Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

recepten zonder fornuis

+6
Monte
Linda
tuttebel
Lotus_
Ellusss
sanne-84
10 plaatsers

Ga naar beneden

recepten zonder fornuis Empty recepten zonder fornuis

Bericht  sanne-84 wo 22 feb 2012 - 0:00

wegens verbouwen gaat moeten we het een tijdje doen zonder fornuis, en nu was ik op zoek naar recepten om toch klaar te kunne maken.
ik dacht een kookplaatje te hebben, maar volgens mij verwarmt deze alleen en kookt het niet. eitje bakken gaat wel, vlees moet ik nog uitproberen. aangezien we wel een oven/magentron tot beschikking hebben dacht ik een redelijk eind te kunnen komen (1 ding koken/bakken, rest in oven) maar als ik er niet op kan koken valt er dus een hoop weg..
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

recepten zonder fornuis Empty Re: recepten zonder fornuis

Bericht  Gast wo 22 feb 2012 - 0:07

Aardappel Anders bijvoorbeeld kan je in de oven doen want dat hoef je niet eerst voor te bakken. Met een groentetaart/schotel wordt dat wel lastiger. Maar dat kan je eten met salade bijvoorbeeld. Als je echt nog vlees erbij wilt, kan je vis in de oven doen, of Maggie braadstoom kip ofzo?

Verder pizza, pannekoeken/poffertjes, magnetronmaaltijden...kijk eens in het koel en vriesvak van de supermarkt. Weet niet hoelang je zonder zit, maar je kan ook een keer nog wat afhalen en dan kom je er wel denk ik. En anders jezelf gewoon uitnodigen bij anderen. :P

Gast
Gast

Bericht  sanne-84 wo 22 feb 2012 - 0:21

zitten denk ik ruim 2 maanden zonder;)
ik heb geluk dat ik op mn werk kan eten met een avonddienst, en idd bij anderen is ook al zeker aangeboden.
maar ik ben een beetje van het gezonde (en iemand anders kookt weer anders dan mij) enook niet graag afhankelijk van anderen..
*klinkt beetje verwend haha*
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 22 feb 2012 - 0:22

Misschien bij familie/vrienden koken voor een paar dagen en in bakjes meenemen om op te warmen in de magnetron.

Gast
Gast

Bericht  Ellusss wo 22 feb 2012 - 0:30

In 't studentenhuis waar ik woon heb ik ook wel eens periodes (als huisbaas aan 't klussen is) dat ik niet kan koken. Heb toen 'ontdekt' dat als je water kookt met de waterkoker, dit in 'n bakje wat in de magnetron kan giet, macaroni (oid) erbij en dan op 40 of 60 watt (dus niet voluit) een aantal minuten laat draaien, je dan ook prima macaroni (of wat er dan ook in zit) krijgt smile Het is niet ideaal maar het werkt wel!
Ellusss
Ellusss
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 247
Punten : 316
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Lotus_ wo 22 feb 2012 - 0:35

Aardappels kunnen ook in een bakje in de magnetron gekookt worden. Dat is mij ooit eens vertelt. Ik weet niet of het lekker is want heb er zelf geen ervaring mee.
Lotus_
Lotus_
Prater
Prater

Aantal berichten : 505
Punten : 545

Bericht  tuttebel wo 22 feb 2012 - 0:42

ik heb het ook een tijdje zonder fornuis moeten doen, maar gelukkig had mijn vriend zo'n kampinggas-pitje. Daar heb ik toen prima op kunnen koken. Het duurde alleen vaak wel wat langer voordat bijv het water kookte.
tuttebel
tuttebel
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 345
Punten : 352
Registratiedatum : 03-01-12

Bericht  Gast wo 22 feb 2012 - 0:42

Dus ovenschotels kan je wel maken of is het een magnetron?

- Lasagne vegatarisch
- Ovenschotels van maggi met aardappelschijfjes uit een zakje
- Ovenpatat en dan een kroket halen bij de snackbar
- Ik heb nog wel een recept voor je voor een hele lekkere ovenschotel 'Fantasia'. Zeg maar als je m wil hebben..

Gast
Gast

Bericht  Ellusss wo 22 feb 2012 - 0:47

Amazzonia schreef:Dus ovenschotels kan je wel maken of is het een magnetron?

- Lasagne vegatarisch
- Ik heb nog wel een recept voor je voor een hele lekkere ovenschotel 'Fantasia'. Zeg maar als je m wil hebben..

Hihi, hij klinkt alleen al leuk, ben wel benieuwd! Very Happy
Ellusss
Ellusss
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 247
Punten : 316

Bericht  Linda wo 22 feb 2012 - 0:55

Met alleen een oven kom je een reuze end. Wij gebruiken heel vaak alleen maar de oven.

Lekker aardappeltjes met olie en knoflook en kruiden. Groentestoof. Visje in aluminiumfolie. Kipkluifjes.

Er kan van alles in een oven.

Ik doe ook gewoon loempia's of frikandellen/kaassoufles in de oven, gaat best goed.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  sanne-84 wo 22 feb 2012 - 1:35

gister een eitje gekookt op de manier die beschreven werd bij de macaroni (weet ff niet meer wie reageerde) ook eerst water gekookt dmv waterkoker, daarna op pitje, maar heeft een half uur opgestaan, en water kookte nog niet. uiteindelijk bleken de eieren wel goed, dus geloof nu ook wel dat het met de macaroni zo kan. en als ej dat ook in de magnetron kan doen..!
ik dacht dat er bij veel ovengerechten wel wat voorgekookt/voorgebakken moest worden,vandaar dat ik het even niet meer wist.
en ik deed ook al vaak wat in de oven, maar 3 dingen (aardappels, kip/vis en groenten) past er niet in

maar ik zal jullie ideeen meenemen, en mss toch eens toegeven dat een beetje afhankelijkheid van anderen nu van toepassing is;)
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Bericht  Monte wo 22 feb 2012 - 1:37

Wat Jolee zei lijkt me erg handig. Gewoon een dag in de week of 2 weken bij familie alles klaarmaken(makkelijke dingen als pasta's, ovenschotels) en dan alles in bakjes in invriezen of in de koelkast. Dan krijg je toch lekker en gezond eten binnen en je hoeft het alleen nog maar op te warmen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Lotus wo 22 feb 2012 - 3:25

Groente kun je ook makkelijk bereiden in de magnetron.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  minoessepoes wo 22 feb 2012 - 20:30

Aardappels poffen in de magnetron. De aardappel wassen en daarna inprikken met een vork op een paar plaatsen en vervolgens per redelijk grote aardappel een minuut of 7 in de magnetron. Opensnijden en bijvoorbeeld een klodder zure room erin, is heerlijk. In blokjes kan je de aardappels ook verwerken in een gewone of een aardappelsalade.

Je kan natuurlijk ook ovenfrietjes maken, instant aardappelpuree of mihoen of couscous bijvoorbeeld wat je alleen hoeft te wellen in kokend water (uit de waterkoker bijvoorbeeld). Couscous is heel lekker als je een bouillonblokje door het water gooit bijvoorbeeld, lekker warm met een saus maar je kan er ook een salade van maken met feta, rode ui, citroensap, gerookte kip en rucola bijvoorbeeld. Je hebt toch ook van die kant en klare magnetronrijst toch? Of aardappeltjes uit de oven uiteraard.

Heb je een vriezer tot je beschikking? Dan zou ik nu alvast dingen voorbereiden en in bakjes invriezen. Pastasaus met lekker veel groenten erdoor, stoofvlees, ragout, zoet/zuresaus, saus voor in wraps (met vlees erdoor, helemaal klaar), dat soort dingen, dat kan je allemaal perfect opwarmen in de magnetron.

Of zalm pakketjes maken uit de oven met aluminiumfolie en citroen bijvoorbeeld, gewoon een recept google.
Ik maak zelf vaak witvis uit de oven, ingesmeerd met rode pesto en dan wat parmezaanse kaas erop als korstje, is in een kwartier a 20 minuten gaar. Je zou er klein gesneden aardappeltjes omheen kunnen leggen en groenten zoals ui, paprika, courgette dan heb je een volwaardige maaltijd.

Sowieso is het roosteren van groenten een goede optie. Ik vind geroosterde winterwortel met knoflook, een beetje olie en tijm uit de oven heel lekker bijvoorbeeld of gepofte (kers of pomodori)tomaatjes, ook weer olie en knoflook(poeder) er overheen sprenkelen en iets van oregano of Italiaanse kruiden bijvoorbeeld en wat peper en zout, dat is heerlijk. Groenten zoals courgette, aubergine, groene asperge, ui enz zijn ook op deze manier heel goed te bereiden in de oven. En dan heb je natuurlijk nog alle pot en blik groenten die je bijna allemaal in de magnetron kan opwarmen.

Maar zo kan je ook heel goed kipfilet bereiden, bijvoorbeeld gevuld met kruidenroomkaas en omwikkeld met spek, of ingesmeerd met groene pesto, daarop een geroosterde paprika (kan uit een pot) en daarna plakjes brie. Half uur in de oven voor een gemiddelde dikte kipfilet op 200graden.
Kippenpootjes op een rooster in de oven leggen en bijvoorbeeld insmeren met wat olie en kipkruiden en een half uurtje in de oven, klaar.

En wat natuurlijk heel lekker is, is een beenham uit de oven (bijvoorbeeld met een " marinade"m van bruine suiker, honing en citroensap). Dat kan je eventueel de ene dag gewoon met aardappelen/groente vlees eten en een dag later in plakjes met een honingmosterd saus, sla, komkommer enz of een chiabatta bijvoorbeeld.

Verder kan je natuurlijk nog salades maken, met gerookte kip, gerookte zalm, hamblokjes of blokjes salami. Je kan plakjes brie smelten in de oven (op aluminiumfolie leggen) en spek uitbakken in de oven. Dat is allemaal lekker door een salade.
Maar bijvoorbeeld ook salade van verse spinazie (met rode ui, tomaat, feta, olijven, gerookte kip en een dressing van olijfolie en citroensap), of andijviesalade (met spekjes (kan je ook uitgebakken kopen), aardappel (zie poffen), een gekookt ei, augurk, zilveruitjes en een dressing van mosterd/azijn/olie) of bleekselderijsalade (bijvoorbeeld met gerookte kip, walnoot, stukjes appel, een gekookt eitje en een ouderwetse slasaus). Dit zijn allemaal maaltijdsalades waar je eventueel nog wat brood bij kunnen eten.

Wij eten ook weleens gehaktballetjes in tomatensaus (uit de diepvries) met brood i.p.v pasta en dan lekker dippen. Of een keer iets van ragout (kan je opwarmen in de magnetron) met volkoren stokbrood bijvoorbeeld en een rauwkostsalade.

Of een hartige taart met bijvoorbeeld hamblokjes en tomaat (zonder het natte gedeelte), of gerookte kipfilet en broccoli (even geblancheerd in water uit de waterkoker), of uien (wel even gebakken op dat ene pitje) en plakjes rookworst, met een mengsel van pittige geraspte kaas, ei en een scheutje melk. En dat uit de oven.

Of simpele dingen zoals vissticks, kipnuggets of kant en klare loempia's uit de oven (bijvoorbeeld met een kopje Chinese tomatensoep). En je hebt ook nog van die Iglo vis en kip dingen voor uit de oven toch? En de Aldi heeft bijvoorbeeld lekkere chickenwings.

Je kan ook een simpele pizza magarita kopen en die zelf aankleden met allerlei groenten ed. Of pizza helemaal zelf maken. Of een keer een Elzasserpizza maken, is weer heel wat anders (recept staat op AH.nl). Je hebt van Danerol en AH eigen merk ook kant en klare pizza bodems.

Je kan water in de waterkoker koken en daarna in de pan doen met de deksel erop, misschien dat je het dan wel aan de kook krijgt op dat ene pitje?

(Of zoals we in onze studententijd weleens deden soep koken in een waterkoker, een ei, zalm of knakworstjes Embarassed (daarna is het misschien wel tijd voor een nieuwe waterkoker))

Op de site van Ah. nl kan je een filter instellen dit zijn bijvoorbeeld allemaal magnetron recepten: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/vinden?technique=magnetron&

Volgens mij kom je zo je maand best aardig door Very Happy
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 3:53

Ellusss schreef:
Amazzonia schreef:Dus ovenschotels kan je wel maken of is het een magnetron?

- Lasagne vegatarisch

Hihi, hij klinkt alleen al leuk, ben wel benieuwd! Very Happy

Het is ook super lekker, mn lievelingseten! Very Happy Recept is ooit bedacht door mn halfbroer op school..

Je neemt: groot blik champignon crèmesoep, groot bekertje creme fraiche, bieslook, pakje hamblokjes en meng dat met elkaar (Ja het is een rare combi, maar lekker!) Verdunnen met wat boullion tot een mooi sausje.
Vervolgens in een ingevette ovenschaal: laag aardappelschijfjes (voorgekookt), laag saus, laag aardappelschijfjes, laag saus.
Daarop een laag met plakjes tomaat (kan je nog ontvellen als je er zin in hebt) en een laag gemalen kaas.
45 min in de oven op 180 graden et voila!

Gast
Gast

Bericht  rapa nui do 23 feb 2012 - 7:03

sanne-84 schreef:zitten denk ik ruim 2 maanden zonder;)

Als het voor zo'n lange periode is kijk dan eens even bij de kringloop of op marktplaats of er niet een beter electrisch kookplaatje te koop is met meerdere standen waar je wel echt op kunt koken. Mijn vader heeft er vorige maand 1 bij de kringloop gekocht waar je zelfs 2 pannen op kunt zetten en was maar 15 euro.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 7:24

Je kan andijviestampot maken met ananes en blokjes kaas. Heb je alleen een waterkoker nodig.

Water koken, zakje aardappelpure, rauwe andijvie, eventueel blokjes kaas en/of ananas. Zelfs jus zou je kunnen maken met alleen de waterkoker en een zakje recepten zonder fornuis 394967

Gast
Gast

Bericht  sanne-84 do 23 feb 2012 - 21:04

@minoessepoesm dank je. Ik wist dat er veel in te vriezen was, maar zoveel.. 'jouw' gehaktballetje had ik bijv niet verwacht..
@amazonia,.klinkt apart, naar.wel lekker!
En de rest ook bedankt voor t meedenken!
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Bericht  SarahKey vr 24 feb 2012 - 0:30

Voor die twee maanden zou ik een partypan bij action kopen (iets van 17 euro volgens mij) dan kun je ook eens nasi of vlees roerbakken en braden. Wij gebruiken hem ook veel. En hebben hem ook gebruikt tijdens de verbouwingen.
Ideaal!
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Gast vr 24 feb 2012 - 0:33

Voor twee maanden zou ik gewoon even op marktplaats een elektrische kookplaat proberen te scoren.

Edit: wat hierboven ook al wordt gezegd dus.:P

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: