Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Politieke voorkeur: met de paplepel?

+15
Rush
bolus26
Darius
Filoria
Bazinga
Caresses
Atelier Madame
Sarah1985
Antibes
Blond
SuperGrover
Tinus
Sterre
Lavendel
Pompoen
19 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Pompoen zo 22 apr 2012 - 4:17

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe dat bij jullie zit. Is jullie politieke voorkeur je met de paplepel ingegoten? Stemmen jouw ouders hetzelfde als jij of juist totaal wat anders?
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 4:18

Nee, ik stem GroenLinks en mijn ouders D66.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Lavendel zo 22 apr 2012 - 4:20

Ja, grotendeels wel. Mijn vader stemt SP en mijn moeder PVDA. Mijn twee zussen en ik stemmen allen SP. Politiek is bij ons thuis redelijk belangrijk en we hebben dan ook vaak politiek getinte gesprekken aan het eettafel.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Pompoen zo 22 apr 2012 - 4:22

Hoewel ik écht zelf graag goed nadenk over mijn politieke voorkeur neig ik toch altijd in dezelfde richting als mijn ouders. Ik ben overduidelijk opgevoed met linkse idealen, mijn vader is lid van de PvdA, deed vroeger veel in de lokale (stadsdeelraad) politiek, stond ook regelmatig op de lijst voor de stadsdeelraadsverkiezingen en ik mocht soms mee naar bijeenkomsten.
Sinds ik zelf mag stemmen heb ik volgens mij maar 1x op de PvdA gestemd, maar wel altijd links. Mijn moeder stemt overigens ook niet altijd PvdA maar ook wel altijd links.

Ik moest hier aan denken toen ik bij het lezen over bepaalde nogal rechtse politieke ideeën bijna het gevoel kreeg alsof het als vloeken in de kerk was en besefte me toen dat dit me ingegeven was door mijn opvoeding.

Ik en mijn man stemmen trouwens ook meestal niet hetzelfde, hij is veel minder links dan ik ben, neigt op sommige vlakken zelfs naar rechts, hoewel hij nog altijd links stemt.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 4:23

Ik stem hetzelfde. Dit komt in mijn geval door de opvoeding, hierdoor heb ik veel dezelfde ideeën en wensen. Ik stem het niet, omdat mijn ouders erop stemmen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Pompoen zo 22 apr 2012 - 4:24

Chipp schreef:Ik stem hetzelfde. Dit komt in mijn geval door de opvoeding, hierdoor heb ik veel dezelfde ideeën en wensen. Ik stem het niet, omdat mijn ouders erop stemmen.

Nee dat is denk ik ook precies waar het om gaat, door je opvoeding krijg je bepaalde normen en waarden mee. Blijkbaar zijn die zo belangrijk dat het later ook je politieke voorkeur blijft beïnvloeden. Tenminste zo is het bij mij wel. Ik stem eigenlijk nooit op de PvdA zoals mijn vader, maar we staan nog steeds wel achter dezelfde normen en waarden die we belangrijk vinden in de politiek.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 4:26

Wij denken wel redelijk in dezelfde hoek. Alleen is het dus bij ons duidelijk GroenLinks en bij hen D66. Mijn oudste zus stemt ook wel links SP of GroenLinks. Mijn andere zus stemt VVD.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 4:27

тыквашка schreef:
Chipp schreef:Ik stem hetzelfde. Dit komt in mijn geval door de opvoeding, hierdoor heb ik veel dezelfde ideeën en wensen. Ik stem het niet, omdat mijn ouders erop stemmen.

Nee dat is denk ik ook precies waar het om gaat, door je opvoeding krijg je bepaalde normen en waarden mee. Blijkbaar zijn die zo belangrijk dat het later ook je politieke voorkeur blijft beïnvloeden. Tenminste zo is het bij mij wel. Ik stem eigenlijk nooit op de PvdA zoals mijn vader, maar we staan nog steeds wel achter dezelfde normen en waarden die we belangrijk vinden in de politiek.

Ik nuanceerde het, omdat het niet zo is gegaan: 'Pa, wat stem jij? Ik heb geen zin om het uit te zoeken.'

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Sterre zo 22 apr 2012 - 4:28

Ostara schreef:Nee, ik stem GroenLinks en mijn ouders D66.
Hier precies omgekeerd smile maar die partijen staan op heel veel punten dicht bij elkaar. In het verleden heb ik ook wel GL gestemd.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 4:29

Zij zijn nogal extreem rechts en ik ben met de jaren wat naar links gegaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Pompoen zo 22 apr 2012 - 4:29

Chipp schreef:
тыквашка schreef:
Chipp schreef:Ik stem hetzelfde. Dit komt in mijn geval door de opvoeding, hierdoor heb ik veel dezelfde ideeën en wensen. Ik stem het niet, omdat mijn ouders erop stemmen.

Nee dat is denk ik ook precies waar het om gaat, door je opvoeding krijg je bepaalde normen en waarden mee. Blijkbaar zijn die zo belangrijk dat het later ook je politieke voorkeur blijft beïnvloeden. Tenminste zo is het bij mij wel. Ik stem eigenlijk nooit op de PvdA zoals mijn vader, maar we staan nog steeds wel achter dezelfde normen en waarden die we belangrijk vinden in de politiek.

Ik nuanceerde het, omdat het niet zo is gegaan: 'Pa, wat stem jij? Ik heb geen zin om het uit te zoeken.'

ja ik snap het hoor, ik vind het gewoon interessant dát mensen in dezelfde richting stemmen en dat opvoeding blijkbaar ook politieke invloed heeft.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 4:31

Nee mijn ouders stemmen compleet anders en ik wil met mijn moeder niet over politiek praten want dat kan ze niet zonder kwaad te worden...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Tinus zo 22 apr 2012 - 4:37

Wel een beetje hetzelfde, al ben ik wel altijd van mijn eigen gedachten uitgegaan. Maar we zitten allemaal in de rechtse hoek.
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 4:48

Nee meestal stem ik wat anders.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  SuperGrover zo 22 apr 2012 - 5:02

Ja, ik stem hetzelfde als mijn moeder. Maar dat is geen eenzijdige beïnvloeding, ik ben veel politiek bewuster dan mijn moeder. Mijn zus is iets rechtser, maar stemt tegenwoordig volgens mij D66.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Blond zo 22 apr 2012 - 5:04

Ja, mijn ouders (en dan vooral mijn moeder) en ik hebben dezelfde politieke voorkeur.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Antibes zo 22 apr 2012 - 5:07

Mijn ouders hebben redelijk dezelfde politieke voorkeur, soms iets meer richting centrum (CDA). Maar over het algemeen meestal ook VVD.

Overigens denk ik dat het een combinatie is van factoren. Zelfde milieu, zelfde normen/waarden, zelfde visie qua welke dingen wel of niet werken. Zowel mijn ouders als ikzelf maken een bewuste afweging en bekijken ook altijd de partijprogramma's. Het is geen gedachteloos stemmen.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Sarah1985 zo 22 apr 2012 - 5:41

mijn ouders stemmen niet. Mijn broers ook niet. Mijn man stemt juist tegenovergestelde dan zijn ouders, En dat vinden zijn ouders erg en krijgen wij een dikke preek altijd
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Pompoen zo 22 apr 2012 - 5:41

Antibes schreef:Mijn ouders hebben redelijk dezelfde politieke voorkeur, soms iets meer richting centrum (CDA). Maar over het algemeen meestal ook VVD.

Overigens denk ik dat het een combinatie is van factoren. Zelfde milieu, zelfde normen/waarden, zelfde visie qua welke dingen wel of niet werken. Zowel mijn ouders als ikzelf maken een bewuste afweging en bekijken ook altijd de partijprogramma's. Het is geen gedachteloos stemmen.

Ja, ik denk inderdaad dat het een combinatie van factoren is, ik vraag mijn ouders nooit wat ze stemmen trouwens, soms komt het mij ter ore, soms hebben we het er over. Dus mijn stemkeuze is eigenlijk nooit gebaseerd geweest op wat mijn ouders gingen doen. Mijn man heeft een grotere invloed omdat hij vaak een erg duidelijke mening over bepaalde standpunten heeft en die goed kan beargumenteren. Wij hebben daar dan ook vaak gesprekken over maar zijn het niet altijd eens. Uiteindelijk stem ik zélden op dezelfde partij als mijn man, maar ik gebruik wel de kennis die ik door hem heb opgedaan over bepaalde onderwerpen.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Atelier Madame zo 22 apr 2012 - 5:43

Ja ik stem wel ongeveer hetzelfde, christelijke opvoeding gehad, heb een tijdje CDA gestemd, inmiddels iets rechtser namelijk VVD, maar dat stemt mn familie ook.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Antibes zo 22 apr 2012 - 5:45

Ik spreek er eigenlijk bijna nooit over met mijn ouders, maar ze zijn best vaak in ons huisje in frankrijk en hebben mij al een aantal keren gemachtigd. Dus vandaar dat ik het wel weet.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 5:56

ik stem linkser dan mijn ouders, mijn ouders zijn wat meer midden - geneigd naar rechts.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 6:06

Mijn ouders stemmen links, ik heb ook altijd links gestemd en kan me haast niet voorstellen dat ik ooit rechts van het midden uitkom.

Ik herken jouw gevoel wel Pompoen. Als ik sommige politieke standpunten langs zie komen dan gaat mijn 'rechtse ballen alarm' af Embarassed. Echt heel erg eigenlijk, want dat geeft meteen aan hoe bevooroordeeld ik eigenlijk ben. Ik heb vanuit mijn opvoeding toch een beetje het idee meegekregen dat rechts stemmen zo ongeveer gelijk staat aan asociaal en egoistisch.

En hoezeer ik ook probeer de logica en de rede in te zien van bijvoorbeeld posts van Antibes... ik moet altijd eerst mijn 'rode' bril afzetten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Caresses zo 22 apr 2012 - 6:08

Ik stem totaal anders. Mijn moeder stemt SP, ik VVD.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 6:13

Mijn vader is het meest links (zo gegroeid). Vroeger stemde hij altijd VVD, maar de laatste jaren steeds PVDA. Mijn moeder stemt meestal D66.

Ikzelf stem meestal D66 of VVD.

Al moet ik zeggen dat ik mezelf alleen in de politiek intereseer als er gestemd moet worden.

Ik vind het ergens wel apart dat mijn vader zo links stemt. Puur financieel gezien (zou ik in zijn situatie) rechtser stemmen. Maar mijn vader is een hele emotionele/sociale man die iedereen het beste gunt. Dan begrijp ik ergens zijn linksere standpunten ook wel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Politieke voorkeur: met de paplepel? Empty Re: Politieke voorkeur: met de paplepel?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum