Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tellen, kleuren benoemen etc...

+10
Thunder
Parisienne
snoezel
Wennes
Susan
Roodkapje
Printje
Darius
Liadan
Lejow
14 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 0:49

Hou oud was jullie kindje toen ze tot 10 konden tellen en kleuren konden benoemen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Lejow zo 29 apr 2012 - 0:50

Als ik de kleuters uit mijn klas neem 5/6 laughcry
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 0:52

onze dochter kent de meeste kleuren nu passief. Ik denk dat ze 3 of 4 kleuren actief kan benoemen. Tellen lukt tot twee Tellen, kleuren benoemen etc... 253468018

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 0:53

S kan al tot tien tellen!
Hij kan nu ongeveer vier kleuren juist benoemen, geel, blauw, groen en rood.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Liadan zo 29 apr 2012 - 0:54

Goeie vraag, dat kan ze al een hele tijd. Ik denk dat ze voordat ze 2 was alle kleuren kende en met 2,5 telde ze zeker tot 10 maar volgens mij toen ook al tot 20. (nu telt ze ook in het engels tot 10, haha).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 0:58

Laurientje85 schreef:S kan al tot tien tellen!
Hij kan nu ongeveer vier kleuren juist benoemen, geel, blauw, groen en rood.

H. is al heel lang aan het tellen maar meestal sloeg ze de 4 of de 6 over :P
Maar nu had ze wat knapperbolletjes in een bakje en dan stopte ze er 1 in haar mond en telde dan dus het aantal zeg maar.
Dus bij de 6e was het 6, bij de 7e was het 7 en zo tot 11....
Vorige week at A. worteltjes en ineens zegt ze: Hee! Ernie is ook oranje!
Blauw, rood en groen kende ze al maar ik merk dat ze nu zo enorm snel gaat ineens!

@ Liadan: Haha. Goeie oefening!
Hier kent ze een paar griekse woorden (waarvan ze de betekenis niet weet natuurlijk) en een paar engelse woorden waarvan ze wel weet wat het betekend. Ze is nogal een grote fan van douchen (zo vaak en zo lang mogelijk) dus als we het woord alleen maar in de mond namen dacht ze al dat ze mocht gaan douchen... Toen gingen we over op shower maar dat heeft niet lang geduurd. Als we dat nu zeggen roept ze: Jaaaaaaa... H lekker douchen!!! Tellen, kleuren benoemen etc... 394967

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Darius zo 29 apr 2012 - 0:59

Laurens kan nu de kleuren: roze, paars, zwart, wit, geel, rood, oranje, groen, blauw actief benoemen. Hij kent nog niet het verschil tussen lichtblauw en donkerblauw. Soms wil hij nog wel eens rood en groen omwisselen. (kleurenblind?)

Tellen is hij heel druk mee, hij kan nu wel de telrij van 1 tot 10 opzeggen, soms maakt hij wel eens een vergissing. Hij kan synchroon tellen tot 2, dwz voorwerp aanwijzen en tegelijk het cijfer benoemen. Hij kan ook resultatief tellen tot 2. Hij wijst en zegt dan: 1, 2, kijk mama, ik heb er 2!

Verder kan hij ook al een aantal cijfers benoemen, dus als hij een 8 ziet, dat zegt hij 8. Ik denk dat hij nu de 1, 2, 5, 7 en 8 kan benoemen.

En verder kan hij ook al: A B C D E F G zingen van het alfabet, maar dat komt omdat dat een liedje is in een speelgoedje van Pepijn. Met letters benoemen komt hij nog niet zover, hij begrijpt wel dat als ik zijn naam opschrijf, dat er dan 'Laurens' staat.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 1:01

Tellen t/m is idd iets dat je in groep 1 aanleert. Dan leren kinderen ook echt wat het betekend. Soms kunnen kinderen idd al eerder de telrij opzeggen maar ze hebben geen idee wat ze eigenlijk doen, in groep 1 leren ze wat tellen eigenlijk echt is.

Zoals Darius omschrijft is het idd ook; je hebt idd synchroon tellen en resultatief tellen maar dat vinden zelfs mijn jongste kleuters nog erg moeilijk.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 1:03

Dat kan H. al best goed vind ik.
Ze zal altijd het aantal spekjes benoemen dat ik haar geef en zoals daarnet dus bolletje voor bolletje in haar mond stoppen maar wel door blijven tellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Liadan zo 29 apr 2012 - 1:03

TBIB, heel handig dat engels, maar dat is allemaal dankzij Dora;-) Yara sloeg de '4' trouwens in het begin ook steeds over met tellen.

Darius, leuk is dat als ze de cijfers ook herkennen hè? Yara herkent ze tot 10 en ook al een heleboel letters. Als we een 'W' ergens zien staan roept ze enthousiast 'dat is opa's letter' Very Happy .
Het 'abc' liedje wordt hier ook vaak gezongen, alleen 'l,m,n, o,p' zing je snel en dan kan ze het niet bijhouden en is het 'ellemennepee'.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 1:05

Och, Dora... Laatst ook een keer gekeken. Dat doen we maar niet te vaak.
Dat stemmetje hangt `s nachts nog in mijn hoofd silent

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 1:05

De oudste kende de kleuren rond zijn 2e verjaardag/ Ik weet niet wanneer hij ging tellen maar heb een filmpje van hem dat hij een cijferpuzzel maakt en alle cijfers benoemt en daar is hij 2 jaar en 3 maanden, toen telde hij iig dus. Nu telt ie tot honderd en terugtellen vanaf 20.
Dochter telt ook vanaf haar tweede ongeveer. Kleuren doet ze sinds 2 maanden (ze herkende eerst alleen maar roze haha), ze kent ze niet allemaal maar steeds meer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Roodkapje zo 29 apr 2012 - 1:05

Lejow schreef:Als ik de kleuters uit mijn klas neem 5/6 Tellen, kleuren benoemen etc... 394967



Ik hoop wel eerder dan dat Lejow Tellen, kleuren benoemen etc... 561177



Mijn dochter van 5 kan tellen tot 20 in het Engels en ook alle vormen ( ook kegel, cilinder, cirkel etc) kan ze zo benoemen....

Ook de kleuren benoemd ze in het Engels... Gister wilde ze de blauwe handdoek.. Ik wil de handdoek in blue zegt ze dan smile


Laatst aangepast door Roodkapje op zo 29 apr 2012 - 1:06; in totaal 1 keer bewerkt
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Liadan zo 29 apr 2012 - 1:06

Printje schreef:Tellen t/m is idd iets dat je in groep 1 aanleert. Dan leren kinderen ook echt wat het betekend. Soms kunnen kinderen idd al eerder de telrij opzeggen maar ze hebben geen idee wat ze eigenlijk doen, in groep 1 leren ze wat tellen eigenlijk echt is.

Zoals Darius omschrijft is het idd ook; je hebt idd synchroon tellen en resultatief tellen maar dat vinden zelfs mijn jongste kleuters nog erg moeilijk.
Maar volgens mij weten veel kinderen ook al wel eerder wat tellen betekent, dat synchroon en resultatief tellen doet Yara ook en ook een paar kinderen op mijn werk doen dat al wel. Vooral synchroon tellen kunnen ze vaak al wel.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Liadan zo 29 apr 2012 - 1:07

TBIB schreef:Och, Dora... Laatst ook een keer gekeken. Dat doen we maar niet te vaak.
Dat stemmetje hangt `s nachts nog in mijn hoofd silent
Ja, vooral Boots is heel irritant.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Darius zo 29 apr 2012 - 1:07

Printje schreef:Tellen t/m is idd iets dat je in groep 1 aanleert. Dan leren kinderen ook echt wat het betekend. Soms kunnen kinderen idd al eerder de telrij opzeggen maar ze hebben geen idee wat ze eigenlijk doen, in groep 1 leren ze wat tellen eigenlijk echt is.

Zoals Darius omschrijft is het idd ook; je hebt idd synchroon tellen en resultatief tellen maar dat vinden zelfs mijn jongste kleuters nog erg moeilijk.

Ik ben het met je eens, maar ik denk dat het wat makkelijker is om in leeftijd te praten, omdat een groep 0 of een groep 1 nog wel eens kan verschillen per school.

Ik denk dat als ze 4 zijn en net op school komen, dat ze wel de telrij zouden moeten kunnen opzeggen tot 10. Tot ze 4,5 zijn hebben ze de 'tijd' om synchroon en resultatief te gaan tellen tot tot 5. Als ze 4,5 tot 5 zijn hebben ze tijd om synchroon en resultatief te leren tellen tot en met 10 en verder.

Meestal heb ik dan zo'n beetje in mijn hoofd, maar je kijkt echt heel individueel per kind. Al moet ik zeggen dat ik de Cito rekenen voor groep 2 echt belachelijk moeilijk vind. Daar zit een opgave bij, je ziet dan vier plaatjes van dartborden met pijltjes, en dan is de vraag: waar heeft het kind '9' gegooid? (of een ander getal, ik weet het niet meer precies). Echt idioot, zulke sommen heb ik kinderen pas eind november groep 3, dus als ze een didactische leeftijd van 3 maanden hebben, uitgelegd. Bij de kleuters gaan ze tegenwoordig zoveel verder dan alleen tellen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Susan zo 29 apr 2012 - 1:07

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 10:27; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 1:08

Liadan schreef:
Printje schreef:Tellen t/m is idd iets dat je in groep 1 aanleert. Dan leren kinderen ook echt wat het betekend. Soms kunnen kinderen idd al eerder de telrij opzeggen maar ze hebben geen idee wat ze eigenlijk doen, in groep 1 leren ze wat tellen eigenlijk echt is.

Zoals Darius omschrijft is het idd ook; je hebt idd synchroon tellen en resultatief tellen maar dat vinden zelfs mijn jongste kleuters nog erg moeilijk.
Maar volgens mij weten veel kinderen ook al wel eerder wat tellen betekent, dat synchroon en resultatief tellen doet Yara ook en ook een paar kinderen op mijn werk doen dat al wel. Vooral synchroon tellen kunnen ze vaak al wel.

Dat valt nog vies tegen, vaak vergeten jongste kleuters nog 1-2 dingen mee te tellen. Vooral resultatief tellen (dus; als ze geteld hebben vraag ik en hoeveel snoepjes/blokjes etc liggen er gaan ze vaak nogmaals tellen)
Wat hier door jullie omschrijven wordt is erg knap maar zeker geen gemiddelde 2-3 jarige.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 1:09

Darius de citotoets is zeker heel erg moeilijk. Al hebben al mijn tweede jaars hem enorm goed gemaakt.

Ik vind vooral ook die computervraag erg lastig. Pietje mag 10 min computeren hij heeft 1 min gespeeld hoeveel min heeft hij nog over. Dat is een erg inzichtelijke vraag waarin veel begrippen verwerkt zitten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 1:10

Kinderen van 2 kunnen wel tellen maar het is meer een aangeleerd 'trucje'. R kan het ook maar het zegt ze verder nog weinig, het echte besef van wat ze werkelijk aan het doen zijn komt pas later.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 1:10

Liadan schreef:
Printje schreef:Tellen t/m is idd iets dat je in groep 1 aanleert. Dan leren kinderen ook echt wat het betekend. Soms kunnen kinderen idd al eerder de telrij opzeggen maar ze hebben geen idee wat ze eigenlijk doen, in groep 1 leren ze wat tellen eigenlijk echt is.

Zoals Darius omschrijft is het idd ook; je hebt idd synchroon tellen en resultatief tellen maar dat vinden zelfs mijn jongste kleuters nog erg moeilijk.
Maar volgens mij weten veel kinderen ook al wel eerder wat tellen betekent, dat synchroon en resultatief tellen doet Yara ook en ook een paar kinderen op mijn werk doen dat al wel. Vooral synchroon tellen kunnen ze vaak al wel.

is resultatief tellen zeg maar dat ze twee wortels op haar bord heeft liggen, ze één voor één pakt en dan één, tee (twee) zegt en dan opkijkt en mededelend 'tee' (conclusie dat ze er twee heeft) zegt? Want dat doet mijn dochter nu dus al.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gast zo 29 apr 2012 - 1:11

Resultatief tellen doet mijn zoontje ook al een tijd. Maar hij ligt daarop wel voor, hij heeft een keer een test gemaakt waar dat ook aan bod kwam en daar scoorde hij veel beter op dan leeftijdsgenoten. Hij ziet vaak ook zonder te tellen hoeveel dingen ergens van zijn. Mijn dochter telt wel hoeveel dingen ze ziet maar begint standaard bij drie :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Darius zo 29 apr 2012 - 1:11

Susan schreef:Yrsa kon met anderhalf tot tien tellen, maar toen was het nog meer opzeggen. Nu kan ze wel voorwerpen tellen. Ze kan in het Engels tot zes tellen. Verder kent ze al een tijdje een aantal kleuren, maar ze haalt ze soms nog wel door elkaar.

Ezra kan tot twaalf tellen, hij kan een paar getallen herkennen en zelf intypen (bijvoorbeeld laatst wilde hij op Youtube een liedje uit Kinderen voor Kinderen 12 horen en toen typte hij een 12), hij weet een paar kleuren, maar hij is daar uit zichzelf niet zoveel mee bezig. Hij werkt wel mee als we oefenen met kleuren. Hij is meer geïnteresseerd in letters, hij kan een groot aantal woorden lezen en ook een aantal woorden zelf neerleggen met losse letters. Ik heb op school aangegeven dat ik het fijn zou vinden als ze daar wat gerichter mee gaan werken, nu leert hij het zichzelf.

Ik vind dat echt heel knap van Ezra!! Een aantal jaren geleden had ik een kleutergroep, en een aantal zes-jarigen waren nog niet zo ver! Nou is vergelijken natuurlijk lastig en eigenlijk ook niet de bedoeling, maar als ik die kleutergroep neem als mijn referentiekader, dan vind ik Ezra echt knap!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 1:11

Darius schreef:
Printje schreef:Tellen t/m is idd iets dat je in groep 1 aanleert. Dan leren kinderen ook echt wat het betekend. Soms kunnen kinderen idd al eerder de telrij opzeggen maar ze hebben geen idee wat ze eigenlijk doen, in groep 1 leren ze wat tellen eigenlijk echt is.

Zoals Darius omschrijft is het idd ook; je hebt idd synchroon tellen en resultatief tellen maar dat vinden zelfs mijn jongste kleuters nog erg moeilijk.

Ik ben het met je eens, maar ik denk dat het wat makkelijker is om in leeftijd te praten, omdat een groep 0 of een groep 1 nog wel eens kan verschillen per school.

Ik denk dat als ze 4 zijn en net op school komen, dat ze wel de telrij zouden moeten kunnen opzeggen tot 10. Tot ze 4,5 zijn hebben ze de 'tijd' om synchroon en resultatief te gaan tellen tot tot 5. Als ze 4,5 tot 5 zijn hebben ze tijd om synchroon en resultatief te leren tellen tot en met 10 en verder.

Meestal heb ik dan zo'n beetje in mijn hoofd, maar je kijkt echt heel individueel per kind. Al moet ik zeggen dat ik de Cito rekenen voor groep 2 echt belachelijk moeilijk vind. Daar zit een opgave bij, je ziet dan vier plaatjes van dartborden met pijltjes, en dan is de vraag: waar heeft het kind '9' gegooid? (of een ander getal, ik weet het niet meer precies). Echt idioot, zulke sommen heb ik kinderen pas eind november groep 3, dus als ze een didactische leeftijd van 3 maanden hebben, uitgelegd. Bij de kleuters gaan ze tegenwoordig zoveel verder dan alleen tellen.

Klopt, groep 1 en 0 overlapt elkaar nog weleens. Ik vind ook dat er soms veel te veel van kinderen verlangd wordt. Ik kijk ook per kind, ben daarom ook zo blij dat ik op een Jenaplanschool werk, waar voor mijn gevoel daar nog meer ruimte voor is. Maar helaas ontkomen we ook daar niet aan de strengere eisen van het kleuteronderwijs van tegenwoordig.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Printje zo 29 apr 2012 - 1:12

Rejoy. schreef:
Liadan schreef:
Printje schreef:Tellen t/m is idd iets dat je in groep 1 aanleert. Dan leren kinderen ook echt wat het betekend. Soms kunnen kinderen idd al eerder de telrij opzeggen maar ze hebben geen idee wat ze eigenlijk doen, in groep 1 leren ze wat tellen eigenlijk echt is.

Zoals Darius omschrijft is het idd ook; je hebt idd synchroon tellen en resultatief tellen maar dat vinden zelfs mijn jongste kleuters nog erg moeilijk.
Maar volgens mij weten veel kinderen ook al wel eerder wat tellen betekent, dat synchroon en resultatief tellen doet Yara ook en ook een paar kinderen op mijn werk doen dat al wel. Vooral synchroon tellen kunnen ze vaak al wel.

is resultatief tellen zeg maar dat ze twee wortels op haar bord heeft liggen, ze één voor één pakt en dan één, tee (twee) zegt en dan opkijkt en mededelend 'tee' (conclusie dat ze er twee heeft) zegt? Want dat doet mijn dochter nu dus al.

Resultatief tellen is dat ze daarna nog weten hoeveel ze geteld heeft. Dus als jij dan vraagt hoeveel worteltjes heb jij? en zij zegt twee.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tellen, kleuren benoemen etc... Empty Re: Tellen, kleuren benoemen etc...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum