Dyslexie en secretaresse
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Dyslexie en secretaresse
Hoi meiden,
Ik vraag mij af of er ook meiden zijn die dyslectisch zijn en toch een beroep uitoefenen waarbij je veel moet schrijven/typen.
Hoe gaat dat? Moet je veel extra moeite doen vergeleken met je andere collega's?
Heb je dit meteen tijdends je sollicitatie ter sprake gebracht?
Ik vraag mij af of er ook meiden zijn die dyslectisch zijn en toch een beroep uitoefenen waarbij je veel moet schrijven/typen.
Hoe gaat dat? Moet je veel extra moeite doen vergeleken met je andere collega's?
Heb je dit meteen tijdends je sollicitatie ter sprake gebracht?
Elsje- Prater
- Aantal berichten : 1104
Punten : 1283
Registratiedatum : 26-11-10
Re: Dyslexie en secretaresse
het lijkt me niet ideaal om dan zo'n beroep uit te gaan oefenen waarbij taalvaardigheid juist zo belangrijk is..
Gast- Gast
Als je op een bepaald niveau je diploma haalt ga ik ervan uit dat je op dat niveau ook de mogelijkheden en capaciteiten hebt om op juiste wijze met je dyslexie om te gaan. Dyslexie is tenslotte geen handicap, meer een beperking die in meer of mindere mate aanwezig is en waarvoor diverse hulpmiddelen aanwezig zijn. Denk aan een spellingchecker op de computer, een collega die nog even een keer iets doorkijkt of zelf bewust nogmaals je werk bekijken. Een aantal collega´s van mij hebben ook in meer of mindere mate dyslexie maar zijn uitstekend in staat om hun beroep als leerkracht uit te oefenen. Zij zijn zich bewuster van de mogelijkheid tot het maken van fouten en hierdoor ook meer gericht op voorbereiding etc. Het zou een beetje vreemd zijn om te stellen dat eenieder met een diagnose dyslexie slechts kassawerkzaamheden bij de Boni kan uitvoeren...
piene1983- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11
Lijkt me niet ideaal. Als je blind bent ambieer je ook geen carriere als taxichauffeur.
Gast- Gast
piene1983 schreef:Als je op een bepaald niveau je diploma haalt ga ik ervan uit dat je op dat niveau ook de mogelijkheden en capaciteiten hebt om op juiste wijze met je dyslexie om te gaan. Dyslexie is tenslotte geen handicap, meer een beperking die in meer of mindere mate aanwezig is en waarvoor diverse hulpmiddelen aanwezig zijn. Denk aan een spellingchecker op de computer, een collega die nog even een keer iets doorkijkt of zelf bewust nogmaals je werk bekijken. Een aantal collega´s van mij hebben ook in meer of mindere mate dyslexie maar zijn uitstekend in staat om hun beroep als leerkracht uit te oefenen. Zij zijn zich bewuster van de mogelijkheid tot het maken van fouten en hierdoor ook meer gericht op voorbereiding etc. Het zou een beetje vreemd zijn om te stellen dat eenieder met een diagnose dyslexie slechts kassawerkzaamheden bij de Boni kan uitvoeren...
Ondanks dat ik het grotendeels met je eens bent en je heus wel andere beroepen kunt uitoefenen, vind ik dikgedrukte niet wenselijk voor een secetaresse. In mijn ogen ben je voor dit werk simpelweg te duur..
Siem- Prater
- Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11
Mijn schoonzusje heeft het en heeft de pabo gedaan. Gaat prima.
Gast- Gast
Lijkt mij niet handig. Ik heb collega's die geen dyslexie hebben, maar wel slecht in spelling zijn. Daarvan moet ik de antwoorden naar klanten controleren. Ik vind het prima, maar voor de organisatie niet praktisch.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Bloempie schreef:piene1983 schreef:Als je op een bepaald niveau je diploma haalt ga ik ervan uit dat je op dat niveau ook de mogelijkheden en capaciteiten hebt om op juiste wijze met je dyslexie om te gaan. Dyslexie is tenslotte geen handicap, meer een beperking die in meer of mindere mate aanwezig is en waarvoor diverse hulpmiddelen aanwezig zijn. Denk aan een spellingchecker op de computer, een collega die nog even een keer iets doorkijkt of zelf bewust nogmaals je werk bekijken. Een aantal collega´s van mij hebben ook in meer of mindere mate dyslexie maar zijn uitstekend in staat om hun beroep als leerkracht uit te oefenen. Zij zijn zich bewuster van de mogelijkheid tot het maken van fouten en hierdoor ook meer gericht op voorbereiding etc. Het zou een beetje vreemd zijn om te stellen dat eenieder met een diagnose dyslexie slechts kassawerkzaamheden bij de Boni kan uitvoeren...
Ondanks dat ik het grotendeels met je eens bent en je heus wel andere beroepen kunt uitoefenen, vind ik dikgedrukte niet wenselijk voor een secetaresse. In mijn ogen ben je voor dit werk simpelweg te duur..
Ja daar ben ik het mee eens. Juist bij een secretaresse is taalvaardigheid zo enorm belangrijk en als het dan nog door andere nagekeken moet worden steeds.. Collegas zullen dat vast niet zo erg vinden maar voor de organisatie gewoon niet ideaal. Maar ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je dat zelf zou willen dan zo'n beroep uitoefenen als je constant de hulp nodig hebt van anderen
Gast- Gast
Yasmin schreef:
Ja daar ben ik het mee eens. Juist bij een secretaresse is taalvaardigheid zo enorm belangrijk en als het dan nog door andere nagekeken moet worden steeds.. Collegas zullen dat vast niet zo erg vinden maar voor de organisatie gewoon niet ideaal. Maar ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je dat zelf zou willen dan zo'n beroep uitoefenen als je constant de hulp nodig hebt van anderen
Daar ben ik het ook wel mee eens. Het lijkt mij ook niet reëel dat er andere mensen ingeschakeld moeten worden om te zorgen dat die ene persoon haar functie als secretaresse kan uitoefenen. Als het je niet zelfstandig lukt dan is het gewoon een baan die buiten jouw bereik ligt, hoe spijtig dat ook is.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Medisch secretaresse
» BBL Secretaresse/Directiesecretaresse/Managementassistent
» Leren vooruit denken (secretaresse)
» Kleding shoppen voor Secretaresse baan
» Kan AD(H)D-er 'n goede secretaresse zijn? Graag TIPS&TRICKS!
» BBL Secretaresse/Directiesecretaresse/Managementassistent
» Leren vooruit denken (secretaresse)
» Kleding shoppen voor Secretaresse baan
» Kan AD(H)D-er 'n goede secretaresse zijn? Graag TIPS&TRICKS!
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: