Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tips gevraagd

+5
*Troela*
Pussycat
L!ND@
Mizzie
Stuiterbal
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Tips gevraagd

Bericht  Stuiterbal di 21 feb 2012 - 8:59

Ik heb even wat tips nodig.

Mijn zoontje heeft sinds kort een nieuwe fase.
Op het moment dat hij naar bed gaat hebben we een dagelijks ritueel. Dat riedeltje ga ik altijd af.
Hij zegt dan daarna ook welterusten mama en gaat liggen.

Maar binnen 10 minuten komt hij alweer uit zijn bed. En dit gaat echt wel 20x op een avond door.
S lag er om 19:30 in en hij komt nog steeds uit zijn bed en is nog wakker.
Ik benader hem de eerste keren gewoon rustig, zing nog een keer een liedje, knuffel hem en vertel hem dat het al laat is enz enz enz.
Dan gaat hij ook weer liggen en doen alsof hij gaat slapen. Maar vervolgens komt hij dood leuk weer eruit.

Daarna verander ik de techniek in de nanny techniek en dan leg ik hem terug zonder wat te zeggen. Kus op het voorhoofd en ik loop weg. Maar ook dit werkt niet. Hij komt er weer uit en al ik hem terug wil leggen word hij boos. Gaat niet meer liggen en strubbelt tegen. Ik laat hem dan gewoon en loop weg. En 10 minuten later kan ik weer opnieuw beginnen.

*Komt nu weer zijn kamer uit*

Wat kan ik nog doen ????
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Gast di 21 feb 2012 - 9:05

Is hij wel echt moe als je hem op bed legt? Heb eigenlijk geen tips. Als mijn zoon uit bed komt is hij gewoon nog niet moe genoeg en mag hij meestal 15-30 minuten langer opblijven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Gast di 21 feb 2012 - 9:07

En als je hem nog even laat spelen/lezen op zijn kamer?

Wij hebben trouwens op een gegeven moment de klink omhoog gedaan zodat hij er zelf niet meer uit kon.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Stuiterbal di 21 feb 2012 - 9:09

Ja hij is dood moe. Ik heb zelfs al de tijd verlaat want normaal gaat hij om 19:00 uur naar bed en nu dus tussen 19:30 en soms zelfs pas om 20:00 uur.
Ik heb ook even aan zijn middag slaapje gedacht maar dat trekt hij niet om over te slaan. We hebben daar al een limiet in gebracht door niet langer dan 1,5 uur te laten slapen.

Deurklink omhoog heeft geen zin hij weet namelijk hoe hij dan alsnog open gaat haha.

Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Mizzie di 21 feb 2012 - 9:42

Ik zit nog helemaal niet in die fase, dus weet echt geen tip, maar ik kijk wel altijd naar de Nanny en daar blijft ze hem terug naar bed brengen, tot hij blijft liggen en in slaap valt? Soms duurde dat wel 3 uur? Moet eerlijk zeggen dat ik ECHT niet weet of ik dat zou kunnen/willen later, hoor!

Sterkte!


Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 416
Punten : 571
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amstelveen

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  L!ND@ di 21 feb 2012 - 9:47

Wij hebben een dame die tot vorige week echt hysterisch was, soms wel 2,5 uur lang. En dat dan meerdere keren op een avond/nacht. We hebben momenteel een matras bij haar gelegd. We doen dan ook de Nanny manier, maar gaan vervolgens naast haar liggen. Net zolang tot ze slaapt. Het gaat steeds makkelijker, binnen een kwartier is het gebeurd en ze komt nog maar 1x op een avond om vervolgens door te slapen tot de volgende ochtend.
L!ND@
L!ND@
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2391
Punten : 2535
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Gast di 21 feb 2012 - 9:51

Hier zitten we ook in zo'n soort fase. We leggen S. altijd rond half 8 op bed en standaard na een half uur begin hij te roepen, zeuren en daarna te huilen. Als we zijn kamer binnen lopen heeft hij alles uit z'n bedje gegooit inclusief zijn tutje en zonder tutje gaat hij dus écht niet slapen. Terug leggen hielp niet en hij werd alleen maar hysterisch. Nu halen we uit zijn bed, laten we hem een half uur in de woonkamer en daarna gaat hij weer naar bed. En meneer slaapt binnen 3 seconden Neutral Nu hoop ik dat dit over een paar dagen weer voobij is maar we zitten nu inmiddels alweer in dag 10 dat hij dit s'avonds doet en ik word er ook een beetje moe van..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Stuiterbal di 21 feb 2012 - 10:43

Matras ga ik er niet bij leggen dan word het drama als ik moet gaan afbouwen. En het zal wellicht even een fase van grenzen zijn want normaal deed hij dat nooit hooguit 1 keer.

Ik denk dat er niks anders op zit dan gewoon heen er weer lopen en hem terug leggen. Hij heeft het vandaag naar 2,5 uur opgegeven. Er zal een dag komen dat hij het niet meer doet angel
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Gast di 21 feb 2012 - 10:47

Mijn zoon 'leest' zelf dan nog wel eens een verhaaltje totdat hij moe is. Vaak stopt hij hier zelf dan mee na ongeveer 10 min, doet zn lampje uit en gaat slapen. Maar hier is jouw zoon misschien te jong voor.
Als mijn zoon echt niet wil slapen dan blijf ik erbij totdat hij slaapt. Want als hij niet wil slapen dan komt dat omdat hij bij mij wil zijn. Waar ligt het bij jouw zoon aan? Anders kun je dat proberen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Pussycat di 21 feb 2012 - 10:50

Mizzie schreef:Ik zit nog helemaal niet in die fase, dus weet echt geen tip, maar ik kijk wel altijd naar de Nanny en daar blijft ze hem terug naar bed brengen, tot hij blijft liggen en in slaap valt? Soms duurde dat wel 3 uur? Moet eerlijk zeggen dat ik ECHT niet weet of ik dat zou kunnen/willen later, hoor!

Sterkte!



Serieus? Dan kan je ze net zo goed bij je laten zitten 3 uurtjes dan zijn ze ook wel moe Tips gevraagd  394967 i.p.v. jezelf te ergeren.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  *Troela* di 21 feb 2012 - 11:00

Hier hielp het om ze even uit de situatie te halen. Even naar beneden, want drinken en rustig worden en naar bed.

De oudste wilde altijd graag een speelgoedje meenemen. Hij mag dan 1 ding meenemen, ligt daar in bed nog beetje mee te spelen en valt na min of 10 in slaap.

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Stuiterbal di 21 feb 2012 - 11:13

Ik vind het lastig. Ik ben namelijk bang dat wanneer ik hem even uit zijn bed laat, dat hij er een gewoonte van gaat maken. Want ik heb het 1 keer gedaan en hij ging meteen spelen ipv bij mij blijven zitten b.v.

Maar 3 uur lang heen en weer lopen is ook niet echt fijn al moet ik zeggen dat ik een engelen geduld heb haha
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Gast di 21 feb 2012 - 11:25

maar heeft het geen zin om bij m te zitten totdat ie slaapt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  *Troela* di 21 feb 2012 - 11:26

Als ze hier uit bed komen, komen ze wel even rustig op de bank zitten en mogen niet gaan spelen.

Nee steeds op en neer lopen is ook niet fijn!

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Curious di 21 feb 2012 - 11:37

Misschien kun je een beloning invoeren?

Bijvoorbeeld dat als hij in zijn kamertje blijft en meteen gaat slapen dat hij dan de volgende ochtend iets mag wat hij leuk vind. Hoeft niet groot te zijn, bijv. bepaald broodbeleg wat hij graag heeft, maar normaal sochtends niet mag. Of dat hij dan stickers kan sparen, en bij 5 stickers iets gebeurd.
Nouja, jij weet alles moeder vast wel waarvoor hij te paaien is.

ALs dit niet werkt, dan zou ik proberen te onderzoeken wat maakt dat hij zijn bed steeds uit komt. Is hij bang? Niet moe? Of...? en dan iets aan die oorzaak doen.

Mij lijkt het een vorm van belonen als je kind dan nog gezellig bij je op de bank mag gaan zitten. Als het sporadisch gebeurd is het niet erg natuurlijk, maar als je zoontje standaard elke avond uit bed komt lijkt me dat niet iets wat het probleem oplost.

Soms helpt het ook op het naar bed gaan ritueeltje eens te veranderen, en dan wel in samenspraak met je zoontje, bijv.onder het mom van, hij is nu al een stuk ouder etc. In ieder geval op zo'n manier dat je hem laat voelen dat hij belangrijk is omdat hij ouder is nu, en dat daar ook verantwoordelijkheden bij horen (ofzoiets, maar dan in kindertaal natuurlijk, weet het ff niet anders te beschrijven). Hoeft het ritueeltje niet korter te zijn, maar gewoon anders.
Zo'n verschil maakt ooit dat een kindje ook weer ander gedrag laat zien, en misschien niet eens in zn hoofd haalt uit bed te gaan.

Succes iig!
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Stuiterbal di 21 feb 2012 - 11:37

@Elodi Voor we aan het bed ritueel beginnen kijken we samen even tv. Dan houd hij het 10 min vol om bij me te zitten en dan wil hij weer spelen. En dus ook als hij uit bed komt. Daarom leg ik hem steeds terug omdat ik niet wil dat hij denkt dat hij kan spelen wanneer hij zijn kamer afkomt.
Hij is nu vooral grenzen aan het verkennen en ik denk hiermee dus ook.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Gast di 21 feb 2012 - 11:40

Wij zitten dan ook niet samen in zijn bed. Voor mijn zoon werkt het al heel goed als ik gewoon naast zijn bed. Dat is soms de enige manier dat ie goed blijft liggen. Maar goed, hij is 4...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Gast di 21 feb 2012 - 12:34

Mijn dochter is ongeveer van dezelfde leeftijd en hier helpt erover praten goed. Ze ligt trouwens nog in een ledikant dus kan er niet uitkomen, maar soms gaat ze bijvoorbeeld elke tien minuten roepen. Ik zou vragen wat er is, dat hij steeds uit bed komt. Als hij bijvoorbeeld bang is, samen een oplossing proberen te zoeken. Meestal is het bij D. iets dat ze nog zin heeft om te spelen of geen zin heeft in slapen en dan zeg ik gewoon dat ik heel graag even rustig wil zitten of ook wil gaan slapen en of ze er even mee op wil houden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Stuiterbal di 21 feb 2012 - 19:45

Bedankt voor alle tips ! Hij is uiteindelijk om 22:00 uur gaan slapen. En vanmorgen om 5:30 komt hij weer vrolijk om lopen. Ik heb hem uiteraard weer direct terug gelegd. Hij ging ook nog de strijd met me aan. Uiteindelijk zei ik "S de sterren schijnen nog en dan moet iedereen slapen. Als de sterren uit zijn en de zon gaat aan mag je wakker worden"
Hij kalmeerde direct ging in bed liggen en ik schrok om 7 uur van de wekker wakker.
Daarna S gaan wakker maken en slaapdronken jumpt hij uit bed omhelst mij en zegt dan " Mama sterren uit he en de zon aan !!!"
En trots dat hij was op zichzelf haha.

Vanavond gaat hij weer naar papa dus ben benieuwd hoe het volgende week gaat.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  L!ND@ di 21 feb 2012 - 19:50

Wauw, de slimmerd! Fijn joh, dan kom je zelf ook weer wat bij.
L!ND@
L!ND@
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2391
Punten : 2535
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Gast di 21 feb 2012 - 23:10

Razz_ schreef:Hier zitten we ook in zo'n soort fase. We leggen S. altijd rond half 8 op bed en standaard na een half uur begin hij te roepen, zeuren en daarna te huilen. Als we zijn kamer binnen lopen heeft hij alles uit z'n bedje gegooit inclusief zijn tutje en zonder tutje gaat hij dus écht niet slapen. Terug leggen hielp niet en hij werd alleen maar hysterisch. Nu halen we uit zijn bed, laten we hem een half uur in de woonkamer en daarna gaat hij weer naar bed. En meneer slaapt binnen 3 seconden Neutral Nu hoop ik dat dit over een paar dagen weer voobij is maar we zitten nu inmiddels alweer in dag 10 dat hij dit s'avonds doet en ik word er ook een beetje moe van..
Ik zou zelf dit dus niet meer doen, hij is ruim anderhalf en weet gewoon dat jullie hem naar beneden halen. Hij 'wint' dit spelletje dus van jullie. Maar goed, zo sta ik er in en niet iedereen zal er zo over denken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Stuiterbal wo 22 feb 2012 - 2:06

Dat is precies wat ik ook bedoel Lieskuh. Als ik het toelaat en hem weer even mee de woonkamer in neem dan weet hij dat heel goed voor de volgende keer. En iets afleren duurt langer dan iets aanleren.

Maar vanmiddag was het weer zover. Tijd voor de middag slaap. Rode oren en gapen dus moe was hij wel degelijk maar toegeven eraan dus niet. 2x weer van zijn kamer af gekomen binnen een kwartier. Ik ben met hem terug gelopen en vroeg waarom hij niet wilde slapen. Hij hing me een heel verhaal op over de kindjes op zijn kdv haha.
Heb hem wat te drinken aangeboden en gevraagd of hij even wilde gaan slapen zodat hij dadelijk goed fit zou zijn als we gaan voetballen.

Maar ook dit hielp niet en toen ben ik toch maar bij hem gaan zitten. De 1e keer hij gewoon liggend in bed en ik aan het voeten eind erbij gezeten. Ik zag hem gewoon vechten tegen zijn slaap. Maar nu na een klein half uurtje heeft hij eraan toe gegeven en hij ligt lekker te slapen nu !

Nou prima dan als het op deze manier wel werkt dan doen we deze methode maar zolang het nodig is !
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Gast wo 22 feb 2012 - 2:18

Lieskuh schreef:
Razz_ schreef:Hier zitten we ook in zo'n soort fase. We leggen S. altijd rond half 8 op bed en standaard na een half uur begin hij te roepen, zeuren en daarna te huilen. Als we zijn kamer binnen lopen heeft hij alles uit z'n bedje gegooit inclusief zijn tutje en zonder tutje gaat hij dus écht niet slapen. Terug leggen hielp niet en hij werd alleen maar hysterisch. Nu halen we uit zijn bed, laten we hem een half uur in de woonkamer en daarna gaat hij weer naar bed. En meneer slaapt binnen 3 seconden Neutral Nu hoop ik dat dit over een paar dagen weer voobij is maar we zitten nu inmiddels alweer in dag 10 dat hij dit s'avonds doet en ik word er ook een beetje moe van..
Ik zou zelf dit dus niet meer doen, hij is ruim anderhalf en weet gewoon dat jullie hem naar beneden halen. Hij 'wint' dit spelletje dus van jullie. Maar goed, zo sta ik er in en niet iedereen zal er zo over denken.

Ik vind het dubbel. Aan de ene kant denk ik het is maar een half uurtje en na dat half uurtje is het gewoon goed en slaapt hij door de de volgende dag half 9. Maar aan de andere kant inderdaad ziet hij dit wel als een spelletje. Hij slaapt dus met een tutje en ik weet dat als zijn tutje uit zijn bed is dat hij gewoon echt niet slaapt en dan kan ik 10 minuten wachten, een uur of 3 uur meneer slaapt dan echt niet. En dat vele huilen vind ik gewoon ook onnodig. Dus ik vind het een beetje dubbel en weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik denk dat ik het nog afwacht tot het weekend en als het dan nog hetzelfde is ga ik er desnoods de halve nacht wel langszitten en het gewoon zo een paar dagen proberen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Tania wo 22 feb 2012 - 3:49

Razz_ schreef:
Lieskuh schreef:
Razz_ schreef:Hier zitten we ook in zo'n soort fase. We leggen S. altijd rond half 8 op bed en standaard na een half uur begin hij te roepen, zeuren en daarna te huilen. Als we zijn kamer binnen lopen heeft hij alles uit z'n bedje gegooit inclusief zijn tutje en zonder tutje gaat hij dus écht niet slapen. Terug leggen hielp niet en hij werd alleen maar hysterisch. Nu halen we uit zijn bed, laten we hem een half uur in de woonkamer en daarna gaat hij weer naar bed. En meneer slaapt binnen 3 seconden Neutral Nu hoop ik dat dit over een paar dagen weer voobij is maar we zitten nu inmiddels alweer in dag 10 dat hij dit s'avonds doet en ik word er ook een beetje moe van..
Ik zou zelf dit dus niet meer doen, hij is ruim anderhalf en weet gewoon dat jullie hem naar beneden halen. Hij 'wint' dit spelletje dus van jullie. Maar goed, zo sta ik er in en niet iedereen zal er zo over denken.

Ik vind het dubbel. Aan de ene kant denk ik het is maar een half uurtje en na dat half uurtje is het gewoon goed en slaapt hij door de de volgende dag half 9. Maar aan de andere kant inderdaad ziet hij dit wel als een spelletje. Hij slaapt dus met een tutje en ik weet dat als zijn tutje uit zijn bed is dat hij gewoon echt niet slaapt en dan kan ik 10 minuten wachten, een uur of 3 uur meneer slaapt dan echt niet. En dat vele huilen vind ik gewoon ook onnodig. Dus ik vind het een beetje dubbel en weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik denk dat ik het nog afwacht tot het weekend en als het dan nog hetzelfde is ga ik er desnoods de halve nacht wel langszitten en het gewoon zo een paar dagen proberen

J. heeft ook periodes dat hij dat doet. Dan gaat hij heel hard roepen/huilen en hoor ik hem op een gegeven moment zijn speentjes en knuffels uit bed gooien. Dan kan ik echt vergeten dat hij nog gaat slapen. Dus die geef ik dan terug en loop nog een keertje weg. Als hij dan nog niet gaat slapen ga ik naast hem zitten tot hij slaapt of rustig genoeg is dat ik weg kan gaan. Ik ben op zich niet moeilijk met bij ons in bed slapen enz. maar in dit geval is er duidelijk niks aan de hand en wil hij gewoon niet slapen. Maar als ik hem uit bed haal gaat hij lopen klieren omdat hij wel moe is en de volgende dag doet hij dan weer hetzelfde. Als ik naast hem ga zitten en gewoon niks zeg, hooguit z'n handje vastou is het al een stuk minder interessant, gaat hij rustig slapen en is het na een paar dagen wel weer over.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Jazzlyn wo 22 feb 2012 - 4:17

Ik heb geen reacties terug gelezen, maar hier hetzelfde probleem. Hij slaapt nu zon 2 maanden in een peuterbedje en sinds een week of 2 komt hij er steeds uit.

Er werkt maar 1 ding. Ik praat veel over het naar bed gaan voordat hij gaat. Dus nog even wat drinken en dan naar bed. Pak jij je speen en je beer, want we gaan naar bed etc. Vervolgens pak ik hem boven op mijn arm en loop even met hem rond. Vervolgens leg ik hem in bed en dek hem toe. Ik ga dan gelijk aan zijn voeteneind zitten met mijn gezicht naar de andere muur gericht. Hij gaat dan vaak uittesten, maar dat negeer ik. Ik leg hem alleen goed als nodig, maar dit doe ik zonder hem aan te kijken of reactie te geven. Zodra hij diep ademt stap ik op en loop ik weg.. Nu krijg ik hem vaak binnen 15 minuten in slaap. Anders waren was ik ook gewoon een uur bezig Tips gevraagd  394967 Ik doe dit nu sinds 5 dagen en het gaat bij mij echt goed.
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips gevraagd  Empty Re: Tips gevraagd

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum