testen op hoogbegaafdheid
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
testen op hoogbegaafdheid
De juf van mijn jongste zoon (4) sprak me net aan op school. Ze hebben het vermoeden dat Ben mogelijk hoogbegaafd is, en willen met me bespreken hoe dit getest kan worden. Ik heb een hele vragenlijst meegekregen en we hebben binnenkort een gesprek. Als ik google, dan herken ik enorm veel.
Ergens beangstigt het me. Mijn oudste is ook hoogintelligent, maar op een heel andere manier. Ik ben hier dus niet mee bekend maar heb wel verhalen gehoord over hoe noodzakelijk goede begeleiding is. Heeft er iemand hier ervaring mee of meer informatie?
Ergens beangstigt het me. Mijn oudste is ook hoogintelligent, maar op een heel andere manier. Ik ben hier dus niet mee bekend maar heb wel verhalen gehoord over hoe noodzakelijk goede begeleiding is. Heeft er iemand hier ervaring mee of meer informatie?
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Re: testen op hoogbegaafdheid
Kunnen ze dat zo jong al zien? Interessant.. Het is natuurlijk best mogelijk dat je zoontje hoogbegaafd is en dan lijkt het me het best dat jij het zsm weet zodat je je er meer in kan verdiepen. Snap wel dat je er angstig van wordt, het is ook wel heel wat, natuurlijk!
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
Wat goed dat ze hier wat mee doen op school. Ik denk dat, wanneer hij inderdaad hoogbegaafd is, het handig en in zijn voordeel is dat dit bekend is. Op die manier kan hij goede begeleiding krijgen evt. naar een school met andere hoogbegaafde kinderen.
Veel kinderen die hoogbegaafd zijn vervelen zich in de klas omdat het allemaal te simpel is waardoor ze of juist lager cijfers halen of storend gedrag laten zien (omdat ze zich vervelen). In dat opzicht denk ik dus dat het goed is om het op deze leeftijd al te weten zodat hij de juiste begeleiding hierin kan krijgen wat aansluit op zijn behoeften.
Veel kinderen die hoogbegaafd zijn vervelen zich in de klas omdat het allemaal te simpel is waardoor ze of juist lager cijfers halen of storend gedrag laten zien (omdat ze zich vervelen). In dat opzicht denk ik dus dat het goed is om het op deze leeftijd al te weten zodat hij de juiste begeleiding hierin kan krijgen wat aansluit op zijn behoeften.
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
2CKC2 schreef:Kunnen ze dat zo jong al zien? Interessant.. Het is natuurlijk best mogelijk dat je zoontje hoogbegaafd is en dan lijkt het me het best dat jij het zsm weet zodat je je er meer in kan verdiepen. Snap wel dat je er angstig van wordt, het is ook wel heel wat, natuurlijk!
Ja, ik stond er ook van te kijken. Klaarblijkelijk kijken ze naar dingen als taalgebruik, creativiteit, menstekeningen enzo, en dat zijn dan signalen. Die vragenlijst gaat zelfs terug naar de babyleeftijd, hoeveel hij sliep en hoe alert hij was, en zo.
Ik wacht het gesprek maar af, en die vragenlijst, denk ik. Wel fijn dat ze er op school zo alert op zijn.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Ik heb hier in mijn directe omgeving wel ervaring mee. Ik snap jouw 'angst', maar ik denk dat je heel blij moet zijn dat de school hier zo alert op is. Niet op alle scholen vallen bovengemiddeld intelligente kinderen in de kleuterklas namelijk al op. Vaak hebben die kinderen al wat andere interesses en ze scoren dus niet per definitie goed op de kleuter-doelstellingen. En dan kan het een hele strijd zijn om school te overtuigen.
Misschien kun je met je vragen terecht bij Pharos. Dat is een stichting voor en door ouders van hoogbegaafde kinderen. Als je daar naartoe belt kun je in contact komen met (andere) ouders van hoogbegaafde kinderen om gewoon eens wat ervaringen te horen. Ze organiseren ook allerlei activiteiten voor kinderen, maar ik kan me voorstellen dat die van jou daar nog wat te jong voor zijn.
Succes!
Misschien kun je met je vragen terecht bij Pharos. Dat is een stichting voor en door ouders van hoogbegaafde kinderen. Als je daar naartoe belt kun je in contact komen met (andere) ouders van hoogbegaafde kinderen om gewoon eens wat ervaringen te horen. Ze organiseren ook allerlei activiteiten voor kinderen, maar ik kan me voorstellen dat die van jou daar nog wat te jong voor zijn.
Succes!
Char1- Fluisteraar
- Aantal berichten : 388
Punten : 464
Goed dat ze er al op letten. Die formulieren zijn standaard. Ik zou voor jezelf nagaan of je hem via school wil laten onderzoeken of dat je het particulier doet. Ik heb mijn oudste particulier laten testen op van alles. Zelf ben ik daar erg over te spreken.
Hier op school (hele grote school wel hoor) hebben we een +klas. Daar komen alle hoogbegaafde kinderen en bijna hoogbegaafde kinderen een paar keer per week bij elkaar en doen daar andere dingen. Daarnaast gaan er nog een groepje kinderen naar Eureka. http://eureka.inos.nl/?q=node/28 misschien hebben ze bij jullie ook zo iets in de buurt.
Hier op school (hele grote school wel hoor) hebben we een +klas. Daar komen alle hoogbegaafde kinderen en bijna hoogbegaafde kinderen een paar keer per week bij elkaar en doen daar andere dingen. Daarnaast gaan er nog een groepje kinderen naar Eureka. http://eureka.inos.nl/?q=node/28 misschien hebben ze bij jullie ook zo iets in de buurt.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Samen testen of alleen testen?
» testen action
» Hoogbegaafdheid
» Hoogbegaafdheid / Hoogsensitief
» Positieve testen
» testen action
» Hoogbegaafdheid