Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ik weet het echt niet...

4 plaatsers

Ga naar beneden

Ik weet het echt niet... Empty Ik weet het echt niet...

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 12:32

Ieder jaar wordt er door de overheid een programma georganiseerd voor afgestudeerden, die binnen een bepaalde periode zijn afgestudeerd. Omdat ik mijn kansen wilde verspreiden en eigenlijk heel graag een functie op "hoger" niveau bij de overheid ambieer, heb ik me in een enthousiaste bui aangemeld voor het zogeheten R.ijkstraineeship en braaf alle tests gemaakt. Direct daarna kreeg ik ook een rapport met een schets over wie ik ben qua persoonlijkheid en of dit past binnen een functie binnen de overheid.

Op de capaciteitentest scoorde ik niet goed, want het waren onderdelen die mij niet lagen. Het waren 4 aparte tests: taaltest (maar dan dus niet zoals ik had gehoopt, namelijk: analogieën), cijfermatige reeksen (ronduit kut voor mij), figurale reeksen en cognitieve test. Op de cijfermatige reeksen scoorde ik bovengemiddeld goed, maar dit is grotendeels gokken geweest, want ik ben juist beter met taal. Bij het onderdeel wat werd getest vloog ik helaas 'eruit', doordat de server overbezet was en ik dus meteen uit m'n concentratie. De overige tests kun je oefenen en dat zou ik ook echt moeten doen, wil ik daar enig succes behalen, want aan ruimtelijk inzicht ontbreekt het me echt. Ik ben zo Alfa als het maar kan en deze tests zijn geheel gestoeld op Bèta. Anyway, de capaciteitentest heb ik dus best verknald.

Daarnaast waren er nog 3 tests: persoonlijkheidstest, situationele schets en ambitietest en op deze tests scoorde ik op alles bovengemiddeld goed tot sterk. Ik voldeed ook aan 3 van de 4 'uitzonderlijke' punten, die vooral mee gaan wegen als je veel concurrentie hebt en uiteindelijk ben ik dus wonder boven wonder geselecteerd uit een groep van ruim 2600 kandidaten (restgroep is nu meer dan 600). Nu kan ik dus op locatie alsnog een keer die klote-capaciteitentest maken en een persoonlijk matchingsgesprek aangaan (wederom met assessments daarna, als je weer een ronde verder zou komen), maar ik durf niet meer. Dat klinkt misschien heel gek, maar ik baalde zo enorm van die capaciteitentest; vooral over het taalkundige gedeelte was ik bijna in m'n ego gekrenkt. Ik weet van mezelf dat ik talig ben en verre van cijfermatig/wiskundig onderlegd en juist op het eerste gedeelte scoorde ik zwak. Dat had er deels mee te maken dat ik tijdens de test eruit werd gegooid, maar ook deels dat analogieën mij niet liggen en ik daar dus veel meer in zou moeten oefenen (het heeft ook niets meer met het idee van taalkundige capaciteiten testen te maken, maar goed...).

Ik zag de uitslag toen ik met 2 vrienden in de stad was en zij hamerden erop dat ik door moet gaan, maar ik voel zoveel onzekerheid. Als ik het niet haal voelt het echt als falen en dom zijn. Dit is geen grapje, ik kan er niets mooiers van maken. Ben nu thuis met 4 boeken vol met dergelijke tests en de uitleg erachter. Wat moet ik doen? Mezelf een paar dagen opsluiten en toch een poging wagen voor de test op locatie of luisteren naar mijn eigen gevoel en deze 'unieke' kans laten liggen? Ik weet het gewoon niet, echt niet.Sad Voor mij is het even heel groot, want ik had nooit verwacht een ronde verder te komen toen ik eenmaal het rapportje binnen had gekregen en zag hoe ik met name die capaciteitentest had verknald. Dat is juist het onderdeel wat ik lastig vond en dus nog een keer gedaan moet worden op locatie...

Vrijdag hoor ik eveneens of ik doorga naar de tweede ronde van een andere functie waarop ik heb gesolliciteerd en die kans is heel groot, heb ik vandaag al te horen gekregen. Superfijn, maar niet mijn aanvankelijke ambitie. Het bedrijfsleven op die manier ben ik na m'n studie toevallig ingerold en vond ik erg leuk en leerzaam, maar als ik hierin verder zal gaan, verlaat ik mijn eigen vakgebied, wat dus niet zo is als ik het traineeship van hierboven omschreven verder in probeer te komen. Maar de angst om te falen is heel groot geworden, doordat het de eerste keer echt bagger ging. Ik weet het gewoon echt niet.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ik weet het echt niet... Empty Re: Ik weet het echt niet...

Bericht  Mees di 24 apr 2012 - 16:59

Maar nu luisteren naar je gevoel, is luisteren naar angst. En dat is nog nooit een goede raadgever geweest. Ik denk dat je terug moet kijken naar je oorspronkelijke gevoel. Dit is wat je ambieerd en waar je dus (blijkbaar) goed in bent. Je wordt niet voor niks uitgekozen uit 2600 mensen. Je dénkt dat je het niet goed hebt gedaan, maar dat valt dus nogal mee!
Als dit is wat je wilt, ga er dan voor. Misschien valt het uiteindelijk tegen, maar dat zou ik liever hebben dan achteraf spijt dat ik het niet eens heb geprobeerd.
Mees
Mees
Prater
Prater

Aantal berichten : 1110
Punten : 1147
Registratiedatum : 12-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik weet het echt niet... Empty Re: Ik weet het echt niet...

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 17:53

Nour je bent geen domme meid of je nu zakt voor de test of niet. Zoiets is vaak een momentopname en helaas pakte het verkeerd uit, dat kan iedereen overkomen, maat dom of dom voelen echt niet. Haal jezelf niet naar beneden, je weet wat je kan waar je goed in bent probeer je zwakke punten te relativeren zodat je de test rustig opnieuw kan maken. Als je nu al te erg gaay stressen kun je de test misschien weer minder maken. Je bent al gekozen uit 2600 mensen dat is iets waar je echt trots op mag zijn. Je kan het meid, blijf rustig en denk nuchter! Heel veel succes!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ik weet het echt niet... Empty Re: Ik weet het echt niet...

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 17:55

Reageer vanaf mijn tel, dus de spelfouten zijn dramatisch. Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ik weet het echt niet... Empty Re: Ik weet het echt niet...

Bericht  Melis_je di 24 apr 2012 - 18:03

Probeer even wat afstand te nemen lieverd. Falen? Wat een onzin. Een test die ging over iets anders dan je verwacht had, waar je niet op bent getraind en een overbezette server. Als het mij was gebeurd, had je me dan een faler gevonden? Ik stel voor dat je gewoon gaat oefenen, niet om de topscore te halen, maar gewoon om zelf te ontdekken hoeveel groei er voor jou in zit bij analogieën. En dat je dan die test gaat maken op locatie. Als je ervan overtuigd bent dat je vast slecht scoort, maakt het ook niet meer uit wat je scoort en dan zie je maar gewoon hoe ver je komt. Dat is de instelling. Tot nu toe lijk je op de testscore (inderdaad een momentopname) na meer dan gekwalificeerd voor de baan. Het is sowieso het beste om die mensen een hand te gaan geven en te vertellen wie je bent en waarom je daar wil werken, ook al vul je geen enkele opgave in. Bedenk wel dat je bent uitgenodigd omdat jij beter geschikt lijkt dan die 2000 anderen. Kennelijk was die score niet het belangrijkste. En dat matchinggesprek lukt je wel.

Als je er niet zo'n 'ik moet het halen'-test van maakt maar naar de test gaat met de instelling: 'kijken hoe je hem maakt', is het hopelijk minder eng. En het zo echt zonde zijn als je deze kans laat liggen. Sowieso omdat je je bij dat matchinggesprek aan nuttige, nieuwe mensen voor kunt stellen. Wie weet waar je dat nog voor kunt gebruiken.

(En gefeliciteeeeerd met de uitnodiging!)
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik weet het echt niet... Empty Re: Ik weet het echt niet...

Bericht  Caulfield di 24 apr 2012 - 19:15

Dergelijke IQ testen zijn enorm trainbaar, dus je hebt nu iets in handen om ervoor te zorgen dat je de volgende keer bete scoort. Niet omdat je anders zou falen, maar omdat het je waarschijnlijk zekerheid biedt te weten dat je goed beslagen ten ijs gat komen de volgende keer.
Ik ben trouwens wel benieuwd: je zegt dat dit programma je de kans geeft verder te gaan in je vakgebied, maar ik meen me te herinneren dat het juist heel erg algemeen is en dat ze daarom mensen zoeken uit verschillende disciplines. Ik heb ooit in een grijs verleden ook meegedaan, maar ben vervolgens uitgeloot op basis van mijn studie.
Caulfield
Caulfield
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 123
Punten : 130
Registratiedatum : 01-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik weet het echt niet... Empty Re: Ik weet het echt niet...

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 20:21

Caulfield schreef:Dergelijke IQ testen zijn enorm trainbaar, dus je hebt nu iets in handen om ervoor te zorgen dat je de volgende keer bete scoort. Niet omdat je anders zou falen, maar omdat het je waarschijnlijk zekerheid biedt te weten dat je goed beslagen ten ijs gat komen de volgende keer.
Ik ben trouwens wel benieuwd: je zegt dat dit programma je de kans geeft verder te gaan in je vakgebied, maar ik meen me te herinneren dat het juist heel erg algemeen is en dat ze daarom mensen zoeken uit verschillende disciplines. Ik heb ooit in een grijs verleden ook meegedaan, maar ben vervolgens uitgeloot op basis van mijn studie.

Dat is ook zeker zo, dat de gedeeltes die ik moet doen heel goed te trainen zijn en dat is dan ook wat ik uiteindelijk ga doen. Drie dagen mezelf even afsluiten van de buitenwereld en het iig gaan proberen zo goed mogelijk te oefenen. Als ik dan alsnog wel zou gaan, ben ik beter voorbereid en misschien daardoor al (zelfver)zekerder.
Klopt dat het vrij algemeen is opgezet, maar ik heb een achtergrond waar de overheid weinig tot geen kennis over heeft en van stelt dat die kennis noodzakelijk is in een samenleving die zich laat kenmerken door verschillende verschillen tussen mensen (en vooral dus op de Ministeries van Binnenlandse, Buitenlandse en Economische zaken). Ik heb dus geen massale studie gedaan, zoals bedrijfskunde of rechten en in dat opzicht minder concurrentie. Motivatie en maatschappelijke betrokkenheid telde zwaar mee en daar is mijn hele studie op gericht geweest + dus persoonlijke ervaring wat betreft vrijwilligerswerk, buitenlandervaring en reeds gewerkt voor de overheid. Bestuursfunctie binnen nu en een paar maanden en dat waren de 4 'uitzonderlijke' punten waar ik het in de openingspost over had. Het enige wat ik dus echt niet goed heb gedaan is de capaciteitentest, die ik nu dus ga oefenen...

Wat een lieve reacties van iedereen. Feitelijk gezien weet ik wel dat ik niet dom ben, maar zo voelde het heel sterk en het klopt denk ik idd dat ik me door een angstig onderbuikgevoel nu laat leiden. Ik zou niemand anders betitelen als dom, maar voor mezelf leg ik de lat wel een stukje hoger, vermoed ik. Ik krijg wellicht ook spijt als ik het niet echt heb geprobeerd, dus ga even een paar dagen van de wereld en na dus meer geoefend te hebben, kan ik beter mezelf toetsen dan het geval is geweest.

Heel erg bedankt voor de reacties! smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ik weet het echt niet... Empty Re: Ik weet het echt niet...

Bericht  Lavendel di 24 apr 2012 - 20:24

Je moet echt doorgaan Nour, die rijkstraineeship is zo fantastisch! Je leert echt gigantisch veel. Mijn zusje doet hem en as we speak zit ze in half jaar in Istanbul voor een detachering bij de Wereldbank. Ohnee trouwens as we speak zit ze voor 3 weken in Washington omdat ze een project moet doen daar, en als Nederlandse afgevaardiging moet ze gelijk even met Maxima en nog een zooi andere prominenten bijkletsen. :shock: Ik wil die baan oooooooookk haha
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik weet het echt niet... Empty Re: Ik weet het echt niet...

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 23:25

Nour, wil even zeggen dat het stukje van je laatste post heel erg hekenbaar is. Zo voel ik mij ook soms/vaak. Oke ik heb heen Uni-diploma maar probeer mij niet te laten leiden door mijn zwakheden, dat is erg lastig maar door de lat nog hoger te leggen is de kans op falen voor jezelf groter doordat jij je eigen grens niet meer kunt bepalen. Bedoel jij weet zelf waar je goed in bent, als je realistisch ben kun je daar gebruik van maken. Is deze test heel erg belangrijk want dat kun je idd wat trainen zodat je wat zelfvertrouwen gaat krijgen maar ik denk dat dit helemaal niet nodig is want dan kan jij echt wel! Geloof in jezelf en ja ook in je zwakheden door er een positieve draai aan te geven. Veel succes!!! Koppie op!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ik weet het echt niet... Empty Re: Ik weet het echt niet...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum