Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Minor in een heel ander vakgebied

+3
girli
Lavendel
SuperGrover
7 plaatsers

Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 21:28

Ik moet nu al gaan kiezen wat ik wil gaan doen met mijn leven, of althans met mijn studie. En dat valt me zwaar. Ik overweeg om een minor te gaan doen in een heel ander vakgebied, namelijk taalwetenschappen. Het is voor mijn opleiding nauwelijks relevant, ik zou het enkel kiezen omdat het me leuk lijkt. Is dit dom?

Ik wil overigens als het mogelijk is ook een jaar studievertraging oplopen, om in die tijd extra vakken te kiezen. Maar ik weet dus niet of dat kan en mag. Heeft iemand advies?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  Lavendel do 3 mei 2012 - 21:31

SuperGrover schreef:Ik moet nu al gaan kiezen wat ik wil gaan doen met mijn leven, of althans met mijn studie. En dat valt me zwaar. Ik overweeg om een minor te gaan doen in een heel ander vakgebied, namelijk taalwetenschappen. Het is voor mijn opleiding nauwelijks relevant, ik zou het enkel kiezen omdat het me leuk lijkt. Is dit dom?

Ik wil overigens als het mogelijk is ook een jaar studievertraging oplopen, om in die tijd extra vakken te kiezen. Maar ik weet dus niet of dat kan en mag. Heeft iemand advies?



Ik heb ook altijd gekozen voor leuke vakken en alles wat ik interessant vond, toch baal ik daar nu af en toe wel een beetje van. Ik heb een sociale studie gedaan en daarin is het gewoon echt niet makkelijk om een leuke baan te vinden, zeker zonder werkervaring. Ik had, als ik het overnieuw mocht doen wel wat meer nuttige vakken gekozen, gewoon om mijn kans op een leuke baan te verhogen.

Wat betreft je tweede punt, volgens mij staat het je in principe vrij om zoveel vakken te volgens als je zelf wilt (en ook een jaar langer over je studie, dat gaat niemand wat aan), echter het kan wel zijn dat je niet tot alle vakken van alle faculteiten toegelaten wordt zonder relevante voorkennis.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  SuperGrover vr 4 mei 2012 - 1:12

Ik doe ook een sociale studie. Bij nuttige vakken, waar moet ik dan aan denken? Ik snap dat een minor in statistiek nuttig is als je een wetenschappelijke carrière kiest, maar ik heb geen idee wat ik wil later. Daarom lijkt studievertraging me handig. De uu kent het automatisch afstuderen, dus daarom weet ik niet zeker of dat kan.

Wat voor nuttige vakken had jij liever gekozen?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  Gast vr 4 mei 2012 - 1:44

Ik heb er zelf destijds voor gekozen om geen minor te gaan doen, maar juist losse vakken te kiezen die me leuk leken. En op de een of andere manier heeft dat er voor gezorgd dat ik een heel brede bachelor heb gevolgd. Dat is wel relax, omdat ik niet weet wat ik wil. Ik zou dus naast vakken die je leuk lijken ook vakken kiezen waardoor je veel keus hebt straks.

Je kunt trouwens prima vertraging oplopen omdat je meer vakken wilt volgen. Heb ik ook gedaan, niet bewust maar zo is het uiteindelijk wel gelopen haha! Pas wel op dat je niet uitloopt anders zit je met je langstudeerboete.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  girli vr 4 mei 2012 - 2:06

Over je bachelor mag je studieduur + 1 jaar doen, dus met uitlopen moet je opletten dat je geen langstudeerdersboete krijgt.

Qua minor, ik zou iets kiezen wat je leuk vindt en waarvan jij denkt dat je er wat van leert. Bij mijn opleiding is het wel zo dat als je vakken kiest, de examencommissie het goed moet keuren. Bij ons mag je dus niet zomaar iets kiezen dus.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  Atelier Madame vr 4 mei 2012 - 2:39

Even uit me hoofd SG jij studeert toch ook in Ut.recht? Aan de U.U?
Ik meen me te herinneren dat ze tegenwoordig automatisch controleren of je af kunt studeren, juist om dit langstuderen te kunnen voorkomen. Je krijgt van het kabinet inderdaad wel een jaar extra, maar ik weet niet of de universiteit je dit ook laat doen :p. Je zou dan beter een vak open kunnen laten staan van je eigen studie zodat je, mocht je anders last hebben van het automatisch afstuderen, dit kunt voorkomen.

Je hebt trouwens toch sowieso 6 vakken profilering? Kun je daarin geen minor doen?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  SuperGrover vr 4 mei 2012 - 4:54

Atelier Madame: Ja klopt, er is automatisch afstuderen, daarom moet ik nog kijken of ik vertraging op kan en mag oplopen. Maar ik heb inderdaad 6 profileringsvakken waarin ik een minor kan doen. De minor op zich is het probleem niet, alleen ik vraag me af of het niet super dom is om een minor te kiezen omdat ie leuk is. Het lijkt me intelligenter om een minor te kiezen waar je wat aan hebt in je toekomstige carrière. Maar nu wil het geval dat ik echt geen flauw idee heb wat ik wil met mijn toekomst, zóveel lijkt me leuk. Dus ik weet echt niet wat ik nu moet kiezen...
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  SuperGrover vr 4 mei 2012 - 4:55

Powerbabe schreef:Ik heb er zelf destijds voor gekozen om geen minor te gaan doen, maar juist losse vakken te kiezen die me leuk leken. En op de een of andere manier heeft dat er voor gezorgd dat ik een heel brede bachelor heb gevolgd. Dat is wel relax, omdat ik niet weet wat ik wil. Ik zou dus naast vakken die je leuk lijken ook vakken kiezen waardoor je veel keus hebt straks.

Je kunt trouwens prima vertraging oplopen omdat je meer vakken wilt volgen. Heb ik ook gedaan, niet bewust maar zo is het uiteindelijk wel gelopen haha! Pas wel op dat je niet uitloopt anders zit je met je langstudeerboete.

Ik heb al een hele brede bacheloropleiding, ik heb denk ik juist teveel keus Minor in een heel ander vakgebied 827601 Maar ik pas idd op voor de langstudeerdersboete, ik heb geen vertraging, dus ik mag 1 jaar nog uitlopen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  Zora vr 4 mei 2012 - 5:15

Leuk! Wat is de insteek van die minor? Lijkt me nogal breed!

Ik heb als minor ook heel andere vakken gekozen. Psychopathologie kinderen en jeugd, en Ontwikkelingspsychologie. Beiden ontzettend interessant en leuk! En als vrije ruimte heb ik Webdesign gekozen Very Happy vond ik al helemaal geweldig :p
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  Atelier Madame vr 4 mei 2012 - 5:28

SuperGrover schreef:Atelier Madame: Ja klopt, er is automatisch afstuderen, daarom moet ik nog kijken of ik vertraging op kan en mag oplopen. Maar ik heb inderdaad 6 profileringsvakken waarin ik een minor kan doen. De minor op zich is het probleem niet, alleen ik vraag me af of het niet super dom is om een minor te kiezen omdat ie leuk is. Het lijkt me intelligenter om een minor te kiezen waar je wat aan hebt in je toekomstige carrière. Maar nu wil het geval dat ik echt geen flauw idee heb wat ik wil met mijn toekomst, zóveel lijkt me leuk. Dus ik weet echt niet wat ik nu moet kiezen...
Het is niet gek om iets te doen wat je leuk vindt hoor, zolang je gewoon echt uit interesse die minor doet. Maar soms is het handig om een minor te kiezen waar je bijvoorbeeld in je master iets mee kan doen in je scriptie, bijvoorbeeld een raakvlak ervan.
Welke studie doe jij eigenlijk? L.a.s ofzo?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  SuperGrover vr 4 mei 2012 - 5:51

Atelier Madame schreef:
SuperGrover schreef:Atelier Madame: Ja klopt, er is automatisch afstuderen, daarom moet ik nog kijken of ik vertraging op kan en mag oplopen. Maar ik heb inderdaad 6 profileringsvakken waarin ik een minor kan doen. De minor op zich is het probleem niet, alleen ik vraag me af of het niet super dom is om een minor te kiezen omdat ie leuk is. Het lijkt me intelligenter om een minor te kiezen waar je wat aan hebt in je toekomstige carrière. Maar nu wil het geval dat ik echt geen flauw idee heb wat ik wil met mijn toekomst, zóveel lijkt me leuk. Dus ik weet echt niet wat ik nu moet kiezen...
Het is niet gek om iets te doen wat je leuk vindt hoor, zolang je gewoon echt uit interesse die minor doet. Maar soms is het handig om een minor te kiezen waar je bijvoorbeeld in je master iets mee kan doen in je scriptie, bijvoorbeeld een raakvlak ervan.
Welke studie doe jij eigenlijk? L.a.s ofzo?

Dat lijkt me ook handig ja, maar ik heb echt geen idee wat voor master ik ga doen. Ik studeer asw.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  SuperGrover vr 4 mei 2012 - 5:57

Zora schreef:Leuk! Wat is de insteek van die minor? Lijkt me nogal breed!

Ik heb als minor ook heel andere vakken gekozen. Psychopathologie kinderen en jeugd, en Ontwikkelingspsychologie. Beiden ontzettend interessant en leuk! En als vrije ruimte heb ik Webdesign gekozen Very Happy vond ik al helemaal geweldig :p

Dat lijkt mij ook leuk! Psychologie-achtige vakken vind ik ook heel interessant. De minor taalwetenschappen heeft deze vakken:

- taal en de menselijke natuur: thema's in de taalwetenschap

en als verplichte keuze (3 van de 4):

- psychologie van taal

- inleiding sociolinguïstiek

- taal en betekenis

- spreken en verstaan
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  Blond vr 4 mei 2012 - 8:18

Lastig hè.. Ik heb echt de minor gekozen die ik leuk vond (Op de Pabo), ik ben namelijk naar het buitenland geweest voor een stage (Minor Internationalisering). Ik had ook voor de Master SEN kunnen kiezen, dat had ook goed gestaan op mijn diploma. Of VMbO. Ik heb gekozen wat ik leuk vond en heb daar tot heden toe geen spijt van gehad. Maar ik ben het onderwijs dan ook uit en heb nooit de ambitie gehad om in het onderwijs weer te gaan werken.

Ik zou toch kiezen voor wat je interessant vind. Uiteindelijk ga je ook wel die richting op solliciteren (waarschijnlijk) en je kan beter verantwoorden waarom je minor hebt gedaan als je die ook echt interessant vond dan als je het deed in het kader van 'handig voor later'.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  Zora vr 4 mei 2012 - 9:15

SuperGrover schreef:
Zora schreef:Leuk! Wat is de insteek van die minor? Lijkt me nogal breed!

Ik heb als minor ook heel andere vakken gekozen. Psychopathologie kinderen en jeugd, en Ontwikkelingspsychologie. Beiden ontzettend interessant en leuk! En als vrije ruimte heb ik Webdesign gekozen Very Happy vond ik al helemaal geweldig :p

Dat lijkt mij ook leuk! Psychologie-achtige vakken vind ik ook heel interessant. De minor taalwetenschappen heeft deze vakken:

- taal en de menselijke natuur: thema's in de taalwetenschap

en als verplichte keuze (3 van de 4):

- psychologie van taal

- inleiding sociolinguïstiek

- taal en betekenis

- spreken en verstaan

Was ook heel interessant, en achteraf heel blij dat ik het heb gedaan want heb voor deze vakken nu vrijstelling bij mijn huidige opleiding :p scheelt weer iets... Ben wel heel benieuwd wat je precies gaat doen! A.TW in Groningen is zo specifiek, psychologie van taal en sociolinguistiek hebben wij weinig tot niet gehad. Leuk!!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  Marin zo 6 mei 2012 - 9:24

Over Nederlandse studies en hoe die in elkaar zitten heb ik geen verstand,dus of het verstandig is om een minor te doen kan ik je niet over adviseren. Maar wel over die vakken die je gaat volgen! Ik denk dat je die vakken wel heel interessant kunt vinden. Als je wilt, kan ik je wel de hoofdstukken sturen die ik over die onderwerpen heb geschreven voor mijn module, die onderdelen komen namelijk allemaal aan bod. Kan je kijken of het je echt zou interesseren.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  SuperGrover wo 9 mei 2012 - 6:39

Oh Marin, als je dat zou willen doen? Dat zou wel heel fijn zijn Very Happy
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  Marin wo 9 mei 2012 - 6:43

Ik mail je zo met informatie!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  SuperGrover wo 9 mei 2012 - 7:11

Dank je! Wat super tof! Very Happy :cheering:
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minor in een heel ander vakgebied Empty Re: Minor in een heel ander vakgebied

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum