Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

bijna 17 maanden en niet praten

+10
PapillonRose
ekjir@M
Dora
loesje
Parisienne
Jasmine
Susan
Thunder
Annemie
mauwmauw
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  mauwmauw ma 5 maa 2012 - 3:35

V is bijna 17 maanden en zegt nog niks verstaanbaars.Soms denk je dat hij een woordje zegt maar of hij het ook echt doet geen idee.Is hij gewoon laat of is het toch iets om zorgen over te gaan maken.
Ik heb wel het idee dat hij overal een beetje laat mee is qua ontwikkeling,zo kon hij pas zelf gaan zitten met ruim 12 maanden.En rollen ook pas met een maand of 7,5-8.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Gast ma 5 maa 2012 - 3:36

Ik zou me daar nu echt nog niet druk overmaken, hij is nog maar 17 maanden!
Je kan het wel stimuleren door boekjes met hem te lezen met makkelijke woordjes, dingen benoemen enzv.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  mauwmauw ma 5 maa 2012 - 3:40

ik maak me juist geen zorgen,omdat hij overal laat mee was,maar had het idee van moet ik dit juist wel gaan doen.Boekjes lezen lijkt me een goed idee,alleen heeft V het geduld van een paasei,en blijft niet stil bij je zitten staan met een boekje.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Annemie ma 5 maa 2012 - 3:44

Ik zou me ook geen zorgen maken, mijn zoontje is 20 maanden en die kruipt/loopt nog niet, hij trekt zichzelf ook nog niet op, hij zegt juist wel heel veel, oftewel, de 1 is gewoon sneller dan de ander met bepaalde dingen, komt vanzelf wel goed.

Bij mijn zoontje hielpen wel (grote) boekjes met op elke bladzijde 1 plaatje van een bepaald ding/dier en die dan benoemen.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Thunder ma 5 maa 2012 - 3:52

Mijn jongste praat pas sinds hij op de psz zit, dat was met net 24 maanden. Daarvoor zei alleen papa en mama. Nu gaat hij ineens heel hard en zegt hij best veel.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Susan ma 5 maa 2012 - 4:19

Met 17 maanden zou ik me er nog niet heel veel zorgen over maken, wel kun je, als je dat geruststelt, kunnen vragen of je zijn gehoor kunt laten testen.

Met 24 maanden komen ze er op het consultatiebureau vanzelf op terug, als hij dan nog niet praat kun je overleggen of je dan al stappen wil ondernemen of niet, maar de kans bestaat natuurlijk ook dat hij tussen nu en dan een inhaalslag maakt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Jasmine ma 5 maa 2012 - 4:36

J. is nu ook 17 maanden en praat ook amper. Ze brabbelt er wel vrolijk op los, produceert ook genoeg verschillende klanken (jaja, bah, paapaaapaaa, maaaammmmma, brmmbrmmbrrrrm, gehghe enz.)

Ik maak me er ook nog geen zorgen om. Het praten komt vanzelf. Met haar gehoor is in elk geval niks mis. Als ik haar roep komt ze gewoon. Als ik haar vraag wat te doen, doet ze dat. Ze reageert op mensen en er valt al redelijk goed met haar te communiceren. Ik ga er vanuit dat J. het op dat gebied gewoon goed doet, maar op het gebied van praten nog geen zin heeft.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Parisienne ma 5 maa 2012 - 4:39

Volgens mij is bij 2 jaar pas zorgelijk wanneer kindjes nog niet verstaanbaar kunnen praten. Ik zou het dus nog even de tijd geven.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Gast ma 5 maa 2012 - 4:47

het is jammer dat er direct geroepen wordt dat je je geen zorgen moet maken en dat kinderen zich in een eigen tempo ontwikkelen, dat ís ook zo, maar dat wil niet zeggen dat alles altijd wel goed komt.

De richtlijn is dat een kind met 18 maanden zo'n vijf verstaanbare, gerichte woorden uit spreekt. Als dit niet het geval is wil dit niet direct zeggen dat er iets aan de hand is, maar wél dat het een kindje is dat in de gaten gehouden zou moeten worden rondom de taalontwikkeling. Als logopedist zou ik je adviseren om uit te sluiten dat er iets aan de hand is met zijn gehoor. Verder kun je op internet heel veel tips lezen om de taalontwikkeling te stimuleren, voorlezen is daar één van, maar ook voor/met hem zingen, veel praten, veel uitleggen en hem bij veel dagelijkse dingen betrekken en daarbij veel praten.

En even over het gehoor: kinderen kunnen ook een minimaal gehoorverlies hebben, waardoor ze bepaalde klanken niet van elkaar kunnen onderscheiden. Een minimaal gehoorverlies valt ook niet tot nauwelijks op, vaak hebben ouders er geen idee van dat er iets mis is met het gehoor van hun kind. Bij een spraak-/taalontwikkeling dat (ver)laat op gang komt, adviseer ik ouders áltijd om het gehoor te laten controleren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  loesje ma 5 maa 2012 - 5:00

kan je kindje al lopen? het ene kindje gaat vaak eerder lopen en het andere gaat eerder praten of is juist heel sociaal. ieder kind is anders en ik zou me nog niet te veel zorgen maken. mijn zoontje zegt wel wat woordjes maar dat zegt hij heel binnenmonds en dus niet altijd zo verstaanbaar.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Susan ma 5 maa 2012 - 5:02

Rejoy. schreef:het is jammer dat er direct geroepen wordt dat je je geen zorgen moet maken en dat kinderen zich in een eigen tempo ontwikkelen, dat ís ook zo, maar dat wil niet zeggen dat alles altijd wel goed komt.

Dat laatste ben ik met je eens, mijn zoon is ook een lichtend voorbeeld van een situatie waarin het niet vanzelf goed is gekomen, toch vind ik 17 maanden nog erg jong. Met 24 maanden vind ik het een ander verhaal, bij een kind van nog geen anderhalf kan ik me voorstellen dat je hem nog even het voordeel van de twijfel geeft.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Dora ma 5 maa 2012 - 5:15

En jij en je vriend/man? Wanneer begonnen jullie met praten?
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het Brabantse land

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Gast ma 5 maa 2012 - 6:05

Susan schreef:
Rejoy. schreef:het is jammer dat er direct geroepen wordt dat je je geen zorgen moet maken en dat kinderen zich in een eigen tempo ontwikkelen, dat ís ook zo, maar dat wil niet zeggen dat alles altijd wel goed komt.

Dat laatste ben ik met je eens, mijn zoon is ook een lichtend voorbeeld van een situatie waarin het niet vanzelf goed is gekomen, toch vind ik 17 maanden nog erg jong. Met 24 maanden vind ik het een ander verhaal, bij een kind van nog geen anderhalf kan ik me voorstellen dat je hem nog even het voordeel van de twijfel geeft.

17 maanden is nog wel vroeg om verder te laten onderzoeken, dat zou ik ook niet doen, maar als je je zorgen maakt zou je zeker zijn gehoor eens kunnen testen. Als daar wel iets mis mee blijkt te zijn heeft de trage spraak-/taalontwikkeling een hele duidelijke oorzaak en zal hij zich dus ook niet optimaal gaan ontwikkelen.
Met 17 maanden hoef je verder nog niets te doen hoor, hooguit even in de gaten houden hoe hij zich ontwikkelt en hem wat stimuleren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  ekjir@M ma 5 maa 2012 - 6:49

J. is ook 17 maanden en zegt ook niets verstaanbaars. Ik weet dat hij met bffrrr een auto bedoeld en met PffPff de kat. Papa en mama heten alle twee Tata. Het begint de laatste maand net een beetje te komen.

Wij hebben hier baby´s eerste boekjes gehaald van de action met plaatjes en dan vertellen wij wat het is. Hij begint nu net een beetje de dingen aan te wijzen en in zijn taal te vertellen wat het is maar echt verstaanbaar is het niet.

ekjir@M
Prater
Prater

Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  PapillonRose ma 5 maa 2012 - 8:35

Hier is A. 16 maanden en zegt ook nog heel weinig. Omdat ik zelf erg verbaal ben ingesteld, en erg vroeg al heel goed praatte, moet ik echt moeite doen om me er niet druk om te maken. Natuurlijk heb je de ontwikkeling niet in de hand, maar ik wil er wel graag zo snel mogelijk bij zijn als er onderzoek of hulp nodig zou zijn. Al weet ik gelukkig ook wel dat dit nu nog echt niet aan de orde is. Maar omdat ik zelf zo vlug was, en ik alleen maar verhalen hoor van kindjes die zo vlug zijn met alles word ik soms aan het twijfelen gebracht.

Heb het voor de zekerheid laatst wel aangekaart op het CB, aangegeven wat ze al zegt en gevraagd of dit normaal is, en of ik eventueel ergens op moet letten. Ze zegt nu: mama, bah, woef en ja. En dat is prima. Ook 'praat' ze wel heel veel op haar eigen manier en dat is ook goed. Dus ik maak me hierdoor al minder zorgen en wacht rustig af hoe ze zich verder gaat ontwikkelen, mits het niet abnormaal lang duurt natuurlijk, dan doe ik weer even navraag (al is het maar voor mijn gemoedsrust, hihi).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  maiadebij ma 5 maa 2012 - 8:43

N zei papa en mama voor het eerst toen hij 20 maanden was. Er kwamen heel gestaag woordjes bij en soms kwam er een hele maand geen woord bij of vielen er weer woorden weg die hij eerder wel kon. Het duurde bij hem dus ook best wel lang. Hij was 30 maanden toen hij wel wat begon te kletsen en vertellen en tegen zijn 3e jaar gaat het eindelijk in sneltreinvaart en kletst hij de oren van mijn hoofd. Deze week hebben mijn man en ik weer het idee dat hij een sprong gemaakt heeft.

Ik maakte me ook best zorgen en ben bij een logopediste geweest. Hij was toen volgens mij 2,5 jaar, maar ze kon weinig. Hij praatte gewoon niet en was te verlegen om in te gaan op haar spel/ opdrachtjes. Dus na 3 keer zijn we ermee gestopt. Uiteindelijk is het vanzelf goed gekomen. Als je je zorgen maakt kan je altijd eens een logopediste bellen voor advies.

Ik ben blij dat hij ons eerste kind is, als J eerst was gekomen dan had ik me veel meer zorgen gemaakt! Zij kent nu al zo'n 100 woorden en maakt al echt zinnen. Groot verschil bij broer en zus dus.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Printje ma 5 maa 2012 - 8:51

Ik zou me ook niet meteen zorgen maken maar wel eventueel naar zijn gehoor laten kijken. Het zou erg jammer zijn als dat het is en hij daardoor een achterstand oploopt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  mauwmauw ma 5 maa 2012 - 8:56

Ook 'praat' ze wel heel veel op haar eigen manier en dat is ook goed

Dat doet V ook,zijn kwek staat geen 5 minuten stil,het is alleen echt in zijn eigen taaltje.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  mauwmauw ma 5 maa 2012 - 8:59

soms ben ik wel bang dat zijn gehoor niet goed is,ik heb zelf namelijk een gehoor afwijking.Maar ik merk niet dat hij niet goed hoort,maar zoals al eerder gezegd is,hoef je het kleinste gehoorafwijking niet meteen te merken.Bij mij kwamen ze er ook pas mee toen ik 12 was.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Gast ma 5 maa 2012 - 9:01

mauwmauw schreef:soms ben ik wel bang dat zijn gehoor niet goed is,ik heb zelf namelijk een gehoor afwijking.Maar ik merk niet dat hij niet goed hoort,maar zoals al eerder gezegd is,hoef je het kleinste gehoorafwijking niet meteen te merken.Bij mij kwamen ze er ook pas mee toen ik 12 was.

In dat geval zou ik zéker naar zijn gehoor laten kijken. Het is zonde als jullie er pas over een hele tijd achter zouden komen! Je kunt hiervoor terecht bij de huisarts die een doorverwijzing naar het audiologisch centrum voor jullie kan regelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  mauwmauw ma 5 maa 2012 - 9:06

Rejoy. schreef:
mauwmauw schreef:soms ben ik wel bang dat zijn gehoor niet goed is,ik heb zelf namelijk een gehoor afwijking.Maar ik merk niet dat hij niet goed hoort,maar zoals al eerder gezegd is,hoef je het kleinste gehoorafwijking niet meteen te merken.Bij mij kwamen ze er ook pas mee toen ik 12 was.

In dat geval zou ik zéker naar zijn gehoor laten kijken. Het is zonde als jullie er pas over een hele tijd achter zouden komen! Je kunt hiervoor terecht bij de huisarts die een doorverwijzing naar het audiologisch centrum voor jullie kan regelen.
ik moet voor mezelf volgende week bij mijn kno arts zijn,die weet precies wat ik heb,zal met hem eens overleggen wat hij vindt,ik snap dat je zegt dat juist zijn gehoor moet laten testen,Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van hij is overal laat mee in zijn ontwikkeling.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Susan ma 5 maa 2012 - 9:10

mauwmauw schreef:

ik moet voor mezelf volgende week bij mijn kno arts zijn,die weet precies wat ik heb,zal met hem eens overleggen wat hij vindt,ik snap dat je zegt dat juist zijn gehoor moet laten testen,Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van hij is overal laat mee in zijn ontwikkeling.

Ja, maar waarom zou je er niet naar laten kijken? Kinderen die laat zijn in hun motorische ontwikkeling zijn soms júist vroeg in hun taalontwikkeling, dus dat hij met die andere dingen laat is wil niet per se zeggen dat het logisch is dat hij hier ook laat mee is. Stel je voor dat je er over een hele tijd pas achterkomt dat hij inderdaad minder goed hoort en dat je dan pas actie onderneemt, dan is zijn achterstand alleen maar groter geworden, sla je jezelf dan niet voor je kop?

Ik snap wel dat sommige ouders er niet uit zichzelf opkomen om het te doen, maar als je het wel overweegt en het vervolgens niet doet dan vind ik dat wel zonde.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  mauwmauw ma 5 maa 2012 - 9:16

Susan schreef:
mauwmauw schreef:

ik moet voor mezelf volgende week bij mijn kno arts zijn,die weet precies wat ik heb,zal met hem eens overleggen wat hij vindt,ik snap dat je zegt dat juist zijn gehoor moet laten testen,Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van hij is overal laat mee in zijn ontwikkeling.

Ja, maar waarom zou je er niet naar laten kijken? Kinderen die laat zijn in hun motorische ontwikkeling zijn soms júist vroeg in hun taalontwikkeling, dus dat hij met die andere dingen laat is wil niet per se zeggen dat het logisch is dat hij hier ook laat mee is. Stel je voor dat je er over een hele tijd pas achterkomt dat hij inderdaad minder goed hoort en dat je dan pas actie onderneemt, dan is zijn achterstand alleen maar groter geworden, sla je jezelf dan niet voor je kop?

Ik snap wel dat sommige ouders er niet uit zichzelf opkomen om het te doen, maar als je het wel overweegt en het vervolgens niet doet dan vind ik dat wel zonde.
ja daar heb je ook wel gelijk in,denk dat ik het er met mijn kno arts over ga hebben,misschien kan ik een afspraak bij hem maken zonder verwijzing.hij weet mijn afwijking,wat aangeboren is.V is trouwens met moeite geslaagd voor zijn gehoortest toen die net geboren was,duurde een hele tijd voor ze een goede uitslag had.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Gast ma 5 maa 2012 - 9:16

mauwmauw schreef:
Rejoy. schreef:
mauwmauw schreef:soms ben ik wel bang dat zijn gehoor niet goed is,ik heb zelf namelijk een gehoor afwijking.Maar ik merk niet dat hij niet goed hoort,maar zoals al eerder gezegd is,hoef je het kleinste gehoorafwijking niet meteen te merken.Bij mij kwamen ze er ook pas mee toen ik 12 was.

In dat geval zou ik zéker naar zijn gehoor laten kijken. Het is zonde als jullie er pas over een hele tijd achter zouden komen! Je kunt hiervoor terecht bij de huisarts die een doorverwijzing naar het audiologisch centrum voor jullie kan regelen.
ik moet voor mezelf volgende week bij mijn kno arts zijn,die weet precies wat ik heb,zal met hem eens overleggen wat hij vindt,ik snap dat je zegt dat juist zijn gehoor moet laten testen,Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van hij is overal laat mee in zijn ontwikkeling.

wat susan zegt: waarom zou je het níet doen?

De onderzoeken zijn geen ingrijpende onderzoeken en je kunt er wel iets héél belangrijks mee uit sluiten. Als blijkt dat er wel wat mis is met zijn gehoor dan gaat hij zich never nooit niet goed ontwikkelen op spraak-/taalgebied. Kinderen móeten horen om zelf te gaan praten. Hoe groter de achterstand, moe meer werk je er straks mee hebt om die achterstand in te lopen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  mauwmauw ma 5 maa 2012 - 9:20

jullie hebben helemaal gelijk,ik ga zorgen dat hij die gehoortest gaat krijgen,is er niks aan de hand dan is er toch na gekeken,is er wel wat kunnen we maatregelen nemen.

Weet iemand hoe een gehoor test in zijn werk gaat bij die kleintjes?ik heb ze zelf vaak genoeg gehad,maar die waren met piepjes en dan moest ik aangeven dat ik het piepje hoorde maar V kan dat natuurlijk niet.Ook heb ik zo'n apparaat in me oor gehad wat druk gaf,wat die precies meet weet ik niet precies meer.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijna 17 maanden en niet praten Empty Re: bijna 17 maanden en niet praten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum