Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

UWV - ander vraagje

+2
Kaat
Marin
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty UWV - ander vraagje

Bericht  Marin di 23 aug 2011 - 20:34

Ik heb geen terugbetaalvraagje zoals in het andere topic, maar een andere vraag.

Ik heb vrijdag mijn eerste gesprek met het UVW. Per 1 augustus ben ik officieel werkloos en niet meer in dienst van m'n vorige werkgever. Daarom krijg ik als het goed is een uitkering (toch?). Of was het nou ziektewet? Een van de twee in elk geval, maar ik weet dus niet zo goed wat het verschil is tussen de twee en wat ik zal krijgen, en wat dit voor mij betekent. Ik snap er echt de ballen van en probeer me er op voor te bereiden, maar weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Kan iemand me beetje uitleggen hoe zo'n gesprek in werking gaat en wat de procedure is?

Ik ben intussen wel op zoek naar een andere baan, al enige tijd zelfs, helaas nog zonder succes.

Ik ben heel bang om 'het verkeerde' te zeggen, dat ze dan zeggen 'sorry mevrouw, maar u krijgt geen geld van ons'. Maar zo werkt het toch niet? Ik heb toch recht op uitkering omdat ik werkloos ben? Ze weten dat ik sinds februari thuis zit, dat mijn werkgever mij in die tijd gewoon heeft doorbetaald en dat ik nu echt werkloos ben en ze gaan kijken of ik ongeschikt ben voor het vórige werk (ja dus). Maar ik ben zelf dus wel er aan toe om een nieuwe baan te vinden intussen.

Dus kan iemand mij even UWV voor dummies uitleggen zodat ik snap wat ik kan verwachten?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Kaat di 23 aug 2011 - 20:44

Als je ziek uit dienst bent gegaan en jezelf (of het UWV) heeft je nog niet beter gemeld, zal je een ziektewet uitkering krijgen. Als dit gesprek over de ZW gaat, dan zullen ze gaan kijken of je weer beter bent of nog niet in staat bent om te werken.

Gaat het gesprek over de WW (werkloosheidsuitkering, omdat je al beter bent) dan gaat het gesprek over je beschikbaarheid (het is belangrijk dat je beschikbaar bent, voorwaarde voor een WW uk) en over het zoeken van werk. Is het voor jou duidelijk waar je naar opzoek bent, hoe zoek je? Waar heb je moeite mee, wat voor hulp kan je gebruiken, welke richtingen kan je op? Wat zijn de voorwaarden voor de uitkering, wat wordt er van jou verwacht, wat kan je van het UWV verwachten? En vaak worden er afspraken gemaakt en vastgelegd (over het aantal sollicitaties ed).
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Marin di 23 aug 2011 - 20:56

Ok, ik ben dus naar eigen zeggen wel beter (in de zin van: een stuk beter, positief, wat meer energie en kan werken wel weer aan), maar vind het wel doodeng om weer aan het werk te gaan omdat ik bang ben om gauw terug te vallen. Ik heb slechte begeleiding gehad vanuit m'n werk en ben door de arbo-arts niet officieel beter verklaard. Ik ben absoluut er niet aan toe om terug te keren naar m'n werkgever (nou ben ik ook ontslagen, dus dat scheelt), en ik wil absoluut niet meer terug naar een soortgelijke baan. Dat geeft me direct al stress. Maar ik zou wel iets anders aankunnen denk ik, mits het niet te veel verantwoordelijkheid heeft in de baan. Dus rustig aan beginnen.

Ik wil dus wel graag weer werken, en ben aan het solliciteren geslagen. Tot nu toe helaas nog zonder succes.

Als je dat dan leest, dan zou ik dus onder een uitkering vallen toch?

Ik kan in alle gevallen denk ik het beste open kaart spelen toch? Ik ben altijd voor eerlijkheid duurt het langst. De situatie schetsen zoals ik 'm hier boven schets? En daarmee zou ik op een uitkering uitkomen?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Gast di 23 aug 2011 - 21:13

Je hebt pas recht op een uitkering (ww) als je daarvoor 27 weken geloof ik heb gewerkt of salaris hebt ontvangen. Of salaris ontvangen terwijl je in de ziektewet zat ook meetelt, zou je even moeten uitzoeken. Maar ik denk het wel anders zou je niet bij het UWV op gesprek moeten komen. In ieder geval bedraagt je uitkering dan 75% van het laatstverdiende loon, en dat is NIET veel. Bij mij kwam het neer op maar iets van 700 euro, veel minder dan 75% in de praktijk omdat er nog vanalles afgetrokken werd.

Ik denk dat je gewoon op gesprek moet komen bij je werkcoach en die houdt dan een beetje in de gaten of je solliciteert. Stelt in de praktijk geen bal voor, ze doen niks voor je eigenlijk dus ik zou me er niet al te zenuwachtig over maken en vooral ervoor zorgen dat je snel wat anders vindt want in je eentje van een uitkering rondkomen is echt geen vetpot. Plus dat die steeds minder word omdat je maar een zeer kort arbeidsverleden hebt.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Marin di 23 aug 2011 - 21:26

Ja, ze hebben mij gecontacteerd, dus ik neem aan dat ik in elk geval wel ergens recht op heb.
Ik wil ook het liefst zo snel mogelijk een nieuwe baan natuurlijk, met name ook vanwege de financien, want ik red het alleen deze maand nog op m'n spaargeld en daarna is het klaar. Nou ja, dan het gesprek vrijdag maar afwachten, ik vind het toch best spannend, maar ook omdat ik er zo weinig van snap waar ze nou precies naar kijken en wat de verwachting is.


Laatst aangepast door Joy_ op di 23 aug 2011 - 21:26; in totaal 1 keer bewerkt
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Kaat di 23 aug 2011 - 21:26

Als ik zou was zou ik gewoon je verhaal vertellen. Ze willen je natuurlijk het liefste zo snel weer aan het werk, maar werk waarbij je snel weer uitvalt schiet niemand wat mee op natuurlijk. Het zijn verder ook echt geen boemannen bij het UWV Wink
Neem een overzichtje mee van je sollicitaties en je cv. Dan kunnen ze iig zien dat je al bezig bent geweest.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Kaat di 23 aug 2011 - 21:27

Heb je je via internet ingeschreven en hebben ze naar aanleiding daarvan contact met jou opgenomen? Zo niet, dan denk ik dat het om een ZW gesprek gaat. Heb je misschien een brief ontvangen waar instaat naar welk adres je moet? Dan kan je misschien op de website van het UWV kijken welke afdeling op dat adres zit.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Marin di 23 aug 2011 - 21:30

Nee ze belden me zomaar uit het niets op, omdat ze van m'n werk hadden gehoord dat ik ziek thuis zat.
Alleen ben ik (vind ik zelf, maar is niet officieel vastgesteld), dus best wel weer een stuk beter en er wel weer aan toe om wat te werken, maar dan wel bij een nieuwe baan.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  TukTuk di 23 aug 2011 - 21:32

Joy_ schreef:Ja, ze hebben mij gecontacteerd, dus ik neem aan dat ik in elk geval wel ergens recht op heb.
Ik wil ook het liefst zo snel mogelijk een nieuwe baan natuurlijk, met name ook vanwege de financien, want ik red het alleen deze maand nog op m'n spaargeld en daarna is het klaar. Nou ja, dan het gesprek vrijdag maar afwachten, ik vind het toch best spannend, maar ook omdat ik er zo weinig van snap waar ze nou precies naar kijken en wat de verwachting is.

Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk max 3 maanden recht heb op WW.
Want zoveel jaar heb je nog niet gewerkt toch?

Verder zou ik idd gewoon open kaart spelen.. De kans dat je je anders misschien een keer verpraat is ook groot. Maar ik neem aan dus dat je contract gewoon niet verlengd is bij je vorige werk? Want als je zelf gestopt bent heb je waarschijnlijk nergens recht op.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Marin di 23 aug 2011 - 21:34

Ja klopt AN, contract is (logischerwijs) niet verlengd.

Van wat ik nu uit de brief lees, gaat het om ziektewet volgens mij.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Kaat di 23 aug 2011 - 21:35

Dan heb je vrijdag denk ik een gesprek met een keuringsarts. Met hem zal je een gesprek hebben over hoe het gegaan is en hoe je je nu voelt en ook de mogelijkheden bespreken van nieuw werk. Het kan zijn dat de arts zegt dat hij je beter meldt. Dat gaat vanaf een bepaalde datum. Vanaf die datum kan je dan WW aanvragen. Tot die datum van betermelding krijg je ZW waarschijnlijk uitgekeerd.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  TukTuk di 23 aug 2011 - 21:36

Joy_ schreef:Ja klopt AN, contract is (logischerwijs) niet verlengd.

Van wat ik nu uit de brief lees, gaat het om ziektewet volgens mij.

Ok, nou ben benieuwd, hopelijk maken ze het je niet te lastig! Succes iig smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Marin di 23 aug 2011 - 21:37

Thanks Karin, dat is een duidelijke uitleg. Het gaat inderdaad om een keuringsarts en ik moet ook een vragenlijst invullen, zie ik nu. Bah, over m'n vorige werk, dat brengt geen prettige herinneringen naar boven. Die ga ik maar eens even rustig op de bank invullen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Marin wo 24 aug 2011 - 1:25

Geloof dat het antwoord al zojuist in m'n brievenbus lag.

Brief gekregen van het UWV dat ik per 1 augustus in de ziektewet zit en bedrag X per dag ga krijgen.

Krijg ik dat dan nog met terugwerkende kracht van augustus?
En in wat voor termijnen krijg je dat? Week? Maand?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Kaat wo 24 aug 2011 - 1:48

Heb je tot en met augustus niet doorbetaalt gekregen door je ex werkgever?

Als ik jou was zou ik nog even kijken of je in aanmerking komt voor een Toeslag. Misschien heb je recht op een aanvulling op je ziektewet.

Edit: http://www.uwv.nl/particulieren/algemeen/artikelen/toeslagen.aspx en hij komt per week als ik het goed heb.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Pompoen wo 24 aug 2011 - 1:53

Ik weet niet helemaal van de hoed of de rand, maar als je in de ziektewet zit dan gaat de keuringsarts waarschijnlijk kijken of je helemaal niet kunt werken, een beetje kunt werken of helemaal kunt werken. Ik zou gewoon heel duidelijk zijn, maar het ook niet te positief voordoen. Ik heb het idee dat jij die neiging wel een beetje hebt. Maar wees gewoon eerlijk en zeg wat je op je hart hebt!

Ik heb eerlijk gezegd alleen maar hele positieve ervaringen met het UWV, ik heb dan weliswaar geen uitkering zoals waar het bij jou nu over gaat. Maar ik vond ze verbazingwekkend aardig allemaal, het ging helemaal niet moeizaam zoals ik verwacht had en er werd gewoon heel open en eerlijk met me gepraat en gekeken naar wat ik wel en niet zou kunnen en wat er uiteindelijk uitgekomen is was even slikken, maar sta er wel helemaal achter! Uiteindelijk was alles eigenlijk binnen no time geregeld terwijl ik er eigenlijk een hard hoofd in had.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Kaat do 25 aug 2011 - 19:55

Succes vandaag!
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Marin do 25 aug 2011 - 20:19

Dank je, wat lief dat je er aan dacht. Ik ga er nu heen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Tania do 25 aug 2011 - 20:21

Joy_ schreef:Dank je, wat lief dat je er aan dacht. Ik ga er nu heen.

Succes!

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Gast do 25 aug 2011 - 20:33

Succes! Ik zou zeker eerlijk zijn maar kijk wel uit dat je goed overbrengt dat je het wel lastig vindt om weer aan het werk te gaan omdat je bang bent voor een terugval, hoe graag je ook wilt. Tegen mij is destijds gezegd dat ik het niet rustig op mocht bouwen maar gelijk weer aan de slag moest. Ik heb toen afstand genomen van het UWV. Maar het is toch, helaas, ook maar net wie je treft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Marin do 25 aug 2011 - 23:54

Ik ben weer thuis!

Vrouw bij het UWV was erg lief en begripvol, en zei dat het totaal niet aan mij lag dat ik overspannen ben geraakt, maar dat de situatie op die school gewoon heel slecht was, amper begeleiding en volledig het diepe ingegooid op een hele slechte manier. En die 3 uur reistijd per dag, plus alle stress van het rare schoolsysteem daar, zal het allemaal niet goed gedaan hebben. Ze vond dat ik absoluut meer in m'n mars had, en dat ik deze nare ervaring maar moet gebruiken om er achter te komen wat ik wél wil en wie weet kan ik in een volgende baan nog hier iets mee, als ik inderdaad de onderzoeks, advies of beleidskant op ga. Dat is best een interessante gedachte smile Ik moet maandag bellen en dan krijg ik geld. Jeej smile
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Gast vr 26 aug 2011 - 0:03

Wat fijn dat je een normale vrouw trof! Dat is daar altijd maar afwachten ;-)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Kaat vr 26 aug 2011 - 0:07

Mooi dat het een goed gesprek is geweest! Heb je er nu ook iets over gehoord of ze je gaat beter melden of dat je nu nog in de ZW blijft?
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Marin vr 26 aug 2011 - 0:10

Nee ze heeft me voor nu nog als ziek staan.
Maar voor zover ik begrepen heb, moet ik maandag bellen met een ander deel van het UWV en krijg ik dan een aanvraag voor een uitkering. Maar neem aan dat ik dit dan met terugwerkende kracht krijg, over de maand augustus? Afijn, dat zal ik wel vragen maandag.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Kaat vr 26 aug 2011 - 0:12

Als het goed is moet het aansluitend zijn met je laatste loon. Dus als jij tm juli loon hebt ontvangen, krijg je over augustus een uitkering.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

UWV - ander vraagje Empty Re: UWV - ander vraagje

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum