Ik moet een nieuw favorieten lijstje
+18
Reva
Printje
Lady4
Blond
Liadan
Sea of Trees
Marin
Lejow
Melis_je
Highway
SarahKey
Elliot
minoessepoes
Slakje
Pineco
eigenwijs
Twellie
Linda
22 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Ik moet een nieuw favorieten lijstje
Wij eten redelijk afwisselend, vers en gezond, ik heb een lijstje met maaltijden die regelmatig terugkeren. Handig, want ik werk onregelmatig en ik wil wel gezond eten. Dus gezonde, makkelijke recepten komen op die lijst. En eens per week ga ik zitten en plan ik de maaltijden van die week. Vrije dagen zijn voor uitgebreide en nieuwe recepten, werkdagen eten we van 'de lijst'
Alleen is mijn lijstje aan vernieuwing toe. Er staan nog veel winterdingen op, de rest is oud nieuws en saai. Favorieten die er nu op staan zijn bijvoorbeeld:
Tomaat/kikkererwtensoep
Aardappel/prei soep
Mexicaanse ovenschotel of wraps
Broodje kip
Chili
Lasagne
Spinaziepasta met walnoten
Om maar een voorbeeld te geven. Maar ik ben dus dringend toe aan vernieuwing! Zeker omdat we in de zomer vaak anders eten.
Wie heeft er relatief simpele en gezonde recepten die je eventueel van te voren al kunt maken?
Alleen is mijn lijstje aan vernieuwing toe. Er staan nog veel winterdingen op, de rest is oud nieuws en saai. Favorieten die er nu op staan zijn bijvoorbeeld:
Tomaat/kikkererwtensoep
Aardappel/prei soep
Mexicaanse ovenschotel of wraps
Broodje kip
Chili
Lasagne
Spinaziepasta met walnoten
Om maar een voorbeeld te geven. Maar ik ben dus dringend toe aan vernieuwing! Zeker omdat we in de zomer vaak anders eten.
Wie heeft er relatief simpele en gezonde recepten die je eventueel van te voren al kunt maken?
Gast- Gast
Re: Ik moet een nieuw favorieten lijstje
Deze is hier tegenwoordig een succes:
Zoete aardappelsalade met kikkererwten
Ingrediënten:
Zoete aardappel
Blik kikkererwten
Beenhamreepjes
Pijnboompitten
Veldsla
Zoete aardappel in blokjes snijden en koken.
Pijnboompitten bakken en beenhamreepjes toevoegen
Zoete aardappel afgieten en in een pan bakken samen met de kikkererwten.
Veldsla snijden
Alles bij elkaar in een schaal doen
Ik vind het half lauw het lekkerst, koud kan ook, dus prima van te voren te maken.
Zoete aardappelsalade met kikkererwten
Ingrediënten:
Zoete aardappel
Blik kikkererwten
Beenhamreepjes
Pijnboompitten
Veldsla
Zoete aardappel in blokjes snijden en koken.
Pijnboompitten bakken en beenhamreepjes toevoegen
Zoete aardappel afgieten en in een pan bakken samen met de kikkererwten.
Veldsla snijden
Alles bij elkaar in een schaal doen
Ik vind het half lauw het lekkerst, koud kan ook, dus prima van te voren te maken.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Oh dat klinkt als precies iets voor ons! Ga ik zeker proberen.
Gast- Gast
Couscous-salade:
Couscous koken en mengen met olijfolie en flink wat citroensap, peper naar smaak toevoegen. Dit koel laten worden in de koelkast.
Ondertussen: komkommer en tomaat snijden. En flink wat peterselie en munt.
Dit toevoegen aan de couscous als deze koud is, samen met fetakaas.
Couscous koken en mengen met olijfolie en flink wat citroensap, peper naar smaak toevoegen. Dit koel laten worden in de koelkast.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Restjes-soep:
Bouillon koken en tomatensap / tomatenpuree toevoegen. Voeg alle groentes toe die je over hebt, bijvoorbeeld kikkererwten, paprika, courgette, mais, winterpeen etcetera. Alles kan.
Dan een grove pastasoort erbij. Op smaak brengen met bijvoorbeeld basilicum en wat peper.
Bouillon koken en tomatensap / tomatenpuree toevoegen. Voeg alle groentes toe die je over hebt, bijvoorbeeld kikkererwten, paprika, courgette, mais, winterpeen etcetera. Alles kan.
Dan een grove pastasoort erbij. Op smaak brengen met bijvoorbeeld basilicum en wat peper.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Even kijken:
Zilvervliesrijst+tofu sate stukjes+snijbonen dit samen wokken.
volkoren macaroni met groeten+gehakt(of vegagehakt)
Broccoli met brie,zam en aardappeltjes uit de oven
grote pan kippensoep mer aardappels, vermicelli,soepgroenten,spaanse peper ,uien en kippenpoten
Moet even nadenken heb ook geen inspiratie
Ooh witlof met ham&kaas uit de oven!eventueel met plakjes banaan ertussen hmm
Zilvervliesrijst+tofu sate stukjes+snijbonen dit samen wokken.
volkoren macaroni met groeten+gehakt(of vegagehakt)
Broccoli met brie,zam en aardappeltjes uit de oven
grote pan kippensoep mer aardappels, vermicelli,soepgroenten,spaanse peper ,uien en kippenpoten
Moet even nadenken heb ook geen inspiratie
Ooh witlof met ham&kaas uit de oven!eventueel met plakjes banaan ertussen hmm
eigenwijs- Fluisteraar
- Aantal berichten : 405
Punten : 420
Registratiedatum : 20-05-11
Een dikke omelet uit de oven, lekker als je restjes wilt wegwerken: wok allerlei groenten die je nog hebt liggen (hier is dat meestal courgette, tomaat, paprika, champignons), wat blokjes gekookte aardappel even mee in de pan doen, eventueel spekjes/blokjes salami. Het geheel in een ovenschaal doen en dan 8 eitjes loskloppen en kruiden en over het groentemengsel heen doen. Dan alles 25 minuten in de oven op 180 graden. Ik doe er vaak ook nog kaas overheen, maar dan is het natuurlijk niet meer zo gezond ;-)
Ook favoriet zijn hier pasta met paprika-tonijnsaus: http://www.smulweb.nl/recepten/1051739/Pasta-met-paprikatonijnsaus (1 blikje tonijn is wel voldoende vind ik, wordt erg overheersend als je er 2 doet zoals in het recept staat) en pasta met verse gewokte spinazie en zalm. Die laatste maakt mijn man altijd, dus ik weet niet precies wat hij er allemaal in doet...
Ook favoriet zijn hier pasta met paprika-tonijnsaus: http://www.smulweb.nl/recepten/1051739/Pasta-met-paprikatonijnsaus (1 blikje tonijn is wel voldoende vind ik, wordt erg overheersend als je er 2 doet zoals in het recept staat) en pasta met verse gewokte spinazie en zalm. Die laatste maakt mijn man altijd, dus ik weet niet precies wat hij er allemaal in doet...
Pineco- Prater
- Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13
Twellie schreef:Couscous-salade:
Ik doe er ook nog paprika bij! Heel lekker met gegrilde sardientjes!
Slakje- Ratel
- Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Ik blijf pilaf lekker en makkelijk vinden en voordat wij een afwasmachine hadden vond ik het ook ideaal dat ik maar 1 pan hoefde af te wassen.
Ik bak wat kipfilet, een ui en knoflook en gooi daar zilvervliesrijst, een blikje tomatenblokjes, flink wat paprikapoeder, een kippen of tuinkruidenboullionblokje, een blikje tomatenblokjes en water zodat de rijst ruim onder staat (aan de hand van de hoeveelheid water gebruik ik 1 of 2 blokjes boullion). Het duurt iets langer dan rijst gewoon in water koken, de pilaf op laag vuur gaar laten worden en regelmatig roeren, als het klaar is hoef je de pilaf als het goed is niet af te gieten en is hij lekker smeuig. Zodra de pan van het vuur is gaan er gehalveerde kerstomaatjes en eventueel wat peterselie doorheen. Ik maak het vaak een dag van te voren en warm het dan gewoon weer op met een scheutje water erbij en voeg de tomaatjes op het laatste moment toe, lekker met komkommer in azijn bijvoorbeeld.
Ook vind ik minestronesoep heerlijk. En ik gebruik dan een heel simpel (en niet origineel) recept. Ik gebruik diepvries of verse Italiaanse groenten, knoflook en ui, daar gaat een blikje tomatenpuree bij wat je even meebakt en wat rozemarijn. Vervolgens ook weer boullionblokjes en water en de laatste 8 minuten elleboog macaroni. Als de soep in de kom zit er een schepje groene pesto en wat pittige geraspte kaas in doen. Zonder vlees, maar echt een goed vullende maaltijdsoep!
Ook maak ik geregeld een lekkere pastasaus, soms helemaal zelf en soms gebruik ik als basis een sugo, lekker veel groenten erin, olijven, net wat je lekker vind en dan verse tortellini of ravioli koken, alles samen in een ovenschaal doen en in de koelkast zetten, bij thuiskomst kaas er overheen strooien en alles in de oven zetten. Of ik maak soep van tortellini, een blikje tomatenblokjes, boullion, verse basilicum en vers geraspte Parmezaan.
Misschien net wat minder gezond maar ik maak op zondag ook vaak ragout voor maandag. Ik kook dan een kipfilet maar je kan ook kippendijen of kippenpoten nemen, dat is wat vetter en smaakvoller. Bij de kipfilet doe ik een ui, een boullionblokje en foelie. Als de kipfilet gaar is deze uit de boullionhalen en fijn snipperen met de ui, in een andere pan 2 eetlepelsboter met 2 eetlepelsbloem tot een mooie roux maken en de boullion bij gooien tot deze een mooie dikte heeft, daar vervolgens de kip, plakjes champignons, peper en lente-ui bij doen en dat serveren met notenrijst en iets van rauwkost bijvoorbeeld.
En nu komt ook weer de tijd van de maaltijdsalades denk eens aan spinazie, andijvie, witlof of bleekselderij salade bijvoorbeeld.
Ik bak wat kipfilet, een ui en knoflook en gooi daar zilvervliesrijst, een blikje tomatenblokjes, flink wat paprikapoeder, een kippen of tuinkruidenboullionblokje, een blikje tomatenblokjes en water zodat de rijst ruim onder staat (aan de hand van de hoeveelheid water gebruik ik 1 of 2 blokjes boullion). Het duurt iets langer dan rijst gewoon in water koken, de pilaf op laag vuur gaar laten worden en regelmatig roeren, als het klaar is hoef je de pilaf als het goed is niet af te gieten en is hij lekker smeuig. Zodra de pan van het vuur is gaan er gehalveerde kerstomaatjes en eventueel wat peterselie doorheen. Ik maak het vaak een dag van te voren en warm het dan gewoon weer op met een scheutje water erbij en voeg de tomaatjes op het laatste moment toe, lekker met komkommer in azijn bijvoorbeeld.
Ook vind ik minestronesoep heerlijk. En ik gebruik dan een heel simpel (en niet origineel) recept. Ik gebruik diepvries of verse Italiaanse groenten, knoflook en ui, daar gaat een blikje tomatenpuree bij wat je even meebakt en wat rozemarijn. Vervolgens ook weer boullionblokjes en water en de laatste 8 minuten elleboog macaroni. Als de soep in de kom zit er een schepje groene pesto en wat pittige geraspte kaas in doen. Zonder vlees, maar echt een goed vullende maaltijdsoep!
Ook maak ik geregeld een lekkere pastasaus, soms helemaal zelf en soms gebruik ik als basis een sugo, lekker veel groenten erin, olijven, net wat je lekker vind en dan verse tortellini of ravioli koken, alles samen in een ovenschaal doen en in de koelkast zetten, bij thuiskomst kaas er overheen strooien en alles in de oven zetten. Of ik maak soep van tortellini, een blikje tomatenblokjes, boullion, verse basilicum en vers geraspte Parmezaan.
Misschien net wat minder gezond maar ik maak op zondag ook vaak ragout voor maandag. Ik kook dan een kipfilet maar je kan ook kippendijen of kippenpoten nemen, dat is wat vetter en smaakvoller. Bij de kipfilet doe ik een ui, een boullionblokje en foelie. Als de kipfilet gaar is deze uit de boullionhalen en fijn snipperen met de ui, in een andere pan 2 eetlepelsboter met 2 eetlepelsbloem tot een mooie roux maken en de boullion bij gooien tot deze een mooie dikte heeft, daar vervolgens de kip, plakjes champignons, peper en lente-ui bij doen en dat serveren met notenrijst en iets van rauwkost bijvoorbeeld.
En nu komt ook weer de tijd van de maaltijdsalades denk eens aan spinazie, andijvie, witlof of bleekselderij salade bijvoorbeeld.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Ik vind zomers een pastasalade altijd ideaal. Pasta naar keuze koken (ik neem vaak penne of fusili (hoe schrijf je dat?)) en af laten koelen, vervolgens een schep yogonaise en tapende erdoor en eigenlijk verder alles wat je lekker vindt. Ik doe meestal rauwe paprika, kipfiletreepjes (gerookt), ananas, komkommerreepjes, cherrytomaatjes, olijven, kaas (port salut is erg lekker!), pijnboompitten.. Volgens mij was dat het. Super makkelijk recept en je kunt het heel goed van tevoren klaar maken.
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Wij eten tegenwoordig vaak een quiche, heb het helemaal ontdekt. Zo klaar en zowel warm als koud te eten.
Pestospaghetti met tonijn, recept vanaf ah.nl. Ik kan ff niet linken ivm ipad maar is erg lekker.
Daarnaast is zuurkool/shoarmaschotel ook favoriet masr dat is misschien wat winters.
Daarnaast is zuurkool/shoarmaschotel ook favoriet masr dat is misschien wat winters.
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Doe ongebakken en rechtstreeks in een ovenschaal:
- willekeurige zak groente (bijv voorgesneden champignon/preimix van de AH) of verse groente
- kortkokende pasta zoals macaroni of penne
- grote pot basistomatensaus, zo'n 150 mL water en wat pittige kruiden
- eventueel in stukjes gesneden diepvrieszalm of gebakken kip
alles goed doorroeren, laagje gerapste kaas erbovenop en een half uurtje in de oven. Het is nog geen 5 minuten werk, alles gaat rechtstreeks in de schaal en wordt gaar in de oven. En prima gezond afhankelijk van in welke verhoudingen je het doet.
- willekeurige zak groente (bijv voorgesneden champignon/preimix van de AH) of verse groente
alles goed doorroeren, laagje gerapste kaas erbovenop en een half uurtje in de oven. Het is nog geen 5 minuten werk, alles gaat rechtstreeks in de schaal en wordt gaar in de oven. En prima gezond afhankelijk van in welke verhoudingen je het doet.
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
Melis_je schreef:Doe ongebakken en rechtstreeks in een ovenschaal:
Deze ga ik proberen!
En op een graadje of 180 in de oven denk ik?
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
In mijn oven gaat het op 200 zonder voorverwarmen en ik zet mijn oven idd altijd iets hoger dan normaal. Als je oven 'normaal' is, is 180 misschien inderdaad beter.Lejow schreef:
Deze ga ik proberen!
En op een graadje of 180 in de oven denk ik?
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
Lusten je kinderen gerookte makreel? Of anders gewoon gekookte of gebakken kipfilet.
Daar heb ik namelijk een lekker receptje mee voor een salade voor in pita broodjes.
De makreel (of kip dus) door de blender fijn malen met een paar eetlepels magere kwark of Griekse yoghurt. Beetje knoflook, peper en zout, en andere smaakmakers (ik vind zelf cayenne peper altijd erg lekker maar da's misschien wel pittig voor ze) en wat komkommer, paprika en/of mais er door heen blenderen (mag helemaal egaal, mag ook nog lekker chunky). Dat mengseltje stop je dan in lekkere geroosterde pita broodjes (wij hebben vaak van die pita broodjes met smaak er aan, tomaat ofzo), en dan eventueel met nog wat sla blaadjes er bij. Zo heb je een lekker hapje, maar toch best gezond!
Oh en zalm marineren in balsamico is ook nog steeds m'n favoriet
Daar heb ik namelijk een lekker receptje mee voor een salade voor in pita broodjes.
De makreel (of kip dus) door de blender fijn malen met een paar eetlepels magere kwark of Griekse yoghurt. Beetje knoflook, peper en zout, en andere smaakmakers (ik vind zelf cayenne peper altijd erg lekker maar da's misschien wel pittig voor ze) en wat komkommer, paprika en/of mais er door heen blenderen (mag helemaal egaal, mag ook nog lekker chunky). Dat mengseltje stop je dan in lekkere geroosterde pita broodjes (wij hebben vaak van die pita broodjes met smaak er aan, tomaat ofzo), en dan eventueel met nog wat sla blaadjes er bij. Zo heb je een lekker hapje, maar toch best gezond!
Oh en zalm marineren in balsamico is ook nog steeds m'n favoriet
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Heel makkelijk recept: pittige kipwraps
Men neme:
Kip in blokjes
Geraspte kaas
Sla
Rode ui
Kipkruiden
Chilisaus
Wraps
Bak de kip in de pan met de kipkruiden. Snij ondertussen de ui en doe de sla, ui, geraspte kaas en de chilisaus in een grote kom Beetje peper en zout erbij. Hussel alles goed door elkaar en eet het daarna op een wrap. Eet smakelijk
Men neme:
Kip in blokjes
Geraspte kaas
Sla
Rode ui
Kipkruiden
Chilisaus
Wraps
Bak de kip in de pan met de kipkruiden. Snij ondertussen de ui en doe de sla, ui, geraspte kaas en de chilisaus in een grote kom Beetje peper en zout erbij. Hussel alles goed door elkaar en eet het daarna op een wrap. Eet smakelijk
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Of deze aardappelschotel, ik doe er dan zelf nog hamblokjes en champignons bij, erg simpel (ik ben zo'n fan van die site!)
http://www.lekkerensimpel.com/2012/10/06/simpele-basis-ovenschotel-met-aardappel-en-ui/
Dit lijkt me ook lekker
http://www.lekkerensimpel.com/2013/05/08/wraptaart-met-kip-creme-fraiche-en-bosui/
http://www.lekkerensimpel.com/2012/10/06/simpele-basis-ovenschotel-met-aardappel-en-ui/
Dit lijkt me ook lekker
http://www.lekkerensimpel.com/2013/05/08/wraptaart-met-kip-creme-fraiche-en-bosui/
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Ik houd van simpele gerechten, ik ga die bovenste zo maken. Leuke site ook!Sea of Trees schreef:Of deze aardappelschotel, ik doe er dan zelf nog hamblokjes en champignons bij, erg simpel (ik ben zo'n fan van die site!)
Dit lijkt me ook lekker
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
http://www.lekkerensimpel.com/2013/05/08/wraptaart-met-kip-creme-fraiche-en-bosui/[/quote[/url]]Sea of Trees schreef:Of deze aardappelschotel, ik doe er dan zelf nog hamblokjes en champignons bij, erg simpel (ik ben zo'n fan van die site!)
Dit lijkt me ook lekker
[url=http://www.lekkerensimpel.com/2013/05/08/wraptaart-met-kip-creme-fraiche-en-bosui/
Die wraptaart ziet er lekker uit. Ga ik ook eens maken. De versie met gehakt smaakt ook lekker. (al heet die tortillataart)
Die aardappel ui ovenschotel ziet er lekker uit, ik haak alleen altijd af als er melk of slagroom doorheen moet
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Wat 1 van mijn favoriete ovenschotels is, is een schotel met rode kool (kan voor het gemak uit een potje of de diepvries), rundergehakt en puree. Gehakt rul bakken, uitje en knoflook erbij. Ondertussen ook de rode kool warm maken en puree maken (uit een zakje). Daarna ovenschaal invetten, gehakt erin, daarover de rode kool, en afsluiten met de puree. Beetje paneelmeel erover, en eventueel wat geraspte kaas. Nog even in de oven om het laagje te laten kleuren.
Ook lekker is deze variant met runderreepjes in plaats van rundergehakt.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Een simpele, maar heerlijk pastasaus:
Een bak romatomaten ontvellen en in stukjes snijden, een (rode) ui en knoflook fruiten, gehakt rullen, champignons, paprika en een courgette erbij en daarna de tomaten en een blikje tomatenpuree toevoegen. Eventueel nog een scheutje rode wijn.
Een bak romatomaten ontvellen en in stukjes snijden, een (rode) ui en knoflook fruiten, gehakt rullen, champignons, paprika en een courgette erbij en daarna de tomaten en een blikje tomatenpuree toevoegen. Eventueel nog een scheutje rode wijn.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
\Blond schreef:Wat 1 van mijn favoriete ovenschotels is, is een schotel met rode kool (kan voor het gemak uit een potje of de diepvries), rundergehakt en puree. Gehakt rul bakken, uitje en knoflook erbij. Ondertussen ook de rode kool warm maken en puree maken (uit een zakje). Daarna ovenschaal invetten, gehakt erin, daarover de rode kool, en afsluiten met de puree. Beetje paneelmeel erover, en eventueel wat geraspte kaas. Nog even in de oven om het laagje te laten kleuren.
Dit is erg lekker inderdaad, vooral als je er ook nog ananasstukjes door doet.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Wat ik vandaag nog allemaal moet doen - lijstje
» M'n nichtje moet binnen 3 jr een nieuw hart krijgen.
» Nieuw kapsel/kleding nieuw 'leven'.
» Nu! [lijstje]
» To do-lijstje
» M'n nichtje moet binnen 3 jr een nieuw hart krijgen.
» Nieuw kapsel/kleding nieuw 'leven'.
» Nu! [lijstje]
» To do-lijstje
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: