Zwangerschapsdiabetes
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Zwangerschapsdiabetes
Afgelopen vrijdag moest ik voor een suikertest naar het ziekenhuis. Nuchter was alles goed maar na een drankje (walgelijk!) was mijn waarde 11,1.
Mijn eigen gynaecoloog was er niet en het was superdruk dus echt veel tijd om iets uit te leggen was er niet. Ik moet vrijdag naar de dietiste en ik krijg nog een afspraak bij de internist.
Is er hier iemand die ervaring heeft met zwangerschapsdiabetes?
Mijn eigen gynaecoloog was er niet en het was superdruk dus echt veel tijd om iets uit te leggen was er niet. Ik moet vrijdag naar de dietiste en ik krijg nog een afspraak bij de internist.
Is er hier iemand die ervaring heeft met zwangerschapsdiabetes?
Gast- Gast
Re: Zwangerschapsdiabetes
Ik heb er geen ervaring mee maar ik word er wel extra op gecontroleerd (ben nu extra geprikt maar nog geen uitslagen van) omdat ze vermoeden dat ik het bij de tweede ook had. Dus ik lees even mee!
Gast- Gast
Mij verdachten ze er ook van. Ik heb de laatste maanden 4 x per dag mijn bloedsuiker moeten meten. Heb het met goed eten goed onder controle weten te houden. Als je wat wil weten hoor ik het.
Funk- Prater
- Aantal berichten : 1379
Punten : 1796
Registratiedatum : 07-12-10
Ja hier! Ontdekte het pas bij 31 weken en moest direct aan de insuline en dieet! Baby is gehaald bij ruim 36 weken met 4505 gram. Mijn waardes waren overigens ruim 19. Wat wil je weten? Et is heel veel over te vertellen!
holaagirl- Prater
- Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11
kort:
Ik moest 7x prikken (nuchter, voor en na de maaltijd) om te controleren. Moest 4x per dag insuline prikken.
Dit omdat de baby met 31 weken al ruim 3 weken voor op schema lag. Ligt de baby nog goed op schema proberen ze eerst het met een dieet te doen. Pas wanneer je suikers niet onder controle komen, moet je gaan spuiten.
Maar volgens mij ben jij er nog vroeg bij toch? Dan ga je waarschijnlijk met een dieet beginnen.
Gelukkig ga je naar een dietiste. Het is even puzzelen hoe het met de suikers zit. Het gaat om de koolhydraten. Dit zit vooral in zetmeel (pasta, brood, rijst etc...) en fruit, limonade etc. Ook light-vruchtendranken zijn slecht.
Water, slimpie (suikervrije siroop) en light-cola is wel ok. Er is vanuit voedingscentrum een heel handig boekje te krijgen waarin alle koolhydraten vermeld staan. Héél handig. Wit-brood is weer slechter dan bruin-brood en bananen zijn ook slechter dan aardbeien bv. Je moet je dus echt even erin verdiepen.
Maar het is echt wel goed te doen. Het gaat om de gezondheid van de baby, dus die dicipline heb je zo gevonden...
Wat betreft de baby: zolang jouw suikers goed zijn, is de baby niet in gevaar. Ik maakte mij daar toen wel erge zorgen over.
In principe moet je met zwangerschapssuiker in het ziekenhuis bevallen en wordt je vaak rond week 38 ingeleid. Dit om risico te verminderen van een lastige bevalling. Bij mij lag de baby enorm voor op groei, dus werd ik zelf nog eerder ingeleid.
Baby wordt na bevalling direct geprikt (3x ofzo?) en jijzelf ook. Je moet dus even in het ziekenhuis blijven ( 1 of 2 nachtjes). De baby krijgt ook na de bevalling direct de fles! Om de suikers te 'regelen'
Bij mij was het na de bevalling direct weg, maar wel grotere kans op diabetes type 2, en bij eventueel een tweede kindje weer zw.suiker.
Ik heb geen idee of ik wat 'nuttigs' verteld heb. As je meer wilt weten, laat maar horen!
Sterkte ermee!
Ik moest 7x prikken (nuchter, voor en na de maaltijd) om te controleren. Moest 4x per dag insuline prikken.
Dit omdat de baby met 31 weken al ruim 3 weken voor op schema lag. Ligt de baby nog goed op schema proberen ze eerst het met een dieet te doen. Pas wanneer je suikers niet onder controle komen, moet je gaan spuiten.
Maar volgens mij ben jij er nog vroeg bij toch? Dan ga je waarschijnlijk met een dieet beginnen.
Gelukkig ga je naar een dietiste. Het is even puzzelen hoe het met de suikers zit. Het gaat om de koolhydraten. Dit zit vooral in zetmeel (pasta, brood, rijst etc...) en fruit, limonade etc. Ook light-vruchtendranken zijn slecht.
Water, slimpie (suikervrije siroop) en light-cola is wel ok. Er is vanuit voedingscentrum een heel handig boekje te krijgen waarin alle koolhydraten vermeld staan. Héél handig. Wit-brood is weer slechter dan bruin-brood en bananen zijn ook slechter dan aardbeien bv. Je moet je dus echt even erin verdiepen.
Maar het is echt wel goed te doen. Het gaat om de gezondheid van de baby, dus die dicipline heb je zo gevonden...
Wat betreft de baby: zolang jouw suikers goed zijn, is de baby niet in gevaar. Ik maakte mij daar toen wel erge zorgen over.
In principe moet je met zwangerschapssuiker in het ziekenhuis bevallen en wordt je vaak rond week 38 ingeleid. Dit om risico te verminderen van een lastige bevalling. Bij mij lag de baby enorm voor op groei, dus werd ik zelf nog eerder ingeleid.
Baby wordt na bevalling direct geprikt (3x ofzo?) en jijzelf ook. Je moet dus even in het ziekenhuis blijven ( 1 of 2 nachtjes). De baby krijgt ook na de bevalling direct de fles! Om de suikers te 'regelen'
Bij mij was het na de bevalling direct weg, maar wel grotere kans op diabetes type 2, en bij eventueel een tweede kindje weer zw.suiker.
Ik heb geen idee of ik wat 'nuttigs' verteld heb. As je meer wilt weten, laat maar horen!
Sterkte ermee!
holaagirl- Prater
L. was trouwens niet te zwaar, is niet gecontroleerd op zijn suiker en ik ben gewoon thuis bevallen. Misschien omdat ik geen insuline heb gespoten..
Funk- Prater
- Aantal berichten : 1379
Punten : 1796
Registratiedatum : 07-12-10
Holaagirl: Bedankt voor je uitleg. Zo heb ik in ieder geval een beetje een idee van wat ik kan verwachten.
De baby loopt zo'n 1,5/2 weken voor qua groei maar vanaf het begin liep hij gelijk al 5/6 dagen voor. Dit was nog geen reden om me zorgen te maken. Ik moet nu eerst met een dieet beginnen. Is het standaard dat ik nu ook moet prikken om de waardes te meten?
De baby loopt zo'n 1,5/2 weken voor qua groei maar vanaf het begin liep hij gelijk al 5/6 dagen voor. Dit was nog geen reden om me zorgen te maken. Ik moet nu eerst met een dieet beginnen. Is het standaard dat ik nu ook moet prikken om de waardes te meten?
Gast- Gast
Ik had ook zwangerschapsdiabetes, maar met anders eten en heel veel water drinken kon ik het onder controle houden. Ik moest thuis mijn bloedsuikers prikken.
Hier waren ze 5 en bijna 6 pond, maar dat is voor een tweeling met 1 placenta bij 35+6 groot. Ook had de 1 een compleet zwembad aan vruchtwater, en kregen ze na de bevalling een suikerdip. Gelukkig dronken ze gelijk goed en hoefden ze daarom geen infuusje.
Hier waren ze 5 en bijna 6 pond, maar dat is voor een tweeling met 1 placenta bij 35+6 groot. Ook had de 1 een compleet zwembad aan vruchtwater, en kregen ze na de bevalling een suikerdip. Gelukkig dronken ze gelijk goed en hoefden ze daarom geen infuusje.
Gast- Gast
Wbt flesvoeding na de bevalling: dat hoeft niet altijd. Op borstvoeding.com is een verhaal te lezen van een moeder die drie weken voor de bevalling is gestart met kolven. De kolfopbrengst werd ingevroren en na de bevalling aan de baby gegeven als extra.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Ik heb hier ook ervaring mee, maar met een dieet prima onder controle te houden.
Moest meteen na de 'diagnose' naar de diabetesverpleegkundige, dietiste en de internist.
Moest twee weken lang elke dag nuchter en na iedere maaltijd prikken en dat bijhouden.
Zagen meteen resultaat.
Nu prik ik twee hele dagen de bloed/suiker waardes.
Kreeg van de dietiste ook meteen een soort menu mee van wat ik wel en niet mag hebben.
Heb zelf het eettabel boekje gekocht via voedingswijzer.nl.
Kun je precies zien hoeveel koolhydraten een product bevat.
(cola light raadde mijn dietiste zeer af omdat je zwanger bent, sowieso light producten)
Ik drink veel water, elke ochtend en middag mag ik bij het eten yoghurtdrank en voor de rest dus water.
Kindje loopt hier 5/6 dagen voor op groei en dat valt reuze mee. Ook niet extreem veel vruchtwater dus ben erg blij.
Hopenlijk helpt een dieet bij jou ook zo goed.
Moest meteen na de 'diagnose' naar de diabetesverpleegkundige, dietiste en de internist.
Moest twee weken lang elke dag nuchter en na iedere maaltijd prikken en dat bijhouden.
Zagen meteen resultaat.
Nu prik ik twee hele dagen de bloed/suiker waardes.
Kreeg van de dietiste ook meteen een soort menu mee van wat ik wel en niet mag hebben.
Heb zelf het eettabel boekje gekocht via voedingswijzer.nl.
Kun je precies zien hoeveel koolhydraten een product bevat.
(cola light raadde mijn dietiste zeer af omdat je zwanger bent, sowieso light producten)
Ik drink veel water, elke ochtend en middag mag ik bij het eten yoghurtdrank en voor de rest dus water.
Kindje loopt hier 5/6 dagen voor op groei en dat valt reuze mee. Ook niet extreem veel vruchtwater dus ben erg blij.
Hopenlijk helpt een dieet bij jou ook zo goed.
yvonne schreef:Holaagirl: Bedankt voor je uitleg. Zo heb ik in ieder geval een beetje een idee van wat ik kan verwachten.
Ja, je moet wel standaard prikken om te kijken of je suikers stabiel blijven. Wel fijn dat je met het dieet kan starten.
Als je daar nog wat over wilt weten..laat maar horen! Zou in ieder geval dat boekje bestellen! (of misschien krijg je die van de dietiste)
@Darius: dat is een mooi verhaal. Bij is dat allemaal niet aan de orde gekomen, maar wil je dat zelf graag dan is dat wel te regelen inderdaad! Bij mij kwam (door vroeggeboorte etc) de borstvoeding niet echt op gang, dus hier had het niet gekund.
@pippi: Wel vreemd..maar kan! Ken meer mensen met zw.suiker die toch ten alle tijden in het ziekenhuis moesten bevallen! Omdat je met de suiker toch onder toezicht komt te staan van een gyneacoloog! maar fijn dat jij thuis kon bevallen.
holaagirl- Prater
Bij mij is ook niet aan de orde gekomen, maar mijn bv kwam ook traag op gang door de vroeggeboorte en longrijpingsspuiten (dat van de longrijpingsspuiten hoorde ik ook later pas hier op het forum, is mij nooit verteld).holaagirl schreef:
@Darius: dat is een mooi verhaal. Bij is dat allemaal niet aan de orde gekomen, maar wil je dat zelf graag dan is dat wel te regelen inderdaad! Bij mij kwam (door vroeggeboorte etc) de borstvoeding niet echt op gang, dus hier had het niet gekund.
Gast- Gast
Bij 'mijn' ziekenhuis mag je ook niet meer thuisbevallen. Nu wou ik dat al niet en was het de bedoeling al dat ik in het ziekenhuis ga bevallen dus ik hoefde niet te wennen ofzo.
Hoop wel dat de borstvoeding aanslaat dat wil ik zo graag.
Als je er echt voor gaat: Snel beginnen met kolven (na de voeding) als je kindje niet direct optimaal drinkt, des te eerder is het op gang.SarahKey schreef:Bij 'mijn' ziekenhuis mag je ook niet meer thuisbevallen. Nu wou ik dat al niet en was het de bedoeling al dat ik in het ziekenhuis ga bevallen dus ik hoefde niet te wennen ofzo.
Ik kolfde na een dag of 4 ook nog maar 2,5 cc, maar is goedgekomen.
Gast- Gast
Ook ik had het al dacht ik daar zelf anders over. Alleen na dat drankje zat ik iets te hoog volgens mij had ik 8,1 daarna nooit meer. Ik ben niet anders gaan eten wel ben ik nog meer water gaan drinken. En tja nogmaals ik denk echt dat ik het niet had.
Wat ik vervelend vond dat de diabetesverpleegkundige vond dat ik elk uur tijdens de bevalling moest prikken. Nou ik hbn het wel doorgeven aan de verpleeegkundige die er bij waren maar niemand heeft er ooit nog aangedacht wat ik wel logisch vind. De meiden hebben ze nooit gecontroleerd en ik heb er naar de bevalling ook niks meer over gehoord.
Wat ik vervelend vond dat de diabetesverpleegkundige vond dat ik elk uur tijdens de bevalling moest prikken. Nou ik hbn het wel doorgeven aan de verpleeegkundige die er bij waren maar niemand heeft er ooit nog aangedacht wat ik wel logisch vind. De meiden hebben ze nooit gecontroleerd en ik heb er naar de bevalling ook niks meer over gehoord.
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb zelf geen diabetes (en ben ook niet zwanger) maar heb een partner met diabetes. Wat wij van de internist hebben meegekregen is dat je in het rijtje koolhydraten bij het avondeten een volgorde van "beste van de slechten" tot "koolhydratenbom" hebt. Het minst slechte zijn aardappels, daarna rijst, pasta en de echte "killer" is mihoen.
En een boterham bevat maar 8 koolhydraten. Er worden hier vooral veel groentes gegeten (maar we letten wel heel erg op wélke groentes), veel water bij vriend en anders alle "zero" producten ipv light. Is iets minder schadelijk en lekkerder, zegt hij. Oh, en hier worden geen dadels en krentenbollen meer genuttigd door mijn vriend, dat zijn echt killers als het gaat om koolhydraten!
Succes, het is schrikken en niet leuk. Maar je kunt relatief snel wennen aan het aangepaste eetpatroon!
En een boterham bevat maar 8 koolhydraten. Er worden hier vooral veel groentes gegeten (maar we letten wel heel erg op wélke groentes), veel water bij vriend en anders alle "zero" producten ipv light. Is iets minder schadelijk en lekkerder, zegt hij. Oh, en hier worden geen dadels en krentenbollen meer genuttigd door mijn vriend, dat zijn echt killers als het gaat om koolhydraten!
Succes, het is schrikken en niet leuk. Maar je kunt relatief snel wennen aan het aangepaste eetpatroon!
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Zwangerschapsdiabetes
» zwangerschapsdiabetes
» Zwangerschapsdiabetes, wie ervaring?
» zwangerschapsdiabetes, dieet en afvallen...
» zwangerschapsdiabetes
» Zwangerschapsdiabetes, wie ervaring?
» zwangerschapsdiabetes, dieet en afvallen...
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: