Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'het domme vragen topic'

+123
Esmee
Shisha
Bimbam
Funk
Sun88
Jelin
Vixen
mauwmauw
-Ieniemienie-
Razz
Lot
Pineco
Annemie
Emmayes
loesje
M-G
Schism
Exogenesis
ekjir@M
Twellie
Ella
Frummeltje
Dikkie Dik
Caroow
Zenna
Minx
bolus26
Pink!
Ilovethe90s
NoMercy
Jade
Rush
sanne-84
Mrs. Jansen
M@niek
Pompoen
Blue flower
Highway
Pommes
June
love
Charles
Laced
Jasmine
nillis
Manderijn
Linda
Fiwen
Novalee
Wennes
lente
iloverose
Monnie
slaatje
Dille
Puggle
_Nina
Jazzlyn
red rose
mystery mom
_Lana_
MamaDaan
Sophiee
Parel
Pandora
koNijntje
Clapperdie
SparklingEyes
smooch
Sylvana
Printje
Roos
kwak
Sanne
Theeleut
SarahKey
Jezzie
Roodkapje
Aimee
*Troela*
Bloem86
L!ND@
_Mashimaro_
TukTuk
Alex
Aagje!
teletascha
Vlinderrr
Pien
Shy
Papillio
Muppetje
tweeling
Darius
Annie24
Tania
Sneeuwvlok
Liadan
Slakje
MAS
Thunder
Viva
Dora
RiLiJu
Ayla
Rouge
Didi
Lejow
Supertalentje
PiP
Mida4you
CCC
Floor
studiebol
Kat1980
Poisongirl
Happydobby
Paper Crown
Star007
Steep
Susan
mickey
Teddyaapje
127 plaatsers

Pagina 3 van 38 Vorige  1, 2, 3, 4 ... 20 ... 38  Volgende

Ga naar beneden

'het domme vragen topic' - Pagina 3 Empty Re: 'het domme vragen topic'

Bericht  Lejow di 13 maa 2012 - 7:54

Laurientje85 schreef:Waarom bevallen sommige vrouwen netjes op tijd en gaan anderen dik overtijd?
En als je een keer overtijd gegaan bent zegt dat ook wat over een volgende zwangerschap?

+ 1.
Waarom is het niet gewoon 40 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie, pats boem, kind klaar Very Happy
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 7:55

Lejow schreef:
Laurientje85 schreef:Waarom bevallen sommige vrouwen netjes op tijd en gaan anderen dik overtijd?
En als je een keer overtijd gegaan bent zegt dat ook wat over een volgende zwangerschap?

+ 1.
Waarom is het niet gewoon 40 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie, pats boem, kind klaar Very Happy

Ja daar zou ik voor tekenen :P

Gast
Gast

Bericht  Fiwen di 13 maa 2012 - 7:59

Lejow schreef:

+ 1.

Onbekend helaas. Vaak zie je wel dat als vrouwen bij hun vorige zwangerschappen over tijd gaan dat dat bij de volgende ook is en als ze juist te vroeg zijn ze ook een grote kans hebben om weer te vroeg te bevallen.
Het is een samenspel tussen moeder en kind en er is nog steeds geen verklaring of zo voor gevonden.
Wel zie je dat vrouwen die bijvoorbeeld de griep hebben (en echt tussen 37 en 42 weken zijn) niet gaan bevallen omdat het lichaam er niet klaar en sterk genoeg voor is. Heel apart en fascinerend.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 8:01

Hmm dus ik heb weer een grotere kans om overtijd te gaan...
Zou t ook iets te maken kunnen hebben met je mensturatie cyclus te maken kunnen hebben? Lange cyclus -- eerder overtijd?

Gast
Gast

Bericht  Fiwen di 13 maa 2012 - 8:12

Laurientje85 schreef:Hmm dus ik heb weer een grotere kans om overtijd te gaan...
Zou t ook iets te maken kunnen hebben met je mensturatie cyclus te maken kunnen hebben? Lange cyclus -- eerder overtijd?

In principemniet want je zwangerschapsduur wordt tegenwoordig bepaald aan de hand van een termijnecho dus zou je die termijndiscussie door lange/korte cyclus daarmee weg nemen. Ik weet het echt niet, en volgens mij weet ook niemand het. Dit is echt een "moeder natuur" iets wat amper te beïnvloeden is.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Didi di 13 maa 2012 - 8:15

Fiwen, hoe zit het dan met de duur van een bevalling? Is het vaak zo dat als je van de eerste snel bevalt dat de kans dan vrij groot is dat de volgende bevalling ook snel of nog sneller gaat?
Didi
Didi
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 609
Registratiedatum : 04-12-10

Bericht  Rouge di 13 maa 2012 - 8:21

Laurientje85 schreef:Hmm dus ik heb weer een grotere kans om overtijd te gaan...

Denk niet dat dat iets uitmaakt. Ik had ook altijd een lange cyclus en twee weken eerder bevallen. Ik had wel een voorgevoel dat ik 2 weken eerder zou bevallen bij de 1e (wat precies klopte) en ga nu eigenlijk ook uit van 2 weken eerder bevallen, ben benieuwd of dat ook uitkomt.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Bericht  Fiwen di 13 maa 2012 - 8:51

Didi schreef:Fiwen, hoe zit het dan met de duur van een bevalling? Is het vaak zo dat als je van de eerste snel bevalt dat de kans dan vrij groot is dat de volgende bevalling ook snel of nog sneller gaat?

Ja klopt, de ontsluiting gaat meestal vlotter na een eerste bevalling omdat het allemaal al een keer open is geweest en daardoor nu ook makkelijker open gaat. Maar dat wil niet zeggen dat die bevallingen per definitie ook altijd makkelijker/minder zwaar zijn.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 8:54

en een vraag die ik in een ander topic voorbij had zien komen, maar volgens mij het antwoord nog niet had gelezen:

als je bij een eerste bevalling een knip hebt gehad, is de kans dat je weer een knip krijgt/inscheurt groter dan de eerste bevalling of juist minder groot (littekenweefsel is stugger toch?)

Ik meen me namelijk iets te herinneren dat de vk 30 minuten na m'n bevalling al iets over de volgende bevalling zei, iets over dat het de volgende keer wel zonder knip zou gaan?

Gast
Gast

Bericht  Fiwen di 13 maa 2012 - 9:04

Rejoy. schreef:en een vraag die ik in een ander topic voorbij had zien komen, maar volgens mij het antwoord nog niet had gelezen:

als je bij een eerste bevalling een knip hebt gehad, is de kans dat je weer een knip krijgt/inscheurt groter dan de eerste bevalling of juist minder groot (littekenweefsel is stugger toch?)

Ik meen me namelijk iets te herinneren dat de vk 30 minuten na m'n bevalling al iets over de volgende bevalling zei, iets over dat het de volgende keer wel zonder knip zou gaan?

Volgens mij maakt het geen verschil behalve als je een knip hebt gehad omdat je bekkenbodem veel te sterk was om het kind geboren te laten worden. Meestal wordt een knip gezet wanneer een kind het niet meer zo prettig vind en dus snel geboren moet worden. Omdat het bij een tweede vaak een stuk sneller gaat is de indicatie om een knip te zetten minder snel aanwezig en kun je dus vaker zonder knip bevallen.
Een ruptuur is vaak meer afhankelijk van de ligging van het kind en hoe goed een vrouw luistert naar de pers- en zuchtinstructies van de verloskundige. De verloskundige probeert het hoofd zo geleidelijk mogelijk geboren te laten worden om te voorkomen dat het inscheurt, maar je kunt het gewoon niet altijd voorkomen helaas.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 9:07

ik weet eigenlijk niet waarom ik een knip heb gehad? Volgens mij had onze dochter het niet moeilijk ofzo. Ze zei nog wel dat knippen gecontroleerder gebeurd dan scheuren, misschien dat ze daarom een knip heeft gezet? Onze dochter is er bijna tegelijk met de knip uitgekomen, het leek echt alsof er iets ruimte voor haar gemaakt moest worden. Zou dat dan zijn door die bekkenbodemspieren?

Gast
Gast

Bericht  Fiwen di 13 maa 2012 - 9:13

@Rejoy, ja dat zou kunnen. Heb jij veel paard gereden vroeger (of nog steeds)? Want dan zie je vaak dat die bekkenbodem echt vreselijk sterk is.
De bedoeling is trouwens ook dat een kind na een knip (bijna) direct geboren wordt, daarom zet je ook een knip. En inderdaad is een knip meer gecontroleerd dan een ruptuur maar een ruptuur geneest wel beter/mooier vaak omdat het dan scheurt in de natuurlijke structuur van de huid en daar niet geforceerd doorheen geknipt wordt.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 9:16

nee, nooit paard gereden. Ik zal het bij een volgende controle eens vragen, ben wel benieuwd. Helemaal omdat me er iets van bij stond dat ze zoiets gezegd heeft.

Gast
Gast

Bericht  Ayla di 13 maa 2012 - 9:17

Ze laten het hoofdje toch ook "staan" om inscheuren te voorkomen? Ik had maar een minischeurtje gelukkig, maar toen het hoofdje stond deed het wel echt zeer. Mocht ook tijdens de perswee even niet persen, moest even wachten.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11

Bericht  Fiwen di 13 maa 2012 - 9:20

Dat heeft 2 redenen.
1) om inderdaad de bekkenbodem de mogelijkheid te geven om op te rekken en niet te veel te scheuren
2) om ervoor te zorgen dat het hoofd aan het begin van de wee geboren wordt, zodat je voldoende weeënkracht hebt om de rest van het kindje geboren te laten worden (met name de schouders).
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Ayla di 13 maa 2012 - 9:23

Oh zo oké! Ik weet dus echt niet meer of ik bij de volgende wee weer mocht persen, in mijn beleving was het maar een paar seconden...
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11

Bericht  RiLiJu di 13 maa 2012 - 9:33

Fiwen: Kan je al bevallende vrouw zelf ook de navelstreng rond de nek van het kindje halen? en hoe doe je dat dan?

De eerste twee waren hele snelle bevallingen. De vk zei de vorige keer dat ik bij een eventuele derde moest bellen bij elk buikpijntje, wat een wee zou kunnen zijn. Stel dat iemand dus alleen bevalt hoe moet dat dan alleen met de navelstreng, mocht die om het nekje zitten?
RiLiJu
RiLiJu
Prater
Prater

Aantal berichten : 500
Punten : 623
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  Floor di 13 maa 2012 - 9:34

Als je een (spoed)sectio/keizersnede hebt gehad, is de kans dan heeel groot dat een volgende bevalling snel wordt besloten om dat weer te doen? Ik bedoel ik ben nu 24 uur bezig geweest, waarvan 1.5 uur persen, als de volgende bevalling weer niet op schiet zou dan met bijvoorbeeld 5 cm al worden besloten om een sectio te doen? En kan je daar zelf invloed op hebben, kan je zelf na een paar uur bij 5 cm al zeggen 'doe maar een sectio'?

Is het gevaarlijker om zwanger te zijn als je al een keer een sectio hebt gehad?

Is het gevaarlijker om 2 keer een sectio te hebben?

Kan er nu niks meer 'kapot' gaan in mijn baarmoeder, ik ben telkens bang als ik ongesteld ben, dat er iets kapot gaat vanwege de sectio Embarassed

Zijn er vrouwen bij wie de zenuwen in de buik ernstig zijn beschadigd tijdens de sectio, die daar maanden veel pijn aan hebben gehad maar waar uiteindelijk de pijn toch weg is gegaan/drastisch minder is geworden?
Ik heb elke minuut van de dag vreselijk veel pijn aan mijn buik hierdoor en vraag me serieus af of het ooit beter wordt.

zo dit waren mijn domme vragen voor dit moment.

Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Teddyaapje di 13 maa 2012 - 9:35

Wat is het een interessant topic geworden! Maar goed dat we Fiwen hebben!

Ik heb ook een 'knipvraag': Als je bij de tweede bevalling ook geknipt moet worden, doen ze dat dan op of dichtbij dezelfde plek als de eerste keer of juist niet?
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Dora di 13 maa 2012 - 9:41

Floor schreef:
Zijn er vrouwen bij wie de zenuwen in de buik ernstig zijn beschadigd tijdens de sectio, die daar maanden veel pijn aan hebben gehad maar waar uiteindelijk de pijn toch weg is gegaan/drastisch minder is geworden?
Ik heb elke minuut van de dag vreselijk veel pijn aan mijn buik hierdoor en vraag me serieus af of het ooit beter wordt.

Een vriendin van ons heeft tot bijna een jaar na de (spoed)sectio last gehad van het litteken.
Dit werd na een half jaar pas langzaam wat minder.
Hoop voor jou dat het snel over is. En anders even bij de gyn navragen.
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 9:46

Teddyaapje schreef:Wat is het een interessant topic geworden! Maar goed dat we Fiwen hebben!

Ik heb ook een 'knipvraag': Als je bij de tweede bevalling ook geknipt moet worden, doen ze dat dan op of dichtbij dezelfde plek als de eerste keer of juist niet?

volgens mij knippen ze inderdaad op de plek waar het litteken al zit.

Gast
Gast

Bericht  Fiwen di 13 maa 2012 - 9:47

Floor schreef:Als je een (spoed)sectio/keizersnede hebt gehad, is de kans dan heeel groot dat een volgende bevalling snel wordt besloten om dat weer te doen? Ik bedoel ik ben nu 24 uur bezig geweest, waarvan 1.5 uur persen, als de volgende bevalling weer niet op schiet zou dan met bijvoorbeeld 5 cm al worden besloten om een sectio te doen? En kan je daar zelf invloed op hebben, kan je zelf na een paar uur bij 5 cm al zeggen 'doe maar een sectio'?

Is het gevaarlijker om zwanger te zijn als je al een keer een sectio hebt gehad?

Is het gevaarlijker om 2 keer een sectio te hebben?

Kan er nu niks meer 'kapot' gaan in mijn baarmoeder, ik ben telkens bang als ik ongesteld ben, dat er iets kapot gaat vanwege de sectio Embarassed

zo dit waren mijn domme vragen voor dit moment.

Is de pijn van het litteken of is het echt binnenin? Sowieso is deze pijn iets waar je een keer mee naar de gynaecoloog moet Floor! Ik weet dit niet, ik ben wel bijna verloskundige maar ik doe geen sectio's dus ik heb daar weinig verstand van maar mij lijkt het niet goed als je na 3 maanden nog steeds zo veel pijn hebt!

In principe is er wel een groter risico tijdens de bevalling als je al een keer een sectio gehad hebt maar deze kans is nog steeds erg klein. Maar dat is dus ook de reden dat je bij een volgende bevalling in het ziekenhuis moet bevallen en ze zullen wel sneller een sectio doen, zeker wanneer er bijstimulatie (weeënopwekkers) nodig blijken te zijn. Als je nog een keer zwanger zou worden kun je wel met je gynaecoloog bespreken hoe je tegen de bevalling aan kijkt en als je veel angsten hebt kun je soms wel samen een plan maken over tot hoe ver je gaat voor een vaginale bevalling.
Er zijn verschillende richtlijnen rondom hoeveel littekens je in je baarmoeder mag hebben om nog vaginaal te mogen bevallen. Het ene ziekenhuis zegt dat je na 2 keer een sectio altijd een sectio krijgt en andere ziekenhuizen doen dit pas na 3 sectio's.

Je hoeft alleen niet bang te zijn dat er iets kapot gaat tijdens een menstruatie want het kan pas 'fout' gaan als er weer te veel spanning op de baarmoeder komt te staan, dus wanneer je weer weeën krijgt en je baarmoeder dusdanig is uitgerekt dat het litteken in je baarmoeder op spanning staat.

Maar ga ajb op korte termijn een afspraak maken bij je gynaecoloog want die kan misschien wel iets tegen die pijn doen!
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Floor di 13 maa 2012 - 9:48

Teigertje schreef:
Floor schreef:

Een vriendin van ons heeft tot bijna een jaar na de (spoed)sectio last gehad van het litteken.
Dit werd na een half jaar pas langzaam wat minder.
Hoop voor jou dat het snel over is. En anders even bij de gyn navragen.

Ik heb het dus niet specifiek bij het litteken, maar echt mijn gehele buik, vanaf mijn navel naar onder toe en de breedte in. Dus echt bijna heel mijn buik.
Ik ben er voor terug geweest bij de gyn. Het was niet gebruikelijk en zeker niet in de ernstige mate dat ik het heb, het kon over gaan/bijna over gaan of helemaal niet :shock:
confused dat was dus niet het antwoord wat ik wou horen! dus tegen beter weten in gooi ik het hier neer angel
Gelukkig is het bij jouw vriendin wel minder geworden. Ik weet dat er niks anders op zit dan afwachten maar ik had zo graag anders gehad, het is echt vreselijk pijnlijk (constant) en bijvoorbeeld mijn zoontje vasthouden verergerd de pijn omdat hij er tegenaan druk/ligt/schopt.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Fiwen di 13 maa 2012 - 9:50

Rejoy. schreef:
Teddyaapje schreef:Wat is het een interessant topic geworden! Maar goed dat we Fiwen hebben!

volgens mij knippen ze inderdaad op de plek waar het litteken al zit.

Ja in principe wel omdat je altijd vanuit het zelfde punt knipt dus dan kom je altijd ongeveer op dezelfde plek uit. Of het moet zijn dat je bij de eerste bevalling een verloskundige had die links was en bij de 2e iemand die rechts is (of andersom natuurlijk).
Mijn verloskundige is links en als ik bij een volgende weer een knip zou moeten dan heb ik een grote kans dat het de andere kant wordt omdat je altijd knipt met de hand waar je ook mee schrijft.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Teddyaapje di 13 maa 2012 - 9:50

Floor kun je niet voor een second opinion gaan? Lijkt me niet helemaal normaal eerlijk gezegd. Heb er dan ook totaal geen verstand van maar t lijkt me niet iets 'waar je mee moet leren leven'.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud