Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vegetarische recepten

+3
Coco
silly-one
Linda
7 plaatsers

Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Vegetarische recepten

Bericht  Linda ma 7 mei 2012 - 0:59

We gaan minderen met vlees en dus wat vaker vegetarisch eten in de week. Ik ben dus op zoek naar lekkere, maar niet al te ingewikkede, vegetarische recepten.
Ik wil liever geen kant en klare vleesvervangers eten. Mijn dochter en ik volgen een melk, ei en sojavrijdieet en die laatste 2 zitten voornamelijk in vleesvervangers.

Dus.. plaats hier je recept. Ik ben benieuwd! Vegetarische recepten 561177

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  silly-one ma 7 mei 2012 - 1:05

Wat ik altijd lekker vind is een gebakken eitje met daar doorheen een woksaus.
gewoon 2-3 eieren ( naar gewenste hoeveelheid) in een kom doen en daar doorheen wat woksaus. Dit goed opkloppen zodat je een roerei krijgt. Dit kan je dan zo bakken in een pan.
Daarbij doe je wat groenten wokken zoals bosui, paprika, tomaat, champignon etc. Deze leg je op het gebakken ei, ei dichtvouwen en eten maar. Misschien nog iets van rijst met een rode saus erbij en je hebt een heerlijke maaltijd. Vaak pak ik dan iets van notenrijst omdat deze meer smaak heeft van zichzelf en daarbij hoef ik dan geen rode saus te maken.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Coco ma 7 mei 2012 - 1:08

Linda schreef: Mijn dochter en ik volgen een melk, ei en sojavrijdieet en die laatste 2 zitten voornamelijk in vleesvervangers.


silly-one schreef:Wat ik altijd lekker vind is een gebakken eitje met daar doorheen een woksaus.
gewoon 2-3 eieren ( naar gewenste hoeveelheid) in een kom doen en daar doorheen wat woksaus. Dit goed opkloppen zodat je een roerei krijgt. Dit kan je dan zo bakken in een pan.
Daarbij doe je wat groenten wokken zoals bosui, paprika, tomaat, champignon etc. Deze leg je op het gebakken ei, ei dichtvouwen en eten maar. Misschien nog iets van rijst met een rode saus erbij en je hebt een heerlijke maaltijd. Vaak pak ik dan iets van notenrijst omdat deze meer smaak heeft van zichzelf en daarbij hoef ik dan geen rode saus te maken.



Vegetarische recepten 1578173417 Vegetarische recepten 1578173417
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  silly-one ma 7 mei 2012 - 1:15

Nois schreef:
Linda schreef: Mijn dochter en ik volgen een melk, ei en sojavrijdieet en die laatste 2 zitten voornamelijk in vleesvervangers.


silly-one schreef:Wat ik altijd lekker vind is een gebakken eitje met daar doorheen een woksaus.
gewoon 2-3 eieren ( naar gewenste hoeveelheid) in een kom doen en daar doorheen wat woksaus. Dit goed opkloppen zodat je een roerei krijgt. Dit kan je dan zo bakken in een pan.
Daarbij doe je wat groenten wokken zoals bosui, paprika, tomaat, champignon etc. Deze leg je op het gebakken ei, ei dichtvouwen en eten maar. Misschien nog iets van rijst met een rode saus erbij en je hebt een heerlijke maaltijd. Vaak pak ik dan iets van notenrijst omdat deze meer smaak heeft van zichzelf en daarbij hoef ik dan geen rode saus te maken.



Vegetarische recepten 1578173417 Vegetarische recepten 1578173417

Oeps, maar ja dan weet ik het ook niet.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  litllejoy ma 7 mei 2012 - 1:15

Gevulde rode paprika
Van de rode paprika het 'kopje' afsnijden. Hierna even 10 minuutjes grillen in de oven op 200 graden.
Ondertussen kook je rijst en roerbak je verschillende groente's met wat knoflook (normaal doe ik er nog kipfilet of gehakt doorheen, maar dit kun je dus ook weg laten waardoor het vegetarisch wordt).
Hierna roer ik de rijst en de groente door elkaar en voeg er nog een beetje ketjap aan toe.
Die mengsel stop je in de rode paprika en dit laat je dan nog even 10 minuutje extra grillen in de oven.
Eventueel met kaas er over maar lees dat je dit niet?

Gevulde komkommer een mengsel van tomaat, ui, knoflook en kruiden naar keus.
Hierna ook eventje grillen in de oven.
Ook dit kun je met kaas gratineren..

Uiensoep, tomatensoep, boerensoepgroenten, pompoensoep of er zijn nog genoeg andere vegetarische soepen.

Knoflookpasta met verschillende gewokte groente's.

Tomaat/ spinazie lasagne. Ik doe meestal gehakt door de tomatensaus, maar dit kun je natuurlijk ook weg laten.

Lasagne met ratatouille.

Andijvietaart.

Curry met bloemkool en erwten, maar nu twijfel ik even of je wel kokosmelk mag met dat dieet?

Ik weet niet of je eventueel wel meer vis wilt gaan eten of dat het echt puur om 'vegetarisch' gaat? Anders heb ik nog wel wat andere leuke recepten voor je.


Laatst aangepast door litllejoy op ma 7 mei 2012 - 1:20; in totaal 1 keer bewerkt
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Coco ma 7 mei 2012 - 1:16

Ik vind couscous met uien, rozijnen en kikkererwten altijd lekker voor een vegetarisch dagje. En Bisara, dat is denk ik arabisch voor erwtensoep. Ik maak het iig met spliterwten. Vegetarische recepten 253468018

Ik zal even nadenken wat ik nog meer maak wat vlees, melk, soja en ei vrij is.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Coco ma 7 mei 2012 - 1:23

Mag er trouwens wel vis inzitten?
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Gast ma 7 mei 2012 - 1:28

Spinazietaart!

Men neme bladerdeeg of deeg voor hartige taart (of mogen jullie dat dan ook niet?), je kunt diepvries spinazie gebruiken maar ook gewoon verse. Daar doe je lekker wat gebakken pijnboompitjes doorheen, ik doe altijd ook nog spekjes en geitenkaas of feta, maar dat kan dan dus niet.. Haha best lastig eigenlijk! Sorry!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Linda ma 7 mei 2012 - 1:30

Silly-one, het klinkt wel erg lekker hoor, dat wel! Maar helaas kan dat niet.

Littlejoy, die paprika klinkt ook goed! Soep lukt trouwens al goed, het gaat me nu met name om het avondeten (al kan soep natuurlijk ook 's avonds Vegetarische recepten 1578173417 )

Nois, vis mag wel, dochter is echt gek op vis. Maar ik ben nu meer op zoek naar echt volledig vegetarisch. Heb je een receptje van die couscous? Ik heb nog nooit couscous gemaakt, ben er wel benieuwd naar!

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Gast ma 7 mei 2012 - 1:33

Is het niet ontzettend moeilijk om soja-vrij vegetarisch te eten?

Het enige waar ik kan opkomen zijn recepten met groente en noten (maar producten om het 'smeuíig' te maken kun je dan al niet gebruiken - melk of ei -)

Misschien staan er wel lekkere recepten op pagina's waarbij deze allergies aan bod komen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  minoessepoes ma 7 mei 2012 - 1:34

Ik maak weleens een omelet met een wat nasi kruiden er door heen, dan wok ik in een andere pan wokgroenten en een zoet zure saus en vul de omelet dan als een wrap daarmee, je kan er eventueel ook nog rjist of mihoen door heen doen.

Verder maak ik weleens foe yong hai, ik heb geen recept bij de hand, maar op google kan je heel veel vinden.

Zo ook met gado gado met een gekookt eitje erin.

Wat ik zelf erg lekker vind is een stukje brie door een bloempapje (of een los geklopt eitje) halen, daarna door het paneermeel en dan bakken in de koekenpan. Heerlijk met gebakken aardappels, gewokte prei en een kerriesausje bijvoorbeeld. Maar je kan ook mozzarella paneren (vind ik persoonlijk een beetje flauw maar kan je op smaak brengen met verse basilicum bijvoorbeeld of wat rode pesto). En wat ik erg lekker vind hetzelfde maar dan met geitenkaas en daar een chutney van ui bij maken (genoeg recepten op internet te vinden).

Verder eten wij ook regelmatig soep van kastagne champignons (op basis van een blokje paddenstoelenbouillion) of uiensoep (op basis van tuinkruidenbouillion) bijvoorbeeld met een stokbroodje met kruidenboter of met kaas uit de oven bijvoorbeeld. Of minestronesoep, dan fruit ik een ui en knoflook, daar gaan Italiaanse (diepvries) groenten bij, een blikje tomatenpuree, rozemarijn, groente bouillion en de laatste 8 minuten wat elleboog macaroni meekoken. Net voor het serveren een schepje groene pesto en wat pittige geraspte kaas in de soep strooien, dan heb je echt een heerlijke maaltijdsoep!

Ik vind vegetarisch lasagne met extra mozzarella en lekker veel groenten en verse basilicum ook heerlijk en het is makkelijk te maken, of van te voren klaar te zetten zodat je het alleen in de oven hoeft te zetten als je thuis komt na het werk.

Ook maak ik vaak maaltijdsalades met bijvoorbeeld walnoot of pijnboompitjes, blokjes komijnenkaas, oude kaas, blauwe kaas of een gekookt eitje erdoor, dan is het helemaal niet erg dat het vlees ontbreekt.

Wat ik vroeger als kind echt een traktatie vond waren kaaspiepers, dat is eigenlijk aardappelpuree met heel veel kaas (mijn moeder gebruikte altijd de restjes van de blokken kaas), met een gekookt eitje en erwtjes.

Laatst heb ik ook falafel gemaakt, dat hadden we op pitabroodjes met reepjes rode paprika, rode ui en sla en een saus van magere kwark met knoflook (soort tzatziki). Maar dat was wel vrij bewerkelijk om te maken (ik had de balletjes in de koekenpan gebakken en niet gefrituurd). http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/442452/falafel/?rq=falafel

Of een pizza maken, eventueel op een kant en klare bodem, of op turksbrood als bodem bijvoorbeeld, lekkere tomatensaus maken (tomatenpuree, tomatenblokjes, knoflook, ui, Italiaanse kruiden en dat even in laten koken) en dan beleggen met allerlei soorten groenten zoals paprika, champignons, mais, ui, zongedroogde tomaat of verschillende soorten kaas.

Of zelf champignon ragout maken met een paddenstoelenbouillionblokje erbij en dan opeten met notenrijst en een frisse salade. Bladerdeegflapjes met een vulling van spinazie met feta en pijnboompitten en daar een Griekse salade naast eten van feta, rode ui, olijf, tomaat, komkommer bijvoorbeeld.

En laatst heb ik zelf sushi gemaakt en daar alleen maar vulling ingedaan zoals avocado, komkommer/ wortel, sesamzaadjes en omelet. Serveren met wasabi en soja saus, heerlijk!

Ik probeer ook 1 keer in de week een vegetarische maaltijd op tafel te zetten maar ik koop eigenlijk nooit vleesvervangers, bovenstaande recepten vind ik allemaal heerlijk en ik mis dan ook echt geen vlees.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  minoessepoes ma 7 mei 2012 - 1:37

Ah ik lees nu pas van de melk/ ei / soja allergie. Excuses dan valt de helft af!

Dat is wel lastig zeg, omdat ik zelf vaak kaas of ei pak als vervanging.

De soepen zouden kunnen en de ragout, salades met noten, de sushi en nu herinner ik me ook weer dat wij het laatst hebben gehad over de falafel toch?
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Coco ma 7 mei 2012 - 1:37

Ik zal het recept zo even zoeken. Ik doe het zelf altijd uit de losse pols.
Voor couscous gebruik ik gewoon een biologische volkoren variant die je maar 10 min hoeft te willen. Vind ik net zo prima smaken als de "echte" couscous.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Linda ma 7 mei 2012 - 1:40

Punk'd schreef:Is het niet ontzettend moeilijk om soja-vrij vegetarisch te eten?

Het enige waar ik kan opkomen zijn recepten met groente en noten (maar producten om het 'smeuíig' te maken kun je dan al niet gebruiken - melk of ei -)

Misschien staan er wel lekkere recepten op pagina's waarbij deze allergies aan bod komen?

Ik denk het zelf niet. Ik heb van de week kidneybonenburgers gemaakt, die waren echt lekker. En morgen staat er een schotel met linzen en broccoli op het menu.
In veel kant en klare dingen zitten soja, daarom wil ik die niet. Ketjap oid kan ik vervangen door natriumarme ketjap (daar zit geen soja in).
Room kan ik trouwens vervangen door haver- of speltroom, maar ik ben zelf sowieso niet zo van de romige sauzen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Linda ma 7 mei 2012 - 1:41

minoessepoes schreef:Ah ik lees nu pas van de melk/ ei / soja allergie. Excuses dan valt de helft af!

Dat is wel lastig zeg, omdat ik zelf vaak kaas of ei pak als vervanging.

De soepen zouden kunnen en de ragout, salades met noten, de sushi en nu herinner ik me ook weer dat wij het laatst hebben gehad over de falafel toch?

Ja, klopt! De falafel was goed gelukt! We hebben alleen geen friteuze, dus ik had ze gebakken, maar ik vond ze wel een beetje droog daardoor.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Coco ma 7 mei 2012 - 1:43

Oh gegrilde bataat (zoete aardappel) met kaneel, ook erg lekker.

Een bataat wassen en 20-30 minuten koken. Ligt beetje aan de dikte. Daarna doormidden snijden, en er kaneel en eventueel cayenne peper opdoen. Wat olie in een grillpan, of op de elektrische bbq zonder olie, minuutje of 5-10. Lekker met kokosolie ipv olijfolie o.i.d.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Mizz_S ma 7 mei 2012 - 2:05

Gevulde paprika's: ik doe er meestal champignons, ui en cashewnoten in, en dan geraspte kaas erover (maar dat kun je natuurlijk weglaten) en dan in de oven. Lekker met rijst of stokbrood bijvoorbeeld.

Heel veel pasta's kun je natuurlijk ook vegetarisch maken (eten jullie wel pasta? dat ben ik even kwijt...). Bijvoorbeeld een lekkere pasta met tomatensaus, ui, champignons, paprika, of wat je dan ook lekker vindt er door heen.

Best lastig, want wij eten wel vaak vegetarisch, maar wij eten dan vaak vleesvervangers erbij of erdoor, omdat we dat meestal lekkerder vinden dan vlees.

Ik had laatst ook zelf vegaburgers gemaakt trouwens, maar ik weet niet of ik dat recept zo nog kan vinden.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Gympie ma 7 mei 2012 - 3:18

Ik eet altijd vegetarisch (of pescotarisch) en denk eigenlijk niet eens in vleesvervanging. Tenzij ik groenten en aardappelen eet, dan bak ik er een of ander vegaburgertje bij. Maar verder gooi ik niet nepvlees door mn nasi ofzo, ik gebruik gewoon veel groenten en andere dingen als kaas, olijven, pijnboompitten, etc. Of een stukje vis is ook wel lekker en gezond.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum