken. Dit lijkt wel écht het huis te zijn. We willen nu even twee/drie maanden afwachten, dan langs de hypotheker en een bezichtiging plannen als hij nog te koop staat. Via de spaarhypotheek betaal je ook binnen 30 jaar af, alleen blijft het netto bedrag gelijk en is hij iets lager dan die van de annuïteitenhypotheek vanwege de renteaftrek. Ik wil namelijk sowieso aflossen.

Opzich wonen wij nu ook prima in ons huurhuis, wanneer we niet waren gaan kijken op Funda, zouden wij hier nog ongeveer twee jaar wonen en dan willen kopen. Met het oog op de toekomst (kinderen) zou ik het wel fijn vinden als wij eerder verhuizen, gezien dat hier niet mogelijk is.

Ik heb er gewoon afgelopen nacht slecht door geslapen!
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast za 5 mei 2012 - 9:45

Spannend Dennenappel! Hoop dat jullie eruit gaan komen, herken het dilemma wel een beetje.smile

Gast
Gast

Bericht  Gast za 5 mei 2012 - 9:51

Ik heb in mijn 2009 mijn huis gekocht, met de verwachting dat hij meer waard zou worden i.p.v. dat ik hem met 20% zou moeten verkopen. Nu een huis kopen is qua huis een goed idee. De huizenprijzen liggen nu lager, maar wat als de huizenprijzen nu nog meer dalen? Op dit moment zou ik geen huis kopen, heb zelfs spijt van mijn koop, maar met de bezuinigingen voor 2013 is het momenteel wel het overwegen waard.

Wat ik gewoon niet snap is dat mensen met voldoende inkomen niet meer in een sociale huurwoning mogen wonen, maar daarentegen ook nog steeds niet kunnen kopen, omdat de banken dusdanig streng zijn geworden, dat een hypotheek bijna onmogelijk is geworden. We zitten nu echt in recessie en we doen er niets aan om eruit te komen. Nee, gewoon nog meer markten dichtgooien..... Het is niet te snappen....

Gast
Gast

Bericht  Viva zo 6 mei 2012 - 1:35

Maura, inderdaad dat laatste wat jij zegt, teveel verdienen om te huren, maar te weinig om te kopen.
Dat hebben wij nu, we moeten dit jaar een huurhuis vinden, omdat onze vaste lonen van nu nog net eronder liggen, als het goed is.
Maar volgend jaar zitten we er echt boven en kunnen we nog altijd niet kopen.
Ik word altijd wat bang van dit soort topics, we proberen al zoveel mogelijk te sparen zodat we in de toekomst een huis kunnen kopen, maar het lijk er inderdaad op dat het alleen maar verder dichtgegooit wordt.
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Bericht  Viva zo 6 mei 2012 - 1:36

Oh, en een nieuwbouwproject waarbij we misschien wél een huis zouden kunnen kopen, die dit jaar zijn 3e fase zou krijgen, is uitgesteld omdat hier zoveel huizen te koop staan. Zucht.
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Bericht  Gast zo 6 mei 2012 - 1:50

Die 5% huurverhoging is toch eenmalig als je boven de €43000 verdiend? Of krijg je per jaar een extra verhoging van 5%?

Gast
Gast

Bericht  Supertalentje zo 6 mei 2012 - 10:16

Coccinelle schreef:Ik vraag het me af, ze verwachten wel vaker iets. De huren stijgen natuurlijk ook, veel tweeverdieners kunnen alleen particulier huren of kopen (ook duur), er word minder gebouwd terwijl er wel huizen nodig zijn. En veel mensen zullen hun huis dan niet (kunnen) verkopen waardoor het aanbod minder wordt.

De huren stijgen niet exorbitant natuurlijk. Ieder jaar met een maximum en voor de grootverdieners iig maar 5% (+ wettelijke verhoging). Ik weet niet waar er minder gebouwd wordt, maar hier in het midden des lands wordt erg veel gebouwd, zelf bedrijfspanden die ze nu omtoveren tot koopappartementen omdat er veel bedrijfspanden leeg staan.

Er zit ontzettend veel 'lucht' in de waarde van woningen, vooral in de Randstad. Dat die lucht er nu langzaam uitgaat is slecht voor huizenbezitters, die hebben veel te duur gekocht. En voor de aankomende huizenbezitters zijn de nieuwe regels misschien om te huilen, maar in weze is dit wel het 'antwoord' op het gezeur tegen hypotheekverstrekkers. Ze zijn veel te soepel omgegaan met regels, alles kon, alles mocht en voor iedereen die zijn huis nu niet meer kan betalen draait de belastingbetaler op. Dát zullen we hiermee in de toekomst hopelijk kunnen voorkomen.

De hele woningmarkt stagneert nu. De prijzen zullen dalen totdat starters weer toegang hebben tot de woningmarkt. Wat de economie betreft, die zal weer aantrekken, punt is alleen dat niemand weet wanneer...

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Gast zo 6 mei 2012 - 10:26

Viva - Mijn ouders hebben ooit nog een huis gekocht met daarbij inbegrepen, een nieuwe auto. Dat kan tegenwoordig niet meer en dat is ook alleen maar goed. Maar mensen die geen onderkomen meer kunnen financieren vind ik erger. Ze mogen niet huren, maar kopen is, volgens de banken, ook nog uit den boze. Hoe moeten we uit de recessie komen als we hem zelf niet meer kunnen opbouwen? We kunnen wel witgoed en prullaria blijven kopen, om de koopkracht ietwat op te krikken, maar daarmee komen we niet uit de recessie. Ik zou toch graag willen dat ze ietwat anders zouden denken.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 mei 2012 - 20:09

Viva schreef:Maura, inderdaad dat laatste wat jij zegt, teveel verdienen om te huren, maar te weinig om te kopen.
Dat hebben wij nu, we moeten dit jaar een huurhuis vinden, omdat onze vaste lonen van nu nog net eronder liggen, als het goed is.
Maar volgend jaar zitten we er echt boven en kunnen we nog altijd niet kopen.
Ik word altijd wat bang van dit soort topics, we proberen al zoveel mogelijk te sparen zodat we in de toekomst een huis kunnen kopen, maar het lijk er inderdaad op dat het alleen maar verder dichtgegooit wordt.

Dat probleem hebben wij ook. Wij wonen in een appartement en kunnen nooit meer doorgroeien naar een eensgezinshuurwoning, omdat mijn vriend teveel verdient. Maar hij verdient echt te weinig om iets te kunnen kopen hier. Nu zijn we toch Funda enz goed in de gaten aan het houden omdat de huizen hier ook steeds goedkoper worden. Maar voorlopig zit het er niet in, of er moet echt een heel goedkoop huis komen. Ik heb nu geen inkomen en dat duurt ook nog wel even voordat mijn inkomen stabiel genoeg is om daarmee een hypotheek te krijgen.

Gast
Gast

Bericht  Atelier Madame zo 6 mei 2012 - 20:16

Ik zou nooit overhaast een huis kopen. Ik bedoel het is een aankoop waar je je hele leven nog afhankelijk van bent en waar je niet makkelijk vanaf komt. Natuurlijk is de huizenmarkt op dit moment gunstig voor starters qua prijs, maar ik zou je heel goed laten voorlichten over de waardevastheid van het object wat je koopt. Ook heel goed je financiele situatie door laten rekenen voor als er bijv kinderen komen, 1 van de inkomens wegvalt op part-time wordt.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Dennenappel zo 6 mei 2012 - 20:25

freakielief schreef:Spannend Dennenappel! Hoop dat jullie eruit gaan komen, herken het dilemma wel een beetje.smile

Dank je. Hebben jullie dit nu dan ook of hebben jullie dit gehad?
Ik denk dat wij eind mei gaan kijken hoe of wat qua mogelijkheden. Mijn vriend heeft dan hopelijk meer duidelijkheid rondom zijn baan en ik ga zelf eerst even op vakantie!

Het lijkt mij zelf nu heel lastig voor de mensen die een appartement hebben, zowel huur als koop. Huur, wil je groter verdien je te veel en net te weinig om wat te kunnen kopen. Heb je een koop appartement, raak je hem lastig kwijt en kan je dus niet weg.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Dennenappel zo 6 mei 2012 - 20:27

Atelier Madame schreef:Ik zou nooit overhaast een huis kopen. Ik bedoel het is een aankoop waar je je hele leven nog afhankelijk van bent en waar je niet makkelijk vanaf komt. Natuurlijk is de huizenmarkt op dit moment gunstig voor starters qua prijs, maar ik zou je heel goed laten voorlichten over de waardevastheid van het object wat je koopt. Ook heel goed je financiele situatie door laten rekenen voor als er bijv kinderen komen, 1 van de inkomens wegvalt op part-time wordt.
Waar zou jij je heel goed laten voorlichten over de waardevastheid? Het nadeel van een annuïteitenhypotheek vind ik juist dat het netto bedrag steeds hoger wordt, terwijl ik inderdaad na verloop van tijd minder gaan werken als er kinderen komen. Bij een spaarhypotheek blijft het bedrag hetzelfde, deze hypotheek kan je nu nog afsluiten met hypotheekrenteaftrek en straks niet meer.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: