Tips boeken ouderschap / opvoeding?
+5
Fiwen
Liadan
Susan
Printje
PapillonRose
9 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Tips boeken ouderschap / opvoeding?
Iemand nog leuke boeken gelezen die aan te raden zijn wat betreft ouderschap / opvoeding? Of boeken die je juist beter links kunt laten liggen?
Zelf vind ik een grote aanrader: How 2 talk 2 kids. Heb er hier trouwens al vaker over gelezen, ook positief. Ik vind zo fijn aan dit boek dat je echt kunt leren om op een andere manier te reageren op lastige situaties of probleemgedrag. Maar ook bij heel gewone dingen. Erg praktisch boek met een ontzettend positieve insteek. Bijvoorbeeld hoe je kunt vermijden teveel nee te zeggen, en toch je boodschap kunt overbrengen.
Wat ik een minder boek vind, maar door veel mensen als een soort bijbel wordt gepromoot, is 'oei ik groei'. Als ik kijk hoe klein de controlegroep was waar de resultaten uitgekomen zijn heb ik mijn twijfels eigenlijk meteen al.. Daarnaast hier en daar ouderwets taalgebruik (daar stoor ik me aan ) en het valt me op dat de dingen die er worden beschreven die kinderen zouden kunnen soms bij een wel heel jonge leeftijd worden geplaatst. Ik weet dat die dingen er staan en dat dat dan de leeftijd is waarop het voor het eerst kan, maar dat veel kinderen die dingen later pas doen. Maar toch geeft het boek je soms de indruk dat je kindje ontzettend achter zou lopen als je de maatstaven van het boek aanhoudt.
Iemand anders nog leuke of juist minder leuke boeken gelezen? Ik lees vanalles en ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie lezen, en wie weet haal ik er weer nieuw leesvoer uit
Zelf vind ik een grote aanrader: How 2 talk 2 kids. Heb er hier trouwens al vaker over gelezen, ook positief. Ik vind zo fijn aan dit boek dat je echt kunt leren om op een andere manier te reageren op lastige situaties of probleemgedrag. Maar ook bij heel gewone dingen. Erg praktisch boek met een ontzettend positieve insteek. Bijvoorbeeld hoe je kunt vermijden teveel nee te zeggen, en toch je boodschap kunt overbrengen.
Wat ik een minder boek vind, maar door veel mensen als een soort bijbel wordt gepromoot, is 'oei ik groei'. Als ik kijk hoe klein de controlegroep was waar de resultaten uitgekomen zijn heb ik mijn twijfels eigenlijk meteen al.. Daarnaast hier en daar ouderwets taalgebruik (daar stoor ik me aan ) en het valt me op dat de dingen die er worden beschreven die kinderen zouden kunnen soms bij een wel heel jonge leeftijd worden geplaatst. Ik weet dat die dingen er staan en dat dat dan de leeftijd is waarop het voor het eerst kan, maar dat veel kinderen die dingen later pas doen. Maar toch geeft het boek je soms de indruk dat je kindje ontzettend achter zou lopen als je de maatstaven van het boek aanhoudt.
Iemand anders nog leuke of juist minder leuke boeken gelezen? Ik lees vanalles en ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie lezen, en wie weet haal ik er weer nieuw leesvoer uit
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Re: Tips boeken ouderschap / opvoeding?
Oei ik groei vind ik ook echt een vreselijk boek. Soms klopte die sprongetjes wel iets maar er stonden altijd dezelfde kenmerken bij zeg maar. En de dingen die kinderen op die leeftijd zouden kunnen slaan vaak nergens op..sommige dingen vind ik echt dat ik dacht van... dat kan geen enkel kind op die leeftijd.
Ik lees eigenlijk nooit opvoedingsboeken maar vind van die tijdschriften weer wel leuk, zoals ouders van nu enzo.
Ik lees eigenlijk nooit opvoedingsboeken maar vind van die tijdschriften weer wel leuk, zoals ouders van nu enzo.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
oei ik groei is ook totaal niet wetenschappelijk onderlegd. Ik geloof dat hun 'onderzoek' is gedaan onder 7 15 ouders. Ik heb er ooit eens een artikel over gelezen en eigenlijk is dat boek om je rot te lachen.
How to talk to kids wil ik ook nog eens lezen, misschien mijn bieb-pas weer opzoeken. Is dat wel gewoon een nederlands boek?
How to talk to kids wil ik ook nog eens lezen, misschien mijn bieb-pas weer opzoeken. Is dat wel gewoon een nederlands boek?
Laatst aangepast door Rejoy. op wo 1 feb 2012 - 9:37; in totaal 2 keer bewerkt
Gast- Gast
Rejoy. schreef:oei ik groei is ook totaal niet wetenschappelijk onderlegd. Ik geloof dat hun 'onderzoek' is gedaan onder 7 ouders. Ik heb er ooit eens een scriptie over gelezen en eigenlijk is dat boek om je rot te lachen.
Terwijl ze volgens mij 'beweren' dat er heeeel veeel ouders over de hele wereld eraan mee geholpen hebben. Ik heb dat ook nooit gelooft dat daar inderdaad echt zoveel ouders aan mee deden en dat dat dan echte resultaten waren in hun boek.
Wel grappig dat er toch nog veel mensen zweren bij dat boek, terwijl het idd qua ontwikkeling van kinderen eigenlijk helemaal niet klopt.
Printje- Lady Post-a-lot
Ik lees vooral veel boeken over autisme. Het beste boek dat ik heb is Overcoming Autism van Lynn Kern Koegel en Claire LaZebnik.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Printje schreef:Rejoy. schreef:oei ik groei is ook totaal niet wetenschappelijk onderlegd. Ik geloof dat hun 'onderzoek' is gedaan onder 7 ouders. Ik heb er ooit eens een scriptie over gelezen en eigenlijk is dat boek om je rot te lachen.
Terwijl ze volgens mij 'beweren' dat er heeeel veeel ouders over de hele wereld eraan mee geholpen hebben. Ik heb dat ook nooit gelooft dat daar inderdaad echt zoveel ouders aan mee deden en dat dat dan echte resultaten waren in hun boek.
Wel grappig dat er toch nog veel mensen zweren bij dat boek, terwijl het idd qua ontwikkeling van kinderen eigenlijk helemaal niet klopt.
dit is het artikel: http://hvandermaas.socsci.uva.nl/Homepage_Han_van_der_Maas/Publications_files/papers/Nip%20artikel%20Plooij.pdf
Lees maar eens, het hele onderzoek slaat nergens op.
Gast- Gast
tss inderdaad Rejoy zo kan ik idd ook wel een onderzoek in elkaar zetten. Ik heb dat boek ooit gekregen ga het misschien toch maar ritueel verbranden hahaha
Printje- Lady Post-a-lot
Ik laat zelf de boeken van Ria Blom links liggen.
'luisteren naar kinderen' van Thomas Gordon vind ik een aanrader.
'luisteren naar kinderen' van Thomas Gordon vind ik een aanrader.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Voor zover ik me kan herinneren is Oei, ik groei in eerste instantie gebaseerd op onderzoek bij apen.
Overigens heb ik het boek nooit gelezen, maar ik ken meer mensen die ermee weglopen en het echt als een houvast zien.
Overigens heb ik het boek nooit gelezen, maar ik ken meer mensen die ermee weglopen en het echt als een houvast zien.
Susan- Lady Post-a-lot
Printje schreef:tss inderdaad Rejoy zo kan ik idd ook wel een onderzoek in elkaar zetten. Ik heb dat boek ooit gekregen ga het misschien toch maar ritueel verbranden hahaha
of goed verkopen op marktplaats, of kan dat eigenlijk niet, als je dit weet?
Gast- Gast
@ Susan: op zich heb je ook wel gelijk. Het is wel fijn dat sommige moeders inzien dat het gedrag van hun baby een reden is en ze niet zomaar 'vervelend' zijn.
Gast- Gast
Rejoy: How 2 talk 2 kids is inderdaad gewoon een Nederlands boek. Oorspronkelijk wel Engels, en de Nederlandse versie heeft blijkbaar ook nog een Engelse naam.
Susan: Kan me voorstellen dat je veel leest over autisme. Hopelijk heb je er wat aan, ik zou er persoonlijk ook veel over willen weten als ik er mee te maken had. Dan ga je het toch beter begrijpen denk ik, en misschien ook manieren vinden om er nog beter mee om te gaan. Lijkt me in elk geval niet makkelijk, vind het knap hoe je er mee omgaat (van wat ik hier soms lees).
Wat oei ik groei betreft vond ik de sprongetjes op zich ook wel handig inderdaad, dat je weet wanneer dat zou kunnen gebeuren enzo.. Maar ik heb hier maar zelden een eventuele sprong ontdekt, en verder ben ik dus ook niet heel enthousiast over het boek.
Liadan: Was Ria Blom niet van rust, regelmaat, etc.? Daar staat me iets van bij, maar misschien heb ik wel de verkeerde naam in mijn hoofd. Ik zal het boek van Thomas Gordon onthouden, daar ben ik wel benieuwd naar!
Susan: Kan me voorstellen dat je veel leest over autisme. Hopelijk heb je er wat aan, ik zou er persoonlijk ook veel over willen weten als ik er mee te maken had. Dan ga je het toch beter begrijpen denk ik, en misschien ook manieren vinden om er nog beter mee om te gaan. Lijkt me in elk geval niet makkelijk, vind het knap hoe je er mee omgaat (van wat ik hier soms lees).
Wat oei ik groei betreft vond ik de sprongetjes op zich ook wel handig inderdaad, dat je weet wanneer dat zou kunnen gebeuren enzo.. Maar ik heb hier maar zelden een eventuele sprong ontdekt, en verder ben ik dus ook niet heel enthousiast over het boek.
Liadan: Was Ria Blom niet van rust, regelmaat, etc.? Daar staat me iets van bij, maar misschien heb ik wel de verkeerde naam in mijn hoofd. Ik zal het boek van Thomas Gordon onthouden, daar ben ik wel benieuwd naar!
PapillonRose- Ratel
Rejoy. schreef:@ Susan: op zich heb je ook wel gelijk. Het is wel fijn dat sommige moeders inzien dat het gedrag van hun baby een reden is en ze niet zomaar 'vervelend' zijn.
Ja, op zich denk ik, zolang het niet aanzet tot onacceptabel opvoedgedrag is het wat mij betreft fijn dat die mensen er steun aan hebben. Als je met je handen in het haar zit omdat je dreumes zo dwars is en je zit ietsje minder met je handen in het haar omdat je in Oei ik groei leest dat je kind een sprongetje maakt dan lijkt mij dat goed. Zolang het maar niet ervoor zorgt dat mensen echt zorgwekkend probleemgedrag gaan wegwuiven onder het mom van een sprongetje, maar voor zover ik het boek ken valt dat denk ik wel mee.
Susan- Lady Post-a-lot
Ja klopt dat is ze.PapillonRose schreef:
Liadan- Ratel
Boeken van Ria Blom heb ik ook altijd links laten liggen.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik heb ook geen boeken van Ria Blom gelezen. Weleens stukjes over gelezen op internet, maar kwam toch wel wat dingen tegen waar ik me niet in kon vinden. Wel door het lezen hierover op internet op het inbakeren uitgekomen, wat dan wel weer positief is geweest hier. Maar daar had ik geen heel boek voor nodig.
PapillonRose- Ratel
'Mindfulmama' van Iris Bouwman. Heeft me weer met beide benen op de grond gezet en geleerd om meer los te laten en van mijn gezinnetje te kunnen genieten. Ik was heel snel geïrriteerd en chagrijnig doordat ik veel te hogen eisen aan mezelf stelde en dit boek heeft me laten inzien en ook geleerd dat dit niet hoeft en dat ik best een keer een steek mag laten vallen en mijn huis best een keer een grote bende mag zijn en zo. Dat je door jezelf minder druk te maken om bepaalde dingen juist tijd over houdt om alles goed te laten verlopen... vage omschrijving, ik weet het maar ik kan het niet beter uitleggen. Mama is nu (meestal) heel Zen
En 'hoog sensitieve kinderen', veel herkenning en tips om beter met J. om te gaan.
En 'hoog sensitieve kinderen', veel herkenning en tips om beter met J. om te gaan.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Dan zal ik dat boek van Fiwen maar niet lezen...mijn vriend doet me wat..in zijn ogen doe ik al te weinig in het huishouden!
Ik heb net het 2e hoofdstuk van How2talk2kids gelezen en vind t een erg fijn boek. Duidelijk, leest makkelijk en vind er goede tips in staan. Veel dingen kunnen we nu nog niet toe passen omdat het nog niet van toepassing is bij T. en meer voor oudere kindjes is, maar ik lees het nu alvast en als het tegen de tijd nodig is zal ik het nog eens lezen, kan nooit kwaad lijkt me. Een aantal dingen zijn voor nu trouwens wel alvast handig, ook om jezelf te 'trainen'.
Oei ik groei vond ik in het begin wel een fijn boek met de sprongetjes, dat klopte hier best wel. Ook keek ik door het boek beter naar de 'nieuwe vaardigheden' van T. Veel dingen had ik anders waarschijnlijk niet eens opgemerkt, nu was ik me meer bewust van wat hij al kon. Ik kijk nu nog wel in het boek wanneer de sprongetjes zijn en als er een aankomt dan lees ik dat hoofdstuk weer maar ik merk dat het me niet meer zoveel boeit en dat het ook steeds minder klopt.
Ik heb net het 2e hoofdstuk van How2talk2kids gelezen en vind t een erg fijn boek. Duidelijk, leest makkelijk en vind er goede tips in staan. Veel dingen kunnen we nu nog niet toe passen omdat het nog niet van toepassing is bij T. en meer voor oudere kindjes is, maar ik lees het nu alvast en als het tegen de tijd nodig is zal ik het nog eens lezen, kan nooit kwaad lijkt me. Een aantal dingen zijn voor nu trouwens wel alvast handig, ook om jezelf te 'trainen'.
Oei ik groei vond ik in het begin wel een fijn boek met de sprongetjes, dat klopte hier best wel. Ook keek ik door het boek beter naar de 'nieuwe vaardigheden' van T. Veel dingen had ik anders waarschijnlijk niet eens opgemerkt, nu was ik me meer bewust van wat hij al kon. Ik kijk nu nog wel in het boek wanneer de sprongetjes zijn en als er een aankomt dan lees ik dat hoofdstuk weer maar ik merk dat het me niet meer zoveel boeit en dat het ook steeds minder klopt.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Ah, ik ben blij dat er onderzoek is dat onderbouwt dat 'Oei, ik groei' een onzinboek is, ik heb me er ook altijd enorm aan geergerd. Het leest weg als een horoscoop: ergens tussen de achttien weken en vierendertig weken is het mogelijk dat je kind een van de volgende dingen gaat doen. Ja, ja, zo kan ik ook wel een boek schrijven. En dan die vaardigheden inderdaad die veel te vroeg worden genoemd.
Ik kan me op veel punten wel vinden in Ria Blom: inbakeren en rust en regelmaat doen wij ook. Dat wil zeggen: voeden bij wakker worden en vervolgens een vast schema van handelingen om overprikkeling te voorkomen. Inbakeren doe ik voor het veilige gevoel, net als een kindje in een draagdoek dat heeft. Ik vind het dus wel een aanrader. Mensen die zich niet in haar methode kunnen vinden: waarom eigenlijk niet?
Ik kan me op veel punten wel vinden in Ria Blom: inbakeren en rust en regelmaat doen wij ook. Dat wil zeggen: voeden bij wakker worden en vervolgens een vast schema van handelingen om overprikkeling te voorkomen. Inbakeren doe ik voor het veilige gevoel, net als een kindje in een draagdoek dat heeft. Ik vind het dus wel een aanrader. Mensen die zich niet in haar methode kunnen vinden: waarom eigenlijk niet?
Gast- Gast
Ik denk niet dat rust en regelmaat slecht is, maar de manier waarop Ria Blom dit voor elkaar wil krijgen in haar boek, ben ik het niet mee eens. Je kindje laten huilen bijv. met een kookwekker erbij, daar kan ik me echt niet in vinden.
Ik ben zelf van mening dat je beter naar de behoefte van het kindje kan kijken, dan naar de behoefte van de ouder. Ik heb bij haar boek het idee dat het haar vooral om de rust en regelmaat gaat voor de ouder.
Bij inbakeren mis je snel voedingssignalen, ik zou dat daarom zelf ook niet snel doen. Ik snap wel dat veel mensen hier wel voor kiezen (al denk ik dat er in het algemeen wel vaak snel wordt ingebakerd, zonder dat ouders zich hierin goed verdiept hebben).
Ria Blom zal ook vast wel goede dingen in haar boeken hebben staan, maar over het algemeen gaat het veel tegen mijn gevoel in.
Ik ben zelf van mening dat je beter naar de behoefte van het kindje kan kijken, dan naar de behoefte van de ouder. Ik heb bij haar boek het idee dat het haar vooral om de rust en regelmaat gaat voor de ouder.
Bij inbakeren mis je snel voedingssignalen, ik zou dat daarom zelf ook niet snel doen. Ik snap wel dat veel mensen hier wel voor kiezen (al denk ik dat er in het algemeen wel vaak snel wordt ingebakerd, zonder dat ouders zich hierin goed verdiept hebben).
Ria Blom zal ook vast wel goede dingen in haar boeken hebben staan, maar over het algemeen gaat het veel tegen mijn gevoel in.
Liadan- Ratel
Ik heb momenteel het boek ' Kijk, luister en begrijp' van Jantine Peters liggen welke ik ga lezen. Hieronder een beschrijving:
Dit boek beschrijft de opvoedingsmethode van dr. Thomas Gordon, de zogenoemde Gordon-methode. Deze methode leert je om bewust naar het gedrag van je kind te kijken en luisteren en daardoor beter te begrijpen wat je kind met zijn gedrag wil zeggen. Je leert meer aandacht te besteden aan de achterliggende gevoelens en (onvervulde) behoeften van zowel je kind als van jezelf.
Geïllustreerd met veel herkenbare voorbeelden uit het leven met kinderen van 0-6 jaar, zet Jantine Peters in acht hoofdstukken stap voor stap de principes van de Gordonmethode uiteen. Ieder hoofdstuk eindigt met praktische oefeningen om zelf met de principes aan de slag te gaan.
Ben erg benieuwd. Het schijnt een 'makkelijk' boek om de Gordon-methode mee door te nemen.
Dit boek beschrijft de opvoedingsmethode van dr. Thomas Gordon, de zogenoemde Gordon-methode. Deze methode leert je om bewust naar het gedrag van je kind te kijken en luisteren en daardoor beter te begrijpen wat je kind met zijn gedrag wil zeggen. Je leert meer aandacht te besteden aan de achterliggende gevoelens en (onvervulde) behoeften van zowel je kind als van jezelf.
Geïllustreerd met veel herkenbare voorbeelden uit het leven met kinderen van 0-6 jaar, zet Jantine Peters in acht hoofdstukken stap voor stap de principes van de Gordonmethode uiteen. Ieder hoofdstuk eindigt met praktische oefeningen om zelf met de principes aan de slag te gaan.
Ben erg benieuwd. Het schijnt een 'makkelijk' boek om de Gordon-methode mee door te nemen.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Positief ouderschap, opvoeden middels de tripple p methode.
Ik heb het boek nog niet gelezen maar trippe p wordt steeds meet in de hulpverlening toegepast (en ook de reclames in de trant van van "jonas"rustig blijven" terwijl er een krijsend kind op de foto staat, werken vanuit deze methode).
Ik heb het boek nog niet gelezen maar trippe p wordt steeds meet in de hulpverlening toegepast (en ook de reclames in de trant van van "jonas"rustig blijven" terwijl er een krijsend kind op de foto staat, werken vanuit deze methode).
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
Liadan schreef:Ik denk niet dat rust en regelmaat slecht is, maar de manier waarop Ria Blom dit voor elkaar wil krijgen in haar boek, ben ik het niet mee eens. Je kindje laten huilen bijv. met een kookwekker erbij, daar kan ik me echt niet in vinden.
Huilen met een kookwekker erbij klinkt niet zo leuk nee... . Ik ken haar globale ideeen over rust en regelmaat en daar kan ik me dan wel in vinden. Mijn dochters doen het er goed op tenminste . Maar wat voor een voedingssignalen mis je dan met inbakeren? Mijn dochter geeft bijvoorbeeld aan dat het tijd is voor een voeding door wat te gaan smakken, geluidjes te maken of te mopperen. Ik kan zo niet bedenken wat voor een signalen een kind af zou geven met armen of benen, of bedoel je oudere kindjes?
Gast- Gast
Weer een paar leuke tips
Twellie: Ik ben ook niet helemaal tegen Ria Blom. Inbakeren, rust en regelmaat heb ik ook veel aan gehad. Maar net zoals Liadan zegt kwam ik ook dingen tegen als kinderen laten huilen, en dat vind ik dan weer helemaal niks.
Twellie: Ik ben ook niet helemaal tegen Ria Blom. Inbakeren, rust en regelmaat heb ik ook veel aan gehad. Maar net zoals Liadan zegt kwam ik ook dingen tegen als kinderen laten huilen, en dat vind ik dan weer helemaal niks.
PapillonRose- Ratel
Twellie, kinderen slapen dieper en kunnen dus door hun eigen hongergevoel heen slapen. Het kan zijn dat ze daardoor te weinig om een voeding vragen.
Liadan- Ratel
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Nav tips boeken zwangerschap?
» Zwanger worden | Boeken | Tips | Ideeën
» Nav Minpunten aan het ouderschap
» beetje vroeg maar, vakantie boeken en vaccinatie?leuke tips?
» Tips voor leuke boeken voor de mama's!
» Zwanger worden | Boeken | Tips | Ideeën
» Nav Minpunten aan het ouderschap
» beetje vroeg maar, vakantie boeken en vaccinatie?leuke tips?
» Tips voor leuke boeken voor de mama's!
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: