Hoe dat ook alweer (belastingvraagje)
+9
peach
Parisienne
Fearie
Lejow
PapillonRose
Flower_L
Printje
Tania
M@niek
13 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Hoe dat ook alweer (belastingvraagje)
Je kan het volgens mij elk jaar aanvragen en gaat per gezin.
Bruintje Beer- Kletskop
- Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10
heb je kans dat je terug moet betalen? als je teveel krijgt oid?
peach- Prater
- Aantal berichten : 524
Punten : 828
Registratiedatum : 04-01-11
Nog even een vraagje over deze inkomensafhankelijke combinatiekorting, want ik twijfel of wij er wel recht op hebben.
In 2011 heb ik enkel mijn stagevergoeding verdiend, bruto ligt het totaal onder de grens van die 4.814 euro. Mijn vriend heeft wel gewoon gewerkt en heeft een modaal verzamelinkomen. Er staat het volgende:
U krijgt de inkomensafhankelijke combinatiekorting als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
-U hebt in 2012 minimaal 6 maanden een kind dat is geboren na 31 december 1999.
Dit kind staat in deze periode bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres. Bent u co-ouder? Staat het kind ingeschreven op het woonadres van de andere ouder? Dan geldt dat het kind ten minste 3 dagen per week bij uw huishouden moet horen.
-Uw inkomen uit werk is hoger dan € 4.814 of u krijgt de zelfstandigenaftrek (of kunt deze krijgen).
-U hebt geen fiscale partner. Of u hebt wel een fiscale partner, maar uw inkomen uit werk is lager dan dat van uw fiscale partner.
Het gaat mij vooral om dat laatste. We doen samen belastingaangifte, ik ben dus zijn fiscaal partner (hebben we vorig jaar ook gedaan). Ik heb bijna geen inkomen gehad, hij een normaal inkomen. Maar zoals ik het nu begrijp hebben wij waarschijnlijk geen recht op die korting? Want:
- ik val onder de grens van 4.814 euro (wat je minimaal moet verdienen om de teruggave te krijgen)
- ik ben mijn vriend's fiscale partner maar zijn inkomen is hoger dan dat van mij
Ligt het nou aan mij of klopt het wel wat ik denk? Wat denken jullie?
In 2011 heb ik enkel mijn stagevergoeding verdiend, bruto ligt het totaal onder de grens van die 4.814 euro. Mijn vriend heeft wel gewoon gewerkt en heeft een modaal verzamelinkomen. Er staat het volgende:
U krijgt de inkomensafhankelijke combinatiekorting als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
-U hebt in 2012 minimaal 6 maanden een kind dat is geboren na 31 december 1999.
Dit kind staat in deze periode bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres. Bent u co-ouder? Staat het kind ingeschreven op het woonadres van de andere ouder? Dan geldt dat het kind ten minste 3 dagen per week bij uw huishouden moet horen.
-Uw inkomen uit werk is hoger dan € 4.814 of u krijgt de zelfstandigenaftrek (of kunt deze krijgen).
-U hebt geen fiscale partner. Of u hebt wel een fiscale partner, maar uw inkomen uit werk is lager dan dat van uw fiscale partner.
Het gaat mij vooral om dat laatste. We doen samen belastingaangifte, ik ben dus zijn fiscaal partner (hebben we vorig jaar ook gedaan). Ik heb bijna geen inkomen gehad, hij een normaal inkomen. Maar zoals ik het nu begrijp hebben wij waarschijnlijk geen recht op die korting? Want:
- ik val onder de grens van 4.814 euro (wat je minimaal moet verdienen om de teruggave te krijgen)
- ik ben mijn vriend's fiscale partner maar zijn inkomen is hoger dan dat van mij
Ligt het nou aan mij of klopt het wel wat ik denk? Wat denken jullie?
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Zover ik heb begrepen van de belastingdienst vandaag (die heb ik gebeld) moet jou inkomen hoger dan die 4 duizend nog wat liggen maar jouw salaris wel lager dan dat van jouw fiscaal partner.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
Als ik het zo lees moet jouw inkomen het laagste van de 2 zijn om er recht op te hebben. Is het inkomen van je partner lager dan krijgt hij de korting.
Alleen als je niet boven de grens kom heb je er misschien geen recht op.
Gast- Gast
Stofzuiger schreef:Als ik het zo lees moet jouw inkomen het laagste van de 2 zijn om er recht op te hebben. Is het inkomen van je partner lager dan krijgt hij de korting.
Welke grens bedoel je hiermee?
Ik heb al jaren kinderen maar blijkbaar heb ik dit over het hoofd gezien Ik vul ook altijd zelf mn belasting in Dit jaar heb ik voor het eerst een fiscaal partner... zal dat uitmaken ?
En moet je dan samen aangifte doen? Of kan dat ook apart?
Ps. ik ben echt een kluns in dit soort dingen, ik moest afgelopen jaar 1600 euro betalen omdat ik zelf dom had gedaan met invullen...
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Roodkapje schreef:Stofzuiger schreef:Als ik het zo lees moet jouw inkomen het laagste van de 2 zijn om er recht op te hebben. Is het inkomen van je partner lager dan krijgt hij de korting.
Welke grens bedoel je hiermee?
Ik heb al jaren kinderen maar blijkbaar heb ik dit over het hoofd gezien Ik vul ook altijd zelf mn belasting in Dit jaar heb ik voor het eerst een fiscaal partner... zal dat uitmaken ?
En moet je dan samen aangifte doen? Of kan dat ook apart?
Ps. ik ben echt een kluns in dit soort dingen, ik moest afgelopen jaar 1600 euro betalen omdat ik zelf dom had gedaan met invullen...
Je inkomen moet hoger ligger dan 4.734 bruto per jaar als je daaronder komt heb je geen recht op dat geld, komt jouw salaris wel daarboven dan heb je er wel recht op mits het salaris van jouw fiscaal partner hoger dan dat van jouw. Als je in 2011 6 maanden of minder een fiscaal partner heb dan komt het weer overeen met alleenstaandeouder korting, heb je heel 2011 een fiscaal partner dan heb je er wel recht op.
Je kunt apart aangifte doen maar als jij dan aangifte doet moet je wel het salaris van je man doorgeven.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
Het genoemde bedrag van 4814 bedoelde ik, daar moet je wel boven zitten als ik het zo lees.
Gast- Gast
De inkomensafhankelijke combinatiekorting is een belastingkorting die (veel) werken stimuleert. Mensen die weinig inkomsten hebben, hebben recht op andere kortingen, zoals het kindgebonden budget. Op de inkomensafhankelijke combinatiekorting heb je pas recht als beide ouders werken en dan wordt gerekend met het inkomen van de minst verdienende ouder. Zodra hij of zij meer verdient dan de ondergrens van ongeveer 4800 euro, heb je recht op de korting. Deze korting loopt pas op naarmate je meer verdient (en dus meer werkt).
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
oke, ik verdien meer als die 4000 en een beetje euro en minder als mijn man. Nu keek ik even in het aangifteprogramma... Maar waar/hoe vul ik dat in? Of moet je daar schriftelijk nog iets voor aanvragen?
* ik word nooit belastingconsulent zoals je wel merkt:) *
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Gaat dat niet automatisch bij aangifte inkomstenbelasting als je aangeeft een kindje te hebben wat langer als 6 maanden bij je woont op 1 jan?Roodkapje schreef:oke, ik verdien meer als die 4000 en een beetje euro en minder als mijn man. Nu keek ik even in het aangifteprogramma... Maar waar/hoe vul ik dat in? Of moet je daar schriftelijk nog iets voor aanvragen?
Gast- Gast
Ik heb dit topic even door gelezen, geld dit ook evt voor een 2e kindje als je die met de tijd krijgt? Of alleen bij het 1e kindje! Ik wist dit niet, en het lijkt me toch wel handig om dit te weten....zal het binnenkort even met ons belastingmannetje over hebben!
Gast- Gast
Bruintje Beer schreef:Je kan het volgens mij elk jaar aanvragen en gaat per gezin.
Gast- Gast
Misschien een domme belastingvraag, maar kan je elk jaar er voor kiezen om wel of geen fiscaal partner te zijn? Want zo te zien hebben wij geen recht op die combinatiekorting, aangezien ik (ruim) onder die grens van 4000 nog wat zit. Als wij nou niet samen onze belastingaangifte doen maar allebei apart, dan zou mijn vriend wel recht hebben op die combinatiekorting. Of is dit helemaal niet mogelijk?!
Edit: nevermind. Ben net alvast even het een en ander aan het invullen en wij zijn 'verplicht' fiscaal partners omdat we samenwonen en een kind hebben. Ik dacht dat als je niet getrouwd was je kon kiezen of je fiscaal partner wilde zijn of niet, maar niet dus.
Edit: nevermind. Ben net alvast even het een en ander aan het invullen en wij zijn 'verplicht' fiscaal partners omdat we samenwonen en een kind hebben. Ik dacht dat als je niet getrouwd was je kon kiezen of je fiscaal partner wilde zijn of niet, maar niet dus.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Belastingvraagje
» Belastingvraagje mbt fiscaal partnerschap
» Alweer spruw....
» Wie was dat ook alweer...
» Hoe zit het ook alweer met vlekjes?
» Belastingvraagje mbt fiscaal partnerschap