Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

M'n nichtje moet binnen 3 jr een nieuw hart krijgen.

5 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

M'n nichtje moet binnen 3 jr een nieuw hart krijgen. - Pagina 2 Empty Re: M'n nichtje moet binnen 3 jr een nieuw hart krijgen.

Bericht  Caribbeanlover zo 11 maa 2012 - 8:33

Heb vernomen dat ze een lekkende hartklep heeft.

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

M'n nichtje moet binnen 3 jr een nieuw hart krijgen. - Pagina 2 Empty Re: M'n nichtje moet binnen 3 jr een nieuw hart krijgen.

Bericht  Gast zo 11 maa 2012 - 9:15

Caribbeanlover schreef:Heb vernomen dat ze een lekkende hartklep heeft.

Maar moet ze dan een heel nieuw hart of alleen een hartklep? Mijn zoon had ook een lekkende hartklep. (onder andere) En ze waren van plan om dat hartklepje te vervangen.

Gast
Gast

Bericht  Caribbeanlover zo 11 maa 2012 - 9:18

Geen idee? Ik heb gehoord dat ze echt een nieuwe moet en iedereen is anders natuurlijk.

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Bericht  Caribbeanlover zo 11 maa 2012 - 9:20

http://www.hartedroom.nl/cardiomyopathie/transplantatie.236.lynkx

Hier staat dat een donorhart gemiddeld 10 jr meegaat en dat je sowieso meerdere keren getransplanteerd moet worden. M'n eigenwijze schoonmoeder zei dat dat niet zo was, want het hart groeit mee (ja hehe). Maar deze site weet toch echt wel meer dan zij en zij gelijk zeggen dat het niet zo is! Damn sommigen denken ook echt dat ze alles beter weten!

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 11 maa 2012 - 9:28

Natuurlijk is iedereen anders maar een hartklep kunnen ze repareren of vervangen. Nou ja. Hoop in ieder geval dat het goed komt. M'n nichtje moet binnen 3 jr een nieuw hart krijgen. - Pagina 2 561177

Gast
Gast

Bericht  Caribbeanlover zo 11 maa 2012 - 10:53

Ja dat zou je denken idd,maar ik weet ook niet hoe dat zit zal het eens vragen oke.

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Bericht  ellibre ma 12 maa 2012 - 2:18

Een niet-functionerende hartklep kan in veel gevallen inderdaad vervangen worden door een kunstklep, echter niet altijd. Een lekkende hartklep, vaak in combinatie met andere factoren, kan er inderdaad toe leiden dat een harttransplantatie nodig is. Vaak is er dan wel meer aan de hand dan alleen de lekkende hartklep.

Een donorhart gaat zelden langer dan 20 jaar mee. Een getransplanteerd orgaan is niet-lichaamseigen weefsel, wordt als dusdanig herkend door het afweersysteem van het lichaam, en dus aangevallen door het afweersysteem. Dit wordt tegen gegaan met medicijnen tegen afstoting. Simpel gezegd verzwakken deze medicijnen het afweersysteem, waardoor het minder schade aanricht aan getransplanteerde organen. Een ernstige bijwerking is echter dat je hierdoor ook vatbaarder bent voor andere ziektes.

Het is op dit moment onrealistisch om te denken dat een donorhart veel langer dan 20 jaar meegaat. Dat wil echter niet zeggen dat dat in de toekomst niet verandert. De eerste harttransplantatie in Nederland werd pas iets meer dan 25 jaar geleden uitgevoerd, de "techniek" is nog volop in ontwikkeling. Ook op het gebied van kunstmatige harten zijn volop nieuwe ontwikkelingen. Zo is enkele weken geleden voor het eerst bij een mens een "kunsthart" geplaatst welke geen hartslag nabootst. Dit kunsthart bestaat in feite uit pompen die met een constante druk bloed door het lichaam rond pompen. Deze patiënt heeft de operatie overleefd en functioneert weer. Volgens bestaande criteria zou hij echter dood moeten zijn, omdat hij geen hartslag meer heeft. Dit geeft wel aan dat het allemaal volop in ontwikkeling is. De huidige medische stand hoeft dus niets te zeggen over het vooruitzicht voor je nichtje.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Bericht  Lejow ma 12 maa 2012 - 3:41

ellibre schreef:Een niet-functionerende hartklep kan in veel gevallen inderdaad vervangen worden door een kunstklep, echter niet altijd. Een lekkende hartklep, vaak in combinatie met andere factoren, kan er inderdaad toe leiden dat een harttransplantatie nodig is. Vaak is er dan wel meer aan de hand dan alleen de lekkende hartklep.

Een donorhart gaat zelden langer dan 20 jaar mee. Een getransplanteerd orgaan is niet-lichaamseigen weefsel, wordt als dusdanig herkend door het afweersysteem van het lichaam, en dus aangevallen door het afweersysteem. Dit wordt tegen gegaan met medicijnen tegen afstoting. Simpel gezegd verzwakken deze medicijnen het afweersysteem, waardoor het minder schade aanricht aan getransplanteerde organen. Een ernstige bijwerking is echter dat je hierdoor ook vatbaarder bent voor andere ziektes.

Het is op dit moment onrealistisch om te denken dat een donorhart veel langer dan 20 jaar meegaat. Dat wil echter niet zeggen dat dat in de toekomst niet verandert. De eerste harttransplantatie in Nederland werd pas iets meer dan 25 jaar geleden uitgevoerd, de "techniek" is nog volop in ontwikkeling. Ook op het gebied van kunstmatige harten zijn volop nieuwe ontwikkelingen. Zo is enkele weken geleden voor het eerst bij een mens een "kunsthart" geplaatst welke geen hartslag nabootst. Dit kunsthart bestaat in feite uit pompen die met een constante druk bloed door het lichaam rond pompen. Deze patiënt heeft de operatie overleefd en functioneert weer. Volgens bestaande criteria zou hij echter dood moeten zijn, omdat hij geen hartslag meer heeft. Dit geeft wel aan dat het allemaal volop in ontwikkeling is. De huidige medische stand hoeft dus niets te zeggen over het vooruitzicht voor je nichtje.

Mijn stiefvader heeft volgens mij zo'n soort operatie gehad... Zijn hart werkt nu op een accu. Hij mag ook niet gereanimeerd worden enzo. Was in t UMC!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  ellibre ma 12 maa 2012 - 4:01

Er zijn verschillende kunstharten beschikbaar, die worden ook al jaren gebruikt. De prognose bij een kunsthart is echter minder goed dan bij een donorhart, kunstharten worden dan ook vaak gebruikt ter overbrugging van de periode tot aan een transplantatie. Wat ook kan is dat bij hem een VAD (http://en.wikipedia.org/wiki/Ventricular_assist_device) geplaatst is. Die vervangt niet het gehele hart, maar ondersteunt een deel van de hartfunctie.

Wat ik hierboven zei klopte trouwens niet helemaal, dat eerste hart zonder hartslag is niet enkele weken geleden geplaatst maar ongeveer een jaar geleden. Ik hoorde er zelf deze week over van een collega en ben het net nog even gaan nazoeken. Maar het geeft wel aan dat er allerlei ontwikkelingen op dit gebied zijn.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Bericht  Lejow ma 12 maa 2012 - 5:20

Ja, wat hij precies heeft weet ik niet.
Ik weet alleen dat ze het 'kunsthart' noemen en dat hij een heel gebeuren op zijn rug heeft hangen waar al die accu's in moeten enzo.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Caribbeanlover ma 12 maa 2012 - 8:38

http://www.hartedroom.nl/cardiomyopathie/transplantatie.236.lynkx

Een donorhat gaat gemiddeld 10 jaar mee, niet 20.

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Bericht  ellibre ma 12 maa 2012 - 11:50

Ik had het ook niet over het gemiddelde, maar over de beste prognose. Ik ga hier verder liever ook niet meer op de medische aspecten in, ik denk dat jullie als familie die beter met de artsen van je nichtje kunnen bespreken. Mocht je algemene vragen hebben dan kun je die natuurlijk altijd stellen, hier of via PM. Ik wil jou, je familie en je nichtje nogmaals veel sterkte wensen en hoop dat het allemaal onder controle te krijgen is zonder transplantatie!
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: