Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

2 uur achter elkaar sporten is nutteloos?

+2
Curious
Bacio
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

2 uur achter elkaar sporten is nutteloos? Empty 2 uur achter elkaar sporten is nutteloos?

Bericht  Bacio di 27 dec 2011 - 2:57

Sinds half november ben ik weer lekker aan het sporten. Ik ga 2x per week. Eerst 45 minuten hardlopen, 15 min rust en daarna de ene keer een lesje (pilates of bodysculpture) en anders een uur aan de apparaten hangen.

Nu hoorde ik vorige week van een vriendin dat het geen zin heeft om 2 uur achter elkaar te sporten, dat alleen het eerste uur echt iets doet. Nu las ik vandaag in de krant dat een sport instructrice aanraadde maximaal 1uur per keer te sporten. Wie weet hier meer over? Anders sport ik dus elke week 2 uur voor noppes.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

2 uur achter elkaar sporten is nutteloos? Empty Re: 2 uur achter elkaar sporten is nutteloos?

Bericht  Gast di 27 dec 2011 - 3:17

Nou, nutteloos is het natuurlijk niet.
Ik denk dat het ook te maken heeft met welk doel je sport.
Voorbeeldje: als je traint met gewichten, kun je trainen met zo zwaar mogelijke gewichten, en dan hoe vaak je kan. Bijvoorbeeld maar 5 keer een gewicht van 30 kilo liften. Dan train je spierballen. Maar als je traint voor uithoudingsvermogen, kun je gaan voor setjes van bijvoorbeeld 12 keer een gewicht van 15 kilo. Ik noem maar wat.
Als je een sprint trekt, zal je lichaam energie nodig hebben en de suikers (als eerste) aanspreken. Als je in een rustiger tempo rent, zal je in de vetverbrandingszone komen. Maar echt zwart/wit is het natuurlijk niet: je verbrandt niet ALLEEN maar vet of ALLEEN maar suikers. Het gaat erom: wat is je doel.
Het zal een beetje tussen de twee uitspraken inzitten. Een tweede uur sporten is natuurlijk nooit zinloos, een half uurtje sporten ook niet, maar iets er tussenin.
Maar nou moet ik zeggen: er bestaan wel heel veel meningen en visies over wat de beste manier is.

Gast
Gast

2 uur achter elkaar sporten is nutteloos? Empty Re: 2 uur achter elkaar sporten is nutteloos?

Bericht  Curious di 27 dec 2011 - 3:20

Ik vraag me af of dit waar is?
Lijkt me namelijk grote onzin...
Ik geloof wel dat het over het algemeen beter is als je bijv. 4 keer 1 uur sport in de week ipv 2 x 2 uur. Meer omdat je lichaam dan 4 keer flink aan het werk gezet word ipv 2 keer. Na het sporten verbrand je namelijk ook nog ' na' omdat je lichaam zich hersteld. Maar mij lijkt het absoluut niet zo dat het tweede uur sporten onzin is... Waarom zouden profs dan hele dagen trainen??
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Bericht  Minx di 27 dec 2011 - 4:14

Curious schreef:Ik vraag me af of dit waar is?
Lijkt me namelijk grote onzin...
Ik geloof wel dat het over het algemeen beter is als je bijv. 4 keer 1 uur sport in de week ipv 2 x 2 uur. Meer omdat je lichaam dan 4 keer flink aan het werk gezet word ipv 2 keer. Na het sporten verbrand je namelijk ook nog ' na' omdat je lichaam zich hersteld. Maar mij lijkt het absoluut niet zo dat het tweede uur sporten onzin is... Waarom zouden profs dan hele dagen trainen??

omdat profs geen hele dagen trainen Wink en er daar ook nog verschil in opbouw zit. De ene keer meer tactiek, dan kracht dan coördinatie.

Maar inderdaad 4 keer een uurtje is ook goed. Op zich is met dit schema niet veel mis hoor. Het eerste uurtje is cardio en dan nog een uurtje kracht/coördinatie. Als jij je er goed bij voelt gewoon lekker doen!!
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 27 dec 2011 - 4:24

Ik heb inmiddels echt al zoveel theorien van verschillende "experts" gelezen en gehoord dat ik maar gewoon doe waar ik me prettig bij voel. En dat is niet sporten. Haha nee geintje, ik ga gewoon niet met een heel plan sporten maar gewoon lekker een stuk fietsen op mijn racefiets. Hockeytraining duurt bij ons 2 uur dus ja.. daar heb ik weinig over te zeggen, een hockeywedstrijd duurt 2x 35 minuten, thuis wat grondoefeningen en zo doe ik van alles haha.

Gast
Gast

Bericht  Caro di 27 dec 2011 - 7:33

Volgens mij is het ook zo dat de afwisseling belangrijk is. Dus niet alleen maar twee uur hardlopen op een bepaalde snelheid, maar dat doe je ook niet.

Ik zat laatst met een zelfde probleem: ik ging 4x per week sporten en opeens vertelden mensen dat dat slecht was en blablabla. Uiteindelijk heb ik ook zelf een keuze gemaakt en op mijn eigen intuïtie afgegaan. Ik doe eerst 10 minuten opwarmen, dan ene dag al mijn beenspieren trainen en dan nog een half uur tot veertig minuten cardio. De andere dag doe ik dan mijn armen + buik. En dan een dag rust...

Alleen zit ik nu met nierstenen die waarschijnlijk dwars zitten waardoor ik nog geen trap kan oplopen dus het sporten schiet er even bij in.

Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801

Bericht  Bacio di 27 dec 2011 - 7:37

Het is gewoon vervelend dat mensen je aan het twijfelen brengen. Was juist zo trots op mezelf dat ik zo goed bezig was! Vervelend dat je nierstenen hebt Caro, hopelijk plas je ze vanzelf (zsm) uit.

Bacio
Prater
Prater

Bericht  Minx di 27 dec 2011 - 7:41

Bacio schreef:Het is gewoon vervelend dat mensen je aan het twijfelen brengen. Was juist zo trots op mezelf dat ik zo goed bezig was!

Het gaat er wel een beetje om hoe je het doet en wat je doel is. Maar jij bent echt wel goed bezig hoor. Niet aan jezelf gaan twijfelen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 1:30

Volgens mij gaat dat puur om het volhouden. Niet negatief naar iemand bedoelt maar ik zou echt respect hebben voor iemand die 3x per week elke keer 2 uur achter elkaar sport en dat minimaal een jaar volhoud.

Als je elke keer een uurtje gaat ben je in mijn ogen exposiever bezig, meer energie in dat ene uur stoppen en het is over langere tijd te zien denk ik makkelijker vol te houden.

Maar persoonlijk kies ik voor effectiviteit en exposiviteit :P Ik ga echt hard dat uur en zou dat geen 2 uur volhouden.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 2:18

Sporten is nooit voor noppes of je nu 2 uurtjes achter elkaar sport of 3 keer in de week. Wat wel belangrijk is dat je afwisseling zoekt. Sowieso beter voor je motivatie en je traint er verschillende spiergroepen mee.

Ik denk dat je gewoon goed bezig bent en vooral lekker zo moet doorgaan. Het is toch veel belangrijker dat JIJ je er goed bij voelt.

Gast
Gast

Bericht  Bacio wo 28 dec 2011 - 7:25

Punk'd schreef:Volgens mij gaat dat puur om het volhouden. Niet negatief naar iemand bedoelt maar ik zou echt respect hebben voor iemand die 3x per week elke keer 2 uur achter elkaar sport en dat minimaal een jaar volhoud.

Als je elke keer een uurtje gaat ben je in mijn ogen exposiever bezig, meer energie in dat ene uur stoppen en het is over langere tijd te zien denk ik makkelijker vol te houden.

Maar persoonlijk kies ik voor effectiviteit en exposiviteit :P Ik ga echt hard dat uur en zou dat geen 2 uur volhouden.
Bij pilates of bodysculpture heb je niet heel veel energie nodig. Als ik 45 min ren en dan een kwartiertje rust heb kan ik nog makkelijk een lesje erachter aan plakken. Ik heb helaas geen tijd om meer dan 2x per week te gaan. Ik doe het pas 1,5 maand, hopelijk houd ik t vol!

Bacio
Prater
Prater

Bericht  Minx wo 28 dec 2011 - 8:39

Bacio schreef:
Punk'd schreef:Volgens mij gaat dat puur om het volhouden. Niet negatief naar iemand bedoelt maar ik zou echt respect hebben voor iemand die 3x per week elke keer 2 uur achter elkaar sport en dat minimaal een jaar volhoud.

Bij pilates of bodysculpture heb je niet heel veel energie nodig. Als ik 45 min ren en dan een kwartiertje rust heb kan ik nog makkelijk een lesje erachter aan plakken. Ik heb helaas geen tijd om meer dan 2x per week te gaan. Ik doe het pas 1,5 maand, hopelijk houd ik t vol!

maar punk'd doe jij niet ook voornamelijk kracht??
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  luenca wo 28 dec 2011 - 23:09

:-) al bijna een jaar en still keep going! meestal wel x of 5 -6
luenca
luenca
Prater
Prater

Aantal berichten : 1134
Punten : 1458
Registratiedatum : 01-01-11

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 23:40

Nutteloos is het zeker niet, kijk maar naar Obese. Die mensen deden haast niks anders Laughing

Het ligt er misschien aan wat je doel is? Conditie opbouwen, afvallen, etc?

Gast
Gast

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 5:38

Nee hoor, het is echt niet zinloos. Vetverbranding komt op gang nadat je je koolhydraten hebt verbrand, ongeveer na een half uur cardio (als je je hartslag niet te hoog opjaagt), of na flinke krachtoefeningen. Dus het is echt helemaal niet zinloos om langer te sporten. Als je bv wilt vetverbranden, maar ook spieren wilt trainen (omdat spieren ook weer zorgen dat je vetverbranding omhoog gaat, en omdat je door spiertraining je houding kunt verbeteren en kunt voorkomen dat je bv rugpijn krijgt), of je aan je flexibiliteit wilt werken, is het prima om 2 dingen met elkaar te combineren. Dus cardio en kracht, of stretching (yoga, bodybalance, enz). En als je 2 uur cardio doet verbrand je gewoon heel wat extra calorieën.

Gast
Gast

Bericht  Minx do 29 dec 2011 - 5:45

Bobbie schreef:Nee hoor, het is echt niet zinloos. Vetverbranding komt op gang nadat je je koolhydraten hebt verbrand, ongeveer na een half uur cardio (als je je hartslag niet te hoog opjaagt), of na flinke krachtoefeningen. Dus het is echt helemaal niet zinloos om langer te sporten. Als je bv wilt vetverbranden, maar ook spieren wilt trainen (omdat spieren ook weer zorgen dat je vetverbranding omhoog gaat, en omdat je door spiertraining je houding kunt verbeteren en kunt voorkomen dat je bv rugpijn krijgt), of je aan je flexibiliteit wilt werken, is het prima om 2 dingen met elkaar te combineren. Dus cardio en kracht, of stretching (yoga, bodybalance, enz). En als je 2 uur cardio doet verbrand je gewoon heel wat extra calorieën.

Hier kan ik dan nog aan toevoegen dat er inmiddels zelfs mensen zijn die er van uit gaan dat je om af te vallen helemaal geen cardio moet doen maar pure krachttraining. Moet me daar nog verder in verdiepen maar vind het wel interessant om die theorieën te lezen
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 6:06

Fairytale schreef:
Bacio schreef:

Dat heb ik afgelopen half jaar idd intensief gedaan. 3x per week (geen cardio), maar ik bouw voor een vrouw echt snel spieren op dus begon echt breder te worden. Nu ben ik dus tijdelijk overgestapt op cardio om de spieren weer wat te laten slinken laughcry en mijn uithoudingsvermogen te verbeteren. Ik wil dit jaar graag meedoen aan een hardloopwedstrijd.

Gast
Gast

Bericht  Blond do 29 dec 2011 - 6:42

Punk'd schreef:
Fairytale schreef:
Bacio schreef:

Dat heb ik afgelopen half jaar idd intensief gedaan. 3x per week (geen cardio), maar ik bouw voor een vrouw echt snel spieren op dus begon echt breder te worden. Nu ben ik dus tijdelijk overgestapt op cardio om de spieren weer wat te laten slinken laughcry en mijn uithoudingsvermogen te verbeteren. Ik wil dit jaar graag meedoen aan een hardloopwedstrijd.

Wat leuk, de Marikenloop?

Ik sport nu ook 1x per week anderhalf tot twee uur. Volgens mij is dit prima hoor. Volgens mij begin je pas na 20min cardio conditie op te bouwen, is dan zit het bij jou wel goed!
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Bacio do 29 dec 2011 - 10:06

Ik ben vandaag weer braaf geweest. 45 min cardio, 1 uur pilates en 20 min kracht. Ik sport vooral om gezond te blijven en mn vetpercentage een beetje naar beneden bij te stellen. Ik ben tevreden met mn figuur, maar mn buik en kont mogen wel wat strakker. Daarom doe ik nu vaak cardio op zo'n "schaats" apparaat, dan train je gelijk je billen.

Ik ga altijd 2x per week, soms 3x per week (als ik tijd heb). Ik moet t van mezelf nog minstens tot 1 mei volhouden. Ik eet trouwens gewoon normaal, zoals altijd. Kan je daar nog iets mee helpen om spieren te kweken in buik en billen?

Bacio
Prater
Prater

Bericht  Minx do 29 dec 2011 - 10:13

Dan zul je ook af moeten vallen, anders word dat alleen maar dikker. Het word wel strakker maar zolang de vetlaag blijft en de spierlaag groeit dan zal het dikker lijken.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 30 dec 2011 - 1:14

Punk,d hou je er dan wel rekening mee dat je als nu gaat concenteren op het hardlopen dat je nog steeds spiermassa kweekt. Een beetje goede hardloper heeft goede stevige been en kuitspieren. Weet niet of je daar dan ook moeite mee gaat krijgen? Ik loop ook veel hard voor de lol. Maar merk het wel aan mijn benen. Of praat ik nu onzin want ik lees ook dat door veel cardio je spieren weer slinken. Maar met hardlopen bouw je toch ook spiermassie op in de benen?

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 30 dec 2011 - 1:20

Ik merk het ook, ik heb de afgelopen 2 weken vrijwel niet gesport en meteen anderhalve kilo kwijt. Maar ik zie wel dat mijn buik ineens stukken minder strak is.
Ik doe op dit moment weinig krachttraining (probeer 1x per week te bodypumpen en ga heel soms nog even fitnessen), maar probeer vooral cardio te doen (hardlopen en steps, die apparaten zijn niet aan mij besteed). Ik word nogal snel gespierd bij mijn schouders, en dat vind ik niet zo mooi. En het is irritant met kleren kopen, omdat ik aan de zijkant van mijn lichaam net onder mijn schouders door de spieren te breed ben geworden. Dan wil ik zo'n leuk strapless jurkje, heb ik bij mijn heupen maat 36, bij mijn middel maat 34 en bij mijn schouders maat 38. Heel erg fijn. Not.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 30 dec 2011 - 1:45

Maar van hardlopen krijg je toch geen gespierde schouders? Je zult meer spiermassa in je benen krijgen dan in je schouders. Of bedoel je meer in de vorm van dat je de spieren dan nog duidelijker ziet zitten? Echt droog afgetraind zeg maar? Wel frusterend hoor als je moeite heb om een leuk jurkje te vinden! Het is wel herkenbaar, ik heb het met broeken en laarzen.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 30 dec 2011 - 4:08

Als je puur naar topsport kijkt is het makkelijk uit te leggen.

Mensen die sprinten die bouwen spiermassa op, je bent dan echt explosief bezig en dat houd je maar korte tijd vol (heeft ook met je bloed op dat moment te maken). (denk aan al die brede (voornamelijke donkere mannen) die tijdens atletiek de sprint trekken.

De echte duurlopers zijn echt ontzettend dun. Na een bepaald aantal minuten (dit moet ik even precies na zoeken) gaat je lichaam namelijk spieren 'verbranden' om energie te krijgen. Dat is ook de reden dat die echte duurlopers zo ontzettend dun zijn.

2 uur achter elkaar sporten is nutteloos? Run

Ik ben door het hardlopen bij mijn kuiten alleen al 4 cm kwijt. Ik bouw door het hardlopen echt geen spieren op in vergelijking met mijn krachtschema van voorheen.

(Ik loop trouwens 1x per week 40 minuten op 8.0 en 1x per week een interval varierend van 11.0 tot 7.0 en een paar wandelminuten).

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 30 dec 2011 - 4:33

Dan doe ik al die tijd gewoon iets verkeerd laughcry Krijg mijn kuitjes er niet smaller op. Ik gebruik wel als excuus dat het mijn bouw is. :P Sporten moet voor mij leuk blijven en vooral een goede uitlaat klep en dan neem ik mijn kuiten en benen wel voor lief.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: