Beginnen met 'vast' voedsel, tips?
+3
TukTuk
vlindertje
Ayla
7 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Beginnen met 'vast' voedsel, tips?
Ik moet p.o kinderarts beginnen met vast voedsel. En ik vind het doodeng, ik zie ze al stikken en allerlei rampscenario's voor me.
Dus alles tips, adviezen etc zijn welkom.
Waar begin je mee? Koekje, soepstengel, stukje brood of juist broodkorst? Laten soppen op een groter stuk of juist hapklare brokken? Weken in melk of juist niet?
Waar begin je mee? Koekje, soepstengel, stukje brood of juist broodkorst? Laten soppen op een groter stuk of juist hapklare brokken? Weken in melk of juist niet?
Gast- Gast
Re: Beginnen met 'vast' voedsel, tips?
wil je rapley methode proberen? dan geef je alles in stukjes gewoon beginnen met groentes, daarna langzaam een aardappel toevoegen.
verder kregen ze hier brood rond 7-8 maanden geloof ik gewoon met korst.
Gast- Gast
Iemand zei hier laatst (liadan, rejoy, iemand die ook rapley doet iig) dat het kokhalsreflex in het begin nog heel ver voorin de mond zit, dus dat ze eigenlijk vrijwel nooit stikken. Zou beginnen met een korstje brood of een soepstengel, dat wordt wel lekker zacht. Anders geef je ze toch ieder een halve soepstengel en ga je ernaast zitten? Ze zullen echt niet stikken meid!
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Nee, laat mijn de boel maar pureren , maar ze moeten dus brood of koekje ernaast voor de mondontwikkeling.BeeGee schreef:wil je rapley methode proberen? dan geef je alles in stukjes gewoon beginnen met groentes, daarna langzaam een aardappel toevoegen.
2x per dag doodsangsten uitstaan met fruit en groente a la Rapley gaat me nog even te ver...
Gast- Gast
Vrijwel nooit is geen nooit he?! Dat manneke uit de kerk was zelfs ouder en stikte dus wel.Ayla schreef:Iemand zei hier laatst (liadan, rejoy, iemand die ook rapley doet iig) dat het kokhalsreflex in het begin nog heel ver voorin de mond zit, dus dat ze eigenlijk vrijwel nooit stikken. Zou beginnen met een korstje brood of een soepstengel, dat wordt wel lekker zacht. Anders geef je ze toch ieder een halve soepstengel en ga je ernaast zitten? Ze zullen echt niet stikken meid!
Er naast zitten doe ik zeker.
Gast- Gast
Stofzuiger schreef:Ik moet p.o kinderarts beginnen met vast voedsel. En ik vind het doodeng, ik zie ze al stikken en allerlei rampscenario's voor me.
Zie topic 2011, had daar al wat getypt.
Gast- Gast
Krijgen ze al fruit of groente?
Dat kun je helemaal fijn pureren en slikken ze zo door.
Gast- Gast
Ik vind een soepstengel eigenlijk juist erg hard en moeilijk te eten voor die kleintjes. Als tussendoortje heb ik op een gegeven moment liga gegeven of nijntjes koekjes (vanaf 6 of 8 maanden dacht ik)
vlindertje- Fluisteraar
- Aantal berichten : 190
Punten : 358
Registratiedatum : 09-02-11
O ja, dat gaat er probleemloos in. Maar moet van de kinderarts juist stukken gaan geven zoals brood, koekjes etc.TBIB schreef:Krijgen ze al fruit of groente?
Gast- Gast
Owja ik lees nu net wat je in het andere topic getypt hebt, dan snap ik wel dat je het eng vind... Je zou ook zelf kunnen proberen wat makkelijk uit mekaar valt in je mond? Of zeg ik nu iets heel raars? Dan weet je wat er in hun mond gebeurt als ze een stukje krijgen, maakt je misschien wat minder bang?
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Ik heb zelf geen kinderen dus kan er niet zo goed over oordelen.. Maar stel ze slikken ineens een stuk door, dan glijd een stuk zacht fruit zoals banaan toch veel makkelijker door dan dat ze een stuk van een koekje "afhappen" , breken perongeluk en dat doorslikken? Misschien beetje stomme gedachte hoor.. Maar ik zou persoonlijk een koekje geven enger vinden dan een stuk fruit.. Maar komt misschien ook omdat ik bij een vriendin dichtbij de rapley methode heb mee gemaakt en heb gezien dat hij iig bij haar dochter heel goed ging.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
tegen verslikken is rapley júist veiliger. Kinderen nemen het zelf in de mond, hebben er zelf controle over. Een hapje gemalen eten breng je achter in de mond, voorbij het kokhalsreflex. Dat schiet dus veel sneller ongecontroleerd naar binnen!
En brood enzo zou ik gewoon lekker in het handje geven, kunnen ze zelf alles ontdekken en zelf hun tempo bepalen. Soepstengel zou ik in een stukje van een centimeter of 5 geven, als je direct zo'n lange stengel geeft prikken ze elkaar waarschijnlijk de ogen uit. Die babykoekjes zoals die liga tot 9 maanden zou ik nog niet geven, dat plakt vreselijk in de mond en daar krijg je één grote klont gesmolten liga van wat heel moeilijk doorslikken is.
En brood enzo zou ik gewoon lekker in het handje geven, kunnen ze zelf alles ontdekken en zelf hun tempo bepalen. Soepstengel zou ik in een stukje van een centimeter of 5 geven, als je direct zo'n lange stengel geeft prikken ze elkaar waarschijnlijk de ogen uit. Die babykoekjes zoals die liga tot 9 maanden zou ik nog niet geven, dat plakt vreselijk in de mond en daar krijg je één grote klont gesmolten liga van wat heel moeilijk doorslikken is.
Gast- Gast
Op die manier.
Dan zou ik ook beginnen met brood of een stukje soepstengel.
Een soepstengel lebberen ze helemaal zacht.
Liga vond ik eng omdat het inderdaad heel erg plakt.
Fruit zou je ook langzaam in kleine stukjes kunnen gaan geven.
Banaan en peer is ook zacht, kan weinig mis mee gaan hoor.
Appel kun je vooraf een beetje laten koken zodat het wat zachter is.
Dan zou ik ook beginnen met brood of een stukje soepstengel.
Een soepstengel lebberen ze helemaal zacht.
Liga vond ik eng omdat het inderdaad heel erg plakt.
Fruit zou je ook langzaam in kleine stukjes kunnen gaan geven.
Banaan en peer is ook zacht, kan weinig mis mee gaan hoor.
Appel kun je vooraf een beetje laten koken zodat het wat zachter is.
Gast- Gast
Hier gaat het eigenlijk wel ok om vast voedsel te geven. We geven haar een broodkorstje in de hand, en daar sabbelt ze wel aan en af en toe neemt ze een hapje. Verder laten we haar ook wel eens happen in een stukje meloen of het binnenste van een tomaat (zonder de pitten dan, he!) of een stukje banaan.
teletascha- Prater
- Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10
Oh ik heb ook wat doodsangsten uitgestaan en soms nog wel eens..
Mijn zoontje propt letterlijk alles naar binnen en denkt ook alles zonder kauwen door te kunnen slikken.. Doodeng!
Sabbelen ergens op heeft hij nooit gedaan dus..
Ik pureerde dus ook alles altijd..
Brood gaf ik in kleine stukjes en een hapje per keer dit ging dan wel goed.. Een koekje gaf ik in t begin ook dus in kleine stukjes (lees: bijna kruimels..)
Mijn zoontje propt letterlijk alles naar binnen en denkt ook alles zonder kauwen door te kunnen slikken.. Doodeng!
Sabbelen ergens op heeft hij nooit gedaan dus..
Ik pureerde dus ook alles altijd..
Brood gaf ik in kleine stukjes en een hapje per keer dit ging dan wel goed.. Een koekje gaf ik in t begin ook dus in kleine stukjes (lees: bijna kruimels..)
Gast- Gast
Hier ben ik begonnen met kinderkoekjes (dacht berenkoekjes, geen liga want dat bleek enorm te plakken ), een stukje brood (soms met en soms zonder korst) of een stukje suikerloze lange vinger. Dat ging eigenlijk heel goed! Daarna ook langzaam begonnen met andere dingen in kleine stukjes te geven, zoals zacht fruit.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Ik zou ze ook een broodkorst of stukje soepstengel in de hand geven. En zorg ervoor dat je jongens goed rechtop zitten als ze stukken eten. Dus niet in de wipstoel laten eten want dan schiet het sneller achter in de keel.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Hoe deed jij dat? In de kinderstoel? Ze kunnen nog niet zitten namelijk.Liadan schreef:Ik zou ze ook een broodkorst of stukje soepstengel in de hand geven. En zorg ervoor dat je jongens goed rechtop zitten als ze stukken eten. Dus niet in de wipstoel laten eten want dan schiet het sneller achter in de keel.
De wippers kunnen wel aardig rechtop, maar dan zakken ze als een stel zoutzakken in elkaar, eet ook niet makkelijk.
Gast- Gast
Yara kon al goed zitten met 6 maanden dus zij zat goed in de kinderstoel. Kian kon ook nog niet goed zelf zitten en ik deed een dikke handdoek om hem heen in de stoel zodat hij rechtop bleef zitten en strak zat. Je zou ze ook op schoot eten kunnen geven maar aangezien je 2 kinderen hebt is dat misschien niet zo handig.Stofzuiger schreef:Hoe deed jij dat? In de kinderstoel? Ze kunnen nog niet zitten namelijk.Liadan schreef:Ik zou ze ook een broodkorst of stukje soepstengel in de hand geven. En zorg ervoor dat je jongens goed rechtop zitten als ze stukken eten. Dus niet in de wipstoel laten eten want dan schiet het sneller achter in de keel.
De wippers kunnen wel aardig rechtop, maar dan zakken ze als een stel zoutzakken in elkaar, eet ook niet makkelijk.
Ik zou ze niet in een wipper zetten want dan zitten ze toch nog steeds een beetje achterover.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Zojuist op schoot een bambix start koekje geven, maar de jongste bijt er gelijk hele stukken af, daar was ik al bang voor . De oudste sopt erop en dat gaat prima.
Na een paar minuten weer uit de hand gehaald, daar volgde wel een enorme driftbui op, blijkbaar smaakt het wel goed .
Na een paar minuten weer uit de hand gehaald, daar volgde wel een enorme driftbui op, blijkbaar smaakt het wel goed .
Gast- Gast
Waarom geef je niet iets wat niet zo scherp is zeg maar als ze hele stukken er van af bijten? Lijkt me toch minder gevaarlijk dan?
Bijvoorbeeld een banaan in de hand geven ofzo, of een gekookte appel of een stuk peer of een gekookte wortel? Of zeg ik nou iets heel stoms?
Ging het verder wel goed met het geven terwijl ze op schoot zaten? Fijn dat iig 1 van de 2 wel lekker sabbelt er op
Bijvoorbeeld een banaan in de hand geven ofzo, of een gekookte appel of een stuk peer of een gekookte wortel? Of zeg ik nou iets heel stoms?
Ging het verder wel goed met het geven terwijl ze op schoot zaten? Fijn dat iig 1 van de 2 wel lekker sabbelt er op
TukTuk- Ratel
Omdat ik de koekjes in huis had . Plus dat ze al groente en fruit krijgen, dus om die reden ik tussendoor liever iets anders geef.
Gast- Gast
Stofzuiger schreef:Omdat ik de koekjes in huis had . Plus dat ze al groente en fruit krijgen, dus om die reden ik tussendoor liever iets anders geef.
Ah op die manier Nouja hopelijk snapt de ander het ook snel Misschien kan je anders een kleiner stuk geven zodat het minder snel afbreekt? Of stopt hij het dan helemaal in zijn mond?
TukTuk- Ratel
AngelNyn schreef:Stofzuiger schreef:Omdat ik de koekjes in huis had . Plus dat ze al groente en fruit krijgen, dus om die reden ik tussendoor liever iets anders geef.
Ah op die manier Nouja hopelijk snapt de ander het ook snel Misschien kan je anders een kleiner stuk geven zodat het minder snel afbreekt? Of stopt hij het dan helemaal in zijn mond?
Wil je niet ontmoedigen maar die van mij leerde t nooit... Kleiner stukje betekende dus gewoon alles erin..
Wat ik toen deed was gewoon hele kleine stukjes afbreken, hap klare stukjes zeg maar.
Gast- Gast
Hij zet gewoon met kracht die ene tand erin en hapt er hele stukken af... Een kleiner stuk stopt hij helemaal in zijn mond vrees ik.
Het is ook een mannetje wat echt alles wil eten, hoeft het niet eens te proeven, alles is goed als het maar eetbaar is
Het is ook een mannetje wat echt alles wil eten, hoeft het niet eens te proeven, alles is goed als het maar eetbaar is
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Vast voedsel weigeren.
» toch vast voedsel?
» Ons meisje weigert vast voedsel te eten
» help, swipe loopt vast op telefoon, tips?
» Gezond voedsel
» toch vast voedsel?
» Ons meisje weigert vast voedsel te eten
» help, swipe loopt vast op telefoon, tips?
» Gezond voedsel
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: