Hoogbegaafdheid
+6
SuperGrover
Zwerver
Sterre
Zininzon
Lady4
Blond
10 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Re: Hoogbegaafdheid
Ik heb een IQ van 135, maar dan ben ik volgens mij nog niet hoogbegaafd..
Een vriend van mij is echt hoogbegaafd, en die is een beetje contactgestoord (wat je vaker schijnt te horen van hoogbegaafde mensen).
Ik vond kinderen in de klas die hoogbegaafd waren vaak lastig. Niet hun gedrag, maar om ze continu te moeten uitdagen, die kinderen vervelen zich zo snel, en gaan zichzelf in de weg zitten. Gelukkig is er al een hoop verbeterd wat dat betreft.
Een vriend van mij is echt hoogbegaafd, en die is een beetje contactgestoord (wat je vaker schijnt te horen van hoogbegaafde mensen).
Ik vond kinderen in de klas die hoogbegaafd waren vaak lastig. Niet hun gedrag, maar om ze continu te moeten uitdagen, die kinderen vervelen zich zo snel, en gaan zichzelf in de weg zitten. Gelukkig is er al een hoop verbeterd wat dat betreft.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
XxXandra is hoogbegaafd, toch? Of bedoel je met hoogbegaafd iets anders? Je kunt al merken aan mijn vragen, dat ik het sowieso niet ben!
Gast- Gast
Mijn broer is hoogbegaafd en heeft daarbij ook nog ADHD. Een zeldzame en lastige combinatie. Mijn broer heeft er vooral in zijn jeugd wel hinder van ondervonden, nergens echt aansluiting bij vinden. Daarnaast kon hij op hoog niveau leren, maar zijn ADHD heeft dat erg bemoeilijkt. Vanaf het moment dat hij is gaan studeren is daar verandering in gekomen. Hij heeft nu een hele goede baan, is getrouwd en heeft een grote vriendengroep die bestaat uit slimme, hoogopgeleide mensen.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10
Ik word volgend jaar docent Talen voor hoogbegaafde leerlingen, telt dat ook
Gast- Gast
Voor alle duidelijkheid: ik denk absoluut niet dat ik zelf hoogebegaafd ben ofzo. Maar een collega wel en die kwam met een lijstje waarop wel grappige overeenkomsten staan maar die volgens mij op iedereen slaan. Ik ben ook bijvoorbeeld mega slecht in wiskunde en heb ooit 2 jaar op het gymnasium gezeten maar uiteindelijk de havo gehaald inclusief blijven zitten dus dat zegt wel genoeg.
Leuk van die taak op je werk Marin, heb je daar een extra cursus of opleiding voor gedaan? op mijn werk is ook een projectgroep mbt hoogbegaafde kinderen...mi-coop...eerder meervoudige intelligentie. Erg interessant.
Leuk van die taak op je werk Marin, heb je daar een extra cursus of opleiding voor gedaan? op mijn werk is ook een projectgroep mbt hoogbegaafde kinderen...mi-coop...eerder meervoudige intelligentie. Erg interessant.
Gast- Gast
mozzarella schreef:Voor alle duidelijkheid: ik denk absoluut niet dat ik zelf hoogebegaafd ben ofzo. Maar een collega wel en die kwam met een lijstje waarop wel grappige overeenkomsten staan maar die volgens mij op iedereen slaan. Ik ben ook bijvoorbeeld mega slecht in wiskunde en heb ooit 2 jaar op het gymnasium gezeten maar uiteindelijk de havo gehaald inclusief blijven zitten dus dat zegt wel genoeg.
Haha wat herkenbaar die eerste alinea. Ik ben ook echt zwaar slecht in wiskunde (nu ik volwassen ben, begin ik de logica wel beter te begrijpen, vroeger kon ik dat echt niet). En ik ben begonnen op Atheneum Plus (= Atheneum met vijf extra vakken), maar na twee jaar afgestroomd naar regulier VWO en uiteindelijk eindexamen gedaan op de Havo.
Maar ik ben wel mega slim uiteraard
Ehm en nee nog geen cursus voor gedaan. Komt volgens mij nog wel. De begeleiding is niet echt goed. Het enige wat ik nu moet doen is brainstormen over een compleet curriculum omdat het 'from scratch' gaan opzetten. Ik ga dus ook Duits en Frans geven trouwens, wat wel gek is haha.
Gast- Gast
-
Laatst aangepast door Zusje van Bert op zo 9 jan 2011 - 9:55; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Ik ben zelf niet hoogbegaafd. Wel heb ik een neefje dat hoogbegaafd is, hij doet zijn gymnasium met cijfers hoger dan een 7.5. En dat is dan alleen wiskunde, de rest is een 8 of hoger. Je ziet bij hem ook dat hij het moeilijk vindt om sociaal te zijn, een gesprek te voeren. Op verjaardagen zit 'ie altijd te lezen of te gamen o.i.d. Pas heb ik het daar met hem over gehad en dat vond 'ie dan wel weer leuk . Had nooit echt een band met hem, maar sinds dat gesprek komt 'ie ineens naar me toe.
Gast- Gast
Dat is leuk, Gloria. Had je het over een onderwerp wat hem interesseert? Misschien kan je eens wat tijd steken in wat hij interessant vindt, wie weet heb je nog wel wat raakvlakken. Ik heb een neefje wat licht autistisch is (dus niet hoogbegaafd, maar dit deed me er aan denken) en vroeger hadden we altijd heel moeilijk contact met 'm. Nu is ie vijftien en gek op steden. Daar kan ik dan dus leuk met 'm over kletsen en bij mij thuis hangt ie altijd in m'n steden-koffietafelboeken. Dan is het dus leuk dat je ineens zo'n jongen leert kennen en hem ziet openen naar je.
Gast- Gast
Ik heb 2 hoogbegaafde neefjes, die ook beiden het Syndroom van Asperger hebben (autistische stoornis). De ene heeft 1 klas overgeslagen op de basisschool en de andere 2. De ene studeert nu aan de universiteit en dit lijkt heel goed te gaan, de andere zit op het speciaal onderwijs. Hij was de laatste jaren echt onhandelbaar voor zijn ouders, onderwijzers en hulpverleners. Werd bijvoorbeeld van school gestuurd of kwam gewoon niet meer opdagen. Ook uit verveling...
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Ik heb het zelf ook heel erg dat ik het moeilijk vind om contacten te leggen en onderhouden. Moet daar heel erg bij nadenken, gaat bij de meeste mensen niet van mezelf. Als ik met iemand een gesprek voer hoor ik mezelf echt denken: concentreer je, kijk de persoon aan, luister goed, niet om je heen kijken. En in grote groepen weet ik me al helemaal geen raad met mezelf, dan voel ik me echt verloren en dat valt anderen ook wel op.
Daarentegen heb ik wel hele goede vriendschappen en heb ik ook mensen met wie ik juist wél heel scherpe en goede gesprekken voer. En bij mijn vriendengroep die ik al jaren ken voel ik me ook prettig.
Maar dit los van de hoogbegaafdheid hoor...dat is eerder gewoon mijn karakter.
Mijn collega denkt het omdat ik heel fanatiek ben met bepaalde projecten en ze dan allemaal tegelijk doe, en uiteindelijk niet goed afrond en weer met wat nieuws begin. Ik verveel me ook rot op vergaderingen, dan word ik heel vervelend en straal dat ook uit omdat het urenlange oeverloze gezwam over hetzelfde me enorm irriteert.
Daarentegen heb ik wel hele goede vriendschappen en heb ik ook mensen met wie ik juist wél heel scherpe en goede gesprekken voer. En bij mijn vriendengroep die ik al jaren ken voel ik me ook prettig.
Maar dit los van de hoogbegaafdheid hoor...dat is eerder gewoon mijn karakter.
Mijn collega denkt het omdat ik heel fanatiek ben met bepaalde projecten en ze dan allemaal tegelijk doe, en uiteindelijk niet goed afrond en weer met wat nieuws begin. Ik verveel me ook rot op vergaderingen, dan word ik heel vervelend en straal dat ook uit omdat het urenlange oeverloze gezwam over hetzelfde me enorm irriteert.
Gast- Gast
Heb ik ook Mozz, heel herkenbaar, maar ik denk dat het ook met je karakterstructuur te maken kan hebben. En het heeft ook trekken van AD(H)D. Ik houd het zelf op het eerste; ik heb een hekel aan etiketjes op mezelf plakken. Ik heb een impulsief, korte-termijngericht, creatief en praktisch karakter. Volgens mij vertoon je dan al snel gedrag zoals jij en ik .
Gast- Gast
Dat laatste wat je zegt herken ik heeell erg Mozzarella. Maar, dat is toch ook best wel typerend voor ADD? Ik vind ook heel veel leuk op mijn werk en ben dan met 8 projecten bezig die onder verschillende projectleiders en programma's vallen, waardoor ik echt de weg kwijt raak. Die valkuil probeer ik nu niet meer in te trappen, maar het blijft moeilijk.
Ook die verveling op vergaderingen is herkenbaar, ik denk dan soms echt: waar GAAT het over? Neem een beslissing, en we zijn klaar en kunnen weer verder. Ik zit dan echt heel erg ongemakkelijk omdat ik het te lang vind duren, of ik ga staren en weet niet meer waar het over gaat na een tijdje.
Ook die verveling op vergaderingen is herkenbaar, ik denk dan soms echt: waar GAAT het over? Neem een beslissing, en we zijn klaar en kunnen weer verder. Ik zit dan echt heel erg ongemakkelijk omdat ik het te lang vind duren, of ik ga staren en weet niet meer waar het over gaat na een tijdje.
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Nee, ik heb tactisch eens gepeild bij hem waarom hij altijd boeken leest op verjaardagen en zelden gesprekken aangaat. Toen legde hij het uit, heel verlegen enzo. Nu ziet 'ie me als iemand die hem kan leren om socialer te zijn en dat vindt hij natuurlijk een uitdaging. Hij kan van mij leren en dus heeft hij even dat boek niet nodig om zich te vermaken. Ben benieuwd hoe lang het duurt .Marin schreef:Dat is leuk, Gloria. Had je het over een onderwerp wat hem interesseert?
Gast- Gast
Sterre schreef:Dat laatste wat je zegt herken ik heeell erg Mozzarella. Maar, dat is toch ook best wel typerend voor ADD? Ik vind ook heel veel leuk op mijn werk en ben dan met 8 projecten bezig die onder verschillende projectleiders en programma's vallen, waardoor ik echt de weg kwijt raak. Die valkuil probeer ik nu niet meer in te trappen, maar het blijft moeilijk.
Denk inderdaad dat dat de ADD is hahaha...ik heb PRECIES hetzelfde als dat laatste wat jij zegt...dan denk ik....zanik niet zo door over die dingen ga gewoon verder zo hup hup hup en klaaaaaar...naar huis. Maar nee hoor, dan beginnen ze weer van voren af aan. Laatst heb ik mijn hoofd op tafel gelegd en heb snurkgeluiden gemaakt. Dat viel niet in erg goede aarde hahaha. Laatst zei mijn baas zelfs: laten we maar afsluiten, mozzarella wordt weer recalcitrant.
Gast- Gast
mozzarella schreef: Laatst heb ik mijn hoofd op tafel gelegd en heb snurkgeluiden gemaakt. Dat viel niet in erg goede aarde hahaha. Laatst zei mijn baas zelfs: laten we maar afsluiten, mozzarella wordt weer recalcitrant.
Dat durf ik dan weer net niet, of misschien alleen als we met mijn team vergaderen zonder externen. Maar mijn gezicht spreekt volgens mij boekdelen . Lastig is dat. Vooral die mensen die maar oneindig hun punt blijven maken in 'principekwesties', brrr!
Als is er bij mijn werk soms juist ook te weinig tijd voor vergaderingen, waardoor het meer een monoloog is van mijn baas over wat er speelt en dan is de tijd op. Dat vind ik ook weer niet fijn.
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Ik heb overigens wel geleerd om over bepaalde zaken goed en lang na te denken. Als het een gevoelig punt is, een zgn. principekwestie, vind ik dat je alle zaken goed moet bekijken en een wijze knoop moet doorhakken. Lastig is dan dat de een dit een principekwestie vindt, en de ander dat. Volgens mij is dat ook een duidelijke oorzaak waardoor een vergadering saai kan zijn voor mensen. Dan heb je niet meteen ADD of ben je hoogbegaafd.
Gast- Gast
Hahaha mozz! Dat is ook precies waarom het reguliere studeren niet bij mij pastte haha al die ellenlange hoorcolleges en werkcolleges.. Ik verveelde me dood.
Gast- Gast
Sterre schreef:mozzarella schreef: Laatst heb ik mijn hoofd op tafel gelegd en heb snurkgeluiden gemaakt. Dat viel niet in erg goede aarde hahaha. Laatst zei mijn baas zelfs: laten we maar afsluiten, mozzarella wordt weer recalcitrant.
Dat durf ik dan weer net niet, of misschien alleen als we met mijn team vergaderen zonder externen. Maar mijn gezicht spreekt volgens mij boekdelen . Lastig is dat. Vooral die mensen die maar oneindig hun punt blijven maken in 'principekwesties', brrr!
Als is er bij mijn werk soms juist ook te weinig tijd voor vergaderingen, waardoor het meer een monoloog is van mijn baas over wat er speelt en dan is de tijd op. Dat vind ik ook weer niet fijn.
Ik durfde dat alleen omdat de baas er niet bij was en ik net aan het balen was van een paar collega's hahaha.
Gast- Gast
Liva schreef:Hahaha mozz! Dat is ook precies waarom het reguliere studeren niet bij mij pastte haha al die ellenlange hoorcolleges en werkcolleges.. Ik verveelde me dood.
Ik ging standaard nooit naar hoorcollege's en tijdens de OWG werd ook teveel gezwamd idd. Is een thuisstudie aan te raden?
Gast- Gast
Ik niet maar ik had ooit een vriendinnetje die dat wel was. Ik vond het heel lastig daar mee om te gaan
Zwerver- Ratel
- Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10
Ik heb mijn hele leven lang al geweigerd om mee te werken aan IQ-testen (oké, de 4 keer op verschillende momenten in mijn leven dat het mij gevraagd werd), dus ik kan niet met zekerheid zeggen of ik hoogbegaafd ben. Maar het zou me eerlijk gezegd verbazen als ik een IQ onder de 130 heb. Ik zit op het VWO, ik sta een 8.5 gemiddeld zonder dat ik ooit huiswerk maak, en aan leren besteed ik ook nooit meer dan 2-3 uren per vak per toets. Makkelijke vakken (zoals de talen) vind ik zelfs zinloos om heen te gaan, dan slaap ik liever uit.
Ik ben niet zo'n sociale miskleun als het stereotype hoogbegaafde. Ik heb geen hordes vrienden, maar ik ben prima in staat tot social talk, ook over nietszeggende onderwerpen.
Ik ben niet zo'n sociale miskleun als het stereotype hoogbegaafde. Ik heb geen hordes vrienden, maar ik ben prima in staat tot social talk, ook over nietszeggende onderwerpen.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
mozzarella schreef:Liva schreef:Hahaha mozz! Dat is ook precies waarom het reguliere studeren niet bij mij pastte haha al die ellenlange hoorcolleges en werkcolleges.. Ik verveelde me dood.
Ik ging standaard nooit naar hoorcollege's en tijdens de OWG werd ook teveel gezwamd idd. Is een thuisstudie aan te raden?
Ja ik vind van wel! Ik kan de tijd die ik anders in colleges had gestopt nu meteen in de studie steken. Geen reistijd, op je eigen tempo, geen genuil van docenten enzo En het gekke is, ik ben meer gemotiveerd dan al die andere studies haha!
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: