Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Istanbul in paar uur: wat MOET je zien?

+10
Poisongirl
Snoopy
Curious
Buddha88
Rush
Monte
Caro
Paper Crown
Pompoen
Marin
14 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Istanbul in paar uur: wat MOET je zien? Empty Istanbul in paar uur: wat MOET je zien?

Bericht  Marin zo 26 feb 2012 - 22:19

Ik vlieg zo naar Istanbul en heb vanmiddag en vanavond een paar uur tijd om de stad te zien. Probeer zo nog wel een reisgids app te downloaden maar iemand die me kan vertellen wat ik écht niet moet missen?

Ik weet dat er zo'n mooie moskee is, de blauwe moskee toch? Mag je daar in? Met gewone westerse kleren?
Ik wik graag gauw wat mooie foto's maken van wat iconische gebouwen in de stad. En weet iemand toevallig een mooi uitkijkpunt over de stad?

Nog andere tips?

Alvast bedankt!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Istanbul in paar uur: wat MOET je zien? Empty Re: Istanbul in paar uur: wat MOET je zien?

Bericht  Pompoen zo 26 feb 2012 - 22:26

Hagia Sofia is prachtig...maar staan altijd lange rijen, van buiten is er niet zo veel aan:
http://wendeljacobs.wordpress.com/2011/09/20/dag-18-hagia-sofia/

't water op is een goed idee, als het nog licht is. Je kunt gewoon in een openbaar vervoer boot naar de overkant stappen. Bijvoorbeeld naar üsküdür of Kadikoy en dan gewoon gelijk weer terug. Vanaf het water zie je gewoon heel veel!
http://wendeljacobs.wordpress.com/2011/09/13/dag-13-istanbul-uskudar-harem-en-kadikoy/

Verder is hét leven van Istanbul rond de Galatabrug:
http://wendeljacobs.wordpress.com/2011/09/13/dag-10-11-en-12-een-lange-treinreis-en-een-boers-paleis-bucuresti-istanbul/

Je weet wel dat het vliegveld echt ver van het centrum is he?

Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Istanbul in paar uur: wat MOET je zien? Empty Re: Istanbul in paar uur: wat MOET je zien?

Bericht  Marin zo 26 feb 2012 - 22:29

Ah dat laatste is handig om te weten ivm taxi tijd. Ik moet eerst pakketje afleveren en daarna pak ik wel taxi naar de stad. Boot is goede tip!

Oh ja shit hoe zit het met geld? Lira's ofzo toch?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen zo 26 feb 2012 - 22:33

Ja, Turkse Lira, je kunt ze gewoon pinnen in een automaat daar. Voor de boot heb je wel een muntgeld nodig (die gooi je in de automaat en dan komt er een bootmuntje uit), wij hebben dat daar de eerste keer toen wel kunnen wisselen volgens mij.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen zo 26 feb 2012 - 22:39

Bij het station hebben wij toen een Istanbul city plan gekocht, dat was wel handig...

Ik zou naar de Galatabrug gaan, dat is de bekendste brug van Istanbul en dan kun je naast de brug boten naar verschillende richtingen pakken. Ik zou bijvoorbeeld üsküdar pakken naar het Aziatische deel, dan kom je ook langs een mini-eilandje in het water met een kerk er op ('t eilandje is de kerk). Je kunt ook naar Harem gaan dan kom je er ook langs.
Er zijn per bestemming verschillende opstapplaatsen en als ik me goed herinner staat de bestemming er ook boven. Vanaf het water kun je allerlei mooie plaatsen langs zien komen.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Paper Crown zo 26 feb 2012 - 22:50

тыквашка schreef:Bij het station hebben wij toen een Istanbul city plan gekocht, dat was wel handig...

Ik zou naar de Galatabrug gaan, dat is de bekendste brug van Istanbul en dan kun je naast de brug boten naar verschillende richtingen pakken. Ik zou bijvoorbeeld üsküdar pakken naar het Aziatische deel, dan kom je ook langs een mini-eilandje in het water met een kerk er op ('t eilandje is de kerk). Je kunt ook naar Harem gaan dan kom je er ook langs.
Er zijn per bestemming verschillende opstapplaatsen en als ik me goed herinner staat de bestemming er ook boven. Vanaf het water kun je allerlei mooie plaatsen langs zien komen.

Nee, dat is het 'Kiz Kulesi' letterlijk vertaald: De toren van het meisje.Vroeger was er een rijke sultan, die kreeg een kindje en het kindje werd behekst door een boze fee. De fee zei, voor je dochters 18de verjaardag zal ze sterven aan een slangenbeet. De sultan dacht na, waar zijn toch geen slangen? Op zee natuurlijk! Hij maakte daar een torentje voor zijn kind en elke dag ging er iemand haar eten brengen. Tot op een dag in de mand waar het eten in zat een slang was gekropen en het meisje toch overleed.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Pompoen zo 26 feb 2012 - 23:08

2CKC2 schreef:
тыквашка schreef:Bij het station hebben wij toen een Istanbul city plan gekocht, dat was wel handig...

Nee, dat is het 'Kiz Kulesi' letterlijk vertaald: De toren van het meisje.Vroeger was er een rijke sultan, die kreeg een kindje en het kindje werd behekst door een boze fee. De fee zei, voor je dochters 18de verjaardag zal ze sterven aan een slangenbeet. De sultan dacht na, waar zijn toch geen slangen? Op zee natuurlijk! Hij maakte daar een torentje voor zijn kind en elke dag ging er iemand haar eten brengen. Tot op een dag in de mand waar het eten in zat een slang was gekropen en het meisje toch overleed.

Hee, dat wist ik niet!! Leuk verhaal! Eigenlijk keek ik gewoon op de kaart, zag een torentje en dacht: 't is een kerkje ofzo. ;-)
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin zo 26 feb 2012 - 23:21

Mooi verhaal!
CKC heb jij nog tips?
Wat moet ik qua eten bijv echt proberen?
Ik heb een hotel in sultanahmet, is dat t centrum?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Caro zo 26 feb 2012 - 23:24

Hou echt even rekening met op welk vliegveld je aankomt. Wij hebben er toen 2,5 uur over gedaan in de taxi vanaf het vliegveld. We hadden wel echt veel file, maar toch...

Je kan de blauwe moskee gewoon in. Je moet wel je schoenen uit, je armen, benen en je haren bedekt. Je komt dan in het gedeelte waar je inmag. Er is ook een afgezet gebied, daar mag je niet in..
Het was wel echt indrukwekkend!
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801

Bericht  Paper Crown zo 26 feb 2012 - 23:30

Marin schreef:Mooi verhaal!
CKC heb jij nog tips?

Ik zou naar 'Yerabatan saray' gaan. Dat is waar ook de Haga Sofia is. Vertaald is het: Verzonken kasteel. Maar eigenlijk is het een water bassein (schrijf je dat zo?!) uit de Romeinse tijd, geloof ik!
Het is er prachtig.. Een beetje mysterieus ook! Op dat plein waar het Haga Sofia is is ook een stukje lopen Topkapi sarayi. Moet je gewoon zien. Dat is zo mooi. Het is allemaal op hetzelfde plein.. alles kan je lopend doen en ik geloof dat het dichtbij je hotel is!
Istanbul in paar uur: wat MOET je zien? 750x562xyerebatan_saray_6.jpg.pagespeed.ic.CJS9eU7oxj
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Monte zo 26 feb 2012 - 23:59

Moet je alweer een pakketje afleveren? Wat snel achter elkaar, maar wel leuk! Wat ik me eigenlijk afvroeg, waarom laten ze jou dat pakketje brengen dan? Want een vlucht en hotel is toch heel kostbaar en ze kunnen belangrijke dingen toch ook aangetekend via de post doen? (is het wel echt 100% betrouwbaar?)
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Pompoen ma 27 feb 2012 - 0:01

Marin schreef:Mooi verhaal!
CKC heb jij nog tips?

Yoghurtlu kebab vond ik helemaal het einde, dat was een soort gegrild gehakt met tomatensaus, yoghurt en brood, zooo lekker!!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen ma 27 feb 2012 - 0:02

Monte schreef:Moet je alweer een pakketje afleveren? Wat snel achter elkaar, maar wel leuk! Wat ik me eigenlijk afvroeg, waarom laten ze jou dat pakketje brengen dan? Want een vlucht en hotel is toch heel kostbaar en ze kunnen belangrijke dingen toch ook aangetekend via de post doen? (is het wel echt 100% betrouwbaar?)

't is net zoiets als wanneer je als koerier in Nederland werkt en met de auto pakketjes rond moet brengen, het is betrouwbaarder, sneller etc. Aangetekend via de post naar het buitenland kan echt wel even tijd overheen gaan, Marin vertrekt vandaag met het pakketje en is er ook vandaag nog!

Laatst aangepast door тыквашка op ma 27 feb 2012 - 0:08; in totaal 1 keer bewerkt
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Rush ma 27 feb 2012 - 0:05

Wie, Marin? :P
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Pompoen ma 27 feb 2012 - 0:08

Rush schreef:Wie, Marin? :P

Haha oeps!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Monte ma 27 feb 2012 - 0:09

тыквашка schreef:
Monte schreef:Moet je alweer een pakketje afleveren? Wat snel achter elkaar, maar wel leuk! Wat ik me eigenlijk afvroeg, waarom laten ze jou dat pakketje brengen dan? Want een vlucht en hotel is toch heel kostbaar en ze kunnen belangrijke dingen toch ook aangetekend via de post doen? (is het wel echt 100% betrouwbaar?)

't is net zoiets als wanneer je als koerier in Nederland werkt en met de auto pakketjes rond moet brengen, het is betrouwbaarder, sneller etc. Aangetekend via de post naar het buitenland kan echt wel even tijd overheen gaan, Marin vertrekt vandaag met het pakketje en is er ook vandaag nog!
Ok, maar dan hebben bedrijven(want daar gaat het denk ik om toch?) dat geld er dus echt voor over?
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Pompoen ma 27 feb 2012 - 0:13

Monte schreef:
тыквашка schreef:

Ok, maar dan hebben bedrijven(want daar gaat het denk ik om toch?) dat geld er dus echt voor over?

Ja dat blijkt! Maar je moet bedenken dat wat het ze kost waarschijnlijk écht een schijntje is op hun omzet. Het gaat om misschien 1000 euro (ik roep maar wat, maar hotelkosten, ticket, vervoer ter plaatse + loon, ik denk dat het veel minder is) terwijl hun omzet over het algemeen vele malen hoger is.

Edit: en stel je hebt een filiaal in Istanbul en een filiaal in Nederland en in Istanbul liggen de loonkosten veel lager waarmee je een paar miljoen bespaard maar af en toe moet er een dosier, onderdeel o.i.d. snel van de ene plek naar de andere plek, dan nóg is het veel voordeliger om een paar keer zo'n koerier in te huren dan om het kantoor in Nederland te hebben.

Bij wijze van hoor, ik speculeer maar wat, maar voor ons is het bijna onbegrijpelijk dat je iemand even heen en weer laat gaan, maar in een business waar miljoenen in omgaan is dat weer heel anders.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Monte ma 27 feb 2012 - 0:38

Bedankt voor je uitleg. Ja dat vind ik inderdaad moeilijk voor te stellen en dan denk ik al gauw dat het niet helemaal safe is. Maar ik heb dan ook totaal geen verstand van het bedrijfsleven.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Pompoen ma 27 feb 2012 - 0:49

Monte schreef:Bedankt voor je uitleg. Ja dat vind ik inderdaad moeilijk voor te stellen en dan denk ik al gauw dat het niet helemaal safe is. Maar ik heb dan ook totaal geen verstand van het bedrijfsleven.

Mijn eerste reactie was ook een beetje zoals de jouwe, maar toen ik er dieper over na ging denken besefte ik me dat ik keek vanuit mijn eigen positie waarbij ik het écht belachelijk zou vinden om naar Istanbul te vliegen om iemand iets te brengen om vervolgens gelijk weer terug te vliegen. Maar dat is natuurlijk niet hoe je moet kijken, voor zo'n bedrijf kan het van groot belang zijn dat bepaalde dingen heel snel naar een ander land gebracht worden en wat is er dan betrouwbaarder dan 1 persoon daar naartoe sturen die de hele weg dat pakketje bij zich houd? Dan raakt het niet zoek en gaat het snel. Meestal binnen 24 uur.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin ma 27 feb 2012 - 3:29

Klopt wat pompoen zegt. Dit pakketje bestaat uit computer onderdelen en is van een bedrijf dat als policy heeft binnen 24u te leveren. Als ze dat niet doen kost het ze duizenden euro's aan 'boete'. Dus een ticket van €1000 (weet niet hoe duur dit ticket was maar Finland laatst was €700) is niks vergeleken de prijs die ze moeten betalen als het niet met spoed wordt vervoerd.
Ik als koerier moet dus super flexibel zijn. Zat vanochtend om half tien op de bank met koffie en vriend en kreeg ik telefoontje of ik binnen een uur op Schiphol kon zijn.
Het nadeel is dat je vaak maar heel kort op locatie bent, maar alles wordt dus vergoed en de frequent flyer Miles mag je zelf houden :-)

Ben nu gearriveerd op t vliegveld en sta in gigantische paspoort rij. Gaat dus ook van mn tijd af, balen. Zo eerst gauw pakketje afleveren en dan stad in. Korter dan ik had gedacht dus, balen. Maar die vriend is wel 38x in Istanbul geweest dit jaar dus ik kom er vast gauw weer. Ga in de stad gauw eten en rondlopen met camera, wat straatbeeld fotograferen. Dan zie ik de volgende keer wel echt wat toeristische dingen. Morgen om 8.00 vlieg ik alweer terug.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Buddha88 wo 29 feb 2012 - 9:00

Volgens mij is deze baan echt supertof, Marin.
Buddha88
Buddha88
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 88
Punten : 96
Registratiedatum : 08-06-11

Bericht  Curious wo 29 feb 2012 - 9:19

Inderdaad een hele gave baan zeg!! Zo kom je nog eens ergens.

Misschien een brutale vraag, maar verdient het ook goed?
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Bericht  Marin wo 29 feb 2012 - 10:19

Ja het is zeker heel erg tof! Zo kom je inderdaad nog eens ergens.

En nee, het verdient niet heel goed. Afhankelijk van hoe lang je weg bent tussen de 70 en 200 euro per keer. Maar toch..Voor twee daagjes is dat snel verdiend en alles wordt vergoed.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Snoopy do 1 maa 2012 - 0:44

Welke bedrijven bieden eigenlijk dit soort baantjes?
Je zegt dat je flexibel moet zijn, maar mag je een opdracht ook weigeren als het niet uitkomt?
Het lijkt mij wel heel gaaf om dit er bij te doen, maar ben niet altijd zo flexibel, als ik op m'n andere werk aan het werk ben kan ik niet zomaar weg natuurlijk.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Marin do 1 maa 2012 - 0:54

Het is een logistiek bedrijf. Maar zij krijgen opdrachten van bijv. computerbedrijven, of particulieren die iets kopen via een computerbedrijf wat direct verzonden moet worden.

Ja, je mag nee zeggen als het je echt niet goed uitkomt. Als ik een deadline heb bijvoorbeeld, of bij m'n moeder in Groningen zit (anders zou ik nooit meer daar heen kunnen). Maar hoe vaker dat voorkomt, hoe slechter voor je imago natuurlijk. Daarom is flexibiliteit wel een must, en eigenlijk moet je binnen een half uur van Schiphol wonen. Dat geldt nu voor mij nog niet, straks wel.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: