Wat bepaald hoe zwaar je kindje wordt?
+6
Darius
Ugly Betty
Fiwen
meisjesmama
Flip Fluitketel
xxjojootjexx
10 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wat bepaald hoe zwaar je kindje wordt?
Is dat genetisch bepaald? Door de zwangerschapsduur? Toeval? Of een combi?
Ik lees net dat het zoontje van Orlando Bloom en Miranda Kerr (model) 10 pond woog bij zijn geboorte In eerste instantie dacht ik hóe is dat mogelijk met twee ouders met een normaal (ik zou zeggen zijn moeder zelfs lager dan gemiddeld) gewicht? Maar heeft dat er wel iets mee te maken?
Ik lees net dat het zoontje van Orlando Bloom en Miranda Kerr (model) 10 pond woog bij zijn geboorte In eerste instantie dacht ik hóe is dat mogelijk met twee ouders met een normaal (ik zou zeggen zijn moeder zelfs lager dan gemiddeld) gewicht? Maar heeft dat er wel iets mee te maken?
Gast- Gast
Re: Wat bepaald hoe zwaar je kindje wordt?
Nee, dat heeft er niks mee te maken.. In ieder geval niet aanwijsbaar.
Iemand van 50 kilo kan een baby van 10 pond krijgen en iemand van 100 kilo een baby van 5 pond.
Misschien dat er wel enig verband in zou zitten, misschien dat dat ooit onderzocht is..
Mijn dochter was minder zwaar dan mijn zoon, alleen was ik zelf wel zwaarder tijdens de zwangerschap van haar.. dus ook bij mij zegt dat niks.
Iemand van 50 kilo kan een baby van 10 pond krijgen en iemand van 100 kilo een baby van 5 pond.
Misschien dat er wel enig verband in zou zitten, misschien dat dat ooit onderzocht is..
Mijn dochter was minder zwaar dan mijn zoon, alleen was ik zelf wel zwaarder tijdens de zwangerschap van haar.. dus ook bij mij zegt dat niks.
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10
Vaak in veel gevallen van extreem zware babies kan zwangerschapssuiker een rol spelen.
Maar over het algemeen is het de conditie van de placenta hoe een kind groeit.
Maar over het algemeen is het de conditie van de placenta hoe een kind groeit.
Gast- Gast
Hier zeiden ze dat mijn dochter oa groot was ivm de grootte van de placenta, maar hoe die placenta dan zo groot wordt, waar dat door bepaald is, weet ik ook niet precies. Verder kan het door zwangerschapssuiker zijn. En volgens mij is het wel enigzins genetisch bepaald dat moeders die grote kinderen krijgen, dat doorgeven. Maar dat kan ook weer achterhaald zijn.
Gast- Gast
En het zegt dus ook niet per se iets over de latere fysieke situatie van je kind?
Gast- Gast
Ik weet wel dat een kindje heel zwaar kan worden als de moeder last heeft van zwangerschapsdiabetes, maar volgens mij is het niet zo dat als de moeder veel en/of vet eet tijdens de zwangerschap dat het kindje daardoor zwaarder wordt, volgens mij wordt alleen de moeder daar zwaarder van.
Wat ik van de vk heb begrepen, is dat het wel genetisch bepaald zou zijn, dat het wel raar is als beide ouders als 5-pondertjes geboren zijn, hun kind ineens 10 pond zou weten. Mijn man woog 2600 gr bij de geboorte en ik 2400 gr (allebei voldragen zwangerschappen) en we zijn allebei nog steeds slank, onze dochter zou in de eerste instantie rond de 2500 gr geschat zijn, maar is toch met 3500 gram geboren.
Maargoed, het is natuurlijk wel mogelijk dat twee slanke ouders een zwaar kind verwekken.
Wat ik van de vk heb begrepen, is dat het wel genetisch bepaald zou zijn, dat het wel raar is als beide ouders als 5-pondertjes geboren zijn, hun kind ineens 10 pond zou weten. Mijn man woog 2600 gr bij de geboorte en ik 2400 gr (allebei voldragen zwangerschappen) en we zijn allebei nog steeds slank, onze dochter zou in de eerste instantie rond de 2500 gr geschat zijn, maar is toch met 3500 gram geboren.
Maargoed, het is natuurlijk wel mogelijk dat twee slanke ouders een zwaar kind verwekken.
Gast- Gast
Nee over het algemeen niet, Lise was normaal bij dr geboorte en is nu eigenlijk te licht en te klein, Mas was ook normaal (beide 7 pond) en is nu wel lang maar vrij tenger.
Amé is nu een speklapje, maar dat zal ook nog wel veranderen ga ik zomaar van uit.
Amé is nu een speklapje, maar dat zal ook nog wel veranderen ga ik zomaar van uit.
Gast- Gast
Nee het zegt niet zoveel. Mijn zoon was iets zwaarder dan gemiddeld bij de geboorte, bleef dat een paar maanden en is daarna teruggezakt. Eerst te licht en toen weer bijgetrokken naar gemiddeld.
Mijn dochter was veel zwaarder dan gemiddeld bij de geboorte en zakte binnen een paar maanden naar lichter dan gemiddeld en inmiddels is ze te licht.
Mijn dochter was veel zwaarder dan gemiddeld bij de geboorte en zakte binnen een paar maanden naar lichter dan gemiddeld en inmiddels is ze te licht.
Gast- Gast
Arden schreef:Hier zeiden ze dat mijn dochter oa groot was ivm de grootte van de placenta, maar hoe die placenta dan zo groot wordt, waar dat door bepaald is, weet ik ook niet precies. Verder kan het door zwangerschapssuiker zijn. En volgens mij is het wel enigzins genetisch bepaald dat moeders die grote kinderen krijgen, dat doorgeven. Maar dat kan ook weer achterhaald zijn.
Zou misschien kunnen.. haha.. Dat soort dingen kloppen iig nooit bij mij.
Wij (mijn broertjes en ik) waren allemaal tussen de 3000-3500.
Tja de placenta, de vk zei wel tegen mij, na de geboorte van Tristan, dat ik een extreem grote placenta had. Dat hij er nog wel rustig 2 weken van kon leven. En ik was al 2 weken over tijd! Je ziet ook vaak het tegenovergestelde. Dat iemand met 36 weken bevalt, maar dan een placenta heeft die al aan het verkalken is.
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Mijn VK zei ook dat het genetisch bepaald zou zijn. Wij waren beide geen zwaargewichten (5 en 6pond) Onze dochter werd dmv echo's en de grootte van de placenta op 7/7,5 pond geschat. Uiteindelijk was ze net 6pond met een zwangerschapsduur van 41+4.
Flip Fluitketel- Kletskop
- Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Onze oudste werd met 38 weken en 5 dagen met 6 pond geboren.
De jongste werd met 42 weken met 9,5 pond geboren.
Wij moesten in het ziekenhuis blijven ivm het gewicht van de jongste maar zwangerschapssuiker was het niet.
En we zijn beide geen zwaargewichten...
De jongste werd met 42 weken met 9,5 pond geboren.
Wij moesten in het ziekenhuis blijven ivm het gewicht van de jongste maar zwangerschapssuiker was het niet.
En we zijn beide geen zwaargewichten...
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Als ik hier kijk, Lise was 3450 gram bij de geboorte met 39 weken, Mas was 3440 gram met 40 weken en 4 dagen, Amé was 3810 gram bij 38 weken en 5 dagen. Dus het gaat aardig gelijk op allemaal.
Bij Lise en Amé waren de placenta's zwaarder dan bij Mas.
Bij Lise en Amé waren de placenta's zwaarder dan bij Mas.
Gast- Gast
.
Laatst aangepast door Arden op wo 2 maa 2011 - 4:43; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Ik had ook 2x een hele grote placenta, die ook nog heel goed was. De oudste woog 3805, en de jongste 3930. Beide zijn ze nu aan de lichte kant. De jongste is nu bijna 2, maar weegt nog geen 9 kilo op dit moment.
Ik was zelf een stuk lichter met de geboorte, mijn man wel ruim 8 pond.
Deze baby's doen het tot nu toe ook nog heel goed, liggen iedere keer een week voor op groei, maar dat zwakt normaal gesproken wel af rond de 28 weken bij een tweeling.
Ik was zelf een stuk lichter met de geboorte, mijn man wel ruim 8 pond.
Deze baby's doen het tot nu toe ook nog heel goed, liggen iedere keer een week voor op groei, maar dat zwakt normaal gesproken wel af rond de 28 weken bij een tweeling.
Gast- Gast
Ze zeggen wel vaak dat het genetisch bepaalt is maar dat is niet altijd zo. Mijn moeder was 10 pond toen ze geboren werd en ik was 7 pond maar ruim 5 weken te vroeg geboren (het eerste wat de vlk zei was dat ze blij moest zijn dat ik geen 40 weken was blijven zitten ). Zowel mijn oma als mijn moeder waren toen ze zwanger raakte echt extreem mager/dun (maatje 32/34). Ik had daarintegen een 'normaal' gewicht toen ik zwanger raakte en over mijn dochtertje zeiden ze dat ze heel groot zou zijn bij de geboorte, dat ik bij 39 weken zeker moest rekenen op 4 tot 4,5 kg en dat ze me zeker bij 40 weken zouden inleiden omdat ze anders te groot zou worden. Ik heb extra echo's gehad en ik ben meerdere keren getest op zwangerschapsdiabtes. Ik ben uiteindelijk bij 39 weken ingeleid en toen bleek ze 'maar' 3635 gram te zijn... Dus bijna net zo zwaar als dat ik was bij de geboorte maar wel 4 weken later geboren. Ik had overigens ook een grote en 'gezonde' placenta dus ze waren echt verbaast met dit gewicht.
Heel raar dus allemaal... maar de strekking van mijn verhaal, het kan genetisch bepaald zijn, het kan door de placenta komen, het kan diabetes zijn maar het kan net zo goed gewoon toeval zijn. Je kunt het tijdens de zwangerschap wel schatten maar voorafgaant aan de zwangerschap kun je het niet echt voorspellen. Het enige wat wel vaak zo is, is dat hoe meer kinderen je krijgt, hoe hoger het geboortegewicht en vaak zijn jongens zwaarder dan meisjes.
Heel raar dus allemaal... maar de strekking van mijn verhaal, het kan genetisch bepaald zijn, het kan door de placenta komen, het kan diabetes zijn maar het kan net zo goed gewoon toeval zijn. Je kunt het tijdens de zwangerschap wel schatten maar voorafgaant aan de zwangerschap kun je het niet echt voorspellen. Het enige wat wel vaak zo is, is dat hoe meer kinderen je krijgt, hoe hoger het geboortegewicht en vaak zijn jongens zwaarder dan meisjes.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Ik was 8 pond met 37 weken, mijn zusje was 7,5 pond met 40 weken. Beide 50 cm. Ik ben slanker en tengerder gebouwd dan mijn zusje. Heb ook heel lang ondergewicht gehad. Het zegt dus weinig...Ik had een hele grote placenta trouwens, mijn zusje een kleinere.
Overigens was mijn moeder lichter bij de geboorte en mijn vader ook. Mijn vader is wel heel lang, maar daar was toen bij ons nog niks van te zien. Uiteindelijk blijk ik wat dat betreft wel papa's genen te hebben en mijn zusje niet.
Overigens was mijn moeder lichter bij de geboorte en mijn vader ook. Mijn vader is wel heel lang, maar daar was toen bij ons nog niks van te zien. Uiteindelijk blijk ik wat dat betreft wel papa's genen te hebben en mijn zusje niet.
Gast- Gast
Bij mijn moeder verschilde het juist heel erg, mijn zus was 9 pond en ik 4,5...
Ugly Betty- Kletskop
- Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10
Het heeft niet zo heel veel met genen te maken geloof ik, maar ook hoe je placenta functioneert en hoe groot de placenta is. Daarnaast heeft hoe actief je zelf bent en hoeveel rust je neemt er ook nog eens invloed op.
Ik had twee nogal ondermaatse kinderen, heel erg klein voor de zwangerschapsduur. En beide keren had ik een ontzettend kleine placenta, waarbij er ook nog eens stukken waren afgestorven.
Daarnaast zag ik een énorm verschil door bedrust. Mijn jongste groeide al een hele tijd nauwelijks, totdat ik gewoon ging liggen. Toen groeide hij wél weer. (nog niet hard, maar hard genoeg om boven de kilo uit te komen.)
Ik had twee nogal ondermaatse kinderen, heel erg klein voor de zwangerschapsduur. En beide keren had ik een ontzettend kleine placenta, waarbij er ook nog eens stukken waren afgestorven.
Daarnaast zag ik een énorm verschil door bedrust. Mijn jongste groeide al een hele tijd nauwelijks, totdat ik gewoon ging liggen. Toen groeide hij wél weer. (nog niet hard, maar hard genoeg om boven de kilo uit te komen.)
Gast- Gast
Stress is wel aantoonbaar van invloed op het geboortegewicht.
Hier ben ik trouwens benieuwd, bij de 20 weken echo van L was hij net onder het gemiddelde gewicht, en deze baby zat er een flink eind boven. Laurens is met 39+1 geboren en woog 3402 gram. Hij is nog steeds een lichtgewichtje. Ik ben heel erg benieuwd naar deze baby, ik heb nu aanmerkelijk minder stress dan bij L. De VK zei gisteren tegen mij dat over het algemeen tweede kindjes met een hoger gewicht geboren worden.
Hier ben ik trouwens benieuwd, bij de 20 weken echo van L was hij net onder het gemiddelde gewicht, en deze baby zat er een flink eind boven. Laurens is met 39+1 geboren en woog 3402 gram. Hij is nog steeds een lichtgewichtje. Ik ben heel erg benieuwd naar deze baby, ik heb nu aanmerkelijk minder stress dan bij L. De VK zei gisteren tegen mij dat over het algemeen tweede kindjes met een hoger gewicht geboren worden.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
De eerste liep bij mij met 26 weken flink voor op groei. Daarna is ze zo'n beetje gestopt met groeien.
De jongste was gewoon gemiddeld, maar groeide gewoon heel langzaam. Stress had er in mijn geval niet mee te maken, ik ben gewoon niet zo goed in placenta's maken. En stress zal vast invloed hebben, maar ik vind dat altijd zo'n vaag begrip: wie is er tegenwoordig stressloos? Je hebt óf een drukke baan, óf je hebt al meer kinderen óf er zijn andere zorgen. En hoeveel gram scheelt dat dan? Vast geen kilo, en hoe weet je of het aan de stress lag of aan de genen of aan de placenta?
De jongste was gewoon gemiddeld, maar groeide gewoon heel langzaam. Stress had er in mijn geval niet mee te maken, ik ben gewoon niet zo goed in placenta's maken. En stress zal vast invloed hebben, maar ik vind dat altijd zo'n vaag begrip: wie is er tegenwoordig stressloos? Je hebt óf een drukke baan, óf je hebt al meer kinderen óf er zijn andere zorgen. En hoeveel gram scheelt dat dan? Vast geen kilo, en hoe weet je of het aan de stress lag of aan de genen of aan de placenta?
Gast- Gast
Darius schreef:Stress is wel aantoonbaar van invloed op het geboortegewicht.
Die van mij liep tijdens de 20-weken echo gemiddeld 2 weken achter (behalve op het hoofd, die was conform zwangerschapsduur) en ze gaven aan dat als ze deze lijn zou volgen, het een heel licht kindje zou worden, tijdens een echo met 27 weken liep ze gemiddeld 5 dagen vóór op groei en als ze die lijn zou volgen zou het een 7 tot 7.5 ponder worden, ze heeft dus in 2 maanden tijd 3 weken groei ingehaald. Uiteindelijk is ze volgens de laatste lijn verder gegroeid, ze was 7 pond bij de geboorte.
Nu is het wel zo dat ik vanaf 20 weken bedrust had, dus waarschijnlijk heeft ze daar die groeispurt vandaan gehaald.
Gast- Gast
Lilith schreef:De eerste liep bij mij met 26 weken flink voor op groei. Daarna is ze zo'n beetje gestopt met groeien.
De jongste was gewoon gemiddeld, maar groeide gewoon heel langzaam.
He Lilith, zijn jouw kinderen eigenlijk nu kleiner dan gemiddeld?
Gast- Gast
Ja. Maar ze beginnen het wel in te halen heb ik het idee. Maar ze zijn beiden een stuk kleiner en lichter dan leeftijdsgenootjes. Maar ze worden steeds gemiddelder. En ik verwacht dat het over een paar jaar wel bijgetrokken is.Darcy schreef:Lilith schreef:De eerste liep bij mij met 26 weken flink voor op groei. Daarna is ze zo'n beetje gestopt met groeien.
Gast- Gast
Lilith schreef:Ja. Maar ze beginnen het wel in te halen heb ik het idee. Maar ze zijn beiden een stuk kleiner en lichter dan leeftijdsgenootjes. Maar ze worden steeds gemiddelder. En ik verwacht dat het over een paar jaar wel bijgetrokken is.Darcy schreef:Lilith schreef:De eerste liep bij mij met 26 weken flink voor op groei. Daarna is ze zo'n beetje gestopt met groeien.
Ahh okee! Dat is wel prettig
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Hoe zwaar was je kindje bij 25 weken zwangerschap?
» Hoe groot/zwaar was jullie kindje bij de geboorte en..
» Hoe wordt jullie kindje 's ochtends wakker?
» Als je kindje s' nachts overstuur wakker wordt...
» Hoe laat wordt jouw kindje wakker?
» Hoe groot/zwaar was jullie kindje bij de geboorte en..
» Hoe wordt jullie kindje 's ochtends wakker?
» Als je kindje s' nachts overstuur wakker wordt...
» Hoe laat wordt jouw kindje wakker?
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: