Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

+8
Bruintje Beer
Liadan
Chelle
Nana
Teddyaapje
Flower_L
Tania
Annie24
12 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 5:29

Ik heb nu 2 soorten gemaakt:

Verse sinaasappel/ aardbeisap (wel kant en klaar)
Banaan
Appel
Liga
Rijstebloem om het iets in te dikken

-

Worteltjes en appel gestoomd en gepureerd

-

Verder heb ik niet echt veel fantasie moet ik zeggen, dus hoe maken jullie hapjes? En per hoeveel vriezen jullie in? Gewoon een Avent potje van 180cc vol of maken jullie grotere/ kleinere porties?
Nu ik nog vakantie heb kan ik mooi even een voorraad maken. Nu eten ze niet meer als een paar hapjes natuurlijk. Nou ja... eten... ze vinden het echt vies laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Annie24 wo 28 dec 2011 - 6:30

www.keukenkikker.nl is een handige site en het Opperdepop! kookboek van de AH is ook erg leuk Very Happy

Waarschijnlijk zijn er nog wel een hoop sites te vinden als je gaat zoeken. Waar ook wel eens leuke boekjes te vinden zijn, zijn die 'goedkope' boekenwinkels in de stad waar je voor een paar euro boeken kan kopen. Daar liggen best wel eens leuke kookboekjes met recepten voor kindjes/baby's.

Wij gebruiken de Babycook, dus wbt bereiden e.d. kan ik je verder niet helpen.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Tania wo 28 dec 2011 - 7:59

J. kreeg 1 soort fruit of groente per keer. Dus gewoon een banaan, appel, peer enz. Zo ook met groente, gekookte worteltjes, sperzieboontjes, bloemkool enz. De eerste maand heb ik het gepureerd, daarna ben ik het gaan prakken en dat ging prima. Klaarmaken en invriezen was (en is) hier kansloos want meneer wil geen eten dat opgewarmd is uit de vriezer. Potjes gaan er wel weer altijd goed in.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Flower_L wo 28 dec 2011 - 8:02

Ik moet eerlijk bekennen dat ik paar keer combinaties heb gemaakt van groente, die niey vanzelfsprekend zijn en volwassene niet zou eten. Gewoon beetje experimenteren. appel kun je ook goed combineren met bepaalde groente. smile

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Teddyaapje wo 28 dec 2011 - 8:03

Wij deden (en doen) alles volgens rapley...lekker makkelijk, heb nooit iets gemaakt. Schillen, evt. snijden en klaar!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Flower_L wo 28 dec 2011 - 8:05

Teddyaapje schreef:Wij deden (en doen) alles volgens rapley...lekker makkelijk, heb nooit iets gemaakt. Schillen, evt. snijden en klaar!

Kook je oook nooit iets voor?

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Nana wo 28 dec 2011 - 8:21

Teddyaapje schreef:Wij deden (en doen) alles volgens rapley...lekker makkelijk, heb nooit iets gemaakt. Schillen, evt. snijden en klaar!

Hier hetzelfde! Groenten wel beetgaar koken.
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 8:25

Flower_L schreef:
Teddyaapje schreef:Wij deden (en doen) alles volgens rapley...lekker makkelijk, heb nooit iets gemaakt. Schillen, evt. snijden en klaar!

Kook je oook nooit iets voor?
Wortels oid kook je toch wel? Anders is het zonder tanden niet weg te krijgen lijkt me?

Advies van de kinderarts was vooral om nu te voeden met een lepeltje aangezien de ontwikkeling hier en daar een beetje achter loopt. Dus ik ga hard oefenen voor ik straks ook nog met de kids naar de logopediste moet...

Heb wel potjes (en hele mand vol gehad als kraamkado), maar bijv die worteltjes vind ik zelf niet eens te eten, laat staan als je alleen maar melk kent. Daarom doe ik het nu maar met appel, en dat smaakt een stuk beter.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Chelle wo 28 dec 2011 - 8:49

Ik vries niks in. Ik maak gewoon en pakje zodra ze gaat eten.
Ik maak dan bijvoorbeeld;

- appel gepureerd
- appel, peer, banaan (van alles de helft. De rest eet ik zelf op. En zie wel wat zij wil)

De banaan zorgt er wel voor dat het papje dikker wordt. Anders doe ik er nog wel een liga door maar meestal niet.
De appel stoom ik trouwens niet. Gewoon alles pureren met de staafmixer.

Worteltjes uit potje vind A trouwens erg lekker terwijl ik ze smakeloos vind. Maar het gaat er niet om wat ik lekker vind maar dat A het eet...

Het enige wat ze echt niet lust is andijvie-stamppot uit potje.
Chelle
Chelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 783
Punten : 868
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Liadan wo 28 dec 2011 - 8:54

Hier ook alles op de rapleymanier. Voor Kian gooi ik een aardappel en een stuk groente in de babycook en die eet hij dan zo op (of nou ja, daar eet hij een deel van op en de rest smeert hij aan de kinderstoel, zijn hoofd en gooit hij op de grond).
Fruit krijgt hij dus ook gewoon in stukken, dat kook of stoom ik niet.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 8:56

Zodra het allemaal goed gaat wil ik ook over op Rapley, maar dat is nu nog geen optie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Liadan wo 28 dec 2011 - 9:00

Fruit wat Kian heel lekker vindt is trouwens meloen of mango. Misschien dat je dat ook nog kan combineren met een ander soort fruit (ze mogen meloen en mango in ieder geval hebben vanaf 6 maanden, dus dan zal het vanaf 5 maanden ook wel mogen denk ik?).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 9:02

Liadan schreef:Fruit wat Kian heel lekker vindt is trouwens meloen of mango. Misschien dat je dat ook nog kan combineren met een ander soort fruit (ze mogen meloen en mango in ieder geval hebben vanaf 6 maanden, dus dan zal het vanaf 5 maanden ook wel mogen denk ik?).
Dat is wel een goede idd. Zal het weekend de markt eens afstruinen.

Op het moment is het vooral worstelen met de lepel ipv eten, maar we blijven oefenen laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Bruintje Beer wo 28 dec 2011 - 9:20

Ik maak voor 3x klaar als ik wat maak en dan vries ik het in.. Laatst heb ik mango/banaan gemaakt. Vond die heerlijk!!
Je kan ook groente mixen. Heb met kerst sperziebonen, broccelie en aardappelen gemaakt. Vond die ook lekker.Ik haal mijn inspiratie uit het boek Opperderpop van de AH en ik heb vaak zelf inspiratie smile
Hij krijgt nu nog een half potje van wat ik n vriest maar binnenkort krijgt hij meerr want hij vraagt er echt naar.
Verder pureer ik het wel maar wel met stukken erin anders lust D. het niet
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  CCC wo 28 dec 2011 - 9:22

Miss. een stomme vraag hoor, maar wat is Rapley? Heb het een aantal keren voorbij zien komen, maar heb dus geen idee wat het is! nerd

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  maiadebij wo 28 dec 2011 - 9:27

bij rapley bied je het fruit en groente in stukken aan, dus niet gepureerd. Het kind ontdekt zelf, speelt er eerst wat mee, proeft eraan. Zo leert hij de textuur kennen, en leert op zijn eigen tempo kauwen en eten.

Wij hebben ook dmv rapley eten aangeboden. Courgette vond ze erg lekker, pompoen, banaan, peer, wortel, aardappel, pastinaak. Sinaasappel raden ze volgens mij vanaf een maand of 10 aan omdat dat best scherp is voor de maag.

Oja een lekker combi om te pureren is ook courgetten met banaan!

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Liadan wo 28 dec 2011 - 9:31

Courgette en pompoen gaat er hier ook goed in. Verder eet hij ook graag sperziebonen en komkommer.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Darius wo 28 dec 2011 - 9:34

Liadan, hoe bied je de komkommer aan? Eerst gekookt? Of gewoon rauw?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 9:37

Ik verzon zelf wat combinaties. Wel deed ik altijd maar 2 soorten bij elkaar zoals appel en peer of mango en perzik. Groente deed ik aardappel of rijst of pasta met 2 en soms 3 soorten groente en later een klein stukje vlees of vis erbij. Bijvoorbeeld bloemkool, broccoli met aardappel en kipfilet of wortel, tomaat met pasta en een beetje gehakt. Ik heb in het begin alles apart gekookt maar later ben ik de Babycook gaan gebruiken. Ik maakte iedere keer iets van 15 hapjes op een middag en vroor alles in. Banaan en avocado deed ik altijd vers want dat mag of kan je geloof ik niet invriezen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  maiadebij wo 28 dec 2011 - 9:39

Darius schreef:Liadan, hoe bied je de komkommer aan? Eerst gekookt? Of gewoon rauw?

ik bood het rauw aan, net als appel. Toen J 10 maanden was kreeg ze al aardig wat appel weg.

Afgelopen kerst heeft ze een rauwe courgette te pakken gekregen, die zagen we tussen het speelgoed liggen met hapjes eruit Laughing lijkt me niet echt lekker laughcry

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Liadan wo 28 dec 2011 - 9:49

Darius schreef:Liadan, hoe bied je de komkommer aan? Eerst gekookt? Of gewoon rauw?
Gewoon rauw en hij krijgt het met zijn 2,5 tand ook nog opgegeten smile . Ik snijd het een stuk van 8 cm ongeveer af en snijd dat in de lengte 3 keer door, dan heeft hij dus lange smalle stukken die hij makkelijk kan vasthouden.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  teletascha wo 28 dec 2011 - 9:53

Ik kook de groenten (bv. wortel, bonen, bloemkool , broccoli, witlof) en voeg er aardappel aan toe. Verhouding 2/3:1/3
en daarna ff de staafmixer erop. Ze eet ongeveer 100 gram van het groente/aardappelprutje per keer.

Fruit: appels en peren ook koken. Banaan en meloen geef ik rauw. Ik laat haar ook wel eens aan appel knagen, maar ze krijgt dan toch niet veel binnen.
teletascha
teletascha
Prater
Prater

Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maken jullie fruit en groente hapjes? Empty Re: Hoe maken jullie fruit en groente hapjes?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum