Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geobsedeerd door eten

+4
xxjojootjexx
Darius
Highway
Dolphinne
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Geobsedeerd door eten Empty Geobsedeerd door eten

Bericht  Dolphinne vr 7 jan 2011 - 8:38

Mijn zoontje van 2 lijkt de laatste tijd heel erg geobsedeerd door eten.
Hij blijft de hele dag zeuren om meer, ook als hij net 2 boterhammen op heeft bijvoorbeeld.

Hij roept vaak als hij nog in bed ligt al om eten 's ochtends en kan als ik het brood ga smeren ook niet wachten tot ik daar mee klaar ben en grist het als hij er bij kan het al van zijn bord en eet het dan zonder beleg op. Vaak krijgt hij dan alvast een stuk van de korst.
Als het nog geen tijd is om te eten kan hij er eindeloos over blijven zeuren en doordrammen tot het tijd is dat we wel weer gaan eten.

Dit is eigenlijk begonnen sinds we extra zijn gaan opletten op wat hij eet en hij bijv. geen diksap meer krijgt maar thee of water en ook niet zomaar een hapje extra van iets/extra koekje etc. Hij is namelijk aan de zware kant en willen ervoor waken dat dit niet erger wordt (hij was de laatste keer 91 cm en 15,3 kilo).

Hij krijgt op een dag:
Ontbijt: 1 boterham met dun beleg en 2/3 beker melk
Tussendoor: 1,5 stuks fruit en beker thee
Lunch: 2 boterhammen en 2/3 beker melk
Tussendoor: Koekje en beker thee
Avondeten: normale portie (2 aardappels, 2 lepels groente en 1/3 stuk vlees), beker water en toetje.

Heeft iemand ervaring met een kind dat zo geobsedeerd lijkt door eten. Heb je er iets aan gedaan of gaat dit vanzelf over en hoort het bij het peuter zijn?
Iemand nog tips om hier mee om te gaan?
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geobsedeerd door eten Empty Re: Geobsedeerd door eten

Bericht  Highway vr 7 jan 2011 - 8:42

Misschien een boterham extra in de ochtend, en dan geen zoet beleg erop? Op zich kan dat geen kwaad, of misschien nog een bordje brinta/pap?
Als iemand met zo'n erge trek wakker wordt, lijkt het mij dat hij de dag ervoor te weinig heeft gegeten. Dus ik zou op een gezonde manier toch wat aanvullen.

De obsessie zelf kan ik je eigenlijk geen tips over geven, misschien merkt hij erg dat erop gelet wordt en is hij het daarom zelf ook gaan doen? Het eetschema ziet er verder goed uit, misschien wat weinig (maar dat is in vergelijking met mijn neefje van 1,5 die 6 boterhammen op een dag naar binnen duwt en nog steeds een mager latje is :p)

succes ermee, lijkt me moeilijk deze situatie. Hopelijk hebben anderen betere tips.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Dolphinne vr 7 jan 2011 - 8:51

Hij heeft 's middags trouwens hetzelfde als hij wakker wordt. Dan roept hij ook al meteen weer om eten (terwijl hij dan 2 uur ervoor nog 2 boterhammen heeft gegeten).
Hij weet dat hij na zn middagslaapje een koekje krijgt bij de thee en kan dan haast niet wachten tot ik de thee gezet heb.

Ik zat inderdaad ook al te denken dat hij misschien in een groeispurt zit en dus misschien ook wel meer eten nodig heeft de laatste tijd. Maar ben dan aan de andere kant weer bang dat hij dan teveel eet op een dag en de verhouding gewicht- lengte scheef blijft.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Bericht  Gast vr 7 jan 2011 - 8:55

Toen ik je stukje las, dacht ik direct: heeft hij niet gewoon honger? Als hij zo om extra eten vraagt en niet expliciet om koekjes of zoetigheid lijkt me dat hij gewoon honger heeft. Kun je 'm ook niet iets gezonds aanbieden zoals een stukje rauwe wortel ofzo?

Gast
Gast

Bericht  Darius vr 7 jan 2011 - 8:56

Wat goed dat jullie er zo goed op letten!

Volgens mij mag hij best wel een extra boterham in de ochtend. Het valt me ook op dat hij wat veel melk drinkt, drie bekers. Misschien dat iets minderen en ipv melk thee of water geven. En dan een extra boterham erbij met caloriearm beleg?

Misschien kun je een verwijzing naar een dietist vragen?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast vr 7 jan 2011 - 9:19

Volgens mij eet hij vrij weinig op een dag als ik het zo zie. Ik zou ook denken dat hij gewoon honger heeft. Wil hij zelf niet meer eten dan 1 a 2 boterhammen?

Volgens mij is jouw zoon altijd een stevige knul geweest, toch? Is het niet iets dat gewoon bij hem hoort?

Gast
Gast

Bericht  Dolphinne vr 7 jan 2011 - 9:24

Darius schreef:Wat goed dat jullie er zo goed op letten!

Volgens mij mag hij best wel een extra boterham in de ochtend. Het valt me ook op dat hij wat veel melk drinkt, drie bekers. Misschien dat iets minderen en ipv melk thee of water geven. En dan een extra boterham erbij met caloriearm beleg?

Misschien kun je een verwijzing naar een dietist vragen?

Hij drinkt geen 2 a 3 bekers maar tweederde beker per keer Wink.
Dus iets van 100-150 ml. Samen met het toetje komt hij dan aan de 300 ml zuivel die hij per dag zou moeten hebben.
Dit op advies van het cb omdat melkproducten wel aanzetten.

Misschien is advies van een dietist idd wel een idee.

Laatst aangepast door Dolphinne op vr 7 jan 2011 - 9:29; in totaal 1 keer bewerkt
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Bericht  Dolphinne vr 7 jan 2011 - 9:28

Minneke schreef:
Volgens mij eet hij vrij weinig op een dag als ik het zo zie. Ik zou ook denken dat hij gewoon honger heeft. Wil hij zelf niet meer eten dan 1 a 2 boterhammen?

Volgens mij is jouw zoon altijd een stevige knul geweest, toch? Is het niet iets dat gewoon bij hem hoort?

Hij wil zelf inderdaad wel meer eten. Vooral op het kdv als andere kinderen nog aan het eten zijn en hij zijn 2 boterhammen al op heeft.
Vandaag thuis vroeg hij ook om meer toen hij zn brood op had.

Hij is inderdaad altijd al stevig geweest. Het leek even af te zwakken en toen iets meer richting middellijn te gaan, maar de laatste keer was die afzwakking weer weg in het lijntje.
We zijn er allebei wel bang voor dat hij te zwaar zal blijven en proberen dus heel goed op te letten. Maar het is natuurlijk ook niet goed als hij altijd honger heeft en dus misschien nu gewoon meer eten nodig heeft.

Hij vraagt idd ook niet om snoep, maar gewoon om eten. Het maakt hem dan niet uit of hij fruit, brood of koek krijgt. Hij lus ook zo goed als alles.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Bericht  Gast vr 7 jan 2011 - 23:42

Ik denk echt dat hij gewoon honger heeft. Dat jij het geobserdeerd door eten noemt vind ik eigenlijk wel raar, het lijkt me dat je er zélf juist veel mee bezig bent bij hem en dat het probleem dus meer bij jou dan bij hem ligt.

Waarom niet 2 boterhammen 's ochtends? En waarom niet ipv een koekje na het wakker worden gewoon een boterham? Dat kan heus geen kwaad. Een koekje vult niet, het heeft géén voedingswaarde, dus waarom zou je hem dat geven als hij honger heeft? Dan kun je hem beter een cracker met kaas of een boterham geven, daar heeft hij tenminste iets aan, qua voeding, aan een koekje niet.

Gast
Gast

Bericht  xxjojootjexx za 8 jan 2011 - 0:56

Eens met lilith..
Ik denk ook dat D. "gewoon" honger heeft. En ik zou hem dan ook een boterham extra geven.
Wat voor brood eet hij? Wel "vullend" brood? Er kan nogal verschil zitten in wit / bruin / tarwe / volkoren.
In de regel zit in volkoren brood meer voedingsvezels.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387

Bericht  Lieke128 za 8 jan 2011 - 1:05

Ik denk inderdaad ook dat hij honger heeft! En het is niet erg om per eetmoment wat meer te eten, als het maar bij die (maximaal) 6 momenten blijft. Dus ga niet teveel tussendoortjes geven (al is wat rauwe groenten of fruit tussendoor niet erg, als het maar niet teveel net voor de maaltijd is), maar een boterham meer tijdens het ontbijt of de lunch is geen probleem!

Daarnaast wil ik even zeggen dat het wel enigszins herkenbaar is. Peutertjes hebben nog niet veel controle over dingen in hun leven, maar het eten is wel iets waar ze controle over hebben! Zij bepalen uiteindelijk zelf wat er wel of niet in gaat en dat vinden ze fijn om die 'macht' te hebben. Ik zou me er niet al te druk over maken en verwacht dat die fase overgaat. Besteed er niet al teveel aandacht aan, maar geef hem gewoon wat meer per maaltijd!

Succes!

Lieke128
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 308
Punten : 346
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  Gast za 8 jan 2011 - 1:05

Geef je 'm volkorenbrood ipv tarwebrood? Dat vult ook al meer. Die kindjes die bij ons maar twee boterhammen mogen op het kdv ipv 3, rkijgen ook gewoon volkorenbrood. En als ze snel eten dan probeer ik ervoor te zorgen dat ze minder snel eten, zodat zij niet toe hoeven te kijken terwijl de rest nog bezig is. Dus een halve boterham per keer geven en niet meteen nadat de eerste op is, al een tweede geven, maar eerst de melk op laten drinken en eventjes laten wachten, etc etc.

Verder hoef je echt niet bang te zijn dat je je kindje teveel geeft. Je bent bewust met z'n eetpatroon bezig en het is niet zo dat je hem volpropt met koek en patat. Ik zou hem dus gewoon die extra boterham 's morgens en tussen de middag geven.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 8 jan 2011 - 4:27

Onze Jens is ook een flinke kerel, maar ik let niet zo goed op wat hij eet hoor. Hij woog toen hij 2 jaar was 16 kilo en was 98cm lang. Ook hij kan de hele dag door om eten zeuren en het maakt hem ook niets uit of het nu een boterham is of een koekje of snoepje. Hij eet het gelijk op. Hier ziet zijn schema er ongeveer zo uit:

2 boterhammen en een beker melk
fruit en appelsap of sinasappelsap
2 boterhammen en een beker melk of sinasappelsap
koekje of snoepje bij het drinken als hij wakker
avondeten en toetje.

Als Jens na zijn boterhammen van 's ochtends nog om eten zeurt kan hij een cracker krijgen. Daar is hij ook dol op, zonder beleg erop. Verder kan hij 's middags nog een mandarijn oid krijgen als hij wil.

Een vrij grote eter dus, maar geobsedeerd is hij niet. Hij heeft gewoon een grote honger maar het is ook een hele kerel en hij heeft dat gewoon nodig. Tygo is een hele andere qua eten maar ook qua postuur. Ze schelen 2,5 jaar maar nog geen 2 kilo met elkaar en ook maar 1 maat qua kleding.

Ik denk ook dat D. gewoon honger heeft en dta hij nu veel te weinig krijgt voor wat hij nodig heeft.
Wie zegt eigenlijk dat D. te dik/stevig is of vinden jullie dat zelf? Want als je alles op hebt geschreven wat hij op een dag krijgt dan zal het zijn groei zijn want dik kan hij er niet van worden. Hij krijgt zelfs weinig naar mijn idee.

Gast
Gast

Bericht  LMCurious za 8 jan 2011 - 4:47

Joris eet ook veel. Maar hij is dan weer niet zo zwaar. maar goed, ik zou gezonde dingen gewoon aanbieden. Zeker als hij daar zelf om vraagt. Wij hebben laatst een periode gehad dat Joris sochends 4 sneden brood wilde eten (en dan krijgt hij alleen gezond beleg) en dan smiddags nog 2 of 3 sneden(met eventueel zoet beleg als hij wil). We eten hier alleen volkorenbrood. En verder eet hij dan tussendoor 2 of 3 stuks fruit, smiddags 1 koekje of snoepje. En savonds een ruime portie aardappels/groente/vlees. Hij drinkt 3 bekers melk/yohurt, 1x sap en verder water/thee. Vooral brood wilde hij die periode extra hebben, normaal eet hij 3 of 4 sneden op een hele dag. Wij zijn hem gewoon meer gaan geven, en na een week of 2-3 was het weer over. Hij is toen wel enorm de lengte in geschoten. Dus zal het wel even nodig gehad hebben.

Ik denk dat je gewoon moet kijken naar zijn groeilijntje zeg maar. Als hij altijd zwaar geweest is zal hij het waarschijnlijk altijd blijven. Zolang je niet superveel ongezonde dingen geeft enzo zou ik me er niet zo druk over maken.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Dolphinne zo 9 jan 2011 - 9:07

Bedankt voor alle reacties!

Hij krijgt altijd bruin brood. Meestal tarwe, maar soms ook wel eens donkerder (als er geen tarwe is id winkel). Vind het wel een goed idee om altijd volkoren te kopen. Misschien dat dat wel meewerkt.

@ Lieskuh, hij is volgens het cb te zwaar bij zijn lengte. En als ik zijn bmi bereken zit hij ook net op te zwaar. We zijn zelf ook wel bang dat hij later echt te dik zal zijn. Vind het zelf nu wel meevallen, maar hij is in vergelijking met andere kinderen wel een stuk zwaarder bij zijn leeftijd, terwijl hij wat betreft lengte wel gemiddeld is.

@ LMC, hij is inderdaad altijd al zwaar geweest. Vanaf dat hij 2 maanden is, zit hij al tegen de bovenste lijn aan van de groeicurve.
Een tijdje heeft Dean ook wel gehad dat hij aan minder genoeg had en hij 's middags af en toe zelf iets liet staan van zn 2 boterhammen, maar nu gaan ook alle kruimels op zijn en mijn bord erbij op Wink.

Ik zal deze week eens met papa overleggen of hij het er ook mee eens is om hem bijv. 's ochtends een extra boterham te geven.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Bericht  Gast zo 9 jan 2011 - 9:14

Ik vind het nogal wat om een kind van die leeftijd op "dieet" te zetten. Zeker als hij zo duidelijk aan geeft dat hij eetlust heeft. Ik zou dan ook gewoon aan zijn honger/trek (wat ik ook niet vreemd vind met zijn schema) toegeven met iets gezonds.
En ipv een koekje in de middag een broodje of een koekje en fruit. Want koekjes vullen niet echt, zeker niet voor langere tijd. Of tussendoor een schaaltje komkommer, worteltjes. Een rijstwafel, cracker etc.

En zo belachelijk zwaar is hij toch helemaal niet? Wie vind hem te dik/ vol?
I.sam is ook een lekkere volle maar gezonde knul. Hij is bijna 7 maand, 74 cm en zo'n 9,5 kg. Scheelt dus aardig in leeftijd en toch maar 4 kg in gewicht. Maar te dik is hij niet. Dachten wij zelf eerst wel, of nee, niet te dik, maar te zwaar. Maar zowel de kinderarts als het CB vinden hem niet te dik/zwaar.

Ik denk dat zolang je een kind weinig snoep en koek geeft, het niet snel te dik wordt.
En anders eens een half uurtje langer actief samen aan de gang op een dag. Voetballen, tikkertje etc..

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 9 jan 2011 - 9:22

Dolphinne schreef: En als ik zijn bmi bereken zit hij ook net op te zwaar.

Heb je wel de BMI berekening voor kinderen gedaan? Die is nml anders dan voor volwassenen..

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 9 jan 2011 - 21:33

Ik heb op deze site gekeken en daar heeft hij een gezond gewicht. http://www.zuivelengezondheid.nl/?pageID=328
Kijk zelf maar eens.

Gast
Gast

Bericht  Dolphinne ma 10 jan 2011 - 0:03

Lieskuh schreef:Ik heb op deze site gekeken en daar heeft hij een gezond gewicht. http://www.zuivelengezondheid.nl/?pageID=328
Kijk zelf maar eens.

Je kunt daar alleen gehele kilo's invullen en bij 15 kilo zit hij inderdaad net op een gezond gewicht. Maar als je het zou baseren op 15,3 kilo zit hij wel op overgewicht.
Dan is zijn bmi 18,47. Hij zit dus net iets over de grens heen. Het is dus niet heel ernstig, maar we willen er gewoon goed op letten. (en misschien letten we er wel iets teveel op...)
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 0:11

Het is héél slecht om jonge kinderen op dieet te willen zetten. Bij jonge kinderen is het belangrijker ervoor te zorgen dat ze het huidige gewicht behouden, niet te zorgen dat er gewicht af gaat. Kinderen hebben hun voedingsstoffen nodig. Het is namelijk niet alleen zo dat kinderen met overgewicht misschien te stevig zijn, en natuurlijk is het gewenst om dat overgewicht eraf te krijgen, maar kinderen moeten ook nog groeien. Geef je ze te weinig, kan een kind ook niet goed groeien.
Het is altijd om goed bewust met het eten van je kindje bezog te zijn, maar sla daar niet in door. Heb het idee dat dat hier namelijk wel een beetje gebeurt. Door een kind nu al op dieet te zetten, creëer je inderdaad dat kinderen op latere leeftijd heel erg obsessief met eten bezig gaan zijn.
Bevorder liever de extra beweging, lopen ipv in de buggy, lekker veel buiten spelen, etc etc. En verder raad ik je aan om je zoontje door te laten verwijzen naar een diëtiste, en niet zelf te gaan knoeien met wat jij denkt dat goed is. Ik heb namelijk echt het idee dat je zoontje veel meer mag dan hij nu krijgt, en dat hij nu gewoon echt honger heeft.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 0:17

Ik ben het eigenlijk wel met Maple eens, ik zou anders ook gewoon eens een dietist om advies vragen. Maar ik vind zijn gewicht ook niet schrikbarend hoog ofzo eigenlijk.

Mijn kinderen eten juist heel slecht, volgens die site hebben ze beide ondergewicht. En dat heeft de jongste nu ook zeker wel, die is graatmager op het moment.
Soms zou ik juist willen dat die van mij om eten nvragen, maar nee hoor. Beide eten ze nog geen half broodje, soms wat fruit, als ik geluk heb yoghurt, en avondeten een paar hapjes. Ook die kant is heel vervelend. En het is niet zo dat ze hier veel snoepen ofzo, ook daar talen ze niet echt naar.

Gast
Gast

Bericht  Dolphinne ma 10 jan 2011 - 4:08

We willen hem ook zeker niet op dieet zetten om af te laten vallen, maar zijn gewicht op dit moment hetzelfde houden zodat gewicht - lengte wat meer in verhouding komt.
Wat hij nu op een dag krijgt is ook in overleg gegaan met de arts van het cb en is dus niet iets wat we volledig op eigen houtje hebben gedaan.

Nu ik alle antwoorden hier lees krijgt hij misschien wel te weinig op een dag en daar wil ik zeker eens naar kijken. Eventueel ook in overleg met een dietist of het cb.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Bericht  LMCurious ma 10 jan 2011 - 4:11

je kunt natuurlijk altijd een dietist raadplegen. uiteindelijk letten ze gewoon op wat gezond is, en is het niet altijd meteen een dieet. maar ook zij kan naast het cb wel adviseren in wat je kind nodig heeft enzo. Als is het maar en keer een gesprek om gewoon eens te informeren van hoe en wat toch? Ik weet neit hoe je verzekerd bent, maar vaak krijg je het wel vergoed.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 5:09

Ik vind het ook best weinig hoor wat hij krijgt.
Ciske krijgt meer en dat is echt een tenger mannetje (maar wel een druktemaker Wink )
Sowieso zou ik hem s'ochtends twee boterhammen geven ipv één en 2 stuks fruit en inderdaad ipv het koekje een boterham of iets van ontbijtkoek ofzo. Zodat het wat meer vult.

Ik denk trouwens dat hij ook nog wel een spurt gaat maken in de lengte en dat het uiteindelijk vanzelf goed komt maar ik kan me ook voorstellen dat jullie daar niet op willen vertrouwen en liever ingrijpen voor het te laat is.
Maar het lijkt mij ook niet de bedoeling dat hij geobsedeerd raakt want dan wordt het alleen maar erger.

Gast
Gast

Bericht  SparklingEyes ma 10 jan 2011 - 21:45

Dromertje schreef:Toen ik je stukje las, dacht ik direct: heeft hij niet gewoon honger? Als hij zo om extra eten vraagt en niet expliciet om koekjes of zoetigheid lijkt me dat hij gewoon honger heeft. Kun je 'm ook niet iets gezonds aanbieden zoals een stukje rauwe wortel ofzo?

Ik dacht ook gelijk aan een stukje fruit, zoals appel en zo. Want daar zitten weer vezels in, wat een verzadigd gevoel kan geven.

Waar ik ook aan dacht is wat ik ook heb als ik weer ga minderen met eten bij mezelf: mijn maag lijkt zich dan aan te moeten passen aan het mindere eten. Wellicht heeft hij daar ook last van..

Ik probeer bij N. ook extra op te letten met wat hij eet en drinkt. Hij krijgt van mij één keer diksap op een dag en dan extra verdund, ik wil ook niet teveel koekjes en zo.. N. heeft ook een periode gehad waarin hij maar bleef roepen om eten, na een paar weken was dat voorbij.. (lees: 2 / 2,5 maand)

Hoop dat het snel makkelijker wordt, maar hou vol! Eetgewoonten zijn moeilijk af te leren en zeker niet goed uit te leggen aan zo'n muppie!

SE
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud