Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tellen, kleuren benoemen etc...

+10
Thunder
Parisienne
snoezel
Wennes
Susan
Roodkapje
Printje
Darius
Liadan
Lejow
14 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Liadan zo 29 apr 2012 - 1:12

Yara vergeet ook nog weleens iets mee te tellen of telt iets dubbel, dus foutloos gaat het hier ook nog niet altijd.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Darius zo 29 apr 2012 - 1:13

@rejoy: ja, dat is resultatief tellen

@printje: ja, die computervraag is ook zo moeilijk, vind ik echt groep 3 leerstof.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 1:14

Liadan schreef:Yara vergeet ook nog weleens iets mee te tellen of telt iets dubbel, dus foutloos gaat het hier ook nog niet altijd.

Precies en dat is helemaal niet, dat doen dus net binnengekomen 4 jarige ook nog. Ze moeten nog dat inzicht leren krijgen en ook het feit dat 2 vanalles kan zijn. 2 wortels/ 2 boeken etc etc.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Liadan zo 29 apr 2012 - 1:16

Printje schreef:
Liadan schreef:Yara vergeet ook nog weleens iets mee te tellen of telt iets dubbel, dus foutloos gaat het hier ook nog niet altijd.

Precies en dat is helemaal niet, dat doen dus net binnengekomen 4 jarige ook nog. Ze moeten nog dat inzicht leren krijgen en ook het feit dat 2 vanalles kan zijn. 2 wortels/ 2 boeken etc etc.
Maar ze weet al wel hoe het moet, dus ze dreunt niet zomaar een rijtje cijfers op waarvan ze niet weet wat het eigenlijk betekent, dat wilde ik eigenlijk zeggen smile . Als ik vraag: 'hoeveel koekjes heb je daar', dan kan ze me wel zeggen of het er 2, 3, of 4 zijn.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Susan zo 29 apr 2012 - 1:16

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 10:27; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 1:17

Printje schreef:
Rejoy. schreef:
Liadan schreef:
Printje schreef:Tellen t/m is idd iets dat je in groep 1 aanleert. Dan leren kinderen ook echt wat het betekend. Soms kunnen kinderen idd al eerder de telrij opzeggen maar ze hebben geen idee wat ze eigenlijk doen, in groep 1 leren ze wat tellen eigenlijk echt is.

Zoals Darius omschrijft is het idd ook; je hebt idd synchroon tellen en resultatief tellen maar dat vinden zelfs mijn jongste kleuters nog erg moeilijk.
Maar volgens mij weten veel kinderen ook al wel eerder wat tellen betekent, dat synchroon en resultatief tellen doet Yara ook en ook een paar kinderen op mijn werk doen dat al wel. Vooral synchroon tellen kunnen ze vaak al wel.

is resultatief tellen zeg maar dat ze twee wortels op haar bord heeft liggen, ze één voor één pakt en dan één, tee (twee) zegt en dan opkijkt en mededelend 'tee' (conclusie dat ze er twee heeft) zegt? Want dat doet mijn dochter nu dus al.

Resultatief tellen is dat ze daarna nog weten hoeveel ze geteld heeft. Dus als jij dan vraagt hoeveel worteltjes heb jij? en zij zegt twee.

dat weet ik niet of ze dat kan, talig is ze nog niet zo ver dat ze zo'n vraag begrijpt. Als ik zou vragen: 'heb je er twee', dan zou ze wel bevestigend antwoorden (en dat antwoord klop dan ook, ze zegt bevestigend ja)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 1:18

Liadan schreef:
Printje schreef:
Liadan schreef:Yara vergeet ook nog weleens iets mee te tellen of telt iets dubbel, dus foutloos gaat het hier ook nog niet altijd.

Precies en dat is helemaal niet, dat doen dus net binnengekomen 4 jarige ook nog. Ze moeten nog dat inzicht leren krijgen en ook het feit dat 2 vanalles kan zijn. 2 wortels/ 2 boeken etc etc.
Maar ze weet al wel hoe het moet, dus ze dreunt niet zomaar een rijtje cijfers op waarvan ze niet weet wat het eigenlijk betekent, dat wilde ik eigenlijk zeggen smile . Als ik vraag: 'hoeveel koekjes heb je daar', dan kan ze me wel zeggen of het er 2, 3, of 4 zijn.

Dat is wel erg knap hoor!
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 1:19

Rejoy. schreef:
Printje schreef:
Rejoy. schreef:
Liadan schreef:
Printje schreef:Tellen t/m is idd iets dat je in groep 1 aanleert. Dan leren kinderen ook echt wat het betekend. Soms kunnen kinderen idd al eerder de telrij opzeggen maar ze hebben geen idee wat ze eigenlijk doen, in groep 1 leren ze wat tellen eigenlijk echt is.

Zoals Darius omschrijft is het idd ook; je hebt idd synchroon tellen en resultatief tellen maar dat vinden zelfs mijn jongste kleuters nog erg moeilijk.
Maar volgens mij weten veel kinderen ook al wel eerder wat tellen betekent, dat synchroon en resultatief tellen doet Yara ook en ook een paar kinderen op mijn werk doen dat al wel. Vooral synchroon tellen kunnen ze vaak al wel.

is resultatief tellen zeg maar dat ze twee wortels op haar bord heeft liggen, ze één voor één pakt en dan één, tee (twee) zegt en dan opkijkt en mededelend 'tee' (conclusie dat ze er twee heeft) zegt? Want dat doet mijn dochter nu dus al.

Resultatief tellen is dat ze daarna nog weten hoeveel ze geteld heeft. Dus als jij dan vraagt hoeveel worteltjes heb jij? en zij zegt twee.

dat weet ik niet of ze dat kan, talig is ze nog niet zo ver dat ze zo'n vraag begrijpt. Als ik zou vragen: 'heb je er twee', dan zou ze wel bevestigend antwoorden (en dat antwoord klop dan ook, ze zegt bevestigend ja)

Dat is dan nog niet helemaal resultatief tellen (gelukkig maar want anders was het wel super knap van haar). Het gaat er bij resultatief tellen om dat ze idd zelf kunnen benoemen hoeveel ze geteld hebben als ik dus naderhand vraag en hoeveel heb je er nu?


Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Liadan zo 29 apr 2012 - 1:22

Printje schreef:
Liadan schreef:
Printje schreef:
Liadan schreef:Yara vergeet ook nog weleens iets mee te tellen of telt iets dubbel, dus foutloos gaat het hier ook nog niet altijd.

Precies en dat is helemaal niet, dat doen dus net binnengekomen 4 jarige ook nog. Ze moeten nog dat inzicht leren krijgen en ook het feit dat 2 vanalles kan zijn. 2 wortels/ 2 boeken etc etc.
Maar ze weet al wel hoe het moet, dus ze dreunt niet zomaar een rijtje cijfers op waarvan ze niet weet wat het eigenlijk betekent, dat wilde ik eigenlijk zeggen smile . Als ik vraag: 'hoeveel koekjes heb je daar', dan kan ze me wel zeggen of het er 2, 3, of 4 zijn.

Dat is wel erg knap hoor!
Ik dacht eigenlijk dat dat wel vrij normaal was op deze leeftijd, omdat op mijn werk ook wel een aantal 3-jarigen zijn die dit doen. Maar niet dus, ach ja, ze is dan in dit wat sneller en is op motorisch gebied een stuk voorzichtiger dan veel 3-jarigen. Ik ben benieuwd of Kian het andersom gaat doen, daar lijkt het nu al wel op.
En wanneer 'moeten' kinderen kleuren kunnen benoemen, dat is toch wel al eerder?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Darius zo 29 apr 2012 - 1:22

Susan schreef:
Darius schreef:

Ik vind dat echt heel knap van Ezra!! Een aantal jaren geleden had ik een kleutergroep, en een aantal zes-jarigen waren nog niet zo ver! Nou is vergelijken natuurlijk lastig en eigenlijk ook niet de bedoeling, maar als ik die kleutergroep neem als mijn referentiekader, dan vind ik Ezra echt knap!

Vind ik ook, ik heb ook het idee dat ze het op zijn school wel een eye-opener vinden dat hij dat kan. Ik hoop dat ze echt meer willen gaan doen met vroege geletterdheid en een goede, officiële methode willen gaan gebruiken, ik denk dat ze dan meerdere vliegen in één klap slaan, ik denk dat zijn taakgerichtheid zal verbeteren en als hij echt leert lezen en schrijven dan opent dat ook weer allerlei nieuwe deuren.

Misschien is het een idee om op een cluster 2 school te gaan informeren naar een methode voor aanvankelijk lezen? Ik heb eens een tijdje meegedraaid op een school voor dove kinderen, en daar hadden ze een heel specifieke aanpak. Misschien is het wel wat voor Ezra.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 1:24

Nee hoor, echt resultatief tellen is een 'eis' die eind groep 1 behaald zou moeten zijn. Eerst leren kinderen synchroon tellen, en dan dus ook alles goed kunnen aanwijzen zonder iets te vergeten, een stap verder is pas resultatief tellen.

Ook kleuren (maar dan ook licht/donker erbij) zijn dingen die halverwege/eind groep 1 beheerst zouden moeten zijn. Echter zijn er dan altijd nog kinderen die moeite hebben met paars/grijs etc.

Ik werk dan ook nog niet eens op een 'achterstands' school ofzo maar ook bij mij zijn er echt nog kinderen die dat niet kunnen wanneer ze op school komen/ halverwege groep 1 zitten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Susan zo 29 apr 2012 - 1:27

Darius schreef:
Misschien is het een idee om op een cluster 2 school te gaan informeren naar een methode voor aanvankelijk lezen? Ik heb eens een tijdje meegedraaid op een school voor dove kinderen, en daar hadden ze een heel specifieke aanpak. Misschien is het wel wat voor Ezra.

Mijn vader werkt op een Cluster 2 school, misschien weet hij wel iets.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 2:00

Mijn zoontje is 2,5 en kan nu tot 14 tellen. Ook weet hij best veel kleuren te benoemen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Wennes zo 29 apr 2012 - 2:55

B kent echt al heel veel kleuren en benoemt ze uit zichzelf. Bv ik vraag welk kleur papiertje hij wil hebben om te tekenen, dan kijkt hij zegt groen en pakt de groene eruit.
Tellen begint te komen. Gisteren pakte hij zijn kroelies uit de wasmand en telde 1,2,3.
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  snoezel zo 29 apr 2012 - 4:09

Brrr.. Ik krijg een beetje de kriebels van dit topic. Ik heb al een tijdje het idee bij L ver voorloopt qua dingen die ze zou moeten doen. Ook op het KDV zeggen ze me dat heeeell vaak, dat het echt een uitzonderlijk slim pienter meisje is.
Ze is ook gewoon heel leergierig, komt als het aan haar ligt heel de dag aan met boekjes die wij dan voor moeten lezen, moeten benoemen. En ja, ze telt inderdaad tot 10, ook zelfstandig (ook al slaat ze meestal de 7 en 9 over), wijst het aan, kan het herhalen als je vraagt hoeveel ze geteld heeft.. Soms hoor ik haar door de babyfoon als ze wakker is en dan zit ze ook van alles in haar bed te tellen.

En kleuren... Ja, blauw, rood, geel en paars worden benoemd door haar.

Ik vind het ergens wel eng. Ze mag van mij best slim zijn, maar ergens vind ik het ook eng bij de gedachte dat ze zo ver voorloopt... Stom he?
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 4:52

Zoonlief kan al tot 10 tellen, kleuren als groen, blauw, geel, rood enzo weet hij ook al.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Parisienne zo 29 apr 2012 - 5:47

@ Snoezel: ik heb hier ook zo'n meisje hoor Wink Vooral praten gaat bij N. als een speer. Ze vertelt al hele verhalen en gebruikt daarbij vier-woord-zinnen. Ze wil ook alles weten, kan tellen tot 15 (tot 20 met een beetje hulp), kent de meeste kleuren, boekjes kent ze al helemaal uit haar hoofd, etc. Vind het soms ook wel een beetje 'eng' als ik bedenk dat ze al zoveel kan, weet en doet. Maargoed, voor nu laat ik het even gaan en ga ik gewoon mee in haar ontwikkeling. We zien het wel.. smile
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Thunder zo 29 apr 2012 - 6:29

S.ven telt tot 2 en kent nog geen kleuren. Hij is 2,5 jaar.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Stuiterbal zo 29 apr 2012 - 6:51

S is bijna 3 en kan alleen in het indisch van 1 tot 10 tellen in de goede volgorde. Maar in het Nederlands lukt het tot 3. Kleuren benoemen kan hij niet. Ik oefen dat wel eens regelmatig. Wel herkent hij dezelfde kleuren.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Thunder zo 29 apr 2012 - 6:52

Stella_ schreef:S is bijna 3 en kan alleen in het indisch van 1 tot 10 tellen in de goede volgorde. Maar in het Nederlands lukt het tot 3. Kleuren benoemen kan hij niet. Ik oefen dat wel eens regelmatig. Wel herkent hij dezelfde kleuren.
Dan is mijn S. hier niet de enige... :P

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 6:53

Stella_ schreef:S is bijna 3 en kan alleen in het indisch van 1 tot 10 tellen in de goede volgorde. Maar in het Nederlands lukt het tot 3. Kleuren benoemen kan hij niet. Ik oefen dat wel eens regelmatig. Wel herkent hij dezelfde kleuren.


Dit is eigenlijk een hele normale ontwikkeling, wat hier soms beschreven wordt is uitzonderlijk hoor en echt niet gemiddeld.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Stuiterbal zo 29 apr 2012 - 6:53

Rataplan schreef:
Stella_ schreef:S is bijna 3 en kan alleen in het indisch van 1 tot 10 tellen in de goede volgorde. Maar in het Nederlands lukt het tot 3. Kleuren benoemen kan hij niet. Ik oefen dat wel eens regelmatig. Wel herkent hij dezelfde kleuren.
Dan is mijn S. hier niet de enige... :P

Nee precies. Ach het zal vast nog wel komen. Alles is blauw bij S :-)
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Thunder zo 29 apr 2012 - 6:55

Stella_ schreef:
Rataplan schreef:
Stella_ schreef:S is bijna 3 en kan alleen in het indisch van 1 tot 10 tellen in de goede volgorde. Maar in het Nederlands lukt het tot 3. Kleuren benoemen kan hij niet. Ik oefen dat wel eens regelmatig. Wel herkent hij dezelfde kleuren.
Dan is mijn S. hier niet de enige... :P

Nee precies. Ach het zal vast nog wel komen. Alles is blauw bij S :-)
Joh, hier ook. Maar dat is meer omdat dat de enige kleur is die hij kan zeggen. laughcry Hij kan overigens wel: Ee, tee, huppekee! Laughing

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Stuiterbal zo 29 apr 2012 - 6:58

Rataplan schreef:
Stella_ schreef:
Rataplan schreef:
Stella_ schreef:S is bijna 3 en kan alleen in het indisch van 1 tot 10 tellen in de goede volgorde. Maar in het Nederlands lukt het tot 3. Kleuren benoemen kan hij niet. Ik oefen dat wel eens regelmatig. Wel herkent hij dezelfde kleuren.
Dan is mijn S. hier niet de enige... :P

Nee precies. Ach het zal vast nog wel komen. Alles is blauw bij S :-)
Joh, hier ook. Maar dat is meer omdat dat de enige kleur is die hij kan zeggen. laughcry Hij kan overigens wel: Ee, tee, huppekee! Laughing

Wat een knapperd haha.

Ik maak me er ook echt geen zorgen om. Tellen hoeven ze nog niet te kunnen net wat Printje zegt. Wel vind ik dan weer knap dat hij in het Indisch van 1 tot 10 telt. En ook indische woorden gebruikt en daar de betekenis van weet. Ik moet soms echt even schakelen.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Twellie zo 29 apr 2012 - 7:03

Met anderhalf kon ze normale kleuren benoemen zoals groen, paars en oranje. Nu gaat ze richting de twee-en-een-half en kan ze ook kleuren als lichtpaars, felroze en beige benoemen.

Getallen benoemen kan ze ook goed, als in: een, twee, drie, duizend, elf, nog een keer één, anderhalf, pi, zes. Ze kent de getallen wel, maar de volgorde niet Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 561177 . Ze kan wel voorwerpen tellen tot drie en als het er vier zijn, zegt ze of vier of vijf. Maar dat onderscheid heeft ze nog niet helder.

Vormen kon ze tussen de anderhalf en twee herkennen, dat waren dan vierkant, driehoek, hartje, circel en ruit. Nu snapt ze ook wat ingewikkeldere dingen, zoals het verschil tussen een vierkant en een kubus, cilinder enzovoorts.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... - Pagina 2 Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum