Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Overwerk

Ga naar beneden

Overwerk Empty Overwerk

Bericht  Gast di 12 apr 2011 - 5:10

Wij krijgen overwerk niet betaald. Alleen nu heb ik al 3 weken op vrijdagavond 1,5 uur overgewerkt. Is het niet zo dat als je herhaaldelijk op dezelfde dag en tijd moet overwerken dat je dan toch verplicht betaald moet krijgen? Want ik weet zeker dat dit nog vaak gebeurd. Of is dat per CAO verschillend? Ik werk in de detailhandel.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Overwerk Empty Re: Overwerk

Bericht  Gast di 12 apr 2011 - 6:05

Mhm, dit lijkt me typisch zo'n dingetje dat inderdaad per CAO verschilt, ik zou de CAO er even bijpakken.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 12 apr 2011 - 21:31

het hangt van je CAO af idd. Maar ook naar wat er in je contract staat.
Bij ons is overwerk bijvoorbeeld pas na 19.00 (wij werken tot 17u) en wordt pas betaald na toestemming van de directeur.
Dus echt even je CAO er op naslaan, die is in dit geval volgens mij dwingend.

Gast
Gast

Bericht  Pien di 12 apr 2011 - 22:23

als het goed is werken wij nog steeds in dezelfde branche, ik beschrijf even hoe het bij ons gaat:

overwerk mag alleen als het goedgekeurd word door de "directie", bij ons is dat de rayonmanager. hij/ zij moet daarvoor tekenen en pas als dat gebeurt is krijg je deze uren uitbetaald. daarnaast betekend het niet dat als je dat 3 keer achter elkaar doet ze het verplicht aan je zijn.

wat ik zelf vaak doe is het als compensatie uren zien, dus mocht iemand 1 uur overwerken op donderdag, begint hij/ zij de vrijdag 1 uur later of gaat 1 uur eerder weg. misschien zou je dat bij je leidinggevende kunnen voorstellen. ik wil daar namelijk zelf altijd wel flexibel in zijn omdat zodra je geeft als leidinggevende, je ook vaak terug krijgt!

jij bent denk ik in de war met het volgende:

stel jij hebt een contract van 24 uur. 3 maanden lang werk jij iedere week 4 uur te veel, na 3 maanden mag jij deze uren als contracturen opeisen. maar dat betekend dus wel dat je vanaf dan 28 uur per week moet gaan werken.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast di 12 apr 2011 - 22:32

Helaas is onze leidinggevende niet zo als jij Pien en dat gaat ook niet bij ons. Wij staan iedere dag maar met z'n 2-en op de vloer dus een uur later beginnen is geen optie.

Ben jij trouwens nog steeds FM bij S? En ga je straks minder werken/andere functie nemen of niet?

Gast
Gast

Bericht  Pien di 12 apr 2011 - 22:45

Razz_ schreef:Helaas is onze leidinggevende niet zo als jij Pien en dat gaat ook niet bij ons. Wij staan iedere dag maar met z'n 2-en op de vloer dus een uur later beginnen is geen optie.
ow ja, dan maakt het het al een stuk lastiger.. maar waarom moet jij nu langer doorwerken dan? komt dat dan omdat iemand anders pas later begint?

Razz_ schreef:Ben jij trouwens nog steeds FM bij S? En ga je straks minder werken/andere functie nemen of niet?
ja, ik ben idd nog steeds Fm. ik blijf dat ook, doordat mijn man een spierziekte heeft is het voor ons financieel niet haalbaar als ik minder ga werken, minder werken betekend namelijk automatisch een andere functie en een ander loon. hij werkt zelf maar 5 korte dagen dus neemt de zorg zoveel mogelijk opzich. verder hebben we voor de uren die hij werkt, een gastouder. ik neem wel voor het eerste half jaar ouderschapsverlof op van 1 dag per week. zodat ik rustig aan kan inkomen en wennen zeg maar...

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 0:46

Pien schreef:
Razz_ schreef:Helaas is onze leidinggevende niet zo als jij Pien en dat gaat ook niet bij ons. Wij staan iedere dag maar met z'n 2-en op de vloer dus een uur later beginnen is geen optie.
ow ja, dan maakt het het al een stuk lastiger.. maar waarom moet jij nu langer doorwerken dan? komt dat dan omdat iemand anders pas later begint?

Nee we hebben iedere dag dezelfde taak zeg maar en die taak moet gewoon af die dag. Maargoed het meisje waar ik mee werk is zwanger en die werk nu rustiger (heel begrijpelijk natuurlijk) maar daardoor krijgen we het bijna nooit af en moeten we langer blijven. En qua urennorm mogen er gewoon niet meer mensen ingezet worden

Razz_ schreef:Ben jij trouwens nog steeds FM bij S? En ga je straks minder werken/andere functie nemen of niet?
ja, ik ben idd nog steeds Fm. ik blijf dat ook, doordat mijn man een spierziekte heeft is het voor ons financieel niet haalbaar als ik minder ga werken, minder werken betekend namelijk automatisch een andere functie en een ander loon. hij werkt zelf maar 5 korte dagen dus neemt de zorg zoveel mogelijk opzich. verder hebben we voor de uren die hij werkt, een gastouder. ik neem wel voor het eerste half jaar ouderschapsverlof op van 1 dag per week. zodat ik rustig aan kan inkomen en wennen zeg maar...

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 0:48

Als ik niet betaald krijg/de uren terug krijg, werk ik niet over.. Punt!

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 0:51

Lize schreef:Als ik niet betaald krijg/de uren terug krijg, werk ik niet over.. Punt!

Als ik dat zou doen kan ik meteen m'n biezen pakken waarschijnlijk.
Maargoed we hebben over 1,5 week ook werkoverleg en ik zal het eens in de groep gooien.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 0:57

Ik werk standaard over variërend van 10-15 uur per week. Soms declareer ik dat en soms ook niet. Bij sommige functies hoort dit nou eenmaal zo en is het aantal uren in je contract een richtlijn; er bestaan nou eenmaal geen contracten met een werkweek van meer dan 40 uur op papier.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 2:22

Dat vind ik nou zo'n zwets he Guattari, dat het bij sommige banen nou eenmaal zo is. Ik heb een 36 uur contract en wil best 40 uur werken, maar daar moet dan wel wat tegenover staan. Ga geen centen voor de baas staan verdienen als er voor mij niks in zit. Dan zit ik liever thuis.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 2:28

Lize schreef:Dat vind ik nou zo'n zwets he Guattari, dat het bij sommige banen nou eenmaal zo is. Ik heb een 36 uur contract en wil best 40 uur werken, maar daar moet dan wel wat tegenover staan. Ga geen centen voor de baas staan verdienen als er voor mij niks in zit. Dan zit ik liever thuis.

Nee sorry, correctie idd. Als je enigszins verder wil komen in je carrière dan moet je niet gaan piepen als je meer uren draait dan je contract voorschrijft. Ik ken serieus niemand die bijv. in het bedrijfsleven werkt en die wegkomt met het aantal uren in hun contract. Degenen die dat wel komen hebben ook niet per se de ambitie om z.s.m. te groeien. Als het gezwets is Lize, kan jij me dan even uitleggen waarom mensen die vaker 10-15 uur per week overwerken na een aantal jaren veel succesvoller en sneller zijn gestegen dan mensen die dit weigeren als ze niet daarvoor worden betaald?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 2:41

Omdat die mensen zich misschien makkelijk laten 'gebruiken' door hun baas?
Ik herken de voorbeelden die jij noemt nl helemaal niet. Bijvoorbeeld mijn vriend, die werkt 36 uur. Wel eens ooit meer, maar daar kan hij dan uren voor opnemen of hij declareert ze. Hij is binnen 1 jaar van gewone medewerker naar senior gegroeid en binnen nu en een jaar zal hij manager worden.
Zijn broer daarentegen heeft ook een 36 uur contract, maar omdat zijn baas verwacht dat hij 70/80 uur in de week maakt doet hij dat. Hij krijgt hier niks voor terug en mag zelfs zelden een vrije dag opnemen. Hij is na 2 jaar hard werken nog steeds verkoper. Hij hoopte idd door veel te werken hard te groeien, maar dat valt dus tegen.

Je hoeft niet alleen maar veel te werken om hogerop te komen, naar mijn mening gaat het om je je werk uitvoert.
Ik blijf ook heus wel eens een half uur/uur langer om wat werk af te maken. Maar het moet geen standaard ding worden. Daar begin ik gewoon niet aan.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 2:52

Lize schreef:Omdat die mensen zich misschien makkelijk laten 'gebruiken' door hun baas?

Er zullen altijd mensen zijn die dit zo zien, omdat ze zelf niets ervoor voelen meer over te werken dan een uurtje per week. Ik heb het bij redelijk wat starters om me heen zien gebeuren: stuk voor stuk zijn ze in een periode van 3-5 jr. in staat geweest om een veelbelovend vervolg aan hun carrière te geven door promotie, eigen bedrijf te starten etc etc.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 3:20

Die dingen kunnen toch ook gebeuren als je je normale uren maakt? Ik werk in de zorg, dus bij mij leeft het helemaal niet zo. Kan zijn dat omdat jij in een andere tak zit het anders is.
Maar ik herken het ook niet van de mensen om me heen. Wie weet kom ik wel uit een ander milieu dan jij scratch

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 3:31

Lize schreef:Die dingen kunnen toch ook gebeuren als je je normale uren maakt? Ik werk in de zorg, dus bij mij leeft het helemaal niet zo. Kan zijn dat omdat jij in een andere tak zit het anders is.
Maar ik herken het ook niet van de mensen om me heen. Wie weet kom ik wel uit een ander milieu dan jij scratch

Hoe bedoel je die laatste zin? Die snap ik namelijk in dit zinsverband niet.

Ik heb veelal mensen om me heen die werkzaam zijn in het bedrijfsleven, 9 vd 10 WO-opgeleiden (bedoelde je dit qua ander milieu?) Door net dat stapje meer te zetten vallen deze mensen op en hebben ze voor zichzelf kansen gecreëerd om hun functie verder uit te bouwen naar promotie of bijv. dus een eigen bedrijf beginnen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 3:36

Guattari schreef:
Lize schreef:Die dingen kunnen toch ook gebeuren als je je normale uren maakt? Ik werk in de zorg, dus bij mij leeft het helemaal niet zo. Kan zijn dat omdat jij in een andere tak zit het anders is.

Hoe bedoel je die laatste zin? Die snap ik namelijk in dit zinsverband niet.

Ik heb veelal mensen om me heen die werkzaam zijn in het bedrijfsleven, 9 vd 10 WO-opgeleiden (bedoelde je dit qua ander milieu?) Door net dat stapje meer te zetten vallen deze mensen op en hebben ze voor zichzelf kansen gecreëerd om hun functie verder uit te bouwen naar promotie of bijv. dus een eigen bedrijf beginnen.

Dat bedoelde ik ja. Kon alleen het goede woord er niet voor vinden Embarassed

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 9:38

Lize schreef:Dat vind ik nou zo'n zwets he Guattari, dat het bij sommige banen nou eenmaal zo is. Ik heb een 36 uur contract en wil best 40 uur werken, maar daar moet dan wel wat tegenover staan. Ga geen centen voor de baas staan verdienen als er voor mij niks in zit. Dan zit ik liever thuis.
Soms moet je gewoon hart voor het bedrijf tonen zodat 'boven' het ook ziet. Ik heb iig geen spijt van al mijn uren onbetaald overwerken. Ik mag straks niet blijven maar heb wel een fijne CV doordat ik promotie heb gemaakt door overwerk.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: