Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

+13
Fearie
diddie
Niene
Tania
kwak
Fiebje
Flip Fluitketel
PapillonRose
Bruintje Beer
Happydobby
maiadebij
Parisienne
TGR
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  TGR di 14 feb 2012 - 11:33

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan?

Is jullie kindje gedoopt, besneden?

Bidden jullie (voor het eten)?

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?

Ben je vegeratiër of veganist?

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven?

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.


TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 11:41

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan? Beide geen geloofsovertuiging (wel van huis uit, maar niet uit overtuiging).

Is jullie kindje gedoopt, besneden? Nee

Bidden jullie (voor het eten)? Nee

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora? Nee

Ben je vegeratiër of veganist? Nee

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen? Openbare basisschool

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven? In oppervlakkige zin wel (normen en waarden zijn voor iedereen in essentie vrij gelijk denk ik. Maar ik wil mijn kinderen bijvoorbeeld meer zelfredzaamheid, minder bescheidenheid en onzekerheid proberen te laten ontwikkelen dan ik had. Qua ruimdenkendheid en politieke opvattingen ed. sta ik achter de dingen die wij beiden hebben meegekregen.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan. Ik vind dat ik een open mind heb, voor zover dat kan omdat je altijd bepaalde overtuigingen en opvattingen met je meedraagt. Maar qua opvattingen over diversiteit, verschillen in ras, geloof en geaardheid, vind ik het heel belangrijk dat ik (en onze kinderen) zo min mogelijk bekrompen ben/zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 11:53

Ik ben bijna mijn hele leven al vegetarier en eet zoveel mogelijk biologisch. Mijn vriend is een echte carnivoor. Onze dochter eet wel vlees, maar af en toe ook vegetarisch omdat we gewoon niet elke dag van de week vlees eten. De keuze is geheel aan haar wat ze later wil. We leggen haar gewoon de voor- en nadelen uit tegen de tijd dat ze dit kan begrijpen en dat ziet ze maar wat ze doet.

Ik wil mijn dochters graag dezelfde vrije opvoeding geven als die ik zelf heb gehad. Ik heb echt respect gekregen voor mijn vader over hoe vrij hij me heeft gelaten en welke keuzes hij al aan mij heeft overgelaten, want er schuilt een overbezorgde moeder in mij die graag haar kinderen tegen alles beschermd. Dat wil ik wel wat afschudden. Het was bij ons thuis altijd gezellig en spontaan en er werd weinig gepland, mensen konden zomaar komen mee-eten, in de zomer picknicken in de tuin enzovoorts. Dat wil ik ook graag voor mijn dochters, dat fijne vrije gevoel.

Ik stuur de kinderen gewoon naar een school hier in de buurt. Ik vind het belangrijker dat hun sociale contacten hier in de buurt liggen dan dat de school een specifieke overtuiging heeft.

En verder wat Minneke zegt: ik probeer de kinderen zo te stimuleren dat ze minder verlegen en onzeker worden dan ik ben / was. Dat is tot nu toe goed gelukt bij mijn oudste dochter, bijna té goed, haha!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Parisienne di 14 feb 2012 - 11:57

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan?
We geloven allebei, maar dragen dit niet erg uit (als in: naar de kerk gaan).

Is jullie kindje gedoopt, besneden?
Nee, maar we willen N. nog wel laten dopen

Bidden jullie (voor het eten)?
Nee. Misschien willen we dit doen als N. wat ouder is, om haar op die manier iets mee te geven uit de bijbel. Wel zing ik meestal voor het slapen gaan 'Ik ga slapen, ik ben moe'.

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?
Nee, maar als N. ouder is willen we wel uit een kinderbijbel op een speelse manier haar wegwijs maken in het geloof

Ben je vegeratiër of veganist?
Nee

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?
Een Christelijke basisschool

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven?
Ja, veel ervan wel. Ik hoop overigens dat mijn vriend er anders over denkt wat betreft zijn opvoeding, want de meesten aspecten daarvan vind ik echt helemaal niks.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.
Ik wil graag dat N. weet over de verschillen in de wereld, in het geloof, in culturen, in rassen, etc. Daarbij zullen wij niet negatief tegenover anderen staan, we zullen haar geen vooroordelen willen opdringen en haar bijbrengen respectvol met een ander om te gaan.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  maiadebij di 14 feb 2012 - 18:48

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan?

Is jullie kindje gedoopt, besneden? N is besneden

Bidden jullie (voor het eten)? Nee we bidden niet. Voor het eten zeggen we 'Bismillah' (betekend: in naam van God)

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora? Nee ook niet, als de kinderen groter zijn wilt mijn man ze wel vertellen over de Islam

Ben je vegeratiër of veganist? We eten weinig vlees, als we vlees eten is het Halal.

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen? Het liefst naar de vrije school, helaas is die te ver bij ons vandaan. We hebben nu gekozen voor een Christelijke gemengde school.

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven? Mijn man en ik willen de kinderen the best of both worlds meegeven. Ons achtergrond is zó verschillend. Ik ben heel vrij opgevoed, mijn man komt uit een groot gezin waarbij vaders wil wet is. We willen ze kennis van de Islam bijbrengen zodat zodra ze oud genoeg zijn zelf de keuze kunnen maken of zij dit zullen praktiseren.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan. Dat is ons insteek, we willen dat de kinderen weten wat hun achtergrond is, hun geloof en cultuur. Ze zijn vrij de keuzes te maken die zij willen tzt. Naast kennis over de Islam zullen ze op school kennis van het Christendom opdoen (al verschilt dat ook niet ze heel veel van elkaar) en we zullen de kinderen bijbrengen dat respect voor een ieder zijn geloof/ levensovertuiging oid heel belangrijk is.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 20:56

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan?
Wij geloven allebei niet, onze kindjes worden dan ook niet gelovig opgevoed maar we willen hun wel meegeven dat het geloof er is en in welke vormen.

Is jullie kindje gedoopt, besneden?
Nee

Bidden jullie (voor het eten)?
Nee

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?
Nee

Ben je vegeratiër of veganist?
Ik ben vegetariër mijn vriend niet, onze kinderen krijgen gewoon vlees en vis ( wel biologisch enzo) Ze mogen straks zelf de keus maken of ze ook vlees en vis willen laten staan of niet.

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?
Dalton of Jenaplan school. Mijn vriend denk daar het zelfde over. Gelukkig zitten die hier allebei vlakbij en gaan we bij een opendag kijken welke ons het meest aanspreekt.

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven?
Sommige dingen wel maar er zijn ook genoeg dingen die wij anders doen.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.
Wij proberen onze kinderen zoveel mogelijk mee te geven van de verschillende culturen, geloven en andere normen en waarde. Maar dat blijft natuurlijk wel lastig omdat wij onze eigen opvoeding hanteren. Maar binnen ons kunnen doen we ons best smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 21:02

Is jullie kindje gedoopt, besneden? Alleen gedoopt, besneden niet.

Bidden jullie (voor het eten)? Nee

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora? Mijn vriend wil de kinderbijbel kopen voor onze zoon, ik vind dat prima.

Ben je vegeratiër of veganist? Geen van beiden.

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen? Christelijke basisschool

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven? -

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan. Ik wil onze zoon heel ruimdenkend opvoeden, een voorbeeld is hiervan dat mijn vriend Christen is en ik niet gelovig ben. We willen onze zoon dus van beiden wat meegeven en hem zelf laten kiezen of hij gelooft of niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Happydobby di 14 feb 2012 - 21:50

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan? Mijn ouders waren christen maar na hun huwelijk deden ze hier niks meer mee, ik ging alleen naar een christelijke basisschool en ik ben onder druk van mijn moeders familie gedoopt, mijn zusje niet. Mijn vriend is van huis uit hindoestaans, hij doet daar niks aan, hij eet zelfs koe.

Is jullie kindje gedoopt, besneden?Nee

Bidden jullie (voor het eten)?Nee

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?Nee

Ben je vegeratiër of veganist?Nee maar we eten niet dagelijks vlees. Wij eten thuis dus ook gewoon koe en onze zoon mag ook gewoon koe eten.

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen? Wij wonen in een gemengde stad dus veel scholen zijn gemengd, onze zoon is ook niet geheel blank. Hier in de buurt zijn meerdere scholen en als het zover is gaan we wel een keus maken.

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven? Ik ben blij dat mijn ouders mij niet het geloof opgedrongen hebben, ik mocht naar de kerk maar ze gingen zelf niet. Met mijn schoonouders ligt het anders. Die eten geen koe maar hebben dit bij hun kinderen niet verboden maar nu zeuren ze er weer vaker over.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Bruintje Beer di 14 feb 2012 - 22:01

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan?Wij zijn beide christelijk. Gaan bijna elke zondag naar de kerk.

Is jullie kindje gedoopt, besneden?Onze kinderen zijn opgedragen. Ze mogen later zelf beslissen om gedoopt te worden. Dus ze kiezen echt zelf om gedoopt te worden en om naar God's woord te leven.

Bidden jullie (voor het eten)?ja

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?ja

Ben je vegeratiër of veganist?nee

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen? Ze gaan naar een christelijke school. Ze gaan zelfs naar een christelijke gastouder

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven? sommige dingen wel. Maar sommige dingen ook weer niet.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan. Wij leren de kinderen een geloof, maar zullen dit nooit opdringen. Wij zelf zijn ook altijd daar vrij ingelaten. Wij laten ook zien dat het anders kan zijn in de wereld
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  PapillonRose di 14 feb 2012 - 22:18

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan? We zijn geen van beiden gelovig.

Is jullie kindje gedoopt, besneden?
Nee.

Bidden jullie (voor het eten)?
Nee.

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?
Nee.

Ben je vegeratiër of veganist?
Ook niet. Wel eet ik niet vaak vlees, ik ben een soort deeltijdvegetariër Wink A. krijgt dus ook wel vlees te eten, maar ook regelmatig wat anders. Ze mag daarin ook zelf kiezen als ze groter is, of ze wel vlees wil blijven eten of helemaal niet.

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?
De Vrije School. Dit is waarschijnlijk ook mogelijk, hij is een kwartier hier vandaan (met de auto). Ik wacht echter nog met kiezen totdat ik meer zich op de ontwikkeling van A. heb. Dan weet ik ook welke onderwijssoort het beste bij haar past.

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven?
Bepaalde dingen wel. Met name de redelijk vrije opvoeding die ik heb genoten. Er was veel mogelijk en ik mocht veel zelf kiezen, mits het natuurlijk niet te idioot was (zo mocht ik best weleens weten hoelaat ik thuis kwam als tiener, maar drugsgebruik was geen optie natuurlijk). Sommige dingen wil ik anders doen. Ik vind de opvoeding die ik heb gehad niet verkeerd hoor, maar ik kijk bijvoorbeeld anders tegen straffen aan. Dat vind ik niet zo nodig, als het ook anders op te lossen valt.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.
Ik wil haar behoorlijk vrij opvoeden, dus in die zin denk ik ook dat daarbij hoort dat ik haar leer hoe het allemaal kan gaan in de wereld. Dus allerlei culturen, overtuigingen, etc. En dat deze allemaal anders kunnen zijn, maar dat de ene niet beter of slechter is dan de andere.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Flip Fluitketel di 14 feb 2012 - 23:16

.Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan? Wij zijn beide christen. Mijn man gaat wekelijks naar de kerk en ik afwisselend omdat ik onregelmatig werk heb.

Is jullie kindje gedoopt, besneden? Onze dochter is gedoopt.

Bidden jullie (voor het eten)? wij bidden voor en na het eten.

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora? Ja, na de avondmaaltijd lezen we altijd uit de kinderbijbel.

Ben je vegeratiër of veganist? Nee

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen? Christelijke school

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven? Sommige dingen wel en andere ook weer niet.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan. Ondanks dat we haar gelovig op willen voeden, zullen we haar dit niet opdringen. Maar we zullen het wel fijn vinden als ze er enigzins op wat voor manier dan ook mee bezig is/zou zijn. Ze moet ook weten dat er andere dingen in de wereld en de maatschappij zijn.

.

Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Fiebje wo 15 feb 2012 - 0:28

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan?
Ik geloof maar mijn man niet, maar draag dit niet erg uit (als in: naar de kerk gaan). Sinds dat ik moeder ben, ben ik wel meer mee bezig.

Is jullie kindje gedoopt, besneden?
Volgende maand wordt hij gedoopt. En hij wordt waarschijnlijk besneden maar dit is niet vanwege geloofsovertuiging.

Bidden jullie (voor het eten)?
Nee. Misschien willen we dit doen als hij wat ouder is, om haar op die manier iets mee te geven uit de bijbel. Wel zing ik meestal voor het slapen gaan 'Ik ga slapen, ik ben moe'.

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?
Nee, maar als N. ouder is willen we wel uit een kinderbijbel op een speelse manier haar wegwijs maken in het geloof

Ben je vegeratiër of veganist?
Nee

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?
Een Christelijke basisschool

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven?
Ja, en daarin zitten gelukkige wel een hoop gelijkenissen tussen onze opvoedingen ondanks dat ik deels gelovig ben opgevoed en mijn man niet.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.
Ik denk dat je daar samen bij bent, en daar samen voor kan waken. Ondanks dat ik gelovig ben opgevoed denk ik niet dat ik beperkter naar de wereld kijk dan een ander die niet gelovig is opgevoed. Maar dat komt misschien ook wel dat mijn ouders mij 'vrij' hebben opgevoed.

Fiebje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1476
Punten : 1552
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  kwak wo 15 feb 2012 - 0:54

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan?
wij zijn beide christelijk, gereformeerd vrijgemaakt om precies te zijn. wij gaan ook wekelijk naar de kerk
Is jullie kindje gedoopt, besneden?
ja, D. is gedoopt toen ze 1,5 week was
Bidden jullie (voor het eten)?
ja
Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?
ja, we wisselen af, de ene keer uit de kinderbijbel en de andere keer uit de "gewone" bijbel
Ben je vegeratiër of veganist?
nee
Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?
D. gaat straks naar een gereformeerd vrijgemaakte school. Gelukkig is hij hier in de buurt.
Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven?
ja, al wil ik D. later wel vrij laten in welke geloofs keuzes zij maakt al zal ik het wel moeilijk vinden als zij niks meer met het geloof te maken wil hebben.
In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.
D. mag zelf haar keuzes maken mbt het geloof. Wij hopen dat zij ook blijft geloven maar ik wil haar niet dwingen om naar de kerk te gaan later.



Laatst aangepast door kwak op wo 15 feb 2012 - 1:08; in totaal 1 keer bewerkt
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Tania wo 15 feb 2012 - 0:59

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim?
Hoe pakken jullie dat aan? Wij zijn allebei niet gelovig. Mijn man heeft een iets sterkere mening over het geloof. Ik wil onze kindjes leren om andere mensen gewoon in hun waarde te laten en te respecteren dat zij wel geloven en wij niet. Mijn man zal daarbij af en toe wel sommige opmerkingen in moeten slikken.

Is jullie kindje gedoopt, besneden? Nee

Bidden jullie (voor het eten)? Nee

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora? Nee

Ben je vegeratiër of veganist? Nee, maar we eten wel heel weinig vlees en ons zoontje daardoor ook.

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?
Het wordt of een gewone openbare school of een Jenaplan school. Tot nu toe spreken beiden me wel aan maar ik wil me eerst nog iets meer in verdiepen en gaan kijken op de scholen voordat we een keuze maken.

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven?
Het zal niet heel veel verschillen denk ik. Er zijn vast dingen die we anders doen of willen doen maar niet iets heel speciaals. Ik werd altijd wel vrij gelaten en dat zal bij onze kinderen ook wel gebeuren.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.
Ik wil dat mijn kindjes een manier van leven vinden die zij prettig vinden en waar ze zich goed bij voelen. Daarbij zal ik ze zoveel mogelijk helpen en begeleiden op een manier zij prettig vinden.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 1:12

TGR schreef:
Is jullie kindje gedoopt, besneden? Nee
Bidden jullie (voor het eten)? Nee, alleen bij mijn schoonouders doen ze dat nog wel. De kinderen gaan dan met de handjes gevouwen zitten maar bidden niet.

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora? Nee

Ben je vegeratiër of veganist? Nee

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen? Ze gaan naar een gewone openbare basisschool


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Niene wo 15 feb 2012 - 1:24

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan? Ik ben katholiek en mijn ex heeft geen geloof,het boeide hem weinig wat ik deed met het geloof bij onze dochter. Alleen het dopen stond ie niet achter,toen ik aangaf dat het voor mij wel belangrijk is en dat ik het toch graag wilde stemde hij toe.

Is jullie kindje gedoopt, besneden? Ja mijn dochter is gedoopt

Bidden jullie (voor het eten)? Nee niet voor het eten,wel voor het slapen gaan

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora? Ik heb de kinderbijbel en daar lees ik wel eens wat uit voor ja

Ben je vegeratiër of veganist? Nee

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen? Mijn dochter gaat aankomend schooljaar naar een katholieke basisschool,dezelfde als waar ik op heb gezeten.

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven? Mijn ouders hebben ons vrij gelaten om te doen met het geloof wat we wilde,we hebben de basisregels van het geloof meegrekegen en ik heb er niks mee gedaan tot ik moeder werd.Ik wil mijn dochter wel meer mee geven als wat ik gehad heb.
Niene
Niene
Prater
Prater

Aantal berichten : 554
Punten : 575
Registratiedatum : 15-12-10
Woonplaats : Achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 1:29

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan?
Wij zijn beiden officieel katholiek, maar leven eigenlijk niet naar het geloof.

Is jullie kindje gedoopt, besneden?
Nee, ons zoontje wordt niet gedoopt en niet besneden.

Bidden jullie (voor het eten)?
Nee.

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?
Nee.

Ben je vegeratiër of veganist?
Nee.

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?
De basisschool in ons dorp, waar waarschijnlijk (bijna) alle kindjes van ons dorp naar toe gaan.

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven?
Ja, het meeste wel. Mijn man en ik zijn ongeveer met gelijke normen en waarden opgevoed, zo willen wij het ook gaan doen.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.
Ons kind mag zelf beslissen welk geloof hij wil volgen, of dat hij geen geloof wil volgen, als hij oud genoeg is om daar zelf over te beslissen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 3:44

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan?

* Wij zijn allebei Christelijk, gaan iedere zondag naar de kerk in de weekenden dat ik vrij ben. Hebben allebei belijdenis gedaan.

Is jullie kindje gedoopt, besneden?

* Gedoopt

Bidden jullie (voor het eten)?

* Ja

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?

* Nog niet, maar zodra ze wat groter zijn wel

Ben je vegeratiër of veganist?

* Nee

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?

* Ze gaan naar een reformatorische school, zit hier aan het eind van de straat. Het kdv hoort bij dezelfde stichting, maar is minder 'streng'

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven?

* In grote lijnen wel, maar geef daar wel mijn eigen invulling aan

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.

* 'onderzoek de dingen en behoud het goede', dat is wat ik ze mee wil geven

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 6:05

Het antwoord is overal NEE op. En ze gaat uiteindelijk naar een openbare basisschool.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  diddie wo 15 feb 2012 - 6:52

TGR schreef:Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan? Ik ben katholiek, mijn vriend is moslim

Is jullie kindje gedoopt, besneden? Niet gedoopt, wel besneden om medische redenen. Mijn vriend wilde hem wel graag wegens geloofsovertuiging besnijden.

Bidden jullie (voor het eten)? nee

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora? nee

Ben je vegeratiër of veganist? nee

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen? Onze zoon gaat naar een Freinetschool, dit is ook een weloverwogen keuze.

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven? Nee, niet alles. Ik ben bijv. heel beschermd opgevoed. Dat probeer ik niet bij J. te doen.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.Open minded in de zin dat ik probeer hem zijn eigen mening te laten vormen. Ik zal bijv. ook geen dingen zeggen als: "kijk, opa zn dikke buik" oid. Is maar een simpel voorbeeld hoor.

diddie
diddie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 174
Punten : 188
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Fearie wo 15 feb 2012 - 7:34

Ben jij bijvoorbeeld atheist, maar in je partner christen of moslim? Hoe pakken jullie dat aan?
Zijn beide niet gelovig opgevoed.

Is jullie kindje gedoopt, besneden?
Nee, misschien uiteindelijk besneden vanwege medische redenen.

Bidden jullie (voor het eten)?
Nee

Wordt er voorgelezen uit de koran/bijbel/thora?
Nee

Ben je vegeratiër of veganist?
Nee

Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?
Openbare school, maar uiteindelijk vind ik het belangrijker dat hij naar een school gaat waar eventuele vriendjes ook naartoe gaan (maakt niet uit of het openbaar, katholiek of christelijk is).
Al gaat mijn voorkeur uit naar openbaar smile

Wil je je kinderen dezelfde dingen meegeven als je ouders jou hebben meegegeven?
Ja, als het gaat om normen en waarden wel. Ik vind dat D. zich fatsoenlijk moet gedragen, anderen respecteren en in hun waarde laten.

In hoeverre wil je je kind met een open mind naar de wereld laat kijken, aangezien een specifieke opvoeding altijd een beperking is daarvan.
D. mag zijn eigen mening ontwikkelen en ook bepalen of hij zelf alsnog een geloofsovertuiging bij zichzelf vind passen.


Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  rapa nui wo 15 feb 2012 - 7:52

Stofzuiger schreef:Naar wat voor soort school zou je je kind het liefst sturen?

* Ze gaan naar een reformatorische school, zit hier aan het eind van de straat. Het kdv hoort bij dezelfde stichting, maar is minder 'streng'

Hier ben ik wel benieuwd naar. Ben je zelf ook reformatorisch of gaan jullie naar een minder "strenge" kerk? Is de reformatorische school echt streng reformatorisch in die zin dat bv. meisjes geen broeken aan mogen, dat TV eigenlijk niet mag en bv. Sinterklaas niet wordt gevierd? Op zich vond ik het als kind helemaal niet erg om naar een reformatorische school te gaan, het was gewoon een fijne school en als kind beschouw je de regels als gewoon. Het lijkt me alleen best wel lastig dat je kinderen naar zo'n school gaan als je thuis minder streng gelovig bent en wel broeken draagt, TV hebt e.d. Dat lijkt me dan zo te botsen in bepaalde dingen.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Darius wo 15 feb 2012 - 8:19

Net als rapa nui ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar, Stofzuiger. Maar jullie hebben toch wel een tv thuis?

Zouden jullie kinderen later bijvoorbeeld ook naar het Hoornbeeck College gaan?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  PapillonRose wo 15 feb 2012 - 8:40

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Stofzuiger! Als je het kwijt wilt natuurlijk.

Hier in de woonplaats hebben we trouwens een streng gereformeerde basisschool. Daar dragen de meisjes inderdaad alleen rokjes, hebben de mensen in principe geen tv thuis en meer van de dingen die je vaak hoort over dit soort scholen. Mijn broertje ging om met kinderen uit de straat die naar deze school gingen. Ik kan me nog herinneren dat ik het heel wonderlijk vond hoe die mannetjes reageerden op bepaalde dingen die wij hadden en mochten (tv, spelcomputers, films kijken zoals harry potter). Die waren stomverbaasd en vonden het prachtig allemaal, dat soort dingen. Lijkt me zo gek om het thuis niet te hebben, dat waarschijnlijk volstrekt normaal te vinden, totdat je ineens bij anderen ziet wat er nog meer bestaat.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 9:34

Wij hebben wel tv, maar ik ben groot geworden zonder tv en mijn ouders hebben nu ook geen tv. Op school was het inderdaad altijd een rokje aan, thuis ook. Nu heb ik nog vaak een rokje aan, voel me daar gewoon lekker in, maar draag ook broeken.
De jongere generatie is toch wel iets anders als onze ouders, dat zie ik ook bij zusjes, vriendinnen etc. Sinterklaas hebben wij altijd gewoon gehouden thuis hoor, van kleins af aan tot nu.

Ik heb het zelf altijd heel fijn gevonden op die school, dus zal mijn jongens er met een gerust hart heensturen. Vond het ook nooit overdreven streng. Ik had ook kinderen in de klas die wel tv hadden of buiten schooltijd een broek droegen, maar ook kinderen die bijv niet aan sinterklaas mochten doen en zelfs niet naar de kerstviering op school mochten. Die kwamen vaak uit een strengere kerk.

Hoornbeeck is inderdaad de bekende opvolger, maar ik ging gewoon naar Da Vinci, die school was verbonden aan mijn opleidingsplaats.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol? Empty Re: In hoeverre speelt jullie levensovertuiging een rol?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum