Voor wie het vroeg: kindje erkennen
+13
Silver
Fiebje
Jade
Annie24
Liadan
Happydobby
Sanne
koNijntje
meisjesmama
SarahKey
Earane
Darius
Lejow
17 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Voor wie het vroeg: kindje erkennen
In een topic, en ik heb geen idee meer welke, vroeg iemand hoe het zit met het erkennen van een kindje enz.
Nou wij hebben het gister gedaan, dus kan er vanaf nu antwoord op geven
Wij zijn naar het gemeentehuis gegaan, daar gezegd dat ik zwanger ben en dat mijn vriend graag het kindje wil erkennen. Vervolgens moesten we onze ID's geven en ging zij alles checken. Of we getrouwd zijn, eerder getrouwd zijn geweest, wat onze nationaliteit is enz enz.
Uiteindelijk krijg je een uitrekseltje waar al je gegevens op staan, die moet je tekenen. En dan komt er een uitreksel waarop staat dat de vader, het kindje van deze huidige zwangerschap erkent, die moet je dan beide ondertekenen.
Die wordt netjes gedrukt op een gemeenteformuliertje (zo'n groen ding) en krijg je mee
Vervolgens krijg je een stapeltje formulieren mee, met een machtiging voor het aanvragen van een uitreksel van het geboorteregister (als je net bevallen ben kun je je vriend machtigen om die voor jullie te halen), en twee papieren die je moet invullen als het kindje geboren is.
Dit moet dan allemaal, ingevuld en wel, met kopie van legitimatie, de uitreksels van ons en van het kindje enz enz naar de kantonrechter gestuurd worden als het kindje geboren is.
En dan heeft de vader zowel de erkenning, als het gezag
kosten: 0,0 euro's
Dus iedereen die ooit nog zegt 'we gaan trouwen want het erkennen van het kind is zooohooooon gedoe' lult uit zijn nek..
Nou wij hebben het gister gedaan, dus kan er vanaf nu antwoord op geven
Wij zijn naar het gemeentehuis gegaan, daar gezegd dat ik zwanger ben en dat mijn vriend graag het kindje wil erkennen. Vervolgens moesten we onze ID's geven en ging zij alles checken. Of we getrouwd zijn, eerder getrouwd zijn geweest, wat onze nationaliteit is enz enz.
Uiteindelijk krijg je een uitrekseltje waar al je gegevens op staan, die moet je tekenen. En dan komt er een uitreksel waarop staat dat de vader, het kindje van deze huidige zwangerschap erkent, die moet je dan beide ondertekenen.
Die wordt netjes gedrukt op een gemeenteformuliertje (zo'n groen ding) en krijg je mee
Vervolgens krijg je een stapeltje formulieren mee, met een machtiging voor het aanvragen van een uitreksel van het geboorteregister (als je net bevallen ben kun je je vriend machtigen om die voor jullie te halen), en twee papieren die je moet invullen als het kindje geboren is.
Dit moet dan allemaal, ingevuld en wel, met kopie van legitimatie, de uitreksels van ons en van het kindje enz enz naar de kantonrechter gestuurd worden als het kindje geboren is.
En dan heeft de vader zowel de erkenning, als het gezag
kosten: 0,0 euro's
Dus iedereen die ooit nog zegt 'we gaan trouwen want het erkennen van het kind is zooohooooon gedoe' lult uit zijn nek..
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Voor wie het vroeg: kindje erkennen
En toch vond ik trouwen makkelijker, niet alleen voor de baby op komst, maar ook voor andere zaken, die waren dan meteen geregeld. Zoals partnerpensioen en weet ik veel wat nog meer.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Het erkennen stelt inderdaad niks voor! Mijn man had ons kind erkend voordat we concrete trouwplannen hadden en dat was ook zo gebeurd. Maar veel mensen trouwen ook vanwege andere praktische zaken, niet alleen vanwege erkenning.
Laatst aangepast door Earane op wo 4 jan 2012 - 0:36; in totaal 1 keer bewerkt
Earane- Prater
- Aantal berichten : 780
Punten : 813
Darius schreef:En toch vond ik trouwen makkelijker, niet alleen voor de baby op komst, maar ook voor andere zaken, die waren dan meteen geregeld. Zoals partnerpensioen en weet ik veel wat nog meer.
Mee eens.
Maar wij vonden trouwen ook gewoon een heel belangrijk punt in onze relatie.
SarahKey schreef:Darius schreef:En toch vond ik trouwen makkelijker, niet alleen voor de baby op komst, maar ook voor andere zaken, die waren dan meteen geregeld. Zoals partnerpensioen en weet ik veel wat nog meer.
Mee eens.
Maar wij vonden trouwen ook gewoon een heel belangrijk punt in onze relatie.
Ook eens.
Gast- Gast
Het erkennen is ook niet het grootste punt maar alle dingen die je daarna nog moet regelen. Vandaar dat wij een geregistreerd partnerschap hebben.
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
meisjesmama schreef:Het erkennen is ook niet het grootste punt maar alle dingen die je daarna nog moet regelen. Vandaar dat wij een geregistreerd partnerschap hebben.
Een brief invullen en met wat bijlagen opsturen naar de rechter?
Lejow- Lady Post-a-lot
Lejow schreef:meisjesmama schreef:Het erkennen is ook niet het grootste punt maar alle dingen die je daarna nog moet regelen. Vandaar dat wij een geregistreerd partnerschap hebben.
en dan is alles goed geregeld dat mocht jij komen te overlijden jullie kindje wel naar je vriend gaat? Want dat is vaak het grootste punt.
We hoorden daar hele rare verhalen over of je nou een samenlevingscontract hebt of niet.
meisjesmama- Kletskop
Lejow schreef:kosten: 0,0 euro's
een van de weinige dingen bij de gemeente die gratis zijn
zelf voor het aanvragen van de ouderlijke macht moet je 2 uittreksels halen van
koNijntje- Prater
- Aantal berichten : 1371
Punten : 1497
Registratiedatum : 13-03-11
meisjesmama schreef:Lejow schreef:meisjesmama schreef:Het erkennen is ook niet het grootste punt maar alle dingen die je daarna nog moet regelen. Vandaar dat wij een geregistreerd partnerschap hebben.
en dan is alles goed geregeld dat mocht jij komen te overlijden jullie kindje wel naar je vriend gaat? Want dat is vaak het grootste punt.
We hoorden daar hele rare verhalen over of je nou een samenlevingscontract hebt of niet.
Jup, dan heeft hij het kindje erkent, en het gezag en is hij de eerste in lijn.
Dat is ook de reden dat je moet erkennen EN het gezag moet regelen.
(we hebben trouwens wel een samenlevingscontract, omdat we een huis gekocht hebben samen)
Lejow- Lady Post-a-lot
ja en daar zat ons punt. Wij hadden al 4 jaar een koophuis en niets geregeld ook geen samenlevingscontract.
Een GP is goedkoper dan een samenlevingscontract en dan is meteen alles goed geregeld (voor de wet ben je getrouwd) erkennen moet bij beide maar een bij een GP hoef je gezag enz niet te regelen.
Een GP is goedkoper dan een samenlevingscontract en dan is meteen alles goed geregeld (voor de wet ben je getrouwd) erkennen moet bij beide maar een bij een GP hoef je gezag enz niet te regelen.
meisjesmama- Kletskop
Lejow schreef:meisjesmama schreef:Lejow schreef:meisjesmama schreef:Het erkennen is ook niet het grootste punt maar alle dingen die je daarna nog moet regelen. Vandaar dat wij een geregistreerd partnerschap hebben.
Jup, dan heeft hij het kindje erkent, en het gezag en is hij de eerste in lijn.
Dat is ook de reden dat je moet erkennen EN het gezag moet regelen.
(we hebben trouwens wel een samenlevingscontract, omdat we een huis gekocht hebben samen)
Door het erkennen ontstaat een familierechtelijke betrekking tussen de vader en het kindje. Hij wordt officieel 'vader'. Als je daarnaast ook het gezag regelt, is er niet zoveel aan de hand en zou er niets raars kunnen gebeuren.
Overigens moesten wij wel betalen voor het uittreksel waarin de erkenning is vastgelegd, zo'n 15 euro was dat. Ik denk dat het niet overal gratis is.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Weet je dat zeker? Want ze hebben het bij ons helemaal niet over het samenlevingscontract gehad. Staat dat er niet los van?
Lejow- Lady Post-a-lot
wij zijn op een maandag getrouwd, dus lekker gratis.
Darius- Ratel
Darius schreef:wij zijn op een maandag getrouwd, dus lekker gratis.
Dat wil ik ook maar mijn vriend niet.
Let wel op, alleen naar de gemeente gaan betekend erkenning, geen ouderlijk gezag.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Dat weet ik HD, daarom hebben we het stapeltje papieren meegekregen dat we straks moeten opsturen
We willen wel graag trouwen hoor, maar wil dan graag een mooie jurk, en een feest enz enz, dus daar hebben we wel iets van budget voor nodig. En dan vind ik het leuk als ons meisje wat ouder is, dat ze het redelijk bewust mee maakt (voor zover dat kan als je een jaar of 2 bent). Maar we willen ook de tuin nog opknappen, en de keuken.. en en en en..
We willen wel graag trouwen hoor, maar wil dan graag een mooie jurk, en een feest enz enz, dus daar hebben we wel iets van budget voor nodig. En dan vind ik het leuk als ons meisje wat ouder is, dat ze het redelijk bewust mee maakt (voor zover dat kan als je een jaar of 2 bent). Maar we willen ook de tuin nog opknappen, en de keuken.. en en en en..
Lejow- Lady Post-a-lot
Wij hebben ons geregistreerd partnerschap ook op maandag gedaan, om 9.00 uur want dan was het gratis .Darius schreef:wij zijn op een maandag getrouwd, dus lekker gratis.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Liadan schreef:Wij hebben ons geregistreerd partnerschap ook op maandag gedaan, om 9.00 uur want dan was het gratis .Darius schreef:wij zijn op een maandag getrouwd, dus lekker gratis.
Wat een krenten zijn wij he?
Darius- Ratel
Liadan schreef:Wij hebben ons geregistreerd partnerschap ook op maandag gedaan, om 9.00 uur want dan was het gratis .Darius schreef:wij zijn op een maandag getrouwd, dus lekker gratis.
+1
Y. heeft de achternaam van mijn vriend en ik mijn eigen achternaam nog. Ooit willen we trouwen, als Y. wat groter is, en dan neem ik de achternaam van mijn vriend aan.
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Hier hebben de kinderen ook de achternaam van mijn vriend en ik mijn eigen achternaam gehouden (maar als wij ooit nog zouden gaan trouwen dan houd ik ook mijn eigen achternaam).
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Als je niet getrouwd bent heb je toch een testament nodig, wanneer je kinderen krijgt? Tenminste wanneer je na overlijden alles goed geregeld wilt hebben.
Jade- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11
Serpentijn schreef:Als je niet getrouwd bent heb je toch een testament nodig, wanneer je kinderen krijgt? Tenminste wanneer je na overlijden alles goed geregeld wilt hebben.
Moet je ook doen als je getrouwd bent hoor, is toch wel slim om een voogd aan te stellen.
Fiebje- Prater
- Aantal berichten : 1476
Punten : 1552
Darius schreef:Liadan schreef:Wij hebben ons geregistreerd partnerschap ook op maandag gedaan, om 9.00 uur want dan was het gratis .Darius schreef:wij zijn op een maandag getrouwd, dus lekker gratis.
Wat een krenten zijn wij he?
Wij ook een GP op maandagochtend Erkennen moest hier inderdaad los, ouderlijk gezag niet. Volgens mij is het ook zo dat je zonder GP/huwelijk elk volgend kind 'los' moet erkennen, maar dat kan ook wel weer veranderd zijn sinds die tijd. Met GP hoeft dat niet in elk geval.
En GP en samenlevingscontract wordt heel vaak verward (in mijn omgeving) maar dat heeft niks met elkaar te maken. Testament is sowieso slim om te hebben met kinderen maar dat moet ook los geregeld worden inderdaad.
Gast- Gast
Ik vroeg ernaar, in voor een kindje 2012 Ik zal nu even alles lezen, dankje wel voor de uitleg
Het is mij allemaal duidelijker. Alleen een samenlevingscontract hebben wij ook niet. Is dat beter van wel dan? We willen sowieso wel trouwen, maar de portomonee laat dat momenteel niet toe, aangezien we alles 'groots' willen.
Het is mij allemaal duidelijker. Alleen een samenlevingscontract hebben wij ook niet. Is dat beter van wel dan? We willen sowieso wel trouwen, maar de portomonee laat dat momenteel niet toe, aangezien we alles 'groots' willen.
Silver- Ratel
- Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Ja, je moet ieder kindje opnieuw erkennen. Wel krijgen ze allemaal de achternaam die je bij de eerste erkenning kiest.
Lejow- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Te vroeg voor een kindje?
» Ligt jullie kindje soms ook erg vroeg op bed?
» geboorte kaartje sturen als kindje te vroeg geboren is, of w
» medicatie voor je kindje, iemand tips voor toediening??
» plaatsnamen voor een kindje
» Ligt jullie kindje soms ook erg vroeg op bed?
» geboorte kaartje sturen als kindje te vroeg geboren is, of w
» medicatie voor je kindje, iemand tips voor toediening??
» plaatsnamen voor een kindje
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: