Zondagopenstelling supermarkten?
+34
Ugly Betty
redd
mosio
Zora
Atelier Madame
Printje
Highway
Jordana
patjuhhh
Rovine
SuperGrover
Caroow
Ooh La La!
Pompoen
Rush
Parisienne
Caramba
Sarah1985
Summerlovin
Vanilla Queen
Shisha
Siem
loura
Susan
Monte
Toet
Dennenappel
Bacio
Lenthe
Vlegel
Barbabella
TukTuk
Ibbeltje
Marin
38 plaatsers
Pagina 1 van 4
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Zondagopenstelling supermarkten?
Drie supermarkten in mijn woonplaats en één supermarkt in een buurdorp hebben bij de gemeente aangegeven open te willen gaan op zondag. De gemeente is vervolgens met elkaar in overleg gegaan en de uitkomst is dat het CDA tegen zondagopenstelling is. Toch wil het CDA in gesprek met de burger. Van ons wil het CDA weten wat de voordelen en nadelen zijn van een zondagopenstelling. Ondanks dat ik hun standpunt snap, ook uit religieus oogpunt (en we blijven een christelijke gemeente) zou ik graag zien dat de supermarkten hier open gaan op zondag.
Nu ben ik wel benieuwd naar andermans gedachten. Wat zijn voor jullie de voor en nadelen van zondagopenstelling van supermarkten? Ben je hier pertinent tegen? Of zou je niet meer zonder kunnen?
Nu ben ik wel benieuwd naar andermans gedachten. Wat zijn voor jullie de voor en nadelen van zondagopenstelling van supermarkten? Ben je hier pertinent tegen? Of zou je niet meer zonder kunnen?
Gast- Gast
Re: Zondagopenstelling supermarkten?
Hartstikke handig. Ik ben het zo gewend, dat ik het echt vergeet dat dat niet overal is.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Op zondag zijn die winkels kei druk hiero hahah. Mensen staan voor de deur te wachten tot hij open gaat ook. Kom er vrijwel nooit maar ik was er ook op tijd maar er stonden er een hoop te wachten al hahaha.
Ik vind het wel prima maar maak er zelf erg weinig gebruik van.
Ik vind het wel prima maar maak er zelf erg weinig gebruik van.
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Ik ben voor!
Vind het ideaal, sinds paar weken is de Lidl bij ons ook iedere zondag van 4 tot 8 open, vorig jaar was alleen de Jumbo op zondag open. Nu is het bij ons schijnbaar ieder jaar een andere supermarkt, nu is het dan de Emté ipv de Jumbo, en dan daarnaast ook nog de Lidl dan die open is. (Beide van 16:00 tot 20:00uur)
Omdat ik op zaterdag werk, en niet zo heel veel zin heb om smorgens nog voor mijn werk boodschappen te doen, ben ik enorm blij dat ik op zondag boodschappen kan gaan doen.
De mensen die zich er aan storen hoeven er toch niet heen te gaan?
Vind het ideaal, sinds paar weken is de Lidl bij ons ook iedere zondag van 4 tot 8 open, vorig jaar was alleen de Jumbo op zondag open. Nu is het bij ons schijnbaar ieder jaar een andere supermarkt, nu is het dan de Emté ipv de Jumbo, en dan daarnaast ook nog de Lidl dan die open is. (Beide van 16:00 tot 20:00uur)
Omdat ik op zaterdag werk, en niet zo heel veel zin heb om smorgens nog voor mijn werk boodschappen te doen, ben ik enorm blij dat ik op zondag boodschappen kan gaan doen.
De mensen die zich er aan storen hoeven er toch niet heen te gaan?
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Hier waren er een aantal open maar de SP heeft vervolgens alles weer dichtgegooid.
Ik ben ook absoluut voorstander. Ik vind het erg handig en eigenlijk ook een hele normale zaak in de tijd waarin we nu leven.
Ik ben ook absoluut voorstander. Ik vind het erg handig en eigenlijk ook een hele normale zaak in de tijd waarin we nu leven.
Gast- Gast
Ik ben het gewend dat er altijd een winkel in de buurt open is op zondag en ik vind het ideaal ! Het is hier ook altijd druk en helemaal in de zomer staan er rijen voor de ingang.
Barbabella- Prater
- Aantal berichten : 842
Punten : 894
Registratiedatum : 06-12-10
Ik vind het eigenlijk wel fijn... Ben er zo aan gewend dat het enorm tegenviel toen de gemeente hier de vergunning terugtrok. Gelukkig is de vergunning inmiddels weer teruggegeven.
De AH is hier van 16-22 open iedere zondag, dus qua uren valt het ook wel mee.
Ik weet wel nog dat toen ik "vroeger" nog bij de ah werkte, ik het altijd heerlijk vond om op (de toen nog zeldzame) zondag te werken. Zo kon ik extra uren draaien zonder dat mijn schoolwerk er onder leed en nog extra verdienen ook.
De AH is hier van 16-22 open iedere zondag, dus qua uren valt het ook wel mee.
Ik weet wel nog dat toen ik "vroeger" nog bij de ah werkte, ik het altijd heerlijk vond om op (de toen nog zeldzame) zondag te werken. Zo kon ik extra uren draaien zonder dat mijn schoolwerk er onder leed en nog extra verdienen ook.
Vlegel- Fluisteraar
- Aantal berichten : 117
Punten : 159
Registratiedatum : 04-09-11
Dit heb ik even gequote uit het krantenartikel.
Natuurlijk rustpunt
,,Zondagsopenstelling ondermijnt de zondag als dag waarop – religieuze – bezinning en het immateriële aandacht krijgen. De zondag is een natuurlijk rustpunt en een ontmoetingsdag, daar moet je zuinig op zijn’’, beargumenteert Plieger het standpunt van zijn partij.
Maar er zijn meer argumenten die volgens Plieger tegen pleiten, ook uit sociaal-maatschappelijke, cultureel en economisch oogpunt. Zo ondermijnt zondagsopenstelling in zijn ogen voor medewerkers van deze winkels een gemeenschappelijke vrije dag voor familie en verenigingen, wat leidt tot een verdere individualisering van de samenleving.
-------------------------------------------------------------
Deels vind ik dat hij gelijk heeft. Maar er werken meer mensen op zondag. Kijk naar taxi's, verzorgenden, callcenters etc. Daarnaast snap ik ook dat het voor scholieren/studenten fijn is om wat extra uren te maken. Van 16.00u tot 20.00u is er nog genoeg tijd over om uit te slapen en te ontbijten/lunchen met familieleden en/of vrienden.
Als ik voor mezelf mag spreken dan vind ik het voornamelijk handig. De tijd gaat zo snel en ik vind het wel fijn om op zondag alsnog de optie te hebben om de basisboodschappen te doen of gewoon om nog iets te halen, wat ik de dag ervoor ben vergeten. Ik ben absoluut voor, mijn familie (niet gelovig) absoluut tegen. Want het is toch nergens voor nodig? zeggen ze. Maar ja, ik vind eigenlijk van wel.
Natuurlijk rustpunt
,,Zondagsopenstelling ondermijnt de zondag als dag waarop – religieuze – bezinning en het immateriële aandacht krijgen. De zondag is een natuurlijk rustpunt en een ontmoetingsdag, daar moet je zuinig op zijn’’, beargumenteert Plieger het standpunt van zijn partij.
Maar er zijn meer argumenten die volgens Plieger tegen pleiten, ook uit sociaal-maatschappelijke, cultureel en economisch oogpunt. Zo ondermijnt zondagsopenstelling in zijn ogen voor medewerkers van deze winkels een gemeenschappelijke vrije dag voor familie en verenigingen, wat leidt tot een verdere individualisering van de samenleving.
-------------------------------------------------------------
Deels vind ik dat hij gelijk heeft. Maar er werken meer mensen op zondag. Kijk naar taxi's, verzorgenden, callcenters etc. Daarnaast snap ik ook dat het voor scholieren/studenten fijn is om wat extra uren te maken. Van 16.00u tot 20.00u is er nog genoeg tijd over om uit te slapen en te ontbijten/lunchen met familieleden en/of vrienden.
Als ik voor mezelf mag spreken dan vind ik het voornamelijk handig. De tijd gaat zo snel en ik vind het wel fijn om op zondag alsnog de optie te hebben om de basisboodschappen te doen of gewoon om nog iets te halen, wat ik de dag ervoor ben vergeten. Ik ben absoluut voor, mijn familie (niet gelovig) absoluut tegen. Want het is toch nergens voor nodig? zeggen ze. Maar ja, ik vind eigenlijk van wel.
Laatst aangepast door Maura op di 27 maa 2012 - 7:47; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Ik zou er persoonlijk geen gebruik van maken. Echter vind ik dat mijn religieuze overweging, die niet het leven van een ander (negatief) hoort te beïnvloeden. Ze mogen van mij dus open. Al verwacht ik dat in mijn dorp dat nog wel even duurt, feesten in de jaarlijkse feesttent waren lange tijd op zaterdag tot 23.30u, zodat iedereen voor de zondag thuis kan zijn.
Gast- Gast
Hier is vrijwel iedere supermarkt open op zondag. Ik vind het handig maar heb er nooit problemen mee gehad toen het niet zo was . Ik zorgde er gewoon voor dat ik de boodschappen voor zondag al in huis had .
Gast- Gast
De supermarkten mogen wat mij betreft gewoon open. Mensen worden niet gedwongen om naar de supermarkt te gaan. Dus de christenen die er problemen mee hebben, kunnen gewoon op maandag hun boodschappen doen.
Lenthe- Prater
- Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
Open please!
Hier is alleen de Dirk open op zondag, de AH mag dat niet van de gemeente. Jammer, want het brood van de Dirk is niet half zo lekker.
Gast- Gast
Wat een rare tijd van 16.00 - 20.00 of 22.00, waarom is dat? Bij mij is de supermarkt al jaren van 08.00 - 22.00 uur open op zondag. Gewoon net als alle andere dagen. Zou niet weten wat t nadeel ervan is.
Er zijn hordes mensen waarvoor zondag gewoon een werkdag is. Ik vind de zondag rust dan ook behoorlijk achterhaalt.
Er zijn hordes mensen waarvoor zondag gewoon een werkdag is. Ik vind de zondag rust dan ook behoorlijk achterhaalt.
Bacio- Prater
- Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11
Onze supermarkt is op zondag al open van 16.00 tot 19.00. Ik vind het echt ideaal!
Gast- Gast
Ik ben voor supermarkten open op zondag.
Ik vind het heerlijk fijn om dan nog even snel wat te kunnen halen. Helemaal als je de anderen dagen druk bent met werken.
Vroeger werkte ik bij de bouwmarkt ook 1x per maand op zondag. Ik vond het fijn, de tijd ging snel voorbij omdat het druk was en ik verdiende extra veel. Daarnaast mochten wij een broodje frikandel/kroket/gezond bestellen op kosten van de baas op zondag.
Hier bij ons is zondag alles dicht, in de plaats van mij werk is de supermarkt af en toe op zondag open. Ik vind het wel fijn, kan ik vanaf het werk nog even erheen.
Ik vind het heerlijk fijn om dan nog even snel wat te kunnen halen. Helemaal als je de anderen dagen druk bent met werken.
Vroeger werkte ik bij de bouwmarkt ook 1x per maand op zondag. Ik vond het fijn, de tijd ging snel voorbij omdat het druk was en ik verdiende extra veel. Daarnaast mochten wij een broodje frikandel/kroket/gezond bestellen op kosten van de baas op zondag.
Hier bij ons is zondag alles dicht, in de plaats van mij werk is de supermarkt af en toe op zondag open. Ik vind het wel fijn, kan ik vanaf het werk nog even erheen.
Dennenappel- Kletskop
- Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10
Vanuit mijn eigen perspectief zou ik zeggen voor, ik vind het alleen zo jammer dat daar wederom de horeca onder komt te lijden.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Toet schreef:Vanuit mijn eigen perspectief zou ik zeggen voor, ik vind het alleen zo jammer dat daar wederom de horeca onder komt te lijden.
.... omdat we nu geen toiletpapier meer aan de bar kopen...?
Gast- Gast
Dan valt het onder de avondwinkelwet. Daardoor kan je gemakkelijker open als winkel zijnde. Hoe en wat verder precies weet ik niet, maar dit heeft de winkel mij toen vertelt.Bacio schreef:Wat een rare tijd van 16.00 - 20.00 of 22.00, waarom is dat? Bij mij is de supermarkt al jaren van 08.00 - 22.00 uur open op zondag. Gewoon net als alle andere dagen. Zou niet weten wat t nadeel ervan is.
Dennenappel- Kletskop
- Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10
Ik ben tegen en wel om 3 redenen:
- religieus, dat lijkt me een punt wat wel duidelijk is al snap dat anderen die niet gelovig zijn wel graag willen winkelen. Dus alleen om die reden zou ik het niet vinden.
- Erg voor werknemers. Ik sprak laatst met de groenteman in de supermarkt bij ons en die vertelde dat ze ook op zondag open gingen en dat vond hij vreselijk. Maar hij moest toch werken.
- Vanwege de drukte. Ik woon aan de route die naar de supermarkt loopt en sinds de openstelling is het veel drukker in de straat. Het was juist heerlijk om 1 dag in de week een beetje rust te hebben. Ik denk dat mensen die bij de supermarkt wonen ook geen rust meer zullen hebben en dat niet prettig gaan vinden. En zij kunnen er niets aan doen(maar mogen die mensen na een hele week werken ook eens een vrije rustige dag zonder al die mensen?)
- religieus, dat lijkt me een punt wat wel duidelijk is al snap dat anderen die niet gelovig zijn wel graag willen winkelen. Dus alleen om die reden zou ik het niet vinden.
- Erg voor werknemers. Ik sprak laatst met de groenteman in de supermarkt bij ons en die vertelde dat ze ook op zondag open gingen en dat vond hij vreselijk. Maar hij moest toch werken.
- Vanwege de drukte. Ik woon aan de route die naar de supermarkt loopt en sinds de openstelling is het veel drukker in de straat. Het was juist heerlijk om 1 dag in de week een beetje rust te hebben. Ik denk dat mensen die bij de supermarkt wonen ook geen rust meer zullen hebben en dat niet prettig gaan vinden. En zij kunnen er niets aan doen(maar mogen die mensen na een hele week werken ook eens een vrije rustige dag zonder al die mensen?)
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Bacio schreef:Wat een rare tijd van 16.00 - 20.00 of 22.00, waarom is dat? Bij mij is de supermarkt al jaren van 08.00 - 22.00 uur open op zondag. Gewoon net als alle andere dagen. Zou niet weten wat t nadeel ervan is.
Zondagopenstelling is in eerste instantie in het leven geroepen voor toeristische streken in Nederland. Vervolgens wist elke gemeente wel iets aan te kaarten waardoor ze ook onder die wet vielen. Eén supermarkt in een buurgemeente heeft het éénmaal gewaagd om de hele dag open te gaan en ondanks dat ze niet zonder klanten zaten, heeft de gemeente de supermarkt gelijk compleet op zondag dichtgegooid. Nu is daar alleen de Jumbo nog open.
Gast- Gast
Dit vind ik echt een non-reden. Je werkt toch een x aantal uur? Ze kunnen de groentenman echt niet verplichten ineens een volle werkdag meer te werken. Daarbij neem ik aan dat dit niet de enige groentenman is die jullie supermarkt heeft, sinds ze nu al 6 dagen per week meer dan 12 uur per dag open zijn.Monte schreef:Ik ben tegen en wel om 3 redenen:
En punt 2: Als je niet van drukte houdt moet je niet naast een winkel gaan wonen.
Bacio- Prater
- Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11
Ik vind het wel prettig, bij ons zijn er meerdere supermarkten open op zondag en sowieso vrij veel andere winkels, vooral van grote ketens.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ik weet eigenlijk niet meer beter dan dat je gewoon elke dag naar de supermarkt kan. Welke dag dan ook. Ik zou er niet eens bij stil staan dat de supermarkt niet open is haha. Ik vind het wel erg handig dat je dus gewoon altijd heen kan. Ik werk wisselende diensten en ik heb dus niet standaard elke zondag vrij. Voor mij is zondag vaak genoeg gewoon een werkdag waarbij ik lekker na mijn werk (of ervoor) boodschappen wil en kan doen.
loura- Ratel
- Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10
Helaas zijn ze hier dicht, vind het echt een gemis
Siem- Prater
- Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Pagina 1 van 4