Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Heeft iemand verstand van bedrijfseconomie?

Ga naar beneden

Heeft iemand verstand van bedrijfseconomie? Empty Heeft iemand verstand van bedrijfseconomie?

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 4:14

Ik ben op het moment een proeftentamen aan het maken maar kom er bij 1 vraag niet uit (zie hieronder)

OPGAVE 2

Een onderneming overweegt te investeren in een project dat de volgende cashflows kent:

Begin jaar 1 Einde Jaar 1 Einde Jaar 2 Einde Jaar 3
-800.000 300.000 300.000 400.000

• De cashflows worden aan het eind van elk jaar ontvangen.
• In de cashflow van jaar 3 zit een ontvangst van €200.000 i.v.m. restwaarde van de investering.
• De vermogenskostenvoet van de onderneming bedraagt 12%.

Gevraagd:
A (5 p) Bereken via de methode van de Netto Contante Waarde of dit project door moet gaan
B (4 p) Noem twee nadelen van de methode van de Netto Contante Waarde (als nadeel mag niet worden aangevoerd dat de NCW moeilijk te berekenen is …)
C (6 p) Bereken vanuit de cashflows de winst in de jaren 1 t/m 3

Bij 2c kom ik er niet uit.. als ik de antwoorden erbij pak staat er dat ze 200.000 afschrijven per jaar, maar hoe komen ze aan dat bedrag?!

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Heeft iemand verstand van bedrijfseconomie? Empty Re: Heeft iemand verstand van bedrijfseconomie?

Bericht  Nora wo 1 feb 2012 - 4:17

Volgens mij komen ze er zo aan:

De investering is in jaar 1: 800.000
In jaar 3 is deze nog 200.000 waard.
Verschil in waarde is 600.000
Afschrijving = (investering - restwaarde)/ aantal jaar

Afschrijving per jaar dus (800.000 - 200.000)/3= 200.000
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837
Registratiedatum : 18-11-10

Heeft iemand verstand van bedrijfseconomie? Empty Re: Heeft iemand verstand van bedrijfseconomie?

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 4:24

Ahhh nu snap ik het..
Gewoon weer een kwestie van goed lezen! Embarassed
(zit alweer te lang in de boeken/cijfers, dan zie ik vaak die dingen niet meer No )

Gast
Gast

Bericht  Nora wo 1 feb 2012 - 4:25

Haha is niet erg;) Wat is het antwoord bij a?
Ben benieuwd of ik het nog kan namelijk:) was nooit zo goed in NCW. Kom nu op -€8.272
Nora
Nora
Prater
Prater

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 4:39

antwoord A: - 8273 (het is maar net hoe je het achter de komma hebt gepakt denk ik..)

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 4:40

Jij mag anders ook wel de her voor mij doen :P

Gast
Gast

Bericht  Nora wo 1 feb 2012 - 4:40

Jeeeeej ik kan het nog. Even goed voor het zelfvertrouwen Wink
Ja inderdaad -8273. Even slecht afgerond met -8272,59.

Succes met je tentamen! In welk jaar zit je?
Nora
Nora
Prater
Prater

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 4:51

Haha ja dacht al dat het met het afronden te maken had :P

Ik zit in het 1e jaar (sommige vakken vallen nogal tegen, o.a. bedrijfseconomie Rolling Eyes)
Maar heb nu al een veel beter gevoel dan bij het 1e tentamen, hoop zo dat ik deze her ga halen! study

Gast
Gast

Bericht  Nora wo 1 feb 2012 - 4:56

Is bij jullie bedrijfseconomie een vak, oke, bij ons is dat een hele opleiding;)
Zelf zit ik in jaar 4 van accountancy. De eerste 2 jaar was samen met bedrijfseconomie en fiscale economie.

Balen dat sommige vakken zo tegen vielen. Ik klink nu echt als een oude lul maar het is gewoon oefenen oefenen oefenen:) Gaat vast goed komen met je her!
Mocht je nog meer vragen hebben, vind het leuk om je te helpen!
Nora
Nora
Prater
Prater

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 5:03

Het is zowel een vak als opleiding Laughing

Ik zal nog even een briefje maken met de belangrijkste dingen en dan die kant op.. pff ben best zenuwachtig, hoop zo dat ik het ga halen!

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: