Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

"iets met andijvie"

5 plaatsers

Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty "iets met andijvie"

Bericht  Effie_O di 4 jan 2011 - 6:49

Ik zoek een andijvie recept, maar geen stamppot andijvie Wink
Ik ben niet heel handig geweest. Bij AH hebben ze 2 zakken andijvie voor de prijs van 1, zelf had ik 1 nodig maar vond het zonde die andere zak te laten liggen. Stond ik later bij een vriendin voor de deur om de zak aan haar te geven, bleek ze al gegeten te hebben en zou ze de hele week niet thuis eten. Dus heb ik hier nog een zak liggen.
Gister stamppot andijvie gegeten, de andere zak is t/m morgen houdbaar en wil ik toch wel gaan opeten. Maar ik ken alleen maar het recept van stamppot andijvie!

Hebben jullie nog tips voor lekkere recepten met andijvie?
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty Re: "iets met andijvie"

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 6:56

Andijvie ovenschotel

Ingrediënten voor 4 personen

•500 gram andijvie, gesneden

500 gram runder gehakt, gekruid

1 klein scheutje vloeibare margarine(of stukje margarine)

ca. 8 aardappels geschild en in plakjes gesneden

2 bakjes magere spekjes

1 groot bakje creme fraiche

3 teentjes knoflook, geperst

4 eieren

250 gr gram kaas (parmezaan of belegen)liefst verse

Hulpmiddelen
Ovenschaal invetten

Voorbereiding
Verwarm de oven voor op 225 graden

Bereidingswijze
Kook de aardappelschijfjes zo goed als gaar. Verhit een koekenpan en bak de spekjes even uit en voeg knoflook toe, schep uit de pan met een schuimspaan. Bak daarna het gehakt grof rul in een scheutje margarine. Roer hierbij de andijvie zodat het slinkt en blus dit af met een heel klein beetje water of wat citroensap, doe een deksel op de pan en laat dit even stomen.
Roer de creme fraiche met de eieren los en roer de kaas erdoor eventueel wat peper toevoegen en wat nootmuskaat. Draai het vuur onder de andijvie uit en roer het creme fraiche mengsel erdoor.
Schep dit in de ovenschaal en beleg dit met de aardappelschijfjes, strooi de spekjes erover en nog een handje kaas en bak dit 40 minuten in de oven.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty Re: "iets met andijvie"

Bericht  Effie_O di 4 jan 2011 - 7:35

Klinkt wel lekker, maar door de stamppot zaten ook aardappelen en spekjes. Komt wel een beetje bij elkaar in de buurt. Maar ga deze wel onthouden, leuk om eens te maken in plaats van de standaard stamppot smile
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty Re: "iets met andijvie"

Bericht  minoessepoes di 4 jan 2011 - 8:07

Mijn vriend lust geen andijvie stamppot en warme andijvie al helemaal niet, maar hij vind andijvie wel lekker als salade, dus dat eten wij regelmatig.

Daar doe ik dan alleen wel spekjes in, soms maak ik er een simpele salade van met wat spekjes en een augurkje en dan maak ik een dressing van een gesnipperd uitje, wat olie, azijn, mosterd en eventueel wat suiker of honing en naar smaak peper en zout.

Soms eten we het ook als maaltijd salade, dan kook ik aardappels in kleine blokjes (wel gaar maar wel zo dat ze nog wat bite hebben), giet die af en schep die door de dressing heen en laat ze dan afkoelen. Dan de uitgebakken spekjes erin, een gekookt eitje, wat zilver uitjes en augurk en eventueel nog wat pijnboompitjes. Soms eten we daar dan nog wat bruin stokbrood bij.

Maar je kan een salade op elke manier klaarmaken, op de site van de AH staat bijvoorbeeld een andijvie salade met avocado en tonijn: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=332352
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty Re: "iets met andijvie"

Bericht  Effie_O di 4 jan 2011 - 8:35

Zo'n salade klinkt erg goed! Als ik er dan nog iets bij verzin is het ook wel iets heel anders. Had nog helemaal niet aan een salade gedacht. Denk dat ik daar voor ga, bedankt voor de tip!
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty Re: "iets met andijvie"

Bericht  Zora di 4 jan 2011 - 9:18

Mijn moeder maakte heel vaak andijvieroerei. Klinkt heel raar, maar was eigenlijk superlekker. Gewoon genoeg roerei, daar de andijvie doorheen bakken, en dan op geroosterd brood met boter. Yum!

Edit: of nouja, eerste andijvie beetje roerbakken, en dan pas de roerei in dezelfde pan maken. Anders wordt de ei zo droog...
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty Re: "iets met andijvie"

Bericht  lyke vr 7 jan 2011 - 8:43

gewoon gekookte andijvie met een beetje groentesaus is toch ook lekker? gewoon met vlees en aardappels
lyke
lyke
Prater
Prater

Aantal berichten : 641
Punten : 850
Registratiedatum : 13-12-10
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty Re: "iets met andijvie"

Bericht  minoessepoes za 8 jan 2011 - 1:49

lyke86 schreef:gewoon gekookte andijvie met een beetje groentesaus is toch ook lekker? gewoon met vlees en aardappels

Wat is groentesaus? En hoe maak je dat?
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty Re: "iets met andijvie"

Bericht  Poisongirl za 8 jan 2011 - 1:53

Gestoofde andijvie dan? Is mijn lievelingseten,haha! Andijvie koken in ruim water met zout en maggiblokje. Afgieten als het gaar is, wat melk erbij en een beschuit erdoor. Als dat warm is dan nootmuskaat (liefst verse) eroverheen en smullen maar!

Andere recepten hier klinken ook erg goed!
Poisongirl
Poisongirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1642
Punten : 1809
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty Re: "iets met andijvie"

Bericht  Effie_O za 8 jan 2011 - 4:13

Er is niks mis met gewoon andijvie met aardappelen en vlees, maar wel als je een paar dagen geleden al stamppot andijvie hebt gehad. Met daarin andijvie, aardappelen en vlees er bij Wink
Het ging er juist om dat ik iets met andijvie kon maken met een andere smaak, zodat we niet vlak na elkaar (2 dagen zat er tussen) vrijwel hetzelfde zouden eten.

Het is de hier beschreven salade geworden. We hadden nog ui, augurk en ei en een honing-mosterd dressing, dus hoefde er amper nog wat voor te halen. Was erg lekker en inderdaad even heel iets anders met hetzelfde ingredient! Bedankt voor de tip!
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"iets met andijvie" Empty Re: "iets met andijvie"

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum