Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoeveel afgekolfde melk doe je in een flesje?

+6
Happydobby
yes1984
Teddyaapje
Liadan
teletascha
MamaDaan
10 plaatsers

Ga naar beneden

Hoeveel afgekolfde melk doe je in een flesje? Empty Hoeveel afgekolfde melk doe je in een flesje?

Bericht  MamaDaan za 7 apr 2012 - 19:40

He meiden, ik heb een vraagje, vanaf aankomende dinsdag moet ik weer gaan werken en gaat mijn zoontje naar de oppas. Nu geef ik nog volledig borstvoeding op verzoek, en gaat hij straks dus flessen afgekolfde melk krijgen, maar hoeveel melk doe je dan in een flesje? Als ik uitreken hoeveel ze met kunstvoeding zouden krijgen kom ik ongeveer uit op 180cc, bij zijn gewicht, maar dit lijkt me erg veel. Als ik hem nu eens een flesje geef, krijgt hij meestal 120cc in de fles. Ik heb namelijk het idee dat hij ook niet meer dan 100cc uit mijn borst drinkt, aangezien hij binnen 10 minuten 2 borsten leegdrinkt, en als ik kolf ik nooit meer dan 70 a 80 cc eruit krijg.

Hoe deden jullie dat?
MamaDaan
MamaDaan
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 486
Punten : 494
Registratiedatum : 29-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel afgekolfde melk doe je in een flesje? Empty Re: Hoeveel afgekolfde melk doe je in een flesje?

Bericht  teletascha za 7 apr 2012 - 19:47

Een baby krijgt veel meer uit een borst dan een kolfapparaat. Ik zou beginnen met aanbieden van 180 cc, en dan zie je vanzelf wel wanneer hij stopt. Borst-kindjes geven zelf meestal wel goed aan wanneer ze genoeg hebben.
teletascha
teletascha
Prater
Prater

Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10

Hoeveel afgekolfde melk doe je in een flesje? Empty Re: Hoeveel afgekolfde melk doe je in een flesje?

Bericht  Liadan za 7 apr 2012 - 19:48

Hoe oud is je zoontje?
Bij mijn dochter gaf ik 3 flesjes van 150 cc mee toen ze 3 maanden was. Die dronk ze niet altijd op.
Bij onze zoon gaf ik ook 450 cc mee in 2 grote flessen. Mijn moeder/vriend keken dan zelf hoeveel ze hem gaven. In het begin dronk hij slecht uit de fles dus dronk hij steeds 60cc per keer en bleef er over. Nu maken ze meestal eerst 100cc en als hij dan nog honger heeft maken ze nog een beetje.
Als jouw zoontje genoeg heeft aan die 120cc per keer, dan zou ik dat meegeven. En als je terughoort dat hij er niet genoeg aan heeft dan kan je altijd nog wat meer per flesje meegeven.
Ik zorgde er voor dat er een flesje bij mijn moeder en op het kdv in de vriezer lag, als ze dan te wenig hadden, konden ze die pakken. Misschien is dat voor jou ook een idee om te doen?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Liadan za 7 apr 2012 - 19:50

Je hebt er trouwens een rekensommetje voor:
'gewicht in aantal kilogram x 150 milliliter per dag' en dat dan delen door het aantal voedingen dat hij op een dag krijgt.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  MamaDaan za 7 apr 2012 - 19:53

Flesje in de vriezer is inderdaad een goed idee!

Maar als je minder kolft dan de kleine drinkt, raak je op een gegeven moment toch door je voorraad heen? Ik zou dan 3x moeten kolven voor 1 voeding bij elkaar te krijgen. Hopelijk gaat het straks wel beter als ik werk, want nu voed ik natuurlijk nog alle voedingen live, en kolf op de tijd dat hij een voeding overslaat. Hij is trouwens 17 weken en weegt ongeveer 6,5 kilo. Het zal allemaal wel loslopen straks maar maak me toch een beetje zorgen dat ik niet voldoende melk afgekolfd krijg, en dan moet stoppen met bv.
MamaDaan
MamaDaan
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Liadan za 7 apr 2012 - 19:59

Ik had voordat ik ging werken al redelijk wat voorraad in de vriezer staan en mijn zoon dronk veel minder dan ik kolfde in het begin (omdat hij de fles slecht dronk). Hij heeft een tijd een stuk meer gedronken dan ik kolfde en ik kolfde dan op dagen dat ik niet werkte nog een keer extra om te zorgen dat ik genoeg had. Inmiddels drinkt hij net zoveel als ik kolf, dat is voldoende omdat hij ook genoeg bijvoeding eet.

Ik zou het gewoon met 120cc per keer in een flesje proberen. Hij haalt het dan bij jou wel weer in 'savonds als hij die dag niet genoeg heeft gehad.

Succes met werken dinsdag, ik hoop dat het kolven op je werk goed gaat en je je daar geen zorgen over hoeft te maken!

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  MamaDaan za 7 apr 2012 - 20:01

Dankjewel voor reacties! Maak me al een stuk minder zorgen!
MamaDaan
MamaDaan
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Teddyaapje zo 8 apr 2012 - 0:38

Als T naar t dagverblijf ging kreeg hij daar 2 voedingen. Hij kreeg een fles met 140cc mee en een fles met 330cc. Als hij na de eerste fles met 140cc nog meer wilde werd er wat uit de grote fles overgeschud en warm gemaakt. Net zolang tot hij niks meer wilde (meestal rond de 180cc). De tweede voeding werd er 140cc in de eerste fles overgeschud en ging de voeding net zoals de eerste. De melk die over was kregen we weer mee naar huis en dronk hij savonds.

Ik vond t altijd zonde als er melk weggegooid moest worden, dus had liever dat ze tussendoor nog iets extra's warm maakten dan dat wat overbleef.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  yes1984 zo 8 apr 2012 - 0:56

Voor ik voor het eerst weer ging werken, heb ik J. twee keer een dag alleen maar de fles gegeven. Zo wist ik wat hij dronk. Op de creche en bij mijn moeder ligt ook een flesje in de vriezer, voor het geval dat.
yes1984
yes1984
Prater
Prater

Aantal berichten : 1343
Punten : 1676
Registratiedatum : 24-12-10

Bericht  Happydobby zo 8 apr 2012 - 5:00

Ik ging weer werken toen M. vier maanden was en hij dronk toen 180 tot 200 cc weg.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  MamaDaan zo 8 apr 2012 - 21:56

En hoelang bewaarde jullie afgekolfde melk in de koelkast, ik heb melk van gisteren en vandaag staan, kan ik dat morgen vers meegeven, of moet dat nu in de vriezer? Ik vind namelijk nogal wat uiteenlopende informatie op internet, van 1 dag koelkast tot 5 dagen in de koelkast bewaren?
MamaDaan
MamaDaan
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Pien zo 8 apr 2012 - 21:57

Wij hielden 24uur in de koelkast aan. Dit is ons vanuit het ziekenhuis verteld.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast zo 8 apr 2012 - 22:06

MamaDaan schreef:En hoelang bewaarde jullie afgekolfde melk in de koelkast, ik heb melk van gisteren en vandaag staan, kan ik dat morgen vers meegeven, of moet dat nu in de vriezer? Ik vind namelijk nogal wat uiteenlopende informatie op internet, van 1 dag koelkast tot 5 dagen in de koelkast bewaren?

Moedermelk is tot 6-8 uur buiten de koelkast te bewaren (vers afgekolfd), of tot 8 dagen in de koelkast (wel zorgen dat je het flesje goed achterin de koelkast zet ivm temperatuurschommelingen). Moedermelk blijft lang goed doordat het allerlei immuunstoffen bevat. Deze immuunstoffen zorgen ervoor dat schadelijke bacteriën minder kans maken, en bederf dus ook minder kans maakt.
De melk gaat dan wel ontmengen (deel vet bovenin en deel 'water') onderin, dit is normaal. De melk gaat ook stinken, dit is ook normaal.

Laatst aangepast door Rejoy. op zo 8 apr 2012 - 23:03; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 8 apr 2012 - 22:53

Op www.borstvoeding.com staat ook heel veel informatie over het bewaren van moedermelk etc.

Gast
Gast

Bericht  Liadan zo 8 apr 2012 - 23:29

Tot 8 dagen Rejoy? Zijn die richtlijnen weer veranderd?
Ik houd altijd 5 dagen aan en dan bewaar ik het onderin achterin de koelkast.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 8 apr 2012 - 23:34

ik zou ook vijf dagen doen, omdat je altijd te maken hebt met temperatuurswisselingen, maar in principe zou moedermelk 8 dagen houdbaar zijn als het goed gekoeld (en in een steriel flesje) bewaard wordt.

Gast
Gast

Bericht  Teddyaapje zo 8 apr 2012 - 23:47

Ik hou altijd 24u tot 36u aan en als ik zie dat ik teveel gekolfd heb gaat t de vriezer in. Het mag wel een paar dagen blijven staat maar voel me daar niet prttig bij, waarom weet ik ook niet.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Darius ma 9 apr 2012 - 0:49

Liadan schreef:Tot 8 dagen Rejoy? Zijn die richtlijnen weer veranderd?
Ik houd altijd 5 dagen aan en dan bewaar ik het onderin achterin de koelkast.

Ik dacht ook tot vijf dagen, en dan achterin de koelkast.

Ik werk altijd ma, woe en do, en dan vroor ik alles van donderdag in. Bij mij ging de melk altijd snel schiften, bovenop lag een vet laagje. Op donderdag goot ik de melk ook meteen over in een invriesbakje. Als je later de melk gaat overgieten, moet je het vet weer met een lepeltje eruit scheppen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Linda ma 9 apr 2012 - 0:54

Het advies is max. 5 dagen. Maar het is niet opeens gelijk bedorven daarna.
Ik werkte na mijn verlof soms alleen op maandag en dinsdag, maar mijn dochter dronk absoluut geen vriezermelk. Dus dat van dinsdag kreeg ze dan op maandag (althans dat probeerde manlief, dl was geen liefhebster van de fles).

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  MamaDaan ma 9 apr 2012 - 1:21

Oke. dan houd ik gewoon 5 dagen aan, veel langer zal ook niet nodig zijn denk ik. Als de melk even staat en het vet drijft bovenop dan mag je toch wel voorzichtig even schudden? Anders krijg je als je de melk verdeeld dat er meer vet in het ene flesje zit en waterachtige melk in de andere, toch?
MamaDaan
MamaDaan
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  *Lookie* ma 9 apr 2012 - 2:31

Ik bewaar melk in de koelkast maximaal 3 dagen, dat is mij ook verteld door het ziekenhuis en de kraamverzorgster. Wil ik het langer bewaren, dan vries ik het in.

Ik geef altijd flessen van 200 cc mee, die gaan meestal op (enkele keer blijft er 20 cc over).

Ik kan er helaas niet tegenop kolven, helemaal niet sinds we spruw hebben gehad en ik weer aan het werk ging, de productie is toen naar beneden gegaan. Inmiddels is het wel weer iets omhoog maar het is lastig het verder omhoog te krijgen door het werk. Ik geef daarom ook nog wat flesvoeding mee naar het kinderdagverblijf, het is helaas niet anders. Meestal komt hij dan op 1 tot 1,5 fles kunstvoeding per dag, als ik thuis ben gelukkig minder omdat ik dan vaker kan aanleggen.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: