Terug naar school?
+4
TukTuk
Zora
Polly
Stuiterbal
8 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Terug naar school?
Op het forum lees ik vaak dat meiden op latere leeftijd terug naar school gaan. Ik heb me vaak afgevraagd hoe deze meiden dit doen, want schoolgeld + boekengeld voor het hbo is niet goedkoop. De reden waarom ik het tien jaar geleden tot nu niet heb gedaan. (Er kwam altijd wel iets tussen)
Sinds een aantal weken kriebelt het enorm om toch terug te gaan naar school. Maar ik weet niet waar ik moet beginnen, waar ik rekening mee moet houden, wat ik moet doen en laten, hoe ik het plaatje financieel rondkrijg.
Dus voor de meiden die terug zijn gegaan naar school, hoe doen jullie dat? Of hebben jullie dat gedaan?
Sinds een aantal weken kriebelt het enorm om toch terug te gaan naar school. Maar ik weet niet waar ik moet beginnen, waar ik rekening mee moet houden, wat ik moet doen en laten, hoe ik het plaatje financieel rondkrijg.
Dus voor de meiden die terug zijn gegaan naar school, hoe doen jullie dat? Of hebben jullie dat gedaan?
Gast- Gast
Re: Terug naar school?
Ik ga ook terug naar school. Een voltijd studie zou niet haalbaar zijn voor mij gezien mijn alleenstaande woon situatie. Daarom kies ik voor een deeltijd studie. Deze opleiding word betaald vanuit de organisatie en ik krijg een leerling salaris wat meer dan genoeg is om mee rond te komen.
Ik ga idd best achteruit met mijn salaris maar ik heb het ervoor over omdat het mijn droom is wat ik wil waarmaken en over een paar jaar zal ik vast weer wat meer verdienen !
Ik ga idd best achteruit met mijn salaris maar ik heb het ervoor over omdat het mijn droom is wat ik wil waarmaken en over een paar jaar zal ik vast weer wat meer verdienen !
Stuiterbal- Kletskop
- Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11
Vanuit het werk, Stella? Of gaat het hier om een andere organisatie?
Ik woon natuurlijk op mezelf en ben afhankelijk van mijn eigen inkomsten. Wanneer ik terug naar school ga, moet ik inleveren en dat vind ik absoluut geen probleem, voor een aantal jaren, zolang ik mijn vaste lasten en mijn boodschappen maar kan betalen.
Het is namelijk al vanaf kinds af aan mijn droom geweest om verder te leren. En ik kan het wel blijven uitstellen tot het moment dat het kan, maar wie zegt dat het juiste moment zich ooit aandient? En dan blijf ik mezelf schuldig voelen dat ik niet het uiterste uit mezelf heb gehaald.
Ik woon natuurlijk op mezelf en ben afhankelijk van mijn eigen inkomsten. Wanneer ik terug naar school ga, moet ik inleveren en dat vind ik absoluut geen probleem, voor een aantal jaren, zolang ik mijn vaste lasten en mijn boodschappen maar kan betalen.
Het is namelijk al vanaf kinds af aan mijn droom geweest om verder te leren. En ik kan het wel blijven uitstellen tot het moment dat het kan, maar wie zegt dat het juiste moment zich ooit aandient? En dan blijf ik mezelf schuldig voelen dat ik niet het uiterste uit mezelf heb gehaald.
Gast- Gast
Eén van mijn goede vriendinnen is na een paar jaar terug gegaan naar school om een HBO studie te doen. Ze heeft het gefinancierd d.m.v. een maximale studielening, en ze woonde destijds samen met haar vriend waardoor ze de kosten van het alleen wonen een beetje kon drukken. Maar makkelijk was het volgens mij niet.
Ik heb zelf maar één jaar "pauze" genomen na mijn bachelor omdat ik wist dat het moeilijk zou zijn om terug te gaan naar school, en het is me niet meegevallen.
Als je écht deze opleiding wil doen en je ook denkt dat je er werk in kan vinden als je klaar bent lijkt het me zeker de moeite waard, het gaat wel om de rest van je leven. Maar als je twijfelt over wat je wil doen of als je een opleiding wil gaan doen waar niet veel werk in te krijgen is zou ik er nog eens extra hard over nadenken. Als je alles zelf moet financieren zal het namelijk niet makkelijk worden, maar waar een wil is, is een weg.
Ik heb zelf maar één jaar "pauze" genomen na mijn bachelor omdat ik wist dat het moeilijk zou zijn om terug te gaan naar school, en het is me niet meegevallen.
Als je écht deze opleiding wil doen en je ook denkt dat je er werk in kan vinden als je klaar bent lijkt het me zeker de moeite waard, het gaat wel om de rest van je leven. Maar als je twijfelt over wat je wil doen of als je een opleiding wil gaan doen waar niet veel werk in te krijgen is zou ik er nog eens extra hard over nadenken. Als je alles zelf moet financieren zal het namelijk niet makkelijk worden, maar waar een wil is, is een weg.
Polly- Kletskop
- Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10
Polly; Mijn opa zei altijd dat ik advocaat moest worden. En niet veel later had ik bedacht dat ik rechten wilde studeren. Maar ik wil geen advocaat worden en ook niet dagelijks bezig zijn met rechten van de mens. Zoals juridisch medewerker o.i.d. Ik vind het wel interessant om te weten wat iemand kan verwachten in een geschil, maar niet om daar mijn levenswerk van te maken.
Ik heb in de afgelopen weken een paar testen moeten maken, o.a. een studietest, en daar kwam wederom uit, net als jaren geleden dat bedrijfskunde (MER) me het beste past. En daar wil ik dan nu ook voor gaan. En volgens mij zijn daar aardig wat banen in te vinden. Of ik moet me vergissen?
Ik heb in de afgelopen weken een paar testen moeten maken, o.a. een studietest, en daar kwam wederom uit, net als jaren geleden dat bedrijfskunde (MER) me het beste past. En daar wil ik dan nu ook voor gaan. En volgens mij zijn daar aardig wat banen in te vinden. Of ik moet me vergissen?
Gast- Gast
Nee hoor, dat klinkt heel logisch. Met MER kun je altijd wel ergens aan de slag. Wilde het alleen nog even noemen omdat vriendin nu dus wel al lang thuis zit omdat er geen werk is te vinden in wat ze heeft gestudeerd (iets vaags). Zo zonde dan.
Jammer dat je een hele rechtenstudie voor niks hebt gedaan, maar beter nu erachter komen wat je wél wil dan wanneer je 60 bent Succes in ieder geval!
Jammer dat je een hele rechtenstudie voor niks hebt gedaan, maar beter nu erachter komen wat je wél wil dan wanneer je 60 bent Succes in ieder geval!
Polly- Kletskop
- Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10
Ik doe nu naast mijn baan weer een universitaire studie. Wel in de avond, anders is het niet haalbaar. Vooralsnog is het redelijk te doen. Over 2 jaar ga ik mijn 2e master doen, en dan hou ik mijn hart wel vast voor de extra hoge kosten, en stage lopen. Dat wordt lastig naast mijn werk.
Mijn insteek was: ik wil mijn kennis en ervaring verbreden. De afgelopen jaren kon ik weinig met mijn huidige opleiding, en de situatie verandert nauwelijks. Nu kan ik iig beginnen met die studie... ik zie over een jaar wel weer. Heb nagedacht en nagedacht, maar kwam er niet écht uit. Ik ben het nu maar gewoon gaan doen.
Mijn insteek was: ik wil mijn kennis en ervaring verbreden. De afgelopen jaren kon ik weinig met mijn huidige opleiding, en de situatie verandert nauwelijks. Nu kan ik iig beginnen met die studie... ik zie over een jaar wel weer. Heb nagedacht en nagedacht, maar kwam er niet écht uit. Ik ben het nu maar gewoon gaan doen.
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10
Mijn ouders hebben de geldkraan op mijn 16e al dichtgedraaid voor het studeren. Daarna moest ik het zelf betalen. Ik heb mijn MBO-4 dan ook pas op latere leeftijd gehaald. En ik heb een blauwe maandag aan de opleiding Rechten deelgenomen. (heb het door omstandigheden moeten afbreken) Maar mijn baaninteresses liggen op het hbo-vlak, dus ik vind dat het nu tijd wordt om dit ook te verdienen. En dit houdt in dat ik nu eindelijk terug naar school moet.
Gast- Gast
Ik heb ook een goede baan opgezegd om weer naar school te gaan. Ben rond die tijd gaan samenwonen met mijn vriend en we wonen vrij goedkoop, dat scheelt.
Ik krijg studiefinanciering (basisbeurs), leen volledig bij, inclusief collegegeld krediet, dus heb straks wel een enorme schuld, en ik werk iedere zaterdag, en verdien per zaterdag rond de 110/120 euro.
Over een maandje of 2 hoop ik die lening wel te kunnen verlagen, had nog wat achterstallige dingen te betalen namelijk.
Verder scheelt het enorm dat mijn collegegeld maar 570 euro per jaar is, lang leve studeren in België!
Daar staat wel tegenover dat ik hier een kamer moet huren voor door de weeks, maar daar is niks aan te doen. Die opleiding zit nou eenmaal alleen niet in NL.
Het is dus zeker niet makkelijk, en ik zou als ik jou was nu echt zoveel mogelijk gaan sparen zolang je nog werkt, want je zal het hard nodig hebben!
Ik krijg studiefinanciering (basisbeurs), leen volledig bij, inclusief collegegeld krediet, dus heb straks wel een enorme schuld, en ik werk iedere zaterdag, en verdien per zaterdag rond de 110/120 euro.
Over een maandje of 2 hoop ik die lening wel te kunnen verlagen, had nog wat achterstallige dingen te betalen namelijk.
Verder scheelt het enorm dat mijn collegegeld maar 570 euro per jaar is, lang leve studeren in België!
Daar staat wel tegenover dat ik hier een kamer moet huren voor door de weeks, maar daar is niks aan te doen. Die opleiding zit nou eenmaal alleen niet in NL.
Het is dus zeker niet makkelijk, en ik zou als ik jou was nu echt zoveel mogelijk gaan sparen zolang je nog werkt, want je zal het hard nodig hebben!
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Kan je de MER niet in deeltijd doen? Dus 1 of 2 avonden in de week naar school? Als je nog nooit hbo hebt gedaan, betaal je dus gewoon collegegeld en dat is tegenwoordig voor deeltijd rond de 1600/1700 per jaar? Komt er nog wat voor boeken bovenop, dus in totaal pak en beet 2000 euro in een jaar. Ik neem aan dat als je fulltime werkt, dat wel te betalen is. Tenminste, je hebt vaker gezegd dat je best goed verdient.
Ik zou er in ieder geval wel voor gaan als je de mogelijkheid hebt.
Ik zou er in ieder geval wel voor gaan als je de mogelijkheid hebt.
Gast- Gast
Jolicious; Ik verdiende absoluut niet slecht. Maar momenteel ben ik werkloos. En door het gebrek aan diploma's of dé diploma, ben ik bang dat ik dit loon nooit meer zal verdienen. En dan wordt het qua geld aardig een opgave. Maar is er voor iemand met een koopwoning ook stufi?
Edit: MER is aan de Hanze er ook in deeltijd. Dat wilde ik ook gaan doen. Want ik red het niet als alleenstaande om volledig te gaan studeren.
Edit: MER is aan de Hanze er ook in deeltijd. Dat wilde ik ook gaan doen. Want ik red het niet als alleenstaande om volledig te gaan studeren.
Laatst aangepast door Gisele op ma 27 feb 2012 - 8:44; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Hoe oud ben je? Want als je nog geen HBO hebt gedaan kun je voor je 30e nog studiefinanciering aanvragen. Dit mag doorlopen tot je 34e, zonder studieonderbreking of stopzetting van je stufi. Dit heeft mijn vriend ook gedaan, hij is nu aan het afstuderen van zijn HBO en hij is 33.
Edit: ook met een koophuis krijg je dan uitwonende beurs en OV. Ze kijken, gek genoeg, nog wel naar het inkomen van je ouders. Maar mijn vriend zijn ouders hebben een goedlopend eigen bedrijf en hij krijgt gewoon maximale uitwonende beurs. Komt denk ik door zijn leeftijd?
Edit: ook met een koophuis krijg je dan uitwonende beurs en OV. Ze kijken, gek genoeg, nog wel naar het inkomen van je ouders. Maar mijn vriend zijn ouders hebben een goedlopend eigen bedrijf en hij krijgt gewoon maximale uitwonende beurs. Komt denk ik door zijn leeftijd?
Laatst aangepast door Aziraphale op ma 27 feb 2012 - 8:48; in totaal 2 keer bewerkt
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Aziraphale schreef:Hoe oud ben je? Want als je nog geen HBO hebt gedaan kun je voor je 29e nog studiefinanciering aanvragen. Dit mag doorlopen tot je 34e, zonder studieonderbreking of stopzetting van je stufi. Dit heeft mijn vriend ook gedaan, hij is nu aan het afstuderen van zijn HBO en hij is 33.
Ik word over 6 maanden 30. Dus dan ben ik te laat?
Gast- Gast
Gisele schreef:Aziraphale schreef:Hoe oud ben je? Want als je nog geen HBO hebt gedaan kun je voor je 29e nog studiefinanciering aanvragen. Dit mag doorlopen tot je 34e, zonder studieonderbreking of stopzetting van je stufi. Dit heeft mijn vriend ook gedaan, hij is nu aan het afstuderen van zijn HBO en hij is 33.
ik bedoelde voor je 30e, op je 29e. Sorry
Maar...je wordt in augustus dus 30 of in september? Want de studies beginnen doorgaans per 1 september!
Aziraphale- Ratel
Aziraphale schreef:Gisele schreef:Aziraphale schreef:Hoe oud ben je? Want als je nog geen HBO hebt gedaan kun je voor je 29e nog studiefinanciering aanvragen. Dit mag doorlopen tot je 34e, zonder studieonderbreking of stopzetting van je stufi. Dit heeft mijn vriend ook gedaan, hij is nu aan het afstuderen van zijn HBO en hij is 33.
ik bedoelde voor je 30e, op je 29e. Sorry
Maar...je wordt in augustus dus 30 of in september? Want de studies beginnen doorgaans per 1 september!
Augustus al. Ik ben dus echt een jaar te laat. Want ik heb altijd gezegd dat ik voor mijn 30e mijn P zal halen. Shit, loop weer achter de feiten aan.
En de opleiding, deeltijd, is net weer begonnen. En instromen lukt niet, natuurlijk. Blegh, wat ben ik ook een dom ding.
Gast- Gast
Gisele schreef:Aziraphale schreef:Hoe oud ben je? Want als je nog geen HBO hebt gedaan kun je voor je 29e nog studiefinanciering aanvragen. Dit mag doorlopen tot je 34e, zonder studieonderbreking of stopzetting van je stufi. Dit heeft mijn vriend ook gedaan, hij is nu aan het afstuderen van zijn HBO en hij is 33.
Als je in deeltijd gaat studeren krijg je sowieso geen studiefinanciering.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Tania schreef:Gisele schreef:Aziraphale schreef:Hoe oud ben je? Want als je nog geen HBO hebt gedaan kun je voor je 29e nog studiefinanciering aanvragen. Dit mag doorlopen tot je 34e, zonder studieonderbreking of stopzetting van je stufi. Dit heeft mijn vriend ook gedaan, hij is nu aan het afstuderen van zijn HBO en hij is 33.
Als je in deeltijd gaat studeren krijg je sowieso geen studiefinanciering.
Hij studeert fulltime inderdaad. Wil Gisele dan deeltijd?
Edit: ik lees het al, haar edit over deeltijd was er pas na mijn post
Aziraphale- Ratel
Aziraphale, ik zal wel deeltijd moeten gaan doen. Het liefste had ik alles aan de wilgen gehangen en was ik voltijd gaan studeren, maar ik heb een eigen huis en ik ben alleenstaand, dus heb geen keuze in dat opzicht. Ik wist trouwens dat er bij deeltijd geen stufi is. Beetje dom van mezelf.
Gast- Gast
Gisele schreef:Vanuit het werk, Stella? Of gaat het hier om een andere organisatie?
Vanuit een nieuwe organisatie. Deze baan wat ik nu heb ga ik opzeggen.
Stuiterbal- Kletskop
- Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11
Ik geloof dat je MER ook via een thuisstudie kan doen, dus wellicht al je een baan weer hebt dat je dan op elk moment kan beginnen?
Gast- Gast
Jolicious schreef:Ik geloof dat je MER ook via een thuisstudie kan doen, dus wellicht al je een baan weer hebt dat je dan op elk moment kan beginnen?
Dat is een goed idee. Ga ik ook even naar kijken.
Gast- Gast
Ik ben ook op latere leeftijd gaan studeren. Ik heb ook een huis en gezin er moet dus ook gewoon brood op de plank komen. Ik krijg studiefinanciering en leen bij heb geen collegeldkrediet omdat het studiegeld in belgie heel laag is. Daarnaast werk ik ook nog. Ik ben super super blij dat ik dit nog mag meemaken en dat ik ook de kans krijg!
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
M@niek schreef:Ik ben ook op latere leeftijd gaan studeren. Ik heb ook een huis en gezin er moet dus ook gewoon brood op de plank komen. Ik krijg studiefinanciering en leen bij heb geen collegeldkrediet omdat het studiegeld in belgie heel laag is. Daarnaast werk ik ook nog. Ik ben super super blij dat ik dit nog mag meemaken en dat ik ook de kans krijg!
Je hebt gewoon recht op collegegeld krediet hoor, dus als je dat nodig hebt zou ik het gewoon er bij aanvragen.
Ze hebben dat toen speciaal voor mij uitgezocht, want ik moest 150 euro per maand gaan terug betalen vanwege onterechte aanvullende beurs, en ondanks het lage collegegeld mocht ik het gewoon aanvragen. Je moet gewoon aanvinken online dat je het instellingsgeld betaald en dan kan je aangeven hoeveel collegegeld krediet je wilt ontvangen, ik heb hem op volledig staan en dat is 150 euro per maand geloof ik.
Ze vragen namelijk niet naar de hoogte van je collegegeld.
TukTuk- Ratel
AngelNyn schreef:M@niek schreef:Ik ben ook op latere leeftijd gaan studeren. Ik heb ook een huis en gezin er moet dus ook gewoon brood op de plank komen. Ik krijg studiefinanciering en leen bij heb geen collegeldkrediet omdat het studiegeld in belgie heel laag is. Daarnaast werk ik ook nog. Ik ben super super blij dat ik dit nog mag meemaken en dat ik ook de kans krijg!
Je hebt gewoon recht op collegegeld krediet hoor, dus als je dat nodig hebt zou ik het gewoon er bij aanvragen.
Ze hebben dat toen speciaal voor mij uitgezocht, want ik moest 150 euro per maand gaan terug betalen vanwege onterechte aanvullende beurs, en ondanks het lage collegegeld mocht ik het gewoon aanvragen. Je moet gewoon aanvinken online dat je het instellingsgeld betaald en dan kan je aangeven hoeveel collegegeld krediet je wilt ontvangen, ik heb hem op volledig staan en dat is 150 euro per maand geloof ik.
Maar hoef je die niet terug te betalen dan?
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
M@niek schreef:AngelNyn schreef:M@niek schreef:Ik ben ook op latere leeftijd gaan studeren. Ik heb ook een huis en gezin er moet dus ook gewoon brood op de plank komen. Ik krijg studiefinanciering en leen bij heb geen collegeldkrediet omdat het studiegeld in belgie heel laag is. Daarnaast werk ik ook nog. Ik ben super super blij dat ik dit nog mag meemaken en dat ik ook de kans krijg!
Maar hoef je die niet terug te betalen dan?
Ja tuurlijk wel, maar dat moet iedereen! Het is precies hetzelfde als een lening, voor iedere student, waarom ze niet gewoon de maximale lening toen verhoogd hebben met 150 euro is mij een raadsel.
TukTuk- Ratel
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Terug naar af of terug naar beter?
» Naar school
» Ik wil weer naar school! Maar wat.....?
» Ziek naar school
» wel/niet naar school
» Naar school
» Ik wil weer naar school! Maar wat.....?
» Ziek naar school
» wel/niet naar school
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: