Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gezond voedsel

+6
Coccinelle
Mamasapje
LMCurious
juffie001
sheila123
Linda
10 plaatsers

Ga naar beneden

Gezond voedsel Empty Gezond voedsel

Bericht  Linda za 23 jul 2011 - 21:52

Hoe belangrijk is gezond eten en drinken voor je kindje (en voor jezelf)?
Waar haal je je informatie vandaan? En waar baseer je dat op? En hoe ga je daar mee om? Stel je je ideeen na verloop van tijd bij? En hoe gaat dat met een evt. tweede, derde enz. kindje?

Ik vind het belangrijk dat mijn dochter gezond en gevarieerd leert eten. Ook zijn er dingen die ik haar absoluut nog niet geef. Inmiddels merk ik dat sommige moeders het ook anders doen. Gister zag ik iemand een baby van 9 maanden een boterham met hagelslag geven, dit is iets wat ik zelf bijv. nooit zou doen, maar zij had er totaal geen moeite mee.

Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezond voedsel Empty Re: Gezond voedsel

Bericht  sheila123 za 23 jul 2011 - 22:11

Ik vind het ook erg belangrijk dat ik en mijn kinderen gezond eten. Ik probeer er ook op te letten maar eens een keer een uitzondering vind ik geen probleem. Ik vind hagelslag een keer op brood geen probleem maar bij een kind van 9 maanden wel erg jong. Mijn dochter at met 10 maanden pas een beetje brood en dan alleen met boter in het begin. Pas later ging ik er beleg op doen,toen was ze al zowat een jaar. Nu krijgt ze wel af en toe chochopasta of hagelslag op brood ,dat moet kunnen vind ik. Bij mijn 2e dochter zal het wel moelijker zijn om haar langer van 'ongezonde' af te houden maar ik ga het wel weer het zelfde doen als bij mij oudste. En dan zien we het wel. Als je ze maar bijbrengt wat er gezond is en ze daarin het goede voorbeeld geeft.
sheila123
sheila123
Prater
Prater

Aantal berichten : 1298
Punten : 1360
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  juffie001 za 23 jul 2011 - 22:14

ik vind gezond eten erg belangrijk, maar toen mijn zoontje jonger was ging er anders mee om dan nu (bijna 2)
We eten nu af en toe wel een patatje en dan eet hij gewoon mee. Eerder kookte ik iets anders voor hem.
Ik haal recepten uit boeken, internet en ik kookte zelf bij mijn ouders ook altijd al regelmatig dus weet zelf ook wel wat.
Fruit is op het moment een drama, hier baalde ik in het begin ontzettend van, maar nu denk ik dat het maar gewoon een fase is.
Snoepjes etc hebben we eigenlijk nooit, wel ontbijtkoek, rozijntjes enz.
Als we op visite zijn of een verjaardag hebben mag hij ook best wat chips of een snoepje.
juffie001
juffie001
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 467
Punten : 543
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  LMCurious za 23 jul 2011 - 22:18

Nou ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat allemaal best lastig vind. Ik ben van huis uit gewend haast niets te krijgen, en mijn man juist alles. Ik heb best wel wat overgewicht, mijn man blijft maar slank. Ik vind gezond en gevarieerd eten belangrijk, en dat gaat ook wel, maar dan komen we op het punt, er mag van mij best af en toe iets lekkers bij. Wat en wanneer dat vind ik erg lastig om vast te stellen.
Bij ons was het in elk geval tot 1 jaar alleen warm eten, fruit en brood met beleg als smeerkaas/smeerworst/jam/sandwichspread en alleen boter erop. Ik heb het idee dat zeker wat betreft broodbeleg, tegenwoordig alles fout is om diverse redenen, dus dat wisselden we altijd af. Het is ook heel lang s ochtends hartig en s middags zoet geweest als Joris dan s ochtends goed had gegeten.
Vanaf 1 jaar kreeg hij s avonds iets gezonds als wij frietjes aten, maar mocht hij wel een paar frietjes mee-eten met ons. Kreeg hij vaker een stukje taart van ons stuk etc.
Vanaf 1,5 ongeveer mocht hij voortaan zelf kiezen wat hij graag op zijn brood had. Vooral omdat hij toch wel laat zien dat hij wisselend en gevarieerd kiest zelf. Krijgt hij steeds vaker zijn eigen stukje taart. Eet hij eigenlijk alles wat wij tussendoor ook eten. Er zijn geen dingen die hij echt niet meer mag behalve pinda's ofzo (omdat ik bang ben dat hij zich daarin gaat verslikken. Maar die eten wij dan dus ook niet waar hij bij is.
Maar vooral het hoe vaak vind ik tegenwoordig erg moeilijk. En ik wil niet dat ze dik worden, maar ik wil ook niet dat ze de strijd van voedsel zo meekrijgen als dat ik dat heb. Maar ben bang dat dat wel gaat komen dat ze het toch opvangen.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Mamasapje za 23 jul 2011 - 22:19

Linda schreef:Hoe belangrijk is gezond eten en drinken voor je kindje (en voor jezelf)?
Waar haal je je informatie vandaan? En waar baseer je dat op? En hoe ga je daar mee om? Stel je je ideeen na verloop van tijd bij? En hoe gaat dat met een evt. tweede, derde enz. kindje?

Ik vind het belangrijk dat mijn dochter gezond en gevarieerd leert eten. Ook zijn er dingen die ik haar absoluut nog niet geef. Inmiddels merk ik dat sommige moeders het ook anders doen. Gister zag ik iemand een baby van 9 maanden een boterham met hagelslag geven, dit is iets wat ik zelf bijv. nooit zou doen, maar zij had er totaal geen moeite mee.

Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden.

Ik ben zelf erg gesteld op gezond, gevarieerd eten, liefst nog biologisch ook. Snoep / koek etc halen wij altijd zonder suiker bij de Natuurwinkel. ( mijn oudste heeft suikerallergie en is allergisch voor pinda/noten) We willen geen onderscheid maken tussen zusje 1 en zusje 2 wat ze krijgen aan snoepjes.. dus iedereen aan de suikervrije.
Ze krijgen maximaal 2 snoepjes per dag, maar er zijn meer dagen dat ze geen snoepje krijgen als wel. Ze zijn niet zulke snoepkonten, maar eten liever een blokje kaas of plakje worst.

Ik geef O. ( ook 9mnd) ook wel eens een hageltje ( dus niet op brood maar gewoon los in z'n mondje). Dat is er dan gewoon 1 die bij z'n zus van het brood is gevallen op haar bord. Gister at ik een ijsje, mag hij best 1 hapje. Het is niet zo dat ik hem dat halve ijsje geef uiteraard.

Maar ik ben vaak ook verbaasd over wat sommige kinderen naar binnen krijgen. Zoveel zoetigheid en tussendoortjes kan niet goed zijn voor je kind. En 's avonds klagen dat ze zo slecht eten of zo druk zijn. Ja dat kan er bij mij niet in.

Evenwichtige voeding is belangrijk. Ik probeer daar wel op te letten maar wil er ook niet in doorslaan. Dus een keer patatje of ijsje op z'n tijd moet kunnen.
Mamasapje
Mamasapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 661

Bericht  Gast za 23 jul 2011 - 22:26

Ik vind het belangrijk dat mijn zoontje gezond eet, dat hij genoeg groente en fruit krijgt op een dag, maar ik doen niet moeilijk over een koekje/soepstengel/rijstewafel die krijgt hij van mij elke dag. En als wij een keer patat eten dan krijgt hij dat ook gewoon, ( wel zoutloos).
Op brood wissel ik hartig met zoet af.
Waar ik het vandaan haal en op basseer? Nou gewoon, iedereen weet toch dat je kindje voldoende groente en fruit moet eten? Ik vind dat niet meer dan logisch eigenlijk.

Gast
Gast

Bericht  Coccinelle za 23 jul 2011 - 22:26

Ik vind gezond eten belangrijk en probeer mijn dochter dan ook zoveel mogelijk vers en gevarieerd eten te geven. Toen we net begonnen met vast voedsel heb ik veel aan dit schema gehad: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html , al zal ik me er niet tot 2/3 jaar volledig aan vasthouden. Nu eet ze zowat alles mee (behalve erg gekruid voedsel en dingen zoals pizza en friet). S'ochtends eet ze pap en 's middags een bruine boterham met b.v. jam zonder toegevoegde suikers erop.Tussendoor krijgt ze fruit, een rijstewafeltje of een soepstengel en naast haar melk drinkt ze eigenlijk alleen water. Als ze ergens anders is zal ze vast weleens iets krijgen wat ik haar misschien nog niet zou geven, maargoed dat is ook niet iedere dag dus dat vind ik niet zo erg.

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Liadan za 23 jul 2011 - 22:49

Ik vind het ook belangrijk dat onze kinderen gezond eten.
Yara heeft tot een jaar niks gehad waar zout in zat behalve brood dan. Ook suiker heeft ze voor het eerste jaar niet gehad. Daarna kreeg ze ook af en toe een soepstengel ofzo en daar zit natuurlijk ook zout in.
Snoepjes krijgt ze nog niet. Sinds ze 2 is zijn we wel wat losser geworden wat andere dingen betreft, ze krijgt ook gewoon een stukje taart als er iemand jarig is, als het mooi weer is mag ze best af en toe een bumba ijsje, enz.
Ik let er nu nog op dat ze niet teveel zout binnen krijgt, ze vrijwel nooit eten wat uit pakjes komt, wel eet ze af en toe pizza mee als wij het ook eten. In ieder geval alles met mate.
Op haar brood heeft ze tot ze een jaar was alleen boter gehad, daarna kreeg ze er stroop of jam op.
En ze heeft 2 jaar borstvoeding gehad (en dit zelf afgebouwd), dat vond ik ook belangrijk.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Liadan za 23 jul 2011 - 22:53

Brood met hagelslag krijgt ze trouwens nu nog niet (wel vruchtenhagel maar geen chocolade). Chocola krijgt ze sowieso nog niet, vind ik nog niet nodig.

Bij de tweede zal het vast wel anders lopen als hij wat groter is, want hij ziet het natuurlijk bij zijn grote zus wat zij eet. Maar het eerste jaar zal hetzelfde gaan en daarna kijken we wel.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Annemie za 23 jul 2011 - 23:57

Snoepy87 schreef:Ik vind het belangrijk dat mijn zoontje gezond eet, dat hij genoeg groente en fruit krijgt op een dag, maar ik doen niet moeilijk over een koekje/soepstengel/rijstewafel die krijgt hij van mij elke dag. En als wij een keer patat eten dan krijgt hij dat ook gewoon, ( wel zoutloos).
Waar ik het vandaan haal en op basseer? Nou gewoon, iedereen weet toch dat je kindje voldoende groente en fruit moet eten? Ik vind dat niet meer dan logisch eigenlijk.

+1
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  PiP zo 24 jul 2011 - 0:15

Annemie schreef:
Snoepy87 schreef:Ik vind het belangrijk dat mijn zoontje gezond eet, dat hij genoeg groente en fruit krijgt op een dag, maar ik doen niet moeilijk over een koekje/soepstengel/rijstewafel die krijgt hij van mij elke dag. En als wij een keer patat eten dan krijgt hij dat ook gewoon, ( wel zoutloos).

+1

Zou doen wij het ook, Maar dat is eigenlijk vanaf 14 maand ongeveer. Eerst probeerde ik echt geen zoetigheid te geven en als wij patat aten F een potje geven. Maar dat werkte hier niet meer(slecht eten) en ik wil haar ook niet alles ontzeggen, nu krijgt ze het met mate.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Niene zo 24 jul 2011 - 6:17

Ik vind gezonde en gevarieerde voeding erg belangrijk. Wij hebben eigenlijk geen snoep in huis,ja die dropjes en winegums van zonnatura. Voor de speciale gelegenheden krijgt ze wortelchips van het merk Organix. Verder eten wij heel bewust gezond,weinig vlees ( alleen kip en mager rundergehakt ) en zeker 2x per week verse vis. Geen gezoete dranken ect,en ja het gebeurt wel eens dat ze wat krijgt op een verjaardag en dat mag dan ook best,ben nu niet meer zo 'streng' als een jaar geleden.
Qua zoetigheid op brood krijgt ze zonnatura jam/stroop of vruchtenhagel. Soms een broodje met smeerworst of rookvlees.
Edit:
Ook kaas en andere zuivelproducten worden hier niet gegeten,die vitamines en mineralen krijgt ze weer binnen door andere producten,meestal krijgt ze iets van soja.

Laatst aangepast door Niene op zo 24 jul 2011 - 6:29; in totaal 1 keer bewerkt
Niene
Niene
Prater
Prater

Aantal berichten : 554
Punten : 575
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 6:26

x

Laatst aangepast door ivax op do 3 nov 2011 - 9:05; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 6:52

+1.

Dingen als hagelslag en pasta krijgt ze van mij niet op brood.
Als mijn ouders oppassen krijgt ze weleens hagelslag. Mijn vader eet dat door de vla/yoghurt en dat is echt een beetje hun "ding".
H. begint al te glunderen als ze de hagelslag hoort. Dat vind ik niet erg, is niet wekelijks en het is maar een klein beetje.

Over het algemeen eet ze liever fruit dan koekjes of snoepjes.
Dat krijgt ze eigenlijk alleen bij mijn schoonmoeder.
Wij hebben zelf veel fruit en groente in de tuin staan en daar is ze echt helemaal gek op.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: