Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Studiefinanciering voor master vervalt

+3
Blond
Caresses
TukTuk
7 plaatsers

Ga naar beneden

Studiefinanciering voor master vervalt Empty Studiefinanciering voor master vervalt

Bericht  TukTuk do 19 jan 2012 - 3:40

Studiefinanciering voor master vervalt

AMSTERDAM - De studiefinanciering voor studenten die een master volgen wordt vervangen door een sociaal leenstelsel.
Foto: ANP

Dat betekent per jaar 3200 euro extra kosten voor uitwonende studenten en 1200 euro voor mensen die nog thuis wonen.

Dat blijkt uit een wetsvoorstel voor een sociaal leenstelsel in de masterfase dat staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Volgens hem maakt de basisbeurs in de masterfase plaats voor leningen tegen gunstige voorwaarden. De maatregel moet per 1 september ingaan.

Belastingbetaler
''We mogen best wat meer van studenten vragen'', aldus Zijlstra. ''Zij plukken straks immers de vruchten van hun studie, die ook na invoering van het sociaal leenstelsel voor het overgrote deel wordt betaald door de overheid, de belastingbetaler dus.''

Hij vindt een extra bijdrage van de studenten gerechtvaardigd gezien de miljardenbezuinigingen en daarnaast de wens om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Hij benadrukt dat het geld dat met de bezuiniging wordt opgehaald, wordt herinvesteerd.

Verdienen
Studenten krijgen hun investering terug, aldus Zijlstra. Studenten die een mastergraad hebben behaald verdienen gemiddeld twee keer zoveel als mensen met een diploma uit het mbo en anderhalf keer zoveel als een hbo-bachelor.

Studenten die voor 1 september al aan een meerjarige master zijn begonnen, behouden hun basisbeurs. Wie meer dan een jaar vertraging oploopt moet zelf voor zijn reiskosten opdraaien.

Verwerpen

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) spreekt van de grootste bezuiniging ooit op de studiefinanciering. ''Met dit wetsvoorstel bezuinigt Zijlstra over de ruggen van studenten en op de toegankelijkheid van het hoger onderwijs'', aldus voorzitter Pascal ten Have. Hij wil dat de Tweede Kamer het wetsvoorstel verwerpt.

Volgens het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) betekent het zogenaamde investeren van Zijlstra niet automatisch beter onderwijs. ''Dat is slechts één kant van het verhaal", aldus ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers. ''Studenten worden namelijk geconfronteerd met hogere kosten, maar krijgen daarvoor niet automatisch betere docenten of meer contacturen."

Investeren

Oppositiepartijen SP en D66 reageren donderdag kritisch op het wetsvoorstel. ''D66 is op zich niet tegen het aanpassen van de basisbeurs, maar we hebben altijd gezegd dat de opbrengst daarvan geïnvesteerd moet worden in de kwaliteit van onderwijs'', aldus D66-Tweede Kamerlid Boris van der Ham.

''In de plannen van het kabinet zien de studenten niets daarvan terug. Dat is zeer slecht nieuws.''

--------------
Ben benieuwd of het echt doorgeduwd wordt.. En wat de volgende plannen er na zijn..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studiefinanciering voor master vervalt Empty Re: Studiefinanciering voor master vervalt

Bericht  Caresses do 19 jan 2012 - 3:46

Dat is wel een heftige verandering zeg! Ik ben ook benieuwd of het door gaat.
Ik ga na m'n huidige studie niet door studeren, maar als ik daarover zou twijfelen dan was de keuze na invoering hiervan wel gemaakt..

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Studiefinanciering voor master vervalt Empty Re: Studiefinanciering voor master vervalt

Bericht  Blond do 19 jan 2012 - 4:50

Terugverdienen? Hoe dan, met deze crisis en al die net afgestudeerden die maar geen werk kunnen vinden?
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  GreenGrass do 19 jan 2012 - 5:06

Het moet eerst door de tweede kamer en dan nog door de eerste kamer, ze zijn er nog niet! Dit is slechts een voorstel van (SW)Halbe Zijlstra!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11

Bericht  Antibes do 19 jan 2012 - 5:41

Het is wel balen. Ik wil een 4jarige master doen waar eigenlijk niet naast valt te werken. Gelukkig heb ik ouders die het voor me willen blijven betalen en hoef ik waarschijnlijk niet of minimaal te lenen. Maar het wordt voor velen wel serieus lenen dan. En wellicht zie je het ook terug in resultaten als studenten nog meer moeten gaan werken.. Sad

Als ze dat OV maar laten staan, want zonder dat kan ik helemaal niet!
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  TukTuk do 19 jan 2012 - 5:45

Antibes schreef:Het is wel balen. Ik wil een 4jarige master doen waar eigenlijk niet naast valt te werken. Gelukkig heb ik ouders die het voor me willen blijven betalen en hoef ik waarschijnlijk niet of minimaal te lenen. Maar het wordt voor velen wel serieus lenen dan. En wellicht zie je het ook terug in resultaten als studenten nog meer moeten gaan werken.. Sad

Als ze dat OV maar laten staan, want zonder dat kan ik helemaal niet!

Waarschijnlijk zal het OV dan ook vervallen denk ik, die valt toch ook onder de basisbeurs?

Je hebt wel geluk dat je ouders mee willen betalen, denk inderdaad dat er veel mensen zijn die hierdoor er voor kiezen om niet verder te studeren..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Antibes do 19 jan 2012 - 5:56

Wellicht dat hij bij een nullening mag ofzo. Anders heb ik echt wel een probleem tijdens co-schappen.. Maja, eerst master in zien te komen en financiën denk ik later wel weer aan dan.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  piene1983 do 19 jan 2012 - 8:10

Tijdens mijn universitaire master heb ik ook geen stufi gekregen aangezien deze al op was na het afronden van mijn hbo opleiding. Een ov-kaart had ik wel doordat ik een nullening bij de ib-groep had aangevraagd. Volgens mij kan dit nu nog steeds. Maar wellicht ben ik niet helemaal meer goed op de hoogte, volgens mij is het toch sowieso het geval dat je maar voor een bepaald aantal jaren een stufi krijgt? En dat dit slechts geldt voor het behalen van één opleiding? Dat was bij mij indertijd al het geval en zolang is dat ook weer niet geleden. Pin me er niet op vast hoor, wellicht zie ik het helemaal verkeerd. Maar doorstuderen was op basis van stufi sowieso al niet gunstig in mijn ogen.
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  Monte do 19 jan 2012 - 8:21

piene1983 schreef:Tijdens mijn universitaire master heb ik ook geen stufi gekregen aangezien deze al op was na het afronden van mijn hbo opleiding. Een ov-kaart had ik wel doordat ik een nullening bij de ib-groep had aangevraagd. Volgens mij kan dit nu nog steeds. Maar wellicht ben ik niet helemaal meer goed op de hoogte, volgens mij is het toch sowieso het geval dat je maar voor een bepaald aantal jaren een stufi krijgt? En dat dit slechts geldt voor het behalen van één opleiding? Dat was bij mij indertijd al het geval en zolang is dat ook weer niet geleden. Pin me er niet op vast hoor, wellicht zie ik het helemaal verkeerd. Maar doorstuderen was op basis van stufi sowieso al niet gunstig in mijn ogen.
Dit klopt voor hbo is het dus 4 jaar(alleen bachelor), maar voor veel wo studies krijg je 6 jaar(waar dus je master bij in zit). Een WO bachelor kun je niet altijd wat mee vandaar de master erbij. Ik dacht dat het zo zat.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Antibes do 19 jan 2012 - 8:27

Als ik zeven jaar studeer (bachelor/master) zou ik nog twee jaar stufi krijgen straks (6totaal).. Hoe, wat, waarom: geen idee! =)
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: