Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

E-mail na werktijd is overwerk

+8
Bacio
Jeanette
mzcharlotte
Caramba
Rovine
Susan
Nora
Rush
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

E-mail na werktijd is overwerk Empty E-mail na werktijd is overwerk

Bericht  Rush ma 16 jan 2012 - 0:58

Braziliaanse werknemers die na werktijd mails ontvangen van hun bedrijf mogen
dit aanmerken als overwerk. Dat komt voor uit nieuwe wetgeving die president
Dilma Rousseff vorige maand heeft goedgekeurd.

De wet schrijft dat bedrijfsmails aan werknemers gelijk zijn aan opdrachten
die direct aan werknemers worden gegeven. Dit houdt dus in dat als
werknemers buiten werktijd e-mails ontvangen van hun bedrijf waarop ze actie
moeten ondernemen, ze van het bedrijf kunnen eisen dat ze hiervoor extra
betaald krijgen.

Ook in de Verenigde Staten loopt een zaak die draait om overwerkcompensatie
voor het buiten werktijd ontvangen en beantwoorden van e-mails.

Hoe zit dit bij jullie? Vind jij dit overwerk, of niet?
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

E-mail na werktijd is overwerk Empty Re: E-mail na werktijd is overwerk

Bericht  Nora ma 16 jan 2012 - 1:02

Ik zelf vindt dit wel overwerk ja. Het is niet zo dat ik dat voor mezelf of mn eigen lol doe.

Als het nou 5 minuten is dan maakt het nog niet zoveel uit. Maar als je elke dag structureel een uur ermee bezig bent, vind ik wel dat je dit als uren moet kunnen opvoeren.
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 1:04

Op mijn werk is het duidelijk afgebakend. Ik werk van half 9 tot 5. Dat zijn ook de openingstijden van het kantoor. Thuis kan ik geen zakelijke e-mail ontvangen, die mailbox kan ik alleen op het werk openen. Dus dat is makkelijk.

Maar om even terug te komen op de stelling: ik ben het er wel mee eens dat dit kan worden aangemerkt als overwerk. Je bent toch buiten werktijd met werk bezig.

Gast
Gast

Bericht  Susan ma 16 jan 2012 - 1:10

Dat ligt eraan. Ik denk dat er best wel mensen zijn die hun werknemers buiten werktijd met allerlei vragen blijven bestoken en daar ook meteen respons op verwachten, dan vind ik het wel overwerk. Een mailtje dat toevallig een minuut na werktijd is verstuurd en dat ook de volgende dag beantwoord kan worden vind ik geen overwerk, een mailtje over het bedrijfsuitje of de nieuwjaarsborrel ook niet.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Rovine ma 16 jan 2012 - 1:24

Rush schreef:Dit houdt dus in dat als
werknemers buiten werktijd e-mails ontvangen van hun bedrijf waarop ze actie
moeten ondernemen
, ze van het bedrijf kunnen eisen dat ze hiervoor extra
betaald krijgen.

Lijkt me niet meer dan logisch. Als je om 8 uur een mailtje krijgt of je dit of dat nog even uit wil tikken zou ik het juist raar vinden als je er geen uren voor mag schrijven (tenzij het salaris daarop aangepast is). Een mail met een mededeling ("morgen vergadering om 10 uur") komt verder niks uit voort, dus kost ook weinig tijd.

Op mij niet van toepassing, check mijn zakelijke mail niet buiten werktijd en heb bewust mijn mobiele nummer niet gegeven.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 1:45

Als dat bij ons zo was, dan werkte ik bijna 24u per dag. Als ik mijn baas om 3u 's nachts een mail stuur, krijg ik vaak direct antwoord. Is nogal een workaholic cultuurtje bij ons.

Gast
Gast

Bericht  Rush ma 16 jan 2012 - 1:46

Bij ons valt het gelukkig onder overwerk :-)
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 2:03

Ik werk in de zorg, thuiszorg, en wij hebben juiste en email-adres om veranderingen bij te kunnen houden. Je moet altijd voor je begint de email checken op wijzigingen, bijzonderheden enz.

Gast
Gast

Bericht  Caramba ma 16 jan 2012 - 2:09

_MamaRosa_ schreef:Ik werk in de zorg, thuiszorg, en wij hebben juiste en email-adres om veranderingen bij te kunnen houden. Je moet altijd voor je begint de email checken op wijzigingen, bijzonderheden enz.

Dat heb ik dus ook, alleen is vaak niet eens haalbaar. De mail die verstuurd word, is pas rond kwart over 3 bij mij binnen, terwijl ik dan allang de deur uit ben. Dus moet onder werktijd mijn planning nog eens bekijken, nu heb ik internet op telefoon, maar er zijn er ook een aantal die dat niet hebben.

Als ik klaar ben met mijn werk, word er verwacht, vanaf kantoor, dat ik mijn urenbriefjes inlever, nu moet ik de hele week werken, maar moeten volgende week maandag, van deze week, in hun mail box zitten. Dat invullen is voor mij soms wel een hele dag taak. Maar ik krijg er niets voor betaald, terwijl ik er wel thuis mee bezig ben.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 2:17

Spetterdespat schreef:
_MamaRosa_ schreef:Ik werk in de zorg, thuiszorg, en wij hebben juiste en email-adres om veranderingen bij te kunnen houden. Je moet altijd voor je begint de email checken op wijzigingen, bijzonderheden enz.

Dat heb ik dus ook, alleen is vaak niet eens haalbaar. De mail die verstuurd word, is pas rond kwart over 3 bij mij binnen, terwijl ik dan allang de deur uit ben. Dus moet onder werktijd mijn planning nog eens bekijken, nu heb ik internet op telefoon, maar er zijn er ook een aantal die dat niet hebben.

Als ik klaar ben met mijn werk, word er verwacht, vanaf kantoor, dat ik mijn urenbriefjes inlever, nu moet ik de hele week werken, maar moeten volgende week maandag, van deze week, in hun mail box zitten. Dat invullen is voor mij soms wel een hele dag taak. Maar ik krijg er niets voor betaald, terwijl ik er wel thuis mee bezig ben.

Bij ons hebben ze dan wel de regel dat als je 's avonds moet werken, je tot 17.00 verplicht bent op de mail te kijken, wijzigingen die daarna komen is dan pech, die heb je dan gemist, maar dat is dan niet jouw probleem gelukkig.

Nu ben ik wel zo iemand die altijd kort van tevoren nog checkt, voelt beter voor mij. Maar wij kunnen ook gewoon op kantoor, waar we toch eerst heen moeten, op internet. Dat doe ik dan ook wel eens als ik er thuis niet aan toe kom.

Verder werken we nog met IO's, die registeren alles, printen we uit en gooien we zo in het postvak voor we naar huis gaan, dus dat is makkelijk.

Mijn zus heeft het helemaal mooi voor elkaar bij haar werk, ook thuiszorg, die heeft zo'n registratiegeval op zak (kom niet meer op de naam, soort computertje...)en kan daar ook meteen alle wijzigingen op zien.

Die willen ze bij ons ook, maar wij zijn maar een heel klein team, en de aanschaf is nogal duur.

Gast
Gast

Bericht  Caramba ma 16 jan 2012 - 2:42

_MamaRosa_ schreef:
Spetterdespat schreef:

Bij ons hebben ze dan wel de regel dat als je 's avonds moet werken, je tot 17.00 verplicht bent op de mail te kijken, wijzigingen die daarna komen is dan pech, die heb je dan gemist, maar dat is dan niet jouw probleem gelukkig.

Nu ben ik wel zo iemand die altijd kort van tevoren nog checkt, voelt beter voor mij. Maar wij kunnen ook gewoon op kantoor, waar we toch eerst heen moeten, op internet. Dat doe ik dan ook wel eens als ik er thuis niet aan toe kom.

Verder werken we nog met IO's, die registeren alles, printen we uit en gooien we zo in het postvak voor we naar huis gaan, dus dat is makkelijk.

Mijn zus heeft het helemaal mooi voor elkaar bij haar werk, ook thuiszorg, die heeft zo'n registratiegeval op zak (kom niet meer op de naam, soort computertje...)en kan daar ook meteen alle wijzigingen op zien.

Die willen ze bij ons ook, maar wij zijn maar een heel klein team, en de aanschaf is nogal duur.

Dat ding heet een PDA Wink
Ik heb zelf ook met IO's gewerkt, vond het ideaal, alleen vergat soms wel eens om uit te bliepen, dan moest je het handmatig op de staat bijschrijven.
Vind het wel jammer dat wij dat niet hebben, organisatie is niet groot genoeg daarvoor.
Ook niet haalbaar, omdat je vanuit huis te werk gaat ipv dat je je eerst moet melden op kantoor.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 3:00

Spetterdespat schreef:
_MamaRosa_ schreef:
Spetterdespat schreef:

Dat ding heet een PDA Wink
Ik heb zelf ook met IO's gewerkt, vond het ideaal, alleen vergat soms wel eens om uit te bliepen, dan moest je het handmatig op de staat bijschrijven.
Vind het wel jammer dat wij dat niet hebben, organisatie is niet groot genoeg daarvoor.
Ook niet haalbaar, omdat je vanuit huis te werk gaat ipv dat je je eerst moet melden op kantoor.

PDA! Kon er echt niet opkomen, hahaha! Wij moeten ook altijd eerst naar het kantoor, maar dat willen ze er erg graag afhebben, dus het liefst willen ze PDA's hebben, maar dat wordt dan een dure grap voor alle werknemers, en wij zijn ook maar een heel klein team met een klein werkveld helaas.

Gast
Gast

Bericht  mzcharlotte ma 16 jan 2012 - 5:21

Ik heb helaas een all-in salaris. Dit betekent dat de uren die ik van het weekend heb gewerkt doordat ik dus thuis op mijn laptop kan inloggen en mijn e-mails continu monitor op de BB niet worden uitbetaald. Ook de tijd krijg ik in principe niet terug. Gelukkig zijn de leidinggevenden wel superflexibel op het moment dat ik iets privé moet regelen en een paar uurtjes weg ben.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519

Bericht  Jeanette ma 16 jan 2012 - 6:29

Bij mij op het werk ook.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 7:06

Ik krijg per dag een uur administratietijd uitbetaald, alles wat ik thuis doe hoort daar bij.

Gast
Gast

Bericht  Bacio ma 16 jan 2012 - 7:15

ALs je op je blackberry een mailtje binnen krijgt buiten werktijd en je daar gewoon op antwoord vind ik dat geen officieel overwerk. Dat is binnen 1 minuut geregeld. Dat gebeurt hier aan de lopende band. Ik bel ook af en toe met werknemers in het weekend over werk. Dat gaat dan over 1 dingetje, ik ben dan geen uren bezig. Ik noem dat geen overwerk.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 8:58

Ik vind het overwerk als er structureel verwacht wordt dat je vanuit huis beantwoord, niet als het wel eens voorkomt.

Gast
Gast

Bericht  JD ma 16 jan 2012 - 9:42

Dan heb ik ook een vraag voor jullie....

wij worden door de werkgever verplicht een opleiding te volgen. Het is de SPW3 opleiding, die iedereen bij ons al heeft, maar deze moeten we nu op hun manier overdoen. Maar...de huiswerkbelasting per week is ongeveer 6 uur, en dit mag niet onder werktijd. De uren die we met ons huiswerk bezig zijn mogen we niet schrijven als overwerk.... maar we hebben nooit de keuze gehad of we deze opleiding wilden volgen. Het was de opleiding doen, of ontslagen worden.

Technisch gezien....zouden deze huiswerkuren toch ook als overwerk gerekend mogen worden?
wat vinden jullie?
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Printje ma 16 jan 2012 - 10:50

Ik vind dat echt geen overwerk, het 'hoort' er gewoon bij en bij een email kun je er ook altijd voor kiezen om het niet te beantwoorden natuurlijk. Ik sta voor de klas en ben regelmatig s'avonds nog bezig voor school, krijg er niets extra's voor.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Caro di 17 jan 2012 - 0:29

Ligt eraan. Als je uren ermee bezig bent, zou ik het scharen onder overwerk. Soms heb je van die mailtjes waar je direct op wil inspringen.. en die veel tijd kosten.

Maar ik vind het meer een kwestie van beschikbaar zijn voor je werk.

En Janedoe: in jouw geval zou ik dit zeker zien als overwerk. Je hebt die opleiding al, je hebt geen keuze gehad én het is structureel 6 uur per week. Dus ja, dat zou ik zien als overwerk..
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801

Bericht  Rush di 17 jan 2012 - 0:32

Bacio schreef:ALs je op je blackberry een mailtje binnen krijgt buiten werktijd en je daar gewoon op antwoord vind ik dat geen officieel overwerk. Dat is binnen 1 minuut geregeld. Dat gebeurt hier aan de lopende band. Ik bel ook af en toe met werknemers in het weekend over werk. Dat gaat dan over 1 dingetje, ik ben dan geen uren bezig. Ik noem dat geen overwerk.
Ik krijg telefoonkostenvergoeding, dus wat ik op m`n telefoon doe wordt zeg maar al gezien als 'overwerk' of ik krijg er in ieder geval een vergoeding voor.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  rapa nui di 17 jan 2012 - 0:43

JaneDoe schreef:Dan heb ik ook een vraag voor jullie....

wij worden door de werkgever verplicht een opleiding te volgen. Het is de SPW3 opleiding, die iedereen bij ons al heeft, maar deze moeten we nu op hun manier overdoen. Maar...de huiswerkbelasting per week is ongeveer 6 uur, en dit mag niet onder werktijd. De uren die we met ons huiswerk bezig zijn mogen we niet schrijven als overwerk.... maar we hebben nooit de keuze gehad of we deze opleiding wilden volgen. Het was de opleiding doen, of ontslagen worden.

Technisch gezien....zouden deze huiswerkuren toch ook als overwerk gerekend mogen worden?
wat vinden jullie?

Wij moeten op het werk ook met opleidingen/cursussen bezig. Zijn ook dingen bij waar niemand zelf om gevraagd heeft en waar we ons van afvragen wat we er mee moeten. Wij als kantoor personeel moeten dit deels in werktijd doen en deels in eigen tijd. We gaan dit echt niet betaald krijgen als overuren. En ja dan is het de vraag of je echt gaat weigeren en wat voor consequenties dat dan voor je heeft of het maar gewoon doen zolang het een afzienbare periode is en de belasting qua uren niet te hoog.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  mzcharlotte di 17 jan 2012 - 6:35

Bacio schreef:ALs je op je blackberry een mailtje binnen krijgt buiten werktijd en je daar gewoon op antwoord vind ik dat geen officieel overwerk. Dat is binnen 1 minuut geregeld. Dat gebeurt hier aan de lopende band. Ik bel ook af en toe met werknemers in het weekend over werk. Dat gaat dan over 1 dingetje, ik ben dan geen uren bezig. Ik noem dat geen overwerk.

Als jij al jouw minuutjes per week optelt, ben je dan echt minder dan een half uur kwijt? Ik ben niet traag met typen ofzo, maar ik ben met al mijn e-mailtjes per week toch al gauw een uur of 3 extra kwijt. Zoals Caro zegt, ben ik dan wel bezig met alle overwegingen die erbij komen kijken om een goed antwoord te formuleren.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Bericht  Bacio di 17 jan 2012 - 8:22

mzcharlotte schreef:

Als jij al jouw minuutjes per week optelt, ben je dan echt minder dan een half uur kwijt? Ik ben niet traag met typen ofzo, maar ik ben met al mijn e-mailtjes per week toch al gauw een uur of 3 extra kwijt. Zoals Caro zegt, ben ik dan wel bezig met alle overwegingen die erbij komen kijken om een goed antwoord te formuleren.
Ik persoonlijk werk heel veel over, dus ik ben geen goede maatstaaf. Maar het ging in het topic over of een mailtje beantwoorden buiten kantoortijden om als overwerk telt en uitbetaald zou moeten worden. Dan zeg ik nee.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Bericht  mzcharlotte di 17 jan 2012 - 9:37

@ Bacio: same here! ;-) Een enkele e-mail beantwoorden nee, maar dan zou ik me ook afvragen waarom je de middelen zou krijgen om in overtime mail te kunnen lezen en inkijken.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud