Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kat alleen?

+4
Rovine
M-G
Cherique
Raindrop
8 plaatsers

Ga naar beneden

Kat alleen? Empty Kat alleen?

Bericht  Raindrop di 4 jan 2011 - 9:41

Sindskort hebben we dus ook een kat/kitten (bijna 3 maanden) en ik krijg nu van sommige mensen het advies om er nog een kitten bij te nemen.
Is dat echt noodzakelijk? Of kan een kat/kitten best alleen zijn?
Ik weet dat er hier op het forum ook een aantal mensen zijn die maar 1 kat hebben.
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat alleen? Empty Re: Kat alleen?

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 9:43

Nee dat is niet noodzakelijk. Een kat kan best alleen zijn, sommige katten prefereren het zelfs en worden gestresst als er een kat/kitten bij komt. Ik zou even afwachten hoe dit katje zich ontwikkelt, je hebt 'm denk ik nog niet zo lang? Heb je het gevoel dat hij eenzaam is, dan kan je het altijd proberen. Maar ga vooral geen tweede kat nemen omdat anderen dat zeggen. Straks zit je met een enorm gestresste kat.

Gast
Gast

Bericht  Cherique di 4 jan 2011 - 9:46

Het is niet noodzakelijk! Een kat kan prima alleen zijn. Bij ons was het geval wel dat we er eentje bij hebben gedaan (uiteindelijk nog 1), omdat de eerste wat tekenen gaf van eenzaamheid en speelsigheid haha! Hij viel mij aan. Dus besloten om een vriendje voor hem erbij te nemen en dat heeft heel goed uitgepakt.
Ik zou alleen niet nog een kat nemen als andere mensen het zeggen. Ik zou het alleen doen wanneer je de indruk krijgt dat hij een (speel)kameraadje mist.
Cherique
Cherique
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 304
Punten : 330
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Raindrop di 4 jan 2011 - 9:48

Darcy schreef:Nee dat is niet noodzakelijk. Een kat kan best alleen zijn, sommige katten prefereren het zelfs en worden gestresst als er een kat/kitten bij komt. Ik zou even afwachten hoe dit katje zich ontwikkelt, je hebt 'm denk ik nog niet zo lang? Heb je het gevoel dat hij eenzaam is, dan kan je het altijd proberen. Maar ga vooral geen tweede kat nemen omdat anderen dat zeggen. Straks zit je met een enorm gestresste kat.

We hebben hem nu bijna 2 en een halve week. Dus dat is nog niet lang.
Hij vermaakt zich prima als we er niet zijn en als we wel thuis zijn komt hij af en toe aandacht vragen maar niet de hele tijd dus ik heb niet het idee dat hij zich eenzaam voelt.
Maar inderdaad, elke kat is anders en het is gewoon afwachten alleen maak ik me snel zorgen haha.
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 9:49

Een kat kan heel goed alleen zijn. Vaak zelfs liever alleen dan een vreemde kat erbij zetten, waardoor je huidige kat het gevoel heeft z'n territorium te moeten verdedigen.

Gast
Gast

Bericht  Raindrop di 4 jan 2011 - 9:49

Cherique schreef:Het is niet noodzakelijk! Een kat kan prima alleen zijn. Bij ons was het geval wel dat we er eentje bij hebben gedaan (uiteindelijk nog 1), omdat de eerste wat tekenen gaf van eenzaamheid en speelsigheid haha! Hij viel mij aan. Dus besloten om een vriendje voor hem erbij te nemen en dat heeft heel goed uitgepakt.
Ik zou alleen niet nog een kat nemen als andere mensen het zeggen. Ik zou het alleen doen wanneer je de indruk krijgt dat hij een (speel)kameraadje mist.

Thanks voor jullie reacties.
Merkte je het aan veel dingen dat hij een speelkameraadje mist?
Ik werk trouwens fulltime en mijn vriend ook (wel in verschillende posten), is dat ook geen probleem?
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 9:51

Dat snap ik wel hoor haha, ik denk dat je gewoon even moet kijken hoe het gaat smile Meestal merk je echt wel aan de kat of ze eenzaam zijn of niet. En als jij zelf het leuk vind om nog een katje te nemen, dan kan dat natuurlijk altijd, al moet je er dan wel rekening mee houden dat het ook eventueel niet kan klikken. Maar ga het vooral niet doen voor anderen smile Ik vind het zelf ook wel lastig hoor, want mijn eerste gevoel zegt ook dat een katje alleen zo zielig is. Maar het is gewoon niet altijd zo, dat is ook iets menselijks om altijd maar te denken dat beesten met zijn tweeën moeten zijn voor ze gelukkig zijn.

Edit: dat jullie allebei fulltime werken hoeft ook geen probleem te zijn, maar dat verschilt ook weer per kat. Sommige katten worden daar heel ongelukkig van, anderen helemaal niet en alles wat daartussen zit.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 9:54

Ik vind 't wel opvallend dat er mensen zijn die denken dat 't nódig is, dat een kat een vriendje heeft, terwijl een kat van natuur juist solitair (ah scherpe Darcy Very Happy ) is! Dus 't is niet noodzakelijk, maar er zijn kittens/katten, die zich gaan vervelen, als hun baasjes er niet zijn en ze dus alleen zijn. Dan bestaat er een kans dat je gordijnen eraan gaan, de planten etc.. Als een diertje uit verveling dingen gaat slopen of negatieve aandacht gaat vragen. Dan kan je er voor kiezen om je kat tot op 't bot te verwennen met speelgoed, krabpalen, uren aandacht per dag en de hele mikmak of je neemt er een diertje bij, zodat ze samen kunnen spelen en elkaar kunnen bezig houden zegmaar..

Laatst aangepast door Trisha op di 4 jan 2011 - 10:10; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Raindrop di 4 jan 2011 - 9:56

Darcy schreef:Dat snap ik wel hoor haha, ik denk dat je gewoon even moet kijken hoe het gaat smile Meestal merk je echt wel aan de kat of ze eenzaam zijn of niet. En als jij zelf het leuk vind om nog een katje te nemen, dan kan dat natuurlijk altijd, al moet je er dan wel rekening mee houden dat het ook eventueel niet kan klikken. Maar ga het vooral niet doen voor anderen smile Ik vind het zelf ook wel lastig hoor, want mijn eerste gevoel zegt ook dat een katje alleen zo zielig is. Maar het is gewoon niet altijd zo, dat is ook iets menselijks om altijd maar te denken dat beesten met zijn tweeën moeten zijn voor ze gelukkig zijn.

Edit: dat jullie allebei fulltime werken hoeft ook geen probleem te zijn, maar dat verschilt ook weer per kat. Sommige katten worden daar heel ongelukkig van, anderen helemaal niet en alles wat daartussen zit.

Ja dat is waar. Sommige mensen vinden het ook fijn om juist alleen te zijn. Ik wacht gewoon af. Ikzelf vind nog een katje wel leuk maar mijn vriend niet haha.

@ Maple, zoiets zei mijn vriend ook al.
Thanks iig voor jullie reacties!
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 9:57

Ons werd geadviseerd om 2 katten te nemen zodat als ze zich alleen zouden voelen, ze zich met elkaar konden vermaken en niet aan meubels/gordijnen zouden beginnen.

Anyway, ik wilde er al graag 2 dus riep heel hard tegen mijn man: Zie je nu wel!! :P
En hij had toen zoiets van: Nou ja... Wat maakt het uit 1 of 2 kittens....
Het waren overigens 2 zusjes dus dat was geen probleem.

Maar het MOET niet.
Ik zou het zeker nog even aankijken gezien het feit dat je er anders een vreemde kat bij moet plaatsen.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 9:57

Een kat kan inderdaad prima alleen zijn. Wij hebben een kat en een tijd terug wilden we er een kitten bij. Hebben we geprobeerd, maar onze kat waardeerde dat echt niet, die moest niks van dat beestje (en ook even niks van ons) hebben. Ik weet dat een kat dan moet wennen, maar die van ons veranderde niet. Hebben toen het katje ook weer terug gebracht, kon gelukkig nog.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 9:58

Er wordt nog steeds volop gediscussieerd door wetenschappers of katten nou solitair zijn of niet volgens mij smile

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 9:59

Mijn kat is ook alleen. Toen ze nog samen met andere katten was, negeerde ze die volledig. Een kat alleen kan dus ook best gelukkig zijn, maar als je fulltime werkt, kan dat wel nadelig uitpakken.
Mijn vroegere bovenbuurvrouw had een kat alleen en werkte fulltime en dat beest werd heel gemeen, ging haar aanvallen en expres in huis plassen enzo.

Gast
Gast

Bericht  M-G di 4 jan 2011 - 10:06

Onze poes was altijd alleen en dat ging prima. Toen er een tweede bij kwam, ging het pas mis. De tweede hebben wij helaas naar mijn ouders moeten doen, waar hij overigens een heel goed huis heeft en ik hem nog steeds veel zie.

Het is absoluut niet zeker dat twee katten het met elkaar kunnen vinden. Het kan goed gaan maar het kan ook fout gaan. Helaas heb ik dat zelf mogen ondervinden. Sommige katten hebben graag andere katten om zich heen maar er zijn ook zat katten die liever geen andere kat in hun huis zien.

Door onvoorziene omstandigheden hebben we nu toch weer een tweede erbij. Dit heeft ons een half jaar, veel tijd energie en moeite gekost om onze huidige kat aan de nieuwe kat te laten wennen. Ze zijn nog steeds geen maatjes maar tolereren elkaar nu.

Wij werken beide full time en hebben nooit het idee gehad dat een probleem is geweest voor onze kat, nu inmiddels 2 katten.

Over het algemeen kunnen katten prima alleen zijn en het gaat echt niet altijd goed met een tweede kat in huis.
Alleen als je zeker weet dat je er op den duur twee wilt, zou ik er nu al een tweede bijnemen omdat ze op jonge leeftijd sneller een andere kat erbij tolereren. Je moet het zeker niet doen omdat het anders zielig zou zijn of anderen zeggen dat het moet.

Succes ermee!
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 10:20

Onze kat is ook alleen. Gaat prima hoor. Ze heeft haar speelmuizen en een ritselzakje (eentje van de HEMA of kruidvat of zo) die gaan er altijd aan haha. Ze krijgt heel veel aandacht van ons, ze is ook amper alleen trouwens.

Gast
Gast

Bericht  Cherique di 4 jan 2011 - 10:26

Snowflake schreef:
Cherique schreef:Het is niet noodzakelijk! Een kat kan prima alleen zijn. Bij ons was het geval wel dat we er eentje bij hebben gedaan (uiteindelijk nog 1), omdat de eerste wat tekenen gaf van eenzaamheid en speelsigheid haha! Hij viel mij aan. Dus besloten om een vriendje voor hem erbij te nemen en dat heeft heel goed uitgepakt.

Thanks voor jullie reacties.
Merkte je het aan veel dingen dat hij een speelkameraadje mist?
Ik werk trouwens fulltime en mijn vriend ook (wel in verschillende posten), is dat ook geen probleem?

Wij merkte het alleen aan zijn gedrag qua aanvallen. Dit deed hij alleen tegen mij en hebben toen besloten om een tweede erbij te nemen en het gedrag was gelijk over. Het zijn nu de beste vriendjes haha! Had ze beter Jut en Jul kunnen noemen :P
Wij werken allebei ook fulltime, dus dat moet ook geen probleem zijn. We hebben 3 katten en die doen het erg goed heel de dag alleen!
Cherique
Cherique
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Raindrop di 4 jan 2011 - 10:29

Thanks allemaal! Onze kat krijgt ook erg veel aandacht. Maar we werken wel beide fulltime, dat is ook wel een rede waarom ik erover in zit/zat.

Kunnen jullie katten trouwens naar buiten?

@Cherique, wenden de katten wel snel aan elkaar? Hoe oud was je kat toen je er een tweede bijnam?
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Bericht  Cherique di 4 jan 2011 - 10:43

De katten hadden helemaal geen problemen met elkaar. De tweede kwam erbij toen hij 6maanden was en sinds dien niet meer te scheiden van elkaar.
Cherique
Cherique
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Rovine di 4 jan 2011 - 10:50

Onze eerste poes was heel erg eigenzinnig en toen ze nog buiten mocht de schrik van de buurt. Maar we wilden er toch nog graag eentje bij omdat de poes niet zo knuffelig is. Op aanraden van het asiel werd het een kitten, die zou ze makkelijker moeten accepteren.
De eerste dagen heeft madam onder het bed doorgebracht; ze was als de dood voor dat kleine frummeltje.

Maar nu ben ik blij dat we voor die tweede zijn gegaan. De interactie tussen ze is geweldig en ze zijn onafscheidelijk geworden. Samen slapen, elkaar wassen en met zijn tweetjes de boel op stelten zetten. Doen weinig meer apart en als de één iets heeft moet de ander het ook.
Nu is het bij ons wel extreem gemakkelijk gegaan, had niet verwacht dat ze echt zo'n koppeltje zouden worden.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Minx di 4 jan 2011 - 11:10

Over het algemeen schijnt een kitten makkelijker geaccepteerd te worden. Daarbij is je eigen kat nog een kitten dus daarom zou ik het niet laten.

Katten kunnen nog heel veel van elkaar leren. Vooral het zacht spelen ed. Mijn vriend had een huisgenootje zij had 1 kat. Toen zij verhuisd is heeft mijn vriend zelf 2 kittens in huis genomen. Ik moet zeggen vind 2 katten tien keer leuker en heel veel meer werk is het niet. Ze spelen met elkaar, wassen elkaar eten met elkaar, staan 's ochtends met zijn tweeen voor de deur te miauwen als je je wekker te lang op snooz laat staan. Ik ben wel voor 2 katten.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Inge di 4 jan 2011 - 11:50

2 katten moet niet perse maar het is wel leuk smile ik wilde zeggen leuker, maar 1 kat kan ook heel leuk zijn smile
moet vaak hard lachen om wat die 2 van ons nu toch weer uitspoken...
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086

Bericht  blondje1313 di 4 jan 2011 - 19:23

Wij hebben één kat, maar wel van kitten af aan een hondje erbij. En hond en kat kunnen heel goed met elkaar spelen.
Mijn ouders hebben een zusje uit hetzelfde nest, toen ze nog klein waren konden ze goed met elkaar spelen, maar later totaal niet meer.
Hier komt geen tweede kat, die lijkt hij ook niet nodig te hebben.
Sinds we verhuisd zijn mag de kat elke dag buiten, hij loopt dan in weilanden en niet bij buren in de tuin.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Pussycat di 4 jan 2011 - 20:10

Trisha schreef:Ik vind 't wel opvallend dat er mensen zijn die denken dat 't nódig is, dat een kat een vriendje heeft, terwijl een kat van natuur juist solitair (ah scherpe Darcy Very Happy ) is! Dus 't is niet noodzakelijk, maar er zijn kittens/katten, die zich gaan vervelen, als hun baasjes er niet zijn en ze dus alleen zijn. Dan bestaat er een kans dat je gordijnen eraan gaan, de planten etc.. Als een diertje uit verveling dingen gaat slopen of negatieve aandacht gaat vragen. Dan kan je er voor kiezen om je kat tot op 't bot te verwennen met speelgoed, krabpalen, uren aandacht per dag en de hele mikmak of je neemt er een diertje bij, zodat ze samen kunnen spelen en elkaar kunnen bezig houden zegmaar..

Dit is echter geen garantie dat ze dan niet om die negatieve aandacht vragen Cry
Sterker nog... met z'n tweeen dingen slopen is nóg leuker toch? :P

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 20:22

Ik las trouwens hierboven de reactie dat iemand zei dat je beter een kitten kunt nemen als tweede kat, dat klopt inderdaad. Ook al je kat volwassen is, heeft het een grotere kans van slagen als je een kitten neemt erbij smile

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 21:24

Onze katten zijn altijd alleen geweest.
Wij hebben wel eens geprobeerd om bij ons oudere kat een kitten te plaatsen, maar die oudere kat was zo bang voor die kitten!! Die kitten hebben wij toen weggedaan. Nou was die oudere kat overal bang voor, zo durfde zij ook geen vogels te vangen en muizen.

Ook hebben we een kitten gehad, die was ook vele malen liever alleen dan met een vriendje.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: