Belastingvraagje
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Belastingvraagje
Laatst ontving ik een brief van de BD met het verzoek om allerlei bewijsstukken op te sturen ivm de belastingaangifte. Ik alles netjes bij elkaar gezocht, kom ik er net achter dat het verzoek over 2011 gaat. Ik heb daar compleet overheen gelezen en er in mijn hoofd 2012 van gemaakt. Vorig jaar heb ik al een definitieve aanslag van 2011 gekregen, waarom moet ik nu dan nog allerlei stukken op gaan sturen? Mag dit? Hebben ze een foutje gemaakt met het jaartal en bedoelen ze 2012, of mogen ze echt een jaar of jaren daarna nog om bewijsstukken gaan vragen als je al een definitieve aanslag hebt gehad? Op de site van de BD kan ik daar niets over vinden, maar misschien is hier iemand die hier iets vanaf weet?
Siamsa- Prater
- Aantal berichten : 748
Punten : 781
Registratiedatum : 11-08-11
Re: Belastingvraagje
Ik meende, maar dat komt vaag uit mijn herinnering, dat je de bewijsstukken zes jaar moet bewaren en dat ze zo lang ook kunnen opvragen. Maar ik vind het wel vaag dat je al een definitieve aanslag hebt gehad en dat ze daar nu nog mee komen. Kan het zijn dat je nog geen definitieve aanslag hebt gehad maar alleen een voorlopige aanslag?
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10
De BD mag 5 jaar lang terugkomen op eerdere beslissingen. Net zoals de Nederlander dat ook 5 jaar lang mag doen.
Nyx- Kletskop
- Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13
Nyx schreef:De BD mag 5 jaar lang terugkomen op eerdere beslissingen. Net zoals de Nederlander dat ook 5 jaar lang mag doen.
Oh ja...5 jaar was het inderdaad geloof ik.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10
Oh fijn, dus dan komen ze volgend jaar ofzo met 2012 aanzetten. Dan stuur ik nu gelijk vast alles van 2012 mee, heb ik toch allemaal al gekopieerd en wel in een envelop zitten.
Bedankt voor jullie reacties! En ja, ik weet zeker dat ik een definitieve aanslag heb gehad, heb de brief hier naast me liggen. Iedereen krijgt toch trouwens de definitieve aanslag in hetzelfde jaar nog? Of ben ik nou gek? Zou lekker zijn, dat je pas na 4 jaar de definitieve aanslag krijgt, mag je alles met rente terugbetalen als het niet klopt.
Voorbeeld definitieve aanslag
Volgens uw aangifte bent u € 10.200 aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen verschuldigd. De ingehouden loonheffing volgens uw aangifte was € 10.800. U hebt daarom via de voorlopige aanslag € 600 gekregen. Bij de controle van uw aangifte blijkt dat de ingehouden loonheffing geen € 10.800 is, maar € 10.400. U hebt daardoor € 400 te veel ontvangen. Dat bedrag moet u terugbetalen. Ook moet u over dat bedrag heffingsrente betalen.
Bedankt voor jullie reacties! En ja, ik weet zeker dat ik een definitieve aanslag heb gehad, heb de brief hier naast me liggen. Iedereen krijgt toch trouwens de definitieve aanslag in hetzelfde jaar nog? Of ben ik nou gek? Zou lekker zijn, dat je pas na 4 jaar de definitieve aanslag krijgt, mag je alles met rente terugbetalen als het niet klopt.
Voorbeeld definitieve aanslag
Volgens uw aangifte bent u € 10.200 aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen verschuldigd. De ingehouden loonheffing volgens uw aangifte was € 10.800. U hebt daarom via de voorlopige aanslag € 600 gekregen. Bij de controle van uw aangifte blijkt dat de ingehouden loonheffing geen € 10.800 is, maar € 10.400. U hebt daardoor € 400 te veel ontvangen. Dat bedrag moet u terugbetalen. Ook moet u over dat bedrag heffingsrente betalen.
Siamsa- Prater
Ik lees trouwens op het internet verhalen van mensen die nog geen definitieve aanslag van 2011 hebben gehad, maar het geld dus wel ontvangen hebben met de voorlopige aanslag. Binnen hoeveel tijd moet de BD de definitieve aanslag sturen? Want anders is het lekker cashen voor ze namelijk, gewoon lekker 5 jaar wachten en dan over 5 jaar rente terugvragen als het bedrag niet klopt. Als het zo werkt, wil ik voortaan geen geld bij mijn voorlopige aanslag, maar pas geld bij mijn definitieve aanslag. Dan zijn zij namelijk degenen die rente moeten betalen en reken maar dat ze dan sneller zijn.
Overigens kloppen de bedragen ook niet in hun brief. Volgens hen heb ik een x bedrag opgegeven aan scholingsuitgaven, maar op mijn ingevulde aangifte staat een veel lager bedrag.
Overigens kloppen de bedragen ook niet in hun brief. Volgens hen heb ik een x bedrag opgegeven aan scholingsuitgaven, maar op mijn ingevulde aangifte staat een veel lager bedrag.
Siamsa- Prater
Als je hem zelf goed invult, dan heb je ook geen problemen met terugbetalen en dus ook niet met de heffingsrente. Ook dat werkt weer andersom; Heb je te weinig geld ontvangen, dan krijg je van hen heffingsrente.
Een definitieve aanslag is ook niet definitief, want ook een definitieve aanslag mag worden betwist. Vijf jaar staat daarvoor.
In 2008 heeft mijn moeder mijn aangifte gedaan en toen kreeg ik teveel geld terug. Ik moest dat terugbetalen. Vervolgens hoefde ik mijn aangifte maar te doen of ik stond gelijk onder controle, want stel dat ik weer geld zou krijgen waar ik geen recht op had. Vond het wel superhandig. Want dan wist ik in ieder geval zeker dat mijn aangifte klopte.
Een definitieve aanslag is ook niet definitief, want ook een definitieve aanslag mag worden betwist. Vijf jaar staat daarvoor.
In 2008 heeft mijn moeder mijn aangifte gedaan en toen kreeg ik teveel geld terug. Ik moest dat terugbetalen. Vervolgens hoefde ik mijn aangifte maar te doen of ik stond gelijk onder controle, want stel dat ik weer geld zou krijgen waar ik geen recht op had. Vond het wel superhandig. Want dan wist ik in ieder geval zeker dat mijn aangifte klopte.
Nyx- Kletskop
Ik heb mijn aangifte gewoon eerlijk ingevuld dus ik ga er niet vanuit dat ik terug moet betalen, maar het ging mij even om het principe zeg maar, om hoe het werkt. Want als mensen dus wel een foutje gemaakt hebben per ongeluk, en ze krijgen pas na 3 jaar een definitieve aangifte, dan moeten ze dus heel veel rente betalen. Vandaar dat ik me dus afvraag of je ook aan kunt geven dat je je geld pas wilt als ze een definitieve aanslag hebben gedaan, in plaats van dat ze je je geld al voor 1 juli geven zonder een definitieve aanslag.
Siamsa- Prater
Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Het enige wat mogelijk is is om de aangifte zo goed mogelijk in te vullen en bij twijfel het geld op een spaarrekening zetten. Ik heb weleens heffingsrente moeten betalen en dat ging om 8 euro. Het valt volgens mij wel mee met wat ze berekenen.
Nyx- Kletskop
Ik zou dat van 2012 niet meesturen. Ze vragen tenslotte om 2011. Voor hetzelfede geld lezen ze ook niet goed en wordt alles alleen maar ingewikkelder. Dat van 2012 zou ik apart leggen, mochten ze er om vragen dan heb je het al bij elkaar.
Snoopy- Prater
- Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10
Nyx schreef:Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Het enige wat mogelijk is is om de aangifte zo goed mogelijk in te vullen en bij twijfel het geld op een spaarrekening zetten. Ik heb weleens heffingsrente moeten betalen en dat ging om 8 euro. Het valt volgens mij wel mee met wat ze berekenen.
Nee klopt, je kunt er niet voor kiezen om het geld pas bij de definitieve aanslag te krijgen. Maar zoals Nyx al zegt: als je de aangifte correct hebt ingevuld, betaal je al bij de voorlopige aanslag en is de heffingsrente niet al te hoog opgelopen. Als je heffingsrente helemaal wilt voorkomen kun je er zelfs voor kiezen een voorlopige aanslag aan te vragen voor het lopende jaar (nu dus al voor 2013).
De definitieve aanslag is inderdaad niet definitief in de zin van dat de BD, en jijzelf, er nog op mogen terugkomen binnen 5 jaar.
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10
Snoopy schreef:Ik zou dat van 2012 niet meesturen. Ze vragen tenslotte om 2011. Voor hetzelfede geld lezen ze ook niet goed en wordt alles alleen maar ingewikkelder. Dat van 2012 zou ik apart leggen, mochten ze er om vragen dan heb je het al bij elkaar.
Nee inderdaad, zeker niet 2012 meesturen want dan gaat het meestal mis. Wacht maar gewoon af of ze daar ook om vragen.
*Lookie*- Kletskop
Siamsa schreef:Ik lees trouwens op het internet verhalen van mensen die nog geen definitieve aanslag van 2011 hebben gehad, maar het geld dus wel ontvangen hebben met de voorlopige aanslag. Binnen hoeveel tijd moet de BD de definitieve aanslag sturen? Want anders is het lekker cashen voor ze namelijk, gewoon lekker 5 jaar wachten en dan over 5 jaar rente terugvragen als het bedrag niet klopt. Als het zo werkt, wil ik voortaan geen geld bij mijn voorlopige aanslag, maar pas geld bij mijn definitieve aanslag. Dan zijn zij namelijk degenen die rente moeten betalen en reken maar dat ze dan sneller zijn.
De Belastingdienst moet de definitieve aanslag binnen 3 jaar na het jaar waarover de aanslag gaat opleggen.
Als de bedragen in je brief niet kloppen, moet je even bellen. Als het dan inderdaad niet blijkt te kloppen kun je bezwaar maken (binnen een bepaalde periode).
*Lookie*- Kletskop
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: