Hoogbegaafdheid / Hoogsensitief
+5
Parisienne
Aimee
Susan
_Nina
Stuiterbal
9 plaatsers
Pagina 1 van 1
Hoogbegaafdheid / Hoogsensitief
Omdat ik op allerlei manieren zoveel mogelijk informatie wil verzamelen open ik hier ook een topic.
Op dit moment gaan mijn ex en ik met S het onderzoek circuit in. Het gaat momenteel niet goed met mijn zoontje en het grote vermoeden hebben wij dat hij hoogbegaafd is en zeer zeker hoogsensitief en een beelddenker is.
Het voordeel is dat zijn papa ook hoogbegaafd is en daarbij veel herkent maar ook beter op de situatie kan inspelen.
Ik daar in tegen helemaal niet en loop dus enorm tegen een grote steen aan en zit gewoon nu echt met mijn handen in het haar.
Ook op het kdv is dit het geval en de ergo therapeute heeft hem inmiddels ook al overgedragen naar een ander. Iemand die ook de cursus "ik leer anders" heeft gedaan.
Na de vakantie word S geobserveerd op het kdv en gefilmd door een pedagoog. En we zijn nu nog zoekende welke hulp instantie we moeten inschakelen.
Vandaar dat ik zoveel mogelijk informatie wil hebben en dus ook hier hulp vraag of ervaringen !
Zelf ga ik nu beginnen met een planbord. (hema) en werken met een timer. Zojuist kreeg ik een bericht van zijn papa dat S 2x 10 minuten heeft gekleurd en getekend met behulp van een timer !!! En dat in alle rust en echt dat is een mega mijlpaal hier !!
Wie herkent het, wie heeft er ervaring in of tips enz. Het maakt niet uit wat alles is welkom ! Ik ben blij met alle handreikingen want zo op deze manier loop ik helemaal vast met hem.
Op dit moment gaan mijn ex en ik met S het onderzoek circuit in. Het gaat momenteel niet goed met mijn zoontje en het grote vermoeden hebben wij dat hij hoogbegaafd is en zeer zeker hoogsensitief en een beelddenker is.
Het voordeel is dat zijn papa ook hoogbegaafd is en daarbij veel herkent maar ook beter op de situatie kan inspelen.
Ik daar in tegen helemaal niet en loop dus enorm tegen een grote steen aan en zit gewoon nu echt met mijn handen in het haar.
Ook op het kdv is dit het geval en de ergo therapeute heeft hem inmiddels ook al overgedragen naar een ander. Iemand die ook de cursus "ik leer anders" heeft gedaan.
Na de vakantie word S geobserveerd op het kdv en gefilmd door een pedagoog. En we zijn nu nog zoekende welke hulp instantie we moeten inschakelen.
Vandaar dat ik zoveel mogelijk informatie wil hebben en dus ook hier hulp vraag of ervaringen !
Zelf ga ik nu beginnen met een planbord. (hema) en werken met een timer. Zojuist kreeg ik een bericht van zijn papa dat S 2x 10 minuten heeft gekleurd en getekend met behulp van een timer !!! En dat in alle rust en echt dat is een mega mijlpaal hier !!
Wie herkent het, wie heeft er ervaring in of tips enz. Het maakt niet uit wat alles is welkom ! Ik ben blij met alle handreikingen want zo op deze manier loop ik helemaal vast met hem.
Stuiterbal- Kletskop
- Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11
Re: Hoogbegaafdheid / Hoogsensitief
Ik heb geen idee en kan helaas niet ontopic reageren, maar ik heb het idee dat het contact tussen jou en S' papa weer beter is, of niet? Beter in de zin van dat jullie goed over de opvoeding en het wel en wee van S kunnen praten en daar ook echt gezamenlijk in staan?
_Nina- Prater
- Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12
Statler schreef:Ik heb geen idee en kan helaas niet ontopic reageren, maar ik heb het idee dat het contact tussen jou en S' papa weer beter is, of niet? Beter in de zin van dat jullie goed over de opvoeding en het wel en wee van S kunnen praten en daar ook echt gezamenlijk in staan?
Ja klopt. We hebben een ontzettend rot jaar achter de rug waarin door emoties verkeerde keuzes zijn gemaakt en het uit de hand was gelopen. Tot ik er helemaal klaar mee was en een gesprek met hem ben aan gegaan en alles uitgesproken is. En vanaf dat moment gaat het super ! Het voelt veel beter en het is alleen maar ten goede van S !!
En dan al helemaal nu in deze situatie.
Stuiterbal- Kletskop
Goed van jullie dat jullie een traject in gaan, ik hoop dat het jullie verder zal helpen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Wat goed dat jullie bezig zijn met een planbord! en super fijn dat hij even in alle rust heeft kunnen kleuren
Zoals je weet ben ik zelf hoogsensitief dus als je wat wilt weten, vraag maar raak.
Zoals je weet ben ik zelf hoogsensitief dus als je wat wilt weten, vraag maar raak.
Gast- Gast
Wat voor timer hebben jullie trouwens? Wij hebben een time-timer en dat is heel fijn, daarmee kun je de tijd ook heel goed visualiseren. Time-timers zijn relatief duur, maar je kunt ze ook als app downloaden voor de iPhone/iPod Touch en voor de iPad.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:Wat voor timer hebben jullie trouwens? Wij hebben een time-timer en dat is heel fijn, daarmee kun je de tijd ook heel goed visualiseren. Time-timers zijn relatief duur, maar je kunt ze ook als app downloaden voor de iPhone/iPod Touch en voor de iPad.
Bij de blokker hebben ze ronde kookwekkers, die je opdraaid, waardoor er ook een rood vlak ontstaat die je per minuut ziet wegtikken en 'rinkelt' als de tijd voorbij is. Soort goedkope versie van de time timer(volgens mij zijn ze max. 5 euro)
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Goed dat jullie een traject in gaan. Ik hoop dat jullie snel meer duidelijkheid hebben en daarmee de juiste handvaten aangereikt krijgen om S. op de juiste manier verder te begeleiden/helpen.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Ik lees even mee. Ik vrees meer en meer dat L ook erg slim is (dat hoop ik.. Hoogbegaafd hoop ik niet, maar mijn zorgen zijn er wel) en hoogsensitief is ze sowieso... Tips heb ik dus niet, maar vind het lastig om er nu al mee om te gaan... Ik blijf dit draadje even volgen dus.
Succes! Fijn dat jullie zo op de goede weg zijn zeg!
Succes! Fijn dat jullie zo op de goede weg zijn zeg!
snoezel- Prater
- Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10
Susan ik was zelf aan deze klok aan het denken:
Of deze is misschien zelfs wel duidelijker
Ik weet niet of een app op de telefoon werkt gezien hij nogal geïnteresseerd in mijn telefoon is en dan dora wil spelen haha.
En ik zou een zichtbare timer willen hebben wat op een vaste plek staat en dus duidelijk voor hem is.
Of deze is misschien zelfs wel duidelijker
Ik weet niet of een app op de telefoon werkt gezien hij nogal geïnteresseerd in mijn telefoon is en dan dora wil spelen haha.
En ik zou een zichtbare timer willen hebben wat op een vaste plek staat en dus duidelijk voor hem is.
Stuiterbal- Kletskop
Oh wat super van dat planbord en timer. En dat hij het al goed doet met de timer super!
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Dank jullie wel trouwens allemaal. Ik weet dat we wel nog een lange weg te gaan hebben voor het echt duidelijk is maar we zijn op de goede weg en ik sta niet alleen.
Ik heb al langer een onderbuikgevoel dat er iets aan de hand is en zag en voelde het heel erg. En nu word ook eindelijk door de omgeving herkent dat er iets aan de hand is.
Ik heb al langer een onderbuikgevoel dat er iets aan de hand is en zag en voelde het heel erg. En nu word ook eindelijk door de omgeving herkent dat er iets aan de hand is.
Stuiterbal- Kletskop
Ow ik zie nu dat die laatste klok wat ik plaatste de time timer is haha. Was ff gaan googelen. Dan denk ik dat ik toch voor die gaat want denk dat de kleuren klok toch wat te onduidelijk is en te veel.
Thnxx voor de tip Aimee. Ik ga zo het planbord halen en zal eens kijken bij de blokker !
Thnxx voor de tip Aimee. Ik ga zo het planbord halen en zal eens kijken bij de blokker !
Stuiterbal- Kletskop
Ik hoop dat ze hem nog hebben! ik zit even te zoeken op de site, maar daar staat hij niet op... Het is een zilvere ronde magnetische wekker en ze zitten in een doorzichtig doosje.
En ik weet niet hoe je het planbord wil gaan opzetten, maar op sclera.be vind je een hoop picto's (kan even je openinspost niet lezen, misschien doe je het wel gewoon met woorden als je zoon al kan lezen)
En ik weet niet hoe je het planbord wil gaan opzetten, maar op sclera.be vind je een hoop picto's (kan even je openinspost niet lezen, misschien doe je het wel gewoon met woorden als je zoon al kan lezen)
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Aimee schreef:Ik hoop dat ze hem nog hebben! ik zit even te zoeken op de site, maar daar staat hij niet op... Het is een zilvere ronde magnetische wekker en ze zitten in een doorzichtig doosje.
Woorden lezen kan ik beter niet doen gezien het feit dat we denken dat hij ook in beelden denkt. Dan heeft woorden geen zin.
Ik zag dat ze bij de hema een planbord hadden. Daar zitten al picto's bij.
Zo is de lege opzet:
En dit zijn de picto's wat erbij zitten:
Ik heb zelf hier een goed gevoel bij en denk dat dit voor hem wel heel duidelijk is.
Wel zal ik er misschien nog dingen bij moeten maken want ik wil ook voor hem duidelijk hebben op welke dag hij naar zijn papa gaat en kdv o.a.
Stuiterbal- Kletskop
Stuiterbal, beide klokken die jij laat zien gebruik ik ook in de klas.
Bij de kleuters werkte ik toen vooral met de kleuren. Alleen heb je daar minder besef van het aantal minuten.
Die time-timer heb je ook in het groot. Ik heb ze ook voor de kinderen bij mij in de klas. Ik vind hem erg prettig werken.
Bij de kleuters werkte ik toen vooral met de kleuren. Alleen heb je daar minder besef van het aantal minuten.
Die time-timer heb je ook in het groot. Ik heb ze ook voor de kinderen bij mij in de klas. Ik vind hem erg prettig werken.
meisje- Prater
- Aantal berichten : 802
Punten : 872
Registratiedatum : 24-12-10
Dank je voor de tip, ik ga zo ook even bij Blokker kijken. Wij hebben een time-timer, maar ze zijn echt heel duur, een goedkope reserve is altijd handig. Als app is inderdaad wel minder ideaal dan een echte.
Wij hebben een pictobord met foto's, ik zal je vanavond wat voorbeelden laten zien.
Wij hebben een pictobord met foto's, ik zal je vanavond wat voorbeelden laten zien.
Susan- Lady Post-a-lot
Ja super Susan als je dat zou willen doen.
Ben alleen echt even aan het denken waar ik hem moet ophangen. Het moet een zichtbare plaats zijn voor S.
Ben alleen echt even aan het denken waar ik hem moet ophangen. Het moet een zichtbare plaats zijn voor S.
Stuiterbal- Kletskop
Planbord gehaald vandaag hij staat al klaar. Al een begin gemaakt maar merk dat niet alle picto's erbij zitten dus nog even zelf creatief aan de slag.
Wat ik me wel nog afvroeg, is het verstandig om de speelkast op zijn slaap kamer te laten staan ??
Ik twijfel namelijk of dit wel goed is. Ook in het algemeen. Hij word 's morgens best vroeg wakker en ik heb het gevoel dat dat mede door het speelgoed komt. (afgeleid)
En aangezien hij al onrustig van veel prikkels word lijkt me dit ook iets wat meer onrust geeft.
Wat ik me wel nog afvroeg, is het verstandig om de speelkast op zijn slaap kamer te laten staan ??
Ik twijfel namelijk of dit wel goed is. Ook in het algemeen. Hij word 's morgens best vroeg wakker en ik heb het gevoel dat dat mede door het speelgoed komt. (afgeleid)
En aangezien hij al onrustig van veel prikkels word lijkt me dit ook iets wat meer onrust geeft.
Stuiterbal- Kletskop
Stuiterbal schreef:Planbord gehaald vandaag hij staat al klaar. Al een begin gemaakt maar merk dat niet alle picto's erbij zitten dus nog even zelf creatief aan de slag.
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar verander je dan niet té veel in te korte tijd? Denk dat je hem eerst het beste kunt laten wennen aan de picto's en de time timer.. En dan zo steeds een stapje meer.. En is het een open speelgoedkast dat hij er zo onrustig van wordt? Anders zou je misschien aan een dichte kast kunnen denken?
Roza- Kletskop
- Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11
Ik ga even wat voorbeelden plaatsen, moment.
Wij hebben als speelgoedkast trouwens een licht houten Expedit met acht (twee maal vier) vakken met daarin houten bakken in dezelfde kleur, dus ook een gesloten kast. De speelgoedkast Trofast vonden we te druk, Stuva is wel mooi, maar ik vond het niet handig dat je de bakken er niet uit kan halen.
Wij hebben als speelgoedkast trouwens een licht houten Expedit met acht (twee maal vier) vakken met daarin houten bakken in dezelfde kleur, dus ook een gesloten kast. De speelgoedkast Trofast vonden we te druk, Stuva is wel mooi, maar ik vond het niet handig dat je de bakken er niet uit kan halen.
Susan- Lady Post-a-lot
De speelgoedkast is een open kast met manden erin en daarin zit het speelgoed. En op de bovenste plank liggen de spellen en de puzzels.
Daarnaast heeft hij ook nog een auto mat op zijn kamer.
@Roza: Op zich de kast weg halen zal niet zo'n punt zijn want hij heeft wel vaker in de woonkamer gestaan en dan weer terug op de slaapkamer. (Ik heb een verander tik )
Daarnaast heeft hij ook nog een auto mat op zijn kamer.
@Roza: Op zich de kast weg halen zal niet zo'n punt zijn want hij heeft wel vaker in de woonkamer gestaan en dan weer terug op de slaapkamer. (Ik heb een verander tik )
Stuiterbal- Kletskop
Waarschijnlijk zijn de foto's weer te groot, dus je moet ze even aanklikken om ze goed te zien:
Susan- Lady Post-a-lot
Dank je Susan erg duidelijk ook !! Met dat soort picto's werken wij ook op het kdv.
Stuiterbal- Kletskop
Wij hebben dan zo'n foto in het klein op een kartonnen kaart (briefkaartformaat) met in het zwart kort de beschrijving eronder (dus 'jas' of 'fruit'), dat hebben we gelamineerd, aan de achterkant zit magneettape en het hangt op een magneetbord van Ikea. Erboven hangt een plaatje met een foto van Ezra en 'dit doet Ezra' erop.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: